Μουσικη

Emitt Rhodes: Άρεσε και στον Μάνο Χατζιδάκι

Γεννήθηκε σαν σήμερα στις 25 Φεβρουαρίου 1950

Γιάννης Πετρίδης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Γιάννης Πετρίδης γράφει για τη μουσική πορεία του Emitt Rhodes που γεννήθηκε στις 25 Φεβρουαρίου 1950.

Γεννήθηκε στις 25 Φεβρουαρίου 1950 και πέθανε στις 19 Ιουλίου 2020. Από τους πολλούς ταλαντούχους καλλιτέχνες που δεν κατάφεραν να βρουν τον δρόμο της αναγνώρισης στον κόσμο της μουσικής ο Emitt Rhodes, όταν κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ το 1970, είχε όλες τις προϋποθέσεις να πετύχει στη δισκογραφία, αλλά τελικά δεν τα κατάφερε και έμεινε ακόμη μία καλλιτεχνική φιγούρα, γνωστή μόνο σε περιορισμένο κοινό.

Ανάμεσα στους φίλους του ήταν και ο Μάνος Χατζιδάκις, ο οποίος μάλιστα σχεδίαζε να ηχογραφήσει μαζί του και του είχε εμπιστευτεί να ηχογραφήσει σε ντέμο τραγούδια του που αργότερα αποτέλεσαν το υλικό για τον «Μεγάλο Ερωτικό».

Τέσσερα άλμπουμ ηχογράφησε ο Emitt Lyn Rhodes, που γεννήθηκε στις 25 Φεβρουαρίου του 1950 σε μια μικρή πόλη του Ιλινόις. Τα τρία από αυτά τα είχε ηχογραφήσει στο σπίτι του με περιορισμένα τεχνικά μέσα κι όμως, ακόμα ακούγονται με ξεχωριστό ενδιαφέρον και προσφέρουν στον ακροατή τους έναν μυστικισμό που δεν συναντάμε συχνά στη σύγχρονη μουσική.

Σε ηλικία 5 ετών, η οικογένειά του μετακόμισε στο Λος Αντζελες, σε μια περιοχή όπου δημιουργήθηκε το συγκρότημα των Beach Boys. Ο Rhodes πήγαινε στο ίδιο σχολείο με τα περισσότερα από τα μέλη του γκρουπ και ο Dennis Wilson μάλιστα κάποτε του είχε σπάσει ένα εξάρτημα από την ντραμς του.

Το συγκρότημα που δημιούργησε ο 14χρονος Rhodes λεγόταν The Emerals και λίγο αργότερα, με ντράμερ τον Rhodes, άλλαξαν το όνομά τους σε Palace Guard.

Σε ηλικία 16 ετών, ο Emitt Rhodes ήταν πια κιθαρίστας, έγραφε τραγούδια και ήταν ο ηγέτης του συγκροτήματος Merry-Go-Round, ένα συγκρότημα που έπαιζε μουσική που αποτελούσε συνδυασμό μπαρόκ με φολκ και ροκ. Ανάμεσα στα τραγούδια τους ήταν και η σύνθεση του «Rhodes You're a very lovely woman», που έγινε αργότερα επιτυχία με τη Linda Ronstadt, και το «On your way out», που ο ήχος του άνοιξε τους μουσικούς δρόμους συγκροτημάτων, όπως οι Big Star. Στο ίδιο συγκρότημα, ντράμερ ήταν ο Joel Larson που έφτιαξε στη συνέχεια τους Grass Roots.

Μετά τη διάλυση των Merry-Go-Round, ο Emitt Rhodes, το 1969, μάζεψε ό,τι τραγούδια είχε γράψει και ετοίμασε το πρώτο του προσωπικό άλμπουμ με τίτλο «The American Dream», που το ηχογράφησε με μουσικούς όπως ο Larry Knechtel των Bread.

Η δισκογραφική εταιρεία Α&Μ, στην οποία ανήκε ο Rhodes, αρνήθηκε να κυκλοφορήσει το άλμπουμ κι έτσι ο καλλιτέχνης αναγκάστηκε να αλλάξει εταιρεία και ηχογράφησε το «Emitt Rhodes» το 1970, άλμπουμ που πήρε εντυπωσιακές κριτικές και παρουσιάστηκε στον κατάλογο με τα δημοφιλέστερα της εποχής, γεγονός που ανάγκασε την προηγούμενη εταιρεία του να κυκλοφορήσει το υλικό που είχε στα χέρια και να βρεθούν έτσι ταυτόχρονα δύο άλμπουμ στην αγορά από τον νέο Paul McCartney όπως ονόμαζαν τότε οι μουσικοκριτικοί τον Emitt Rhodes. Ο Rhodes, όπως ο McCartney, στο πρώτο του άλμπουμ, τραγουδούσε και έπαιζε ο ίδιος όλα τα όργανα.

Η κατάσταση αυτή μπέρδεψε το κοινό που αρχικά είχε εντυπωσιαστεί από τον 20χρονο ταλαντούχο μουσικό και η εν συνεχεία απαίτηση της νέας εταιρείας του, να κυκλοφορήσει έναν τρίτο δίσκο μέσα σε διάστημα έξι μηνών, ώθησε τα πράγματα εκτός ελέγχου. Η εταιρεία του μάλιστα τού έκανε αγωγή ζητώντας 250.000 αν δεν της παρέδιδε εγκαίρως το νέο άλμπουμ. Αυτό οδήγησε σε απόγνωση τον Rhodes, που χρειαζόταν συνήθως ένα χρόνο για να ετοιμάζει τον κάθε δίσκο του. Τελικά, κάτω από πίεση, κατάφερε να ηχογραφήσει το άλμπουμ «Mirror», στο οποίο υπήρχαν πάλι οι επιρροές του από τους Beatles.

Οι καλές κριτικές και τραγούδια όπως τα «Better side of life», «Golden child of God», «Birthday lady» και «Really wanted you» μπορεί να προκάλεσαν το ενδιαφέρον των μουσικών κύκλων και του Μάνου Χατζιδάκι, αλλά εμπορικά η επιτυχία ήταν περιορισμένη, και φρέναραν οι φιλοδοξίες του πριν ακόμα προλάβει να αξιοποιήσει το μέγεθος του ταλέντου του.

Βάσει του συμβολαίου του, ο Rhodes ήταν υποχρεωμένος να παραδίδει κάθε έξι μήνες ένα άλμπουμ στην εταιρεία του, χρειάστηκε όμως εννέα μήνες για να ηχογραφήσει το «Mirror» και ένα χρόνο για το επόμενο «Farewell to Paradise», με συνέπεια να τρέχει συνεχώς στα δικαστήρια με την εταιρεία του. Η κατάσταση αυτή τον οδήγησε να εγκαταλείψει τα καλλιτεχνικά του πλάνα και να γίνει παραγωγός σε ηχογραφήσεις άλλων μουσικών και να εργάζεται παράλληλα ως μηχανικός σε μουσικά στούντιο.

Από τότε, το συγκρότημα των Bangles ηχογράφησε στο πρώτο του άλμπουμ το τραγούδι του Rhodes, Live, ενώ αρκετά χρόνια νωρίτερα από τη δεκαετία του 1960, οι Fairport Convention είχαν ανακαλύψει το ταλέντο του και είχαν ηχογραφήσει το «Time will show the wiser».

Το 2001, ένα από τα τραγούδια του, το «Lullabye» από το άλμπουμ «Emitt Rhodes», επιλέχτηκε για το σάουντρακ της ταινίας «The Royal Tenenbaums», γεγονός που ξανάφερε στην επικαιρότητα τον ταλαντούχο συνθέτη και τραγουδιστή.

Το 2009 ένας ιταλός σκηνοθέτης, ο Cosimo Messeri, επέλεξε να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ με θέμα τη ζωή του Emitt Rhodes και με τίτλο «The one man Beatles». Η ταινία παίχτηκε με ιδιαίτερη επιτυχία σε διάφορα ιταλικά φεστιβάλ και βρήκε τον δρόμο να προβληθεί και στην Αμερική.

Σχετικά πρόσφατα κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Long Time, Νο See», με τραγούδια του ηχογραφημένα από νέα σχετικά ονόματα από τον χώρο του ροκ.

Ο Emitt Rhodes είχε την ευκαιρία να γνωρίσει καλλιτέχνες όπως ο Herb Alpert, που ήταν ιδιοκτήτης της πρώτης του εταιρείας Α&Μ για την οποία ηχογραφούσε, και ο Phil Ochs, στην ίδια περίοδο που ηχογραφούσαν και οι Merry-Go-Round.

© Timothy Norris/Getty Images/Ideal Image

Από την περίοδο που δούλεψε για την Elektra, ως παραγωγός, θυμάται σήμερα τη συνεργασία του με ονόματα όπως οι Queen, που ανήκαν στην Αμερική στην Elektra, οι Eagles, οι Cars και τη συνεργασία του με τον μετέπειτα παραγωγό και τότε μηχανικό των στούντιο Keith Olsen, που ξεκίνησε την καριέρα του στη μουσική ως μέλος του ψυχεδελικού συγκροτήματος των Music Machine, που είχαν επιτυχία με το Talk Talk.

Φανατικός φίλος του Πυθαγόρα, ο Rhodes ισχυρίζεται ότι όλοι στον χώρο του ροκ λατρεύουν τον έλληνα φιλόσοφο και μαθηματικό για το επίτευγμά του που είχε σχέση με τη μουσική. Ο Πυθαγόρας ήταν και η αιτία που γνωρίστηκε με τον Μάνο Χατζιδάκι μέσω του Michael Kamen.

Η σχέση μεταξύ δύο αριθμών, αυτό δηλαδή που ονομάζεται σήμερα στην αριθμητική και στη γεωμετρία λόγος, στη μαθηματική θεωρία της Μουσικής του Πυθαγόρα ονομάζεται «Διάστημα».

Στη θεωρία της Μουσικής μάλιστα η λέξη διάστημα είχε διπλή σημασία. Διότι αφενός μεν ονομαζόταν διάστημα η αριθμητική σχέση με την οποία εκφραζόταν ο λόγος του μουσικού διαστήματος αφετέρου δε αυτή η λέξη ήταν σύμφωνη με την καθημερινή έννοιά της και το «τμήμα ευθείας», δηλαδή την απόσταση μεταξύ δύο σημείων.

Το μουσικό διάστημα που εκφραζόταν ως «σχέση δύο αριθμών προς αλλήλους», στη θεωρία της Μουσικής του Πυθαγόρα ονομαζόταν αρχικά διάστημα = απόσταση δύο σημείων απ' αλλήλων. Το «διάστημα» αυτό είχε πράγματι δύο συνοριακά σημεία (πέρατα, όρους), τα οποία δίνονταν ως αριθμοί.

Ο Mozart, ο Bach και ο John Lennon είναι τα άλλα άτομα που θαυμάζει και έχουν σχέση με τη μουσική.

Ο Emitt Rhodes ήταν μία από τις ξεχωριστές περιπτώσεις στον μουσικό χώρο, έγινε διάσημος στα 20 του χρόνια και 24 ετών εγκατέλειψε οριστικά τη μουσική του καριέρα μην αντέχοντας την πίεση που ασκούσαν επάνω του οι δισκογραφικές εταιρείες, που τον έβλεπαν απλώς σαν ακόμα έναν τρόπο για να αυξήσουν τα κέρδη τους, αρνούμενες να συμβιβαστούν με το νεαρόν της ηλικίας του.

Διαβάστε περισσότερα θέματα του Γιάννη Πετρίδη στο apotis4stis5.com