Μουσικη

Όταν ο Ένιο Μορικόνε μίλησε στην ATHENS VOICE

Η συνέντευξη που έδωσε ο Μαέστρος των Μαέστρων πριν τη διαφορετική συναυλιακή εμπειρία στην Αθήνα, τον Ιούλιο του 2005

Γιώργος Δημητρακόπουλος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Συνέντευξη: Η μεγάλη εξομολόγηση του Ένιο Μορικόνε στην ATHENS VOICE, όταν ήρθε τον Ιούλιο του 2005 στην Αθήνα για να εμφανιστεί στο Ηρώδειο.

Τον Ιούλιο του 2005 η Αθήνα έζησε μια διαφορετική συναυλιακή εμπειρία, αφού ο Ένιο Μορικόνε, εμφανίστηκε στο Ηρώδειο. Ο εμβληματικός συνθέτης μίλησε στην ATHENS VOICE για τη μουσική, τον κινηματογράφο, την προσωπική του ζωή και την αγαπημένη του Ρώμη. Η συνέντευξη έγινε με τη βοήθεια του παραγωγού και συνεργάτη του Livio Negri, που μετέφρασε τις ιταλικές απαντήσεις, καθώς ο Ένιο Μορικόνε, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών, ως γνωστόν, είχε επιλέξει να μη μιλάει αγγλικά. Διαβάστε τη σπάνια εξομολόγησή του. 

Με ποιον σκηνοθέτη ήταν η καλύτερη συνεργασία σας;
Όταν συνεργάζομαι με κάποιον σκηνοθέτη, είναι επειδή μου αρέσει η δουλειά του. Όταν επιλέγω να μη συνεργαστώ μαζί του, είναι επειδή δεν ταιριάζουμε. Μπορώ να κάνω το πολύ μία ταινία με κάποιον σκηνοθέτη που δεν με κάνει να νιώθω άνετα.

Προς ποια κατεύθυνση θεωρείτε ότι οδεύει η κινηματογραφική μουσική; Ποια στοιχεία πιστεύετε πως έχουν τη μεγαλύτερη επιρροή; Κάποια πρόβλεψη για το μέλλον της;
Αυτό που παρατηρώ είναι μία γενική βελτίωση όσον αφορά στη μουσική επένδυση. Πρέπει να βλέπει κανείς ποιος πραγματικά συνθέτει τη μουσική, καθώς συχνά αυτός που υπογράφει τη μουσική επένδυση κάποιας ταινίας δεν είναι και απαραίτητα ο συνθέτης της.

Νιώθετε ενίοτε ότι χρειάζεστε ένα διάλλειμα από τη μουσική;
Όχι, η μουσική είναι το πάθος μου και μαζί με την οικογένειά μου τα πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή. Δεν νιώθω ποτέ κούραση όταν δουλεύω.

Συνειδητοποιήσατε ποτέ πόσο επιδραστικά ήταν τα πρώιμά σας soundtracks για την εξέλιξη της κινηματογραφικής μουσικής;
Αυτό δεν μπορώ να το απαντήσω εγώ, θα πρέπει να ρωτήσετε κάποιον μουσικολόγο με ειδίκευση στην κινηματογραφική μουσική, και ξέρετε, υπάρχουν πολύ λίγοι που ειδικεύονται σε αυτό τον τομέα.

Ήσασταν ο πρώτος που παρουσίασε μια ανορθόδοξη ενορχήστρωση, χρησιμοποιώντας, για παράδειγμα, κιθάρες, γυναικεία φωνητικά, καμπάνες. Πώς κατορθώσατε να εισάγετε αυτό τον πρωτοποριακό ήχο σε τόσο μεγάλη γκάμα κινηματογραφικών ειδών;
Επέλεξα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνταν εκείνη την περίοδο, συνεργαζόμενος με διαθέσιμους μουσικούς. Μου άρεσε η ιδέα να τα ενσωματώνω άλλοτε σε μεγάλη κι άλλοτε σε μικρή ορχήστρα. Συνεχώς αναζητώ ιδιαίτερους, ποιοτικούς και σπάνιους ήχους.

Σκεφτήκατε ποτέ να γίνετε σκηνοθέτης;
Όχι, ποτέ.

Θαυμάζω την ιταλική κουλτούρα: τη μουσική σας, τα βιβλία του Καλβίνο, τις ταινίες του Φελίνι. Τι θεωρείτε πως καθιστά την Ιταλία πολιτισμικά τόσο παραγωγική;
Ο καιρός πιθανόν-αστειεύομαι. Υπάρχει μεγάλη παράδοση όσον αφορά στη μουσική, η οποία ξεκίνησε με στοιχεία από την Ανατολή, τα εβραϊκά και τα ελληνικά τραγούδια της Μεσογείου, και συνέχισε με τη χριστιανική μουσική και τη μουσική των τροβαδούρων. Όλα αυτά τα είδη άφησαν την επιρροή τους στον κόσμο και διαμόρφωσαν μαζί τις ιστορικές εξελίξεις.

Ποιο είναι το έργο των ονείρων σας;
Υπάρχουν κάποια σχέδια αυτή τη στιγμή που ίσως υλοποιηθούν, αλλά προτιμώ να μην τα αναφέρω μέχρι τότε.

Το αγαπημένο σας μέρος στη Ρώμη;
Το σπίτι μου, στην καρδιά της πόλης.