Κινηματογραφος

Springsteen - Deliver Me From Nowhere: Ο Boss και οι εσωτερικοί του δαίμονες

Μια όχι και τόσο τυπική βιογραφία για τον θρυλικό Αμερικανό μουσικό

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 974
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κριτική για το Springsteen- Deliver Me From Nowhere. Σκηνοθεσία: Σκοτ Κούπερ. Πρωταγωνιστούν: Τζέρεμι Αλεν Γουάιτ, Τζέρεμι Στρονγκ, Στίβεν Γκρέιχαμ, Oντέσα Γιανγκ

Παρότι εισπράττει την πλήρη αποδοχή κριτικής και κοινού χάρη στην επιτυχία του «The River», ο 30χρονος Μπρους Σπρίνγκστιν κλείνεται στον εαυτό του και σχεδιάζει να φτιάξει ένα προσωπικό άλμπουμ το οποίο θα βασίζεται σε ιδέες που πηγάζουν τόσο από τα παιδικά του βιώματα όσο και από το φιλμ «Badlands» του Τέρενς Μάλικ, το οποίο βλέπει μια μέρα τυχαία στην τηλεόραση του σπιτιού του. Το «Nebraska» μόλις έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά.

Κάνει κάτι πολύ ενδιαφέρον εδώ ο Σκοτ Κούπερ. Ο σκηνοθέτης των «Crazy Heart» (Όσκαρ ερμηνείας Α΄ ρόλου το 2009 για τον Τζεφ Μπρίτζες) και «Σκουριασμένη πόλη» συνθέτει μια όχι και τόσο τυπική βιογραφία για τον θρυλικό Αμερικανό μουσικό –το παραδέχεται κι ο ίδιος στην εισαγωγή του φιλμ– βασίζοντας την αφήγησή του στην ίδια λογική με την οποία ο Σπρίνγκστιν σχεδίασε το άλμπουμ του. Δηλαδή, μια στεγνή, χαμηλόφωνη και δίχως υψηλές δραματουργικές εντάσεις αφήγηση που εστιάζει στην περίοδο της δημιουργίας του κορυφαίου άλμπουμ για αρκετούς φαν του Boss «Nebraska», αλλά και στην πάλη του Σπρίνγκστιν με την κατάθλιψη. Στον απαιτητικό ρόλο ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ («The Bear») τα καταφέρνει εξαίσια είτε στις σκηνές που ο ήρωας παλεύει με τους εσωτερικούς του δαίμονες είτε στα μουσικά στιγμιότυπα από τα live του Boss στο κλαμπ Pony ή τις εξαντλητικές ηχογραφήσεις στο στούντιο. Σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής έχουν την τύχη να λαμβάνουν ιδανική υποστήριξη από τους δευτεραγωνιστές Τζέρεμι Στρονγκ (υποδύεται τον μάνατζερ Τζον Λάνταου) και Στίβεν Γκρέιαμ, που αναλαμβάνει τον ρόλο του πατέρα του Σπρίνγκστιν στα λίγα αλλά κομβικά ασπρόμαυρα φλας μπακ από το παρελθόν.

Το παρασκήνιο της δημιουργίας του «Nebraska», που βγήκε στα δισκοπωλεία τον Σεπτέμβριο του 1982 χωρίς διαφήμιση και προωθητικές ενέργειες, είναι εκείνο όμως που έχει το ζουμί. Από την εμμονή που αναπτύσσει ο Σπρίνγκστιν βλέποντας και ξαναβλέποντας το φιλμ του Μάλικ με τους Μάρτιν Σιν και Σίσι Σπέισεκ, έως την έρευνα που κάνει για την πραγματική ιστορία του 19χρονου δολοφόνου Τσαρλς Σταρκγουέδερ, που σκότωσε 10 ανθρώπους στις ΗΠΑ των 50s (αρχικά το άλμπουμ ονομαζόταν «Starkweather»), παρακολουθούμε την αποφασιστικότητά του να φτιάξει ένα έργο ανόθευτης ειλικρίνειας και οδύνης προκειμένου να βρει την αλήθεια της δικής του ύπαρξης. Παράλληλα γινόμαστε μάρτυρες της δημιουργίας και του εμβληματικού «Born in the USA» που δούλευε ο Σπρίνγκστιν την ίδια εποχή (αρχικά ήταν σενάριο γραμμένο από τον Πολ Σρέιντερ, ο οποίος σκόπευε να κάνει μια ταινία με τον Μπρους δίπλα στον Ρόμπερτ ντε Νίρο!) αλλά και της βαθιάς ενοχής που νιώθει ο τραγουδιστής για το γεγονός πως αρχίζει να εγκαταλείπει τον κόσμο από τον οποίο προέρχεται.