Κινηματογραφος

Raanjhanaa: Η κλασική Ινδική ταινία που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις λόγω χρήσης ΑΙ

Το κλασικό φιλμ του 2013 επανακυκλοφόρησε πρόσφατα με αλλοιωμένο φινάλε

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

12 ολόκληρα χρόνια μετά την πρεμιέρα της ταινίας, το στούντιο Eros International αποφάσισε να επανακυκλοφορήσει το φιλμ στους κινηματογράφους της Ινδίας

Πολλά αμφιλεγόμενα γεγονότα έχουν λάβει χώρα αυτή την εβδομάδα όσον αφορά τη χρήση του AI στον κινηματογράφο, καθώς τα απανταχού στούντιο επιχειρούν να ενσωματώσουν τη νέα αυτή τεχνολογία στα προϊόντα τους. Στην Ινδία, η αμφιλεγόμενη επανακυκλοφορία του κλασικού ρομαντικού φιλμ «Raanjhanaa» έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους κύκλους των σινεφίλ, με τους δημιουργούς της ταινίας να εκφράζουν δημοσίως την απογοήτευσή τους.

 

Στην Ινδία, η αμφιλεγόμενη επανακυκλοφορία του κλασικού ρομαντικού φιλμ «Raanjhanaa» έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους κύκλους των σινεφίλ, με τους δημιουργούς της ταινίας να εκφράζουν δημοσίως την απογοήτευσή τους.

Γυρισμένο το 2013 από τον Aanand L. Rai και γραμμένο από τους John Mahendran και Himanshu Sharma, το «Raanjhanaa» ακολουθεί τον Kundan - έναν νεαρό Ινδό που πασχίζει να προσελκύσει την γοητευτική μα απόμακρη Zoya. Η ταινία ενθουσίασε το κοινό όταν πρωτοκυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2013, αφήνοντας εποχή χάρη στο αξέχαστα δραματικό φινάλε της, όπου ο Kundan χάνει απρόσμενα τη ζωή του.

https://www.youtube.com/watch?v=ER9vmhxFucg

Δώδεκα ολόκληρα χρόνια μετά την πρεμιέρα της ταινίας, το στούντιο Eros International αποφάσισε να επανακυκλοφορήσει το φιλμ στους κινηματογράφους της Ινδίας - προσφέροντας στο κοινό ένα νέο φινάλε, όπου ο Kundan δεν υποκύπτει στα τραύματά του. Κατασκευασμένο με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, το νέο φινάλε του φιλμ προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από τους λάτρεις του πρωτοτύπου, μεταξύ των οποίων και ο σκηνοθέτης του φιλμ, Aanand L. Rai - ο οποίος δε δίστασε να εκφράσει δημοσίως τις διαφωνίες του:

«Η πρόσφατη κυκλοφορία του αλλοιωμένου “Raanjhanaa”, χωρίς τη γνώση ή την συγκατάθεση των δημιουργών του, θέτει ένα εξαιρετικά ανησυχητικό προηγούμενο» δήλωσε ο 55ετής δημιουργός μιλώντας στο αμερικάνικο περιοδικό Variety. «Μπορεί το στούντιο Eros να διατηρεί τα νομικά δικαιώματα εκμετάλλευσης του φιλμ, αλλά οι πράξεις των παραγωγών αγνοούν τις βασικές αρχές της δημιουργικής πρόθεσης και της καλλιτεχνικής συγκατάθεσης» συμπλήρωσε χαρακτηριστικά ο δημοφιλής σκηνοθέτης.

Ο πρωταγωνιστής του φιλμ, Dhanush, επίσης έσπευσε να εκφράσει την διαφωνία του, δηλώνοντας πως «Η επανακυκλοφορία του “Raanjhanaa” με νέα κορύφωση φτιαγμένη από AI με έχει αναστατώσει βαθύτατα. Το “εναλλακτικό” αυτό φινάλε έχει αφαιρέσει από το φιλμ κάθε ίχνος ανθρώπινης ψυχής, και το στούντιο προχώρησε με αυτό το πρότζεκτ χωρίς να λάβει υπ’ όψιν τις έντονες διαφωνίες μου».

«Για το όνομα του κινηματογράφου» συνέχισε ο Ινδός σταρ, «αυτό δεν είναι το φιλμ στο οποίο αφοσιώθηκα πριν από 13 ολόκληρα χρόνια. Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για την αλλοίωση περιεχομένου σε ταινίες είναι εξαιρετικά ανυσηχητική για το μέλλον της τέχνης και των καλλιτεχνών. Ευελπιστώ πως θα τεθούν σύντομα τα απαραίτητα νομικά όρια, ώστε να μην επιτρέπονται στο μέλλον παρόμοιες πρακτικές» συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.

Ως απάντηση στις δηλώσεις των δημιουργών, το στούντιο Eros υποστήριξε την απόφασή του, με τον CEO της εταιρίας να παρουσιάζει το πρότζεκτ ως μία αναπόφευκτη δημιουργική καινοτομία: Μιλώντας στο LinkedIn, ο CEO Pradeep Dwivedi περιέγραψε την επανακυκλοφορία του φιλμ ως «μία επανερμήνευση η οποία χαρακτηρίζεται από σεβασμό στο πρωτότυπο», και πως «στην Eros έχουμε πάνω από 4000 φιλμ στο ενεργητικό μας, και πιστεύουμε πως η ψυχή του κινηματογράφου έγγειται στην καινοτομία, όχι στην αντίσταση».

Το στούντιο μετέπειτα δημοσίευσε ακόμη μία δήλωση, λέγοντας πως οι αντιδράσεις του Aanand L. Rai είναι «αβάσιμες και υπερβολικές, ένα επιτηδευμένο κόλπο Δημοσίων Σχέσεων με σκοπό τον περισπασμό των θεατών». Το στούντιο υποστηρίζει πως έχει τα πλήρη δικαιώματα πάνω στο φιλμ, ενώ ο Rai δηλώνει πως οι πράξεις τους «αγνοούν τις βασικές αρχές της δημιουργικής πρόθεσης», θέση που υποστηρίζεται εν μέρει από μία σειρά πρόσφατων δικαστικών υποθέσεων.

Συγκεκριμένα το 2022, το Ανώτατο Δικαστήριο της Ινδίας αποφάσισε πως ακόμη και μετά την πλήρη παραχώρηση των εμπορικών δικαιωμάτων ενός φιλμ, οι δημιουργοί του έργου διατηρούν μια σειρά από συγκεκριμένα «ηθικά δικαιώματα» - σύμφωνα με τον Dwivedi ωστόσο, ο ορισμός του «δημιουργού» στην Ινδία ταυτίζεται με τον ορισμό του παραγωγού.

«Μία ταινία δεν είναι απλώς ένα εμπορικό προϊόν» δήλωσε ο Rai. «Είναι μία αντανάκλαση του οράματος και της εργασίας των δημιουργών του. Η χρήση AI για την αλλοίωση εκ των υστέρων της διήγησης, του ύφους ή του νοήματος ενός έργου χωρίς την συγκατάθεση του σκηνοθέτη είναι εξωφρενική και απειλεί άμεσα την ουσία της δημιουργικότητας και της κουλτούρας. Αν δεν υπάρξει επιτήρηση, τότε θα πρέπει να προετοιμαστούμε για ένα μέλλον όπου η μυωπική καιροσκοπία υπερισχύει της ανθρώπινης φωνής» συμπλήρωσε ο δημιουργός του φιλμ.

Σε απάντηση, ο Dwivedi δήλωσε πως η νέα εκδοχή του φιλμ είναι εξίσου «ανθρώπινη» με την προηγούμενη, κατασκευασμένη «με την επίβλεψη μίας επιτροπής ανθρώπινων δημιουργών, μεταξύ των οποίων μοντέρ και διηγηματικών συμβούλων». Σύμφωνα με τον Dwivendi, το συγκεκριμένο πρότζεκτ αποτελεί μία επανερμήνευση από ανθρώπους με την χρήση του AI «ως ένα εργαλείο, όπως είναι τα ψηφιακά γραφικά και το ψηφιακό μοντάζ».

«Βρισκόμαστε για ακόμη μία φορά στο επίκεντρο της σύγκρουσης ανάμεσα στους οπισθοδρομικούς Πολέμιους της τεχνολογίας και τους Προοδευτικούς – όπως όταν ο ήχος αντικατέστησε την σιωπή, όταν το χρώμα αντικατέστησε το ασπρόμαυρο, όταν το ψηφιακό αντικατέστησε το σελιλόιντ, έτσι και τώρα το AI συναντά τη διήγηση» συμπλήρωσε ο πολυεκατομμυριούχος CEO.

Ολοκληρώνοντας της δηλώσεις του, ο Dwivendi πρόσθεσε πως τα στούντιο Eros σκοπεύουν να επανακυκλοφορήσουν πολλές ακόμη κλασσικές ταινίες, αλλοιώνοντας κατά βούληση το περιεχόμενο: «Αξιολογούμε ξεχωριστά πολλούς δημοφιλείς τίτλους της βιβλιοθήκης μας. Δεν θα είναι όλοι κατάλληλοι για επανερμήνευση μέσω AI, και σε μερικές περιπτώσεις το στούντιο Eros θα επιχειρήσει να εξερευνήσει δημιουργικές συνεργασίες με τους δημιουργούς των αυθεντικών φιλμ - αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχει την νομική υποχρέωση να το κάνει, μιας και τα συμβόλαια μας αναθέτουν τα πλήρη δικαιώματα» συμπλήρωσε ο CEO του κολοσσιαίου στούντιο.