Μουσικη

Rob Wells: Διαδίκτυο και πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών

«Οι Έλληνες αμφισβητούν τα πάντα και είναι εξαιρετικοί στο να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματα»

Γιάννης Νένες
10’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Rob Wells: Ο CEO της εταιρείας Orfium μιλάει στην ATHENS VOICE για το διαδίκτυο, τις μουσικές, τις πλατφόρμες και τα μουσικά δικαιώματα.

Στην εποχή του απόλυτου ψηφιακού χάους στα σύγχρονα media και κυρίως στη μουσική, πώς θα φαινόταν άραγε ένας νέος τρόπος που μπορεί να εντοπίζει και να αποδίδει τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών στο ψηφιακό σύμπαν; Η Orfium είναι μία εταιρεία που υποστηρίζει με τις τεχνολογικές της λύσεις τους δημιουργούς και τη διεθνή μουσική βιομηχανία. Το ενδιαφέρον είναι ότι η πλειοψηφία των εργαζόμενων της πάνω από 100 άτομα –κυρίως μηχανικοί, Data Scientists και Software Developers– ζουν και δουλεύουν στην Αθήνα. Μάλιστα από πέρυσι η Αθήνα κατέστη και έδρα των εμπορικών δραστηριοτήτων της εταιρείας σε όλη την περιοχή ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική).

Πριν λίγες μέρες, στις αρχές Ιουνίου, βρέθηκε στην Αθήνα ο Rob Wells, CEO της Orfium, ένας άνθρωπος με γνώση, πείρα σχεδόν τριάντα χρόνων και εξαιρετικό πρεστίζ στον χώρο της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας.

Έχοντας αναλάβει τη θέση του Head of Digital της BMG, ο Wells συνέχισε την πορεία του στη Universal Music Group το 2000 όπου ανέλαβε τη δημιουργία των ψηφιακών της υπηρεσιών καταφέρνοντας να την εξελίξει σε παγκόσμιο ηγέτη σε αυτόν τον τομέα, ξεκινώντας ως Divisional Director of New Media and Digital Services στο Ηνωμένο Βασίλειο για να φτάσει μέχρι και τη θέση του President of Global Digital την εποχή της τεράστιας αύξησης της διαδικτυακής πειρατείας στη μουσική, επιτυγχάνοντας την αδειοδότηση νέων ψηφιακών υπηρεσιών που επέτρεπαν τη νόμιμη κατανάλωση μουσικής στο διαδίκτυο. Αποχώρησε από την εταιρεία τον Φεβρουάριο του 2015 και ανέλαβε την Orfium τον Απρίλιο του 2016.

Ο Rob Wells ζει με την οικογένειά του στο Μαλιμπού της Καλιφόρνια. Είναι δεινός σέρφερ και ποδηλάτης βουνού και για 5 χρόνια συμμετείχε στο Διοικητικό Συμβούλιο του Surfrider Foundation, μια μη κερδοσκοπική περιβαλλοντική οργάνωση που στοχεύει στην προστασία και τη διατήρηση των ωκεανών, των κυμάτων και των παραλιών του κόσμου. Η παρούσα φιλανθρωπική του δράση περιλαμβάνει το Music Farming, ένα νέο μη κερδοσκοπικό φορέα που ενθαρρύνει τα παιδιά να αφήσουν τις οθόνες και να πιάσουν ένα μουσικό όργανο.

Με μεγάλο ενδιαφέρον ζητήσαμε να μας εξηγήσει τι συμβαίνει στο διαδίκτυο με τις μουσικές, τις πλατφόρμες, τα μουσικά δικαιώματα και πώς η Αθήνα επελέγη για να γίνει ο τόπος του κέντρου ελέγχου αυτού του μεγάλου δικτύου.

Rob Wells © Charlie Makkos

Σας ευχαριστώ που δεχτήκατε να απαντήσετε στις ερωτήσεις μου. Μπορείτε να μου εξηγήσετε τι ακριβώς είναι η Orfium και ποιος ο βασικός σκοπός της;
Η Orfium είναι μία από τις κορυφαίες εταιρείες διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων. Φτιάχνουμε λύσεις λογισμικού για να βοηθήσουμε τους ιδιοκτήτες πνευματικών δικαιωμάτων να αξιοποιήσουν την πραγματική αξία της δουλειάς τους, ειδικά στις ψηφιακές πλατφόρμες. Σκοπός μας είναι να εξασφαλίσουμε ότι το έσοδο που προκύπτει από τη χρήση μουσικής καταλήγει στις τσέπες των ιδιοκτητών πνευματικών δικαιωμάτων – στους καλλιτέχνες και τους τραγουδοποιούς.

Με ποιο τρόπο ακριβώς η τεχνολογία επηρεάζει και εξυπηρετεί τους καλλιτέχνες και τη διεθνή μουσική βιομηχανία;
Η τεχνολογία, διαχρονικά, υπήρξε ο καταλύτης κάθε αλλαγής στη μουσική βιομηχανία και οδήγησε την εξέλιξη της μορφής της μουσικής – από τους κέρινους κυλίνδρους, στο βινύλιο, την κασέτα, το cd, το download και στις μέρες μας στο streaming. Υπήρξε, επίσης, ο καταλύτης για την εξάπλωση της πειρατείας με την εφεύρεση του συμπιεσμένου αρχείου MP3. Τώρα η μουσική βιομηχανία αλλάζει σελίδα με την εμφάνιση των συνδρομητικών υπηρεσιών streaming και επιστρέφει στην ανάπτυξη. Τα σημερινά προβλήματα της μουσικής βιομηχανίας επικεντρώνονται στον αχανή όγκο των δεδομένων που προκύπτουν από τις νέες πλατφόρμες και από την ανάγκη για διαχείριση όλης αυτής της πληροφορίας.

Πιστεύετε ότι οι νέες τεχνολογίες θα βρίσκουν πάντοτε τρόπους να αποφεύγουν τους νόμους και να μοιράζονται τη μουσική στο διαδίκτυο; Και πώς μπορείτε να διαχειριστείτε αυτή την κατάσταση σε πρακτικό επίπεδο;
Ένα από τα υποπροϊόντα της ανάπτυξης κάθε νέας πλατφόρμας είναι ότι χρησιμοποιεί μουσική για κατανάλωση, όπως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πλατφόρμα αυτή τη στιγμή, το TikTok. Δεν πιστεύω ότι οι πλατφόρμες σχεδιάζονται με σκοπό να επηρεάσουν αρνητικά τους ιδιοκτήτες πνευματικών δικαιωμάτων, αλλά δυστυχώς αυτό συμβαίνει καθώς οι νέες πλατφόρμες μπορούν να «κανιβαλίσουν» τη διακίνηση και τη χρήση μακριά από νόμιμες, αδειοδοτημένες υπηρεσίες. Αυτό διαφέρει σημαντικά από την «παραδοσιακή μουσική πειρατεία» όπου οι πλατφόρμες δημιουργούνταν εσκεμμένα για να υπεξαιρέσουν έσοδα από τη μουσική βιομηχανία. Τα τελευταία 15 χρόνια η βιομηχανία μεγάλωσε κι έγινε πιο προσαρμόσιμη προς αυτές τις νέες πλατφόρμες. Υπήρξα επικεφαλής της παγκόσμιας ομάδας της Universal Music Group που υπέγραψε την πρώτη συμφωνία με το Spotify πίσω στο 2007 και αυτή η προσαρμοστικότητα και ευελιξία ως προς την αδειοδότηση διατηρείται μέχρι και σήμερα.

Η Orfium εισέρχεται στην εξίσωση από την πλευρά της παρακολούθησης των πνευματικών δικαιωμάτων προκειμένου να βοηθήσει και τις πλατφόρμες και τους δικαιούχους πνευματικών δικαιωμάτων να κατανοήσουν τον τρόπο που χρησιμοποιείται σήμερα η μουσική και το ποιος πρέπει να πληρώνεται τι.

Πώς λειτουργεί το σύστημα διανομής πνευματικών δικαιωμάτων στους καλλιτέχνες;
Τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών τα διαχειρίζονται οι ιδιοκτήτες τους και οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης με διάφορους τρόπους. Ένας καλλιτέχνης που εκπροσωπείται από συγκεκριμένους ιδιοκτήτες δικαιωμάτων ή οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης μπορεί να έχει εντελώς διαφορετικούς όρους πληρωμής δικαιωμάτων από έναν άλλο καλλιτέχνη που έχει υπογράψει με τους ίδιους ακριβώς οργανισμούς. Αυτό, προφανώς, δημιουργεί ένα πολύ σύνθετο περιβάλλον στη διανομή πνευματικών δικαιωμάτων. Στη μετά-Covid εποχή, όπου οι καλλιτέχνες δεν μπόρεσαν να παίξουν ζωντανά και είδαν σημαντική μείωση στα έσοδά τους, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να συλλέγονται τα έσοδα από τις υπηρεσίες μουσικής παγκοσμίως και αυτά να καταλήγουν στις τσέπες των τραγουδοποιών με γρήγορο, ανοιχτό και διαφανή τρόπο. Σε αυτή την κατεύθυνση μπορεί να βοηθήσει η Orfium.

Σύμφωνα με την άποψή σας, ποια είναι η μεγαλύτερη ζημιά, αν υπάρχει, που η τεχνολογία και η ψηφιακή αγορά προκάλεσαν στη μουσική;
Προσωπικά, πιστεύω ότι το καλό υπερισχύει με διαφορά του κακού που επέφερε η τεχνολογία στη μουσική βιομηχανία. Απόδειξη αυτού είναι οι αξιολογήσεις δισκογραφικών εταιριών, εκδοτικών ομίλων και ατομικών καταλόγων σήμερα σε σχέση με τα προηγούμενα 5 - 10 χρόνια. Η τεχνολογία ευθύνεται, σχεδόν αποκλειστικά, για αυτή την ανάπτυξη και οι λύσεις λογισμικού θα συνεχίσουν να μεγαλώνουν αυτή την ανάπτυξη και να παρέχουν καλύτερες ευκαιρίες σε καλλιτέχνες και τραγουδοποιούς.

Ποια είναι η καλύτερη επιλογή για την Orfium και ποιο το πιο δύσκολο κομμάτι που πρέπει να αντιμετωπίσει;
Η δύναμή μας κρύβεται στο γεγονός ότι είμαστε μια εταιρεία τεχνολογίας. Παρέχουμε σύγχρονες λύσεις σε μια βιομηχανία που, παρότι έχει επηρεαστεί αφάνταστα από την ίδια την τεχνολογία, δεν επενδύει καθόλου σε αυτήν. Οι δικαιούχοι πνευματικών δικαιωμάτων επενδύουν πολύ στον εντοπισμό και στην ανάπτυξη ταλέντων και είναι αυτοί ακριβώς οι τομείς στους οποίους πρέπει να συνεχίσουν να επικεντρώνονται. Η τεχνολογία είναι δύσκολη και δαπανηρή και δεν (πρέπει να) αποτελεί τον πυρήνα της δουλειάς των δικαιούχων πνευματικής ιδιοκτησίας και των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης. Εδώ μπορεί να βοηθήσει η Orfium. Είμαστε ειδικοί στην διαχείριση δισκογραφικών, εκδοτικών και πνευματικών δικαιωμάτων και έχουμε μία κορυφαία ομάδα προγραμματιστών που δημιουργεί τεχνολογικές λύσεις. Αυτή είναι η δύναμή μας.
Οι δυσκολίες μας επικεντρώνονται γύρω από τη νωθρότητα και την απάθεια της βιομηχανίας. Υπάρχουν στοιχεία της βιομηχανίας που επικεντρώνονται στην κερδοφορία, στα δικά τους έσοδα έχοντας χάσει την οπτική της εξυπηρέτησης των δημιουργών. Αυτές οι εταιρείες αποδεικνύονται δύσκολες στην προσέγγιση. Η σουίτα προϊόντων της Orfium παρέχει διαφάνεια και λογοδοσία και αυτά τα δύο στοιχεία ενδεχομένως να μην εξυπηρετούν τα συμφέροντα όλων όσοι λειτουργούν στη μουσική βιομηχανία. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε, όμως, ότι η δουλειά ανήκει στους (και εξαρτάται από τους) δημιουργούς, δηλαδή τους καλλιτέχνες και τους τραγουδοποιούς, και αυτοί απολαμβάνουν το 100% της προσοχής της Orfium.

Rob Wells © Charlie Makkos

Πώς και επιλέξατε την Αθήνα για κέντρο της Orfium στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική;
Από νωρίς, όταν έπρεπε να αποφασίσουμε πού θα αναπτύξουμε την ομάδα του engineering, εξετάσαμε πολλές περιοχές και καταλήξαμε στην Αθήνα για πολλούς λόγους. Η Αθήνα ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός πολύ σημαντικό για την Orfium από στρατηγικής σκοπιάς. Επιπλέον, η Ελλάδα διαθέτει δυνατή εγχώρια μουσική βιομηχανία και σέβεται την πνευματική ιδιοκτησία. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα έχει πολύ σταθερή κυβερνητική δομή και η σημερινή κυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη, τον οποίο είχα την τιμή να συναντήσω, είναι ιδιαιτέρως υποστηρικτική στην άνθιση του τομέα της τεχνολογίας. Τέλος, και αυτό είναι κάτι που δεν γνωρίζαμε ξεκινώντας εδώ αλλά πλέον μας ευνοεί αφάνταστα, είναι ότι οι Έλληνες μηχανικοί λογισμικού είναι από τους καλύτερους στον κόσμο! Μου πήρε λίγο καιρό να αντιληφθώ γιατί συμβαίνει αυτό, αλλά έχει να κάνει με τη φιλοσοφική φύση της ελληνικής ψυχής. Αμφισβητούν τα πάντα και είναι εξαιρετικοί στο να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματα. Ας είμαστε ειλικρινείς, οι Έλληνες είναι διαχρονικά καλοί μηχανικοί και τρανή απόδειξη αυτού του ισχυρισμού είναι τα οικοδομήματα που έφτιαξαν χιλιάδες χρόνια πριν τα οποία στέκουν ακόμα όρθια και επιβλητικά!

Θεωρείτε το ίντερνετ ως κακόβουλο μέσο παρανομίας;
Όχι, δεν το θεωρώ, ωστόσο, κάποιος που δούλεψε στη μουσική βιομηχανία ή σε οποιοδήποτε μέσο τα τελευταία 20 χρόνια θα μπορούσε να το θεωρεί.

Έχοντας περάσει από επικεφαλής του Digital σε BMG και Universal Music Group, τι πιστεύετε για τη μουσική όπως ήταν όταν ξεκίνησε το ίντερνετ και όπως είναι σήμερα; Πώς άλλαξε; Και γιατί;
Είμαι τυχερός που δούλεψα στη μουσική βιομηχανία για σχεδόν 30 χρόνια και βίωσα πολλές αλλαγές. Τα 20 χρόνια που απασχολήθηκα σε παραδοσιακές δισκογραφικές εταιρείες ήταν απίστευτα πολύτιμα και έμαθα πολλά για το πώς ανακαλύπτονται οι καλλιτέχνες και για το πώς γίνονται δημοφιλείς. Στις αρχές της πορείας μου η προσοχή των εταιρειών ήταν στην προώθηση σε ραδιόφωνο και τηλεόραση και οι πιο ισχυροί άνθρωποι του marketing ήταν εκείνοι που εγγυόνταν ότι ένα τραγούδι θα έφτανε σε αυτά τα μέσα. Σήμερα, όλα περιστρέφονται γύρω από το ψηφιακό marketing. «Πόσους ακροατές έχουμε στο Spotify και πόσα views έχουμε στο YouTube;» και η μετάβαση έγινε πολύ γρήγορα. Ένα από τα προβλήματα της σημερινής εποχής είναι ότι οι καταναλωτές είναι πολύ πιο άστατοι από ό,τι ήταν στο παρελθόν. Πετούν σαν πεταλούδες από τη μια κυκλοφορία στην άλλη, «βομβαρδισμένοι» από αλγορίθμους και επικεφαλίδες τάσεων. Η ταχύτητα με την οποία ανακαλύπτονται νέοι καλλιτέχνες μέσα από κινητά τηλέφωνα και κοινωνικά δίκτυα δεν ευνοεί την αφοσίωση σε έναν καλλιτέχνη όπως παλιά. Αυτή η αλλαγή εμφανίστηκε γιατί η τεχνολογία 30 χρόνια πριν απαιτούσε χρόνο για την εμφάνιση ενός καλλιτέχνη, υπήρχε η διαδικασία της προετοιμασίας ενός δίσκου προτού κυκλοφορήσει, έπρεπε να το στείλεις στα ραδιόφωνα, να το στείλεις στα καταστήματα κ.ο.κ. Σήμερα, 50.000 τραγούδια κυκλοφορούν κάθε εβδομάδα στις μουσικές πλατφόρμες και το πρόβλημα για τους καλλιτέχνες δεν είναι «να ακουστούν» απλώς, αλλά «να ακουστούν πάνω από τον θόρυβο».

Πιστεύετε ότι τα φεστιβάλ και οι συναυλίες μπορούν να σώσουν τη μουσική και τους καλλιτέχνες;
Τα φεστιβάλ και οι συναυλίες είναι σημαντικό κομμάτι της μουσικής. Τα τελευταία 10 χρόνια, με την άνοδο των συνδρομητικών υπηρεσιών, υπήρξε έντονη συζήτηση ότι οι ζωντανές εμφανίσεις ήταν ο μόνος τρόπος για το βιοπορισμό των καλλιτεχνών. Πιστεύω ότι η βιομηχανία έχει προχωρήσει πέρα από αυτό. Παρότι, οι πυρήνες των fans είναι πιο άστατοι από ποτέ, υπάρχουν αρκετά χρήματα για τους καλλιτέχνες και τους τραγουδοποιούς στις ψηφιακές πλατφόρμες και όλες αυτές οι πλατφόρμες εξακολουθούν να αναπτύσσονται ραγδαία. Δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη χρησιμοποιούν το Spotify, το Apple Music, το Amazon και το YouTube κάθε μήνα, οπότε, παρότι κυκλοφορούν 50.000 καινούργια τραγούδια κάθε εβδομάδα, υπάρχουν αρκετοί καταναλωτές που μπορούν να προσφέρουν εισόδημα στη δημιουργική κοινότητα. Παράλληλα, η πανδημία είχε τεράστια επίδραση στον τομέα των ζωντανών εμφανίσεων και, καθώς οι χώρες θα αρχίσουν να χαλαρώνουν τα αντι-Covid μέτρα τους, θα δούμε μεγάλη αναζωπύρωση του τομέα των live. Οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να δουν ζωντανές εμφανίσεις και πάλι και να κοινωνικοποιηθούν σε ένα συναυλιακό περιβάλλον. Πιστεύω ότι θα βιώσουμε μια σημαντική περίοδο ανάπτυξης των φεστιβάλ και των συναυλιών σε βαθμό ανεπανάληπτο.

Ποια πιστεύετε ότι θα είναι η επόμενη μεγάλη επανάσταση στη μουσική; Είστε αισιόδοξος;
Ως τώρα είχαμε δύο διαφορετικές επαναστάσεις στη μουσική: η πρώτη ήταν σε επίπεδο φορμάτ, η δεύτερη ήταν η επανάσταση της πλατφόρμας. Αυτή η επανάσταση βρίσκεται εν εξελίξει με αυξομειώσεις σε μερίδιο της αγοράς και νέες εισόδους να διεκδικούν μερίδιο, όπως το TikTok ή το Twitch, με νέους τρόπους εξερεύνησης και ανακάλυψης της μουσικής. Η επόμενη επανάσταση θα είναι επικεντρωμένη στην πληροφορία. Όχι απλά στην ιδιοκτησία της πληροφορίας, αλλά κυρίως στη διαχείριση, ερμηνεία και ενεργοποίηση της πληροφορίας. Οι νέες πλατφόρμες, ειδικά εκείνες που περιέχουν πρωτότυπο περιεχόμενο από τους χρήστες όπως το Facebook, το Instagram, το YouTube, το TkTok κ.λπ. γεννούν ασύλληπτες ποσότητες πληροφοριών γύρω από τη μουσική που καταναλώνεται. Αυτές οι πληροφορίες κρύβουν μια σειρά από μυστικά που μπορούν να βοηθήσουν τους ιδιοκτήτες πνευματικών δικαιωμάτων στη διαδικασία αναγνώρισης ιδιοκτητών και συνεργατών, διαχείρισης πληρωμών, κατανόησης της δημοφιλίας ενός θεάματος σε διεθνές επίπεδο, έως και στη βοήθεια των εκδοτών στην ανακάλυψη νέων ταλέντων. Αυτή η χρήση της πληροφορίας μόλις ξεκινά να γίνεται αντιληπτή, και που είναι ακριβώς η ειδικότητα της Orfium, θα μορφοποιήσει την επόμενη επανάσταση στη μουσική και την επικοινωνία και είμαι ιδιαιτέρως αισιόδοξος για αυτό το νέο κύμα αλλαγής.

Rob Wells © Charlie Makkos

Ποια είναι η δική σας αγαπημένη μουσική; Τι ακούτε αυτή την εποχή;
Αγαπώ τη μουσική. Η παρουσία της στη ζωή μου είναι ισχυρή από τότε που ήμουν μικρό παιδί. Έχω, πλέον, δύο παιδιά και είναι σε ηλικία που κι εκείνα ξεκινούν να ανακαλύπτουν τη μουσική και να διαμορφώνουν το δικό τους προσωπικό γούστο, οπότε φροντίζω να τους συστήνω κλασικές μουσικές επιρροές παράλληλα με το Minecraft και τις Roblox μελωδίες που τα ίδια θέλουν να απολαμβάνουν. Σταθερά στο Spotify μου έχω INXS (της πρώτης περιόδου), The Cult, The Cure, The Jam, Bruce Springsteen και ένα σωρό άλλους καλλιτέχνες. Ως τώρα η μουσική εκπαίδευση των παιδιών μου πηγαίνει καλά και κάνω λίγη υπομονή μέχρι να τους συστήσω τους Damned ή τους Sex Pistols, αλλά θα έρθει κι εκείνη η ώρα!

Είχατε την ευκαιρία να δείτε την Αθήνα; Θα μείνετε καιρό εδώ στην Orfium;
Η Αθήνα είναι εκπληκτική πόλη, ένα από τα ομορφότερα και πιο εμπνευστικά μέρη που έχω επισκεφτεί. Είναι μια μίξη αρχαίου και νέου, που κρύβει μεγάλη έμπνευση, αλλά όχι μόνο: ο ελληνικός πολιτισμός και η ιστορία έχουν ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Στην προ-Covid εποχή επισκεπτόμουν την Ελλάδα κάθε εξάμηνο, αλλά μετά δεν μπορούσα να φύγω από το Los Angeles. Αυτή την εβδομάδα βρίσκομαι εδώ, εκμεταλλευόμενος την πρώτη ευκαιρία που βρήκα να ταξιδέψω. Όλη η εβδομάδα ήταν ιδιαιτέρως γεμάτη και παραγωγική. Έχουμε μεγάλα σχέδια για το μέλλον στην Orfium και όλη η διοικητική ομάδα βρέθηκε αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα για να συζητήσει και να σχεδιάσει το μέλλον. Θα επιστρέψω σύντομα και θα φέρω και την οικογένειά μου την επόμενη φορά!

Από όσο γνωρίζω είστε περιβαλλοντικός ακτιβιστής και φιλάνθρωπος. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερες λεπτομέρειες για αυτή σας την πλευρά;
Ήμουν τυχερός να με τιμήσουν από το TJ Martell Foundation με το βραβείο Spirit of Excellence μαζί με τον Daniel Ek (του Spotify) και τον Troy Carter (του Atom Factory) το 2013. Επίσης ήμουν στο συμβούλιο του Surfrider Foundation, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που είχε αντικείμενο τους καθαρούς ωκεανούς χωρίς πλαστικά και φιλοξένησα πολλές δράσεις fund raising στο σπίτι μου στο Los Angeles. Είχαμε τον Portugal the Man σε ζωντανή εμφάνιση σε μία από αυτές, καθώς και μια μπάντα που είχε επαγγελματίες surfers για μέλη, αλλά και τον Robert Trujillo των Metallica σε μια άλλη. Αυτά τα fund raisings ήταν εξαιρετικά και συγκέντρωσαν αρκετά χρήματα για το σκοπό.

Αυτή την εποχή βρίσκομαι σε μια νέα μη κερδοσκοπική προσπάθεια που λέγεται Music Farming (musicfarming.org) και έχει στόχο να παρέχει μουσικά όργανα σε παιδιά που δεν μπορούν να αποκτήσουν. Υποστηρίζω το συγκεκριμένο σκοπό γιατί πιστεύω ότι διανύουμε περίοδο κρίσης με τη νεολαία μας που θα έχει αντίκτυπο στην εμφάνιση νέων τραγουδοποιών και καλλιτεχνών. Τα σημερινά παιδιά δεν έχουν ενδιαφέρον για τη μουσική, υπάρχουν αμέτρητοι αντιπερισπασμοί, ειδικά αν αναλογιστούμε πόσο χρόνο ξοδεύουν στις οθόνες τους. Τα παιδιά μου δεν ονειρεύονται να γίνουν ο νέος John Bonham, Jimi Hendrix ή Dave Grohl, αλλά εμπνέονται από αστέρια του YouTube και video gamers. Αυτό με ενοχλεί! Η μουσική βιομηχανία έχει ανάγκη από νέο αίμα, η δημιουργική διαδικασία έχει ανάγκη από δημιουργικούς ανθρώπους να την τροφοδοτήσουν και για να γίνει αυτό τα παιδιά μας πρέπει να έχουν πρόσβαση σε μουσικά όργανα. Αυτό προσπαθεί να παρέχει η Music Farming σε όλη την Αμερική, αλλά κάποια στιγμή και σε παγκόσμιο επίπεδο.