Κινηματογραφος

Misericordia: O Αλέν Γκιροντί στην πιο συμβατική στιγμή του

Ένα παράδοξο ερωτικό θρίλερ που καταφέρνει να είναι πετυχημένο στα όχι και τόσο εύκολα ανιχνεύσιμα υπαρξιακά μυστικά του

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 981
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κριτική για το Misericordia. Σκηνοθεσία: Αλέν Γκιροντί. Πρωταγωνιστούν: Φελίξ Κιζίλ, Κατρίν Φρο, Ζαν-Μπατίστ Ντιράν, Σερζί Ρισάρ, Ζακ Ντεβελέ

Καθώς ο Ζερεμί επιστρέφει στη γενέτειρά του για την κηδεία του πρώην αφεντικού του και φούρναρη του χωριού, έρχεται αντιμέτωπος με καταστάσεις και πρόσωπα από το παρελθόν που προσπαθούσε να ξεχάσει. Ο ήρωας γίνεται αποδεκτός με αγκαλιές από τους περισσότερους, αν και κάποιοι, όπως ο γιος του νεκρού, θα επιθυμούσαν να τους «αδειάσει γρήγορα τη γωνιά»…

Ο πάντα εκκεντρικός και ελιτίστας Γκιροντί («Ο άγνωστος της λίμνης», «Ήρωας κανενός») επιστρέφει με την πιο φιλική προς τον μέσο θεατή ταινία του, παρότι τα βασικά συστατικά του απαιτητικού και αυστηρά καλλιτεχνικού σύμπαντός του (παράδοξη συντροφικότητα, σχέση ζωής και θανάτου, ομοφυλοφιλία κ.ά.) είναι παραταγμένα στη σειρά. Ένα παράδοξο ερωτικό θρίλερ είναι το «Misericordia», που καταφέρνει να είναι πετυχημένο στα όχι και τόσο εύκολα ανιχνεύσιμα υπαρξιακά μυστικά του, ενώ η αντισυμβατική και άκρως πολιτική οπτική του στρέφεται κατά του μικροαστισμού και του συνηθισμένου. Παράλληλα διατηρεί αμείωτη την αγωνία για το μυστήριο που περιβάλλει τον ήρωα, ακόμη κι όταν η ανατροπή στα μέσα του φιλμ, ανοίγει κάπως τον δρόμο για την επίλυσή του.