More in Culture

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: 3 + 1 παραστάσεις που ξεχωρίζουν αυτή την εβδομάδα

Σε χώρους όπως η Πειραιώς 260, αλλά και σε πιο «ανεξερεύνητες» τοποθεσίες, όπως οι εκβολές του Κηφισού

Νίκη - Μαρία Κοσκινά
ΤΕΥΧΟΣ 961
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: παραστάσεις θεάτρου και χορού στην Πειραιώς 260 αλλά και ένα έργο σε έναν απρόσμενο χώρο στον δήμο Κηφισιάς 

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 έχει ξεκινήσει για τα καλά, με μεγάλες παραγωγές στην Πειραιώς 260 και στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, ενώ σιγά σιγά απλώνεται και στους υπόλοιπους χώρους, εν αναμονή της έναρξης του επετειακού προγράμματος στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στα τέλη Ιουνίου. Η Πειραιώς συγκεντρώνει έναν μεγάλο όγκο παραστάσεων θεάτρου, περφόρμανς και χορού, με ιδιαίτερη αισθητική, άποψη, μηνύματα, ενώ δίνει το βήμα σε Έλληνες και ξένους δημιουργούς αλλά και σε πολλές γυναίκες. Αυτή την εβδομάδα ξεχωρίζουμε 4 παραστάσεις θεάτρου και χορού. Η μία από αυτές πραγματοποιείται σε έναν ιδιαίτερο χώρο, που αξιοποιείται για πρώτη φορά από το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, τις εκβολές του ποταμού Κηφισού στον Δήμο Κηφισιάς.

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025: 4 παραστάσεις που προτείνουμε για την εβδομάδα 12-18 Ιουνίου

Τα όρια της επιστήμης και της τοξικής αρρενωπότητας

Η Ιώ Βουλγαράκη μεταφέρει στη σκηνή το βιβλίο του Ρόκε Λαράκι, παρουσιάζοντας μια σατιρική αλληγορική παράσταση. Η «Μητροφάγος» μάς μεταφέρει στις αρχές του περασμένου αιώνα, στο 1907, σε ένα σανατόριο, όπου μια ομάδα γιατρών, «παίζοντας» με τα όρια ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο, αποφασίζει να κάνει ένα τερατώδες πείραμα. Όλοι οι γιατροί είναι άντρες, με την εξουσία και τη δύναμη στα χέρια τους. Ώσπου εμφανίζεται στην ιστορία μια γυναίκα, που αποτελεί την πέτρα του σκανδάλου, καθώς γίνεται αντικείμενο του πόθου όλης της ομάδας. Ο Λαράκι εξετάζει με τρόπο ειρωνικό αλλά και γκροτέσκο τα ζητήματα της πατριαρχίας, της αυτοπραγμάτωσης, της εξουσίας αλλά και του έρωτα, ενώ παράλληλα ένα θεμελιώδες εξάρτημα της ανθρώπινης φύσης καταστρέφεται. Πόσο διαχειρίσιμη είναι αυτή η καταστροφή;
Πειραιώς 260, 13 έως 16 Ιουνίου

Μητροφάγος σε σκηνοθεσία της Ιώς Βουλγαράκη στην Πειραιώς 260 © mavra gidia- Κική Παπαδοπούλου

Ένα καλειδοσκόπιο ιστοριών

Πώς συνδέονται μεταξύ τους ένα ζευγάρι που γνωρίζεται σε μια συναυλία στο Μάντσεστερ, δυο κρυφοί εραστές στην Αθήνα, μια τρανς γυναίκα στο Παρίσι και μια πρεμιέρα στο θέατρο Λα Φενίτσε της Βενετίας; Το «Φως μιας λίμνης», που κινείται ανάμεσα στο θέατρο, τον χορό, την περφόρμανς και την εικαστική εγκατάσταση, είναι ένα έργο για τον έρωτα, την εργασιακή πραγματικότητα και τη βία σ’ έναν κόσμο που καταρρέει μέσα σε οφθαλμαπάτες και παραισθήσεις. Η κολεκτίβα El Conde de Torrefiel (Ο Κόμης του Τορεφιέλ), με επικεφαλής την Ελβετή Τάνια Μπεγιελέρ και τον Ισπανό Πάμπλο Γκισμπέρτ, στο νέο τους αυτό έργο συνενώνουν θραύσματα διαφορετικών μεταξύ τους ιστοριών, που μπλέκονται η μία μέσα στην άλλη σαν να μπαίνουν σε καλειδοσκόπιο. Με τη χρήση πάρα πολλών και διαφορετικών μέσων, προσκαλούν τον θεατή σε μια εμπειρία εμβύθισης, όπου ο ήχος έχει κεντρικό ρόλο.
Πειραιώς 260, 12 έως 14 Ιουνίου

Το φως μιας λίμνης από την κολλεκτίβα El Conde de Torrefiel στην Πειραιώς 260 © Mario Zamora

Μια σκηνική σύνδεση σωμάτων

Η μαγική στιγμή του «μαζί», μέσα από μια έντονη συνομιλία των σωμάτων, που διακρίνεται από τη χαρακτηριστική ποιητικότητα της Αλεξάντρα Βάιερσταλ. Αυτό είναι το θέμα της νέας παράστασης της Βρετανοκύπριας χορογράφου. «Η στιγμή της καρδιάς» έκανε πρεμιέρα τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Ντίσελντορφ και ξεκίνησε έκτοτε την περιοδεία της, με στόχο να αναδείξει μέσω της σωματικότητας την ψυχική σύνδεση και επαφή των ανθρώπων, κάτι που λείπει στις μέρες μας. Το εντυπωσιακό είναι ότι η Βάιερσταλ παρουσιάζει σε κάθε πόλη μια διαφορετική εκδοχή του έργου της, προσαρμοσμένη στον χώρο, σε συνεργασία με ντόπιους χορευτές. Τη μουσική της παράστασης έχει επιμεληθεί ο βραβευμένος με Όσκαρ πιανίστας και συνθέτης Φόλκερ Μπέρτελμαν.
Πειραιώς 260, 12 & 13 Ιουνίου

Αλεξάντρα Βάιερσταλ, «Η στιγμή της καρδιάς» στην Πειραιώς 260 © Katja IIIner

Μια περιπλάνηση στις όχθες του Κηφισού

Βάλτε άνετα ρούχα, αθλητικά παπούτσια, καπέλο και γυαλιά ηλίου και η περιπέτεια ξεκινά. Η παράσταση «Κρυφό νερό», σε σκηνοθεσία Γιώργου Σαχίνη, κινείται ανάμεσα στο θέατρο και τον χορό, αλλά καλεί τον θεατή σε μια περιπλάνηση σε άγνωστα και ξεχασμένα σημεία της πόλης. Το κεντρικό σημείο της δράσης είναι η συμβολή του Κηφισού με το Αδριάνειο Υδραγωγείο. Η ομάδα Όχι Παίζουμε / UrbanDig Project έχει μια αποστολή: να καταδυθεί στο σκοτάδι της υπόγειας στοάς για να βρει «το κρυφό νερό» και τα μυστικά του Υδραγωγείου.Το ταξίδι έχει αφετηρία και κατάληξη την Πλατεία Δεξαμενής στο Κολωνάκι, άρρηκτα συνδεδεμένη με το Υδραγωγείο. Κι αν αγχώνεστε για το πώς θα βρεθείτε στους τόπους της παράστασης, έχει προβλεφθεί πούλμαν που αναχωρεί από τον Ευαγγελισμό και στη συνέχεια επιστρέφει τον κόσμο στο Κολωνάκι.
Οδός Κρεστένων, Κηφισιά, 14 & 15 Ιουνίου

«Κρυφό νερό» από την ομάδα Όχι Παίζουμε στις εκβολές του Κηφισού © Μαρία Τούλτσα