Κινηματογραφος

Δημήτρης Παπαϊωάννου: ντοκιμαντέρ καταγράφει πώς στήνει τις παραστάσεις του

Η Εύα Στεφανή σκηνοθετεί την «Καρδιά του Ταύρου» για το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Νίκη - Μαρία Κοσκινά
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η Εύα Στεφανή ακολουθεί τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και την ομάδα του καταγράφοντας με την κάμερά της πώς δούλεψαν για το έργο «Εγκάρσιος Προσανατολισμός» 

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και ο τρόπος που δουλεύει με την ομάδα του αποτέλεσε το αντικείμενο του ντοκιμαντέρ «Η καρδιά του ταύρου», σε σκηνοθεσία Εύας Στεφανή, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του 27ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η σκηνοθέτις ακολούθησε και κατέγραψε με τον φακό της τον Παπαϊωάννου κατά τη διαδιοκασία της δημιουργίας της παράστασης «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».

Δημήτρης Παπαϊωάννου: Το ντοκιμαντέρ «Η καρδιά του Ταύρου» καταγράφει πώς δουλεύει για την παράσταση

Το ντοκιμαντέρ «Η καρδιά του Ταύρου» ακολουθεί τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και την ομάδα του κατά τη διάρκεια των προβών και της περιοδείας της παράστασης σε διεθνείς σκηνές. Στη διάρκεια των δύο ετών που χρειάστηκε για την ολοκλήρωση του έργου, η ταινία καταγράφει τις προετοιμασίες, τις δυσκολίες και τις ανησυχίες των συντελεστών, ενώ εστιάζει στο ανθρώπινο στοιχείο πίσω από τη σκηνή. Το ερώτημα που διατρέχει την ταινία είναι το «γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε;», με την τέχνη να αναδεικνύεται ως μέσο για την ανθεκτικότητα και την αναζήτηση νοήματος σε δύσκολες εποχές.

Η Εύα Στεφανή, σκηνοθέτης και σεναριογράφος, με το κινηματογραφικό της βλέμμα, ακολουθεί την ομάδα δημιουργών και καταγράφει την προσπάθειά τους να δώσουν ζωή στην παράσταση, ενώ παράλληλα παρατηρεί τις ανθρώπινες δυναμικές και τα συναισθήματα που αναπτύσσονται στις πρόβες και τις παραστάσεις. Η ταινία επικεντρώνεται στον Δημήτρη Παπαϊωάννου, αποκαλύπτοντας τις χαρές, τις ανησυχίες και την επιθυμία του να μεταφέρει στον κόσμο τη βαθιά του πίστη στην τέχνη ως τρόπο να ανακαλύψουμε και να νοηματοδοτήσουμε τη ζωή μας. Η κινηματογραφική καταγραφή της Στεφανή συνδυάζει την αισθητική του ντοκιμαντέρ με την αφηγηματική ένταση μιας παράστασης. Κατά τη διάρκεια των προβών στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και των παραστάσεων σε πόλεις όπως το Παρίσι, το Λονδίνο, το Βίλνιους και το Σαν Φρανσίσκο, η κάμερα παρακολουθεί τους καλλιτέχνες από κοντά, ενώ η σκηνοθέτιδα καταφέρνει να αποδώσει την ένταση, την αβεβαιότητα και τη χαρά της δημιουργίας σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από την πανδημία και την αναγκαιότητα αναθεώρησης των αξιών και των στόχων μας.

Το ντοκιμαντέρ, εκτός από μια καταγραφή της παράστασης, αποτελεί μια βαθιά μελέτη για τη φύση της δημιουργίας, την ανάγκη για επικοινωνία και το πώς η τέχνη συνδέεται με την αντίσταση στην καθημερινή πραγματικότητα. Στην ταινία, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δηλώνει χαρακτηριστικά: «Η χαρά της τέχνης είναι ότι σου δίνει την αίσθηση πως υπάρχει κάτι πέρα από τη ζωή που ζεις», αναδεικνύοντας τη φιλοσοφία του για την τέχνη ως έναν τρόπο να αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες της ζωής και να δημιουργούμε κάτι που να έχει αξία για εμάς και για τον κόσμο γύρω μας. Η ταινία είναι επίσης μια κατάθεση της ανθεκτικότητας των καλλιτεχνών σε εποχές κρίσης, της σημασίας της συλλογικής δουλειάς και του πώς το καλλιτεχνικό έργο γίνεται ένας τρόπος να αναζητήσουμε το νόημα σε έναν κόσμο γεμάτο αβεβαιότητες. Η Εύα Στεφανή, με το πάθος της για τον κινηματογράφο και τη δημιουργία, καταφέρνει να αποτυπώσει αυτή τη διαδικασία με έναν τρόπο που αποπνέει την ένταση, τη φροντίδα και την αγάπη που εμπεριέχονται σε κάθε καλλιτεχνική πράξη.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες, καταγράφει μέσω του έργου του τη σωματικότητα και την ψυχική ένταση του ανθρώπινου σώματος, ενώ η Εύα Στεφανή, με την κινηματογραφική της γλώσσα, αποτυπώνει την ίδια τη διαδικασία δημιουργίας, φέρνοντας κοντά τις δύο τέχνες με έναν τρόπο που ενσωματώνει τη μουσική, την εικόνα και την αφήγηση. Η ταινία δεν είναι μόνο μια καταγραφή της καλλιτεχνικής διαδικασίας, αλλά και μια μελέτη πάνω στο πως η τέχνη διαμορφώνει τη ζωή μας και μας βοηθά να βρούμε τη δύναμη να αντέξουμε και να συνεχίσουμε παρά τις αντιξοότητες. Η Εύα Στεφανή, όπως και ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, προσεγγίζουν τη ζωή και την τέχνη με έναν δημιουργικό και ανατρεπτικό τρόπο, κάνοντάς μας να αναρωτηθούμε, για μια ακόμα φορά, ποιος είναι ο σκοπός της τέχνης και πώς αυτή μπορεί να μας βοηθήσει να βρούμε τη θέση μας στον κόσμο.

Συντελεστές

Παραγωγή: Onassis Culture
Σκηνοθεσία, Σενάριο & Διεύθυνση Φωτογραφίας: Εύα Στεφανή

Με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου

Και τις/τους: Breanna O’Mara, Τίνα Παπανικολάου, DamianoOttavioBigi, ŠukaHorn, Jan Möllmer, ŁukaszPrzytarski, Χρήστο Στρινόπουλο, Μιχάλη Θεοφάνους

Executive Producers: Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Δημήτρης Θεοδωρόπουλος
Παραγωγός: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος
Μοντάζ: Παναγιώτης Παπαφράγκος
EditingContributor: Γιώργος Μαυροψαρίδης
Κάμερα: Εύα Στεφανή, Αιμιλία Μηλού, Παύλος Κοσμίδης
Ήχος: Αιμιλία Μηλού
Χρησιμοποιήθηκαν πλάνα του Julian Mommert από την κινηματογράφηση του έργου
Post-ProductionCoordinator: Δέσποινα Σιφνιάδου
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Picture Post Services: AUTHORWAVE
Colorist: Μάνος Χαμηλάκης
Additional Colorist: ΜαρίαΤζωρτζάτου
Head of Post: Πάνος Μπίσδας
Post Manager: ΛίζαΧ ρυσοχόου
Technical Supervisor: Παναγιώτης Καραχάλιος
Βοηθός Μοντάζ: Φανή Μπίτου
Αγγλικοί Υπότιτλοι: Μέμη Κατσώνη
Επιμέλεια Υποτιτλισμού: Γιάννης Παπαδάκης
Απόδοση Μετάφρασης: Rachel Howard
Εκτέλεση Παραγωγής/Λογιστική και Γραμματειακή υποστήριξη: Movie CO / Χρήστος Χασαπάκης

INFO
Η ταινία «Η Καρδιά του Ταύρου» θα προβληθεί για πρώτη φορά στο 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με την παγκόσμια πρεμιέρα να πραγματοποιείται τη Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025, στις 20:00, στο Ολύμπιον, παρουσία των συντελεστών. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει δεύτερη προβολή την Τρίτη 11 Μαρτίου, στις 13:00, στην Αίθουσα Τζον Κασσαβέτης. Το ντοκιμαντέρ συμμετέχει στο Διεθνές Διαγωνιστικό Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους.