Κινηματογραφος

Επτά ξένες & μία ελληνική ταινία που ανυπομονούμε να δούμε

Τις επόμενες εβδομάδες υπάρχουν κάποια φιλμ που κυριολεκτικά μετράμε αντίστροφα τις μέρες

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 900
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Νέες ξένες & ελληνικές ταινίες για το 2024 

Τις επόμενες εβδομάδες υπάρχουν κάποια φιλμ που όχι απλώς περιμένουμε πώς και πώς για να τα δούμε, αλλά κυριολεκτικά μετράμε αντίστροφα τις μέρες μέχρι τη στιγμή εξόδου τους στα σινεμά. Σας τα παρουσιάζουμε!

Dune, μέρος δεύτερο

Το βιβλίο που έγραψε ο Φρανκ Χέρμπερτ το 1965, θεωρείτο μέχρι πρότινος αδύνατο να γυριστεί στο σινεμά. Η ατυχής προσπάθεια του Ντέιβιντ Λιντς το 1984, το δικό του άνισο «Dune» με τον Κάιλ Μακλάχλαν στον ρόλο του Πολ Ατρείδη, γιγάντωσε την παραπάνω εκτίμηση. Ώσπου ήρθε η εύστοχη ματιά του Ντενί Βιλνέβ το 2021, για να δείξει πως τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο. Η κυρίως καλλιτεχνική επιτυχία του φιλμ που έφτασε μέχρι τα Όσκαρ αποσπώντας 6 βραβεία σε τεχνικές κατηγορίες (καλλιτεχνική διεύθυνση, οπτικά εφέ, ήχος, μοντάζ, φωτογραφία, αλλά και η σαγηνευτική μουσική του Χανς Ζίμερ) από τις 10 συνολικά υποψηφιότητες, άναψε το πράσινο φως στον Καναδό για να συνεχίσει το ταξίδι του στον πλανήτη Αράκις, με οδηγό τον Τίμοτε Σαλαμέ.

Στη συνέχεια εκείνου του φιλμ που αποτελεί το δεύτερο και τελευταίο μέρος της sci fi φιλοσοφικής περιπέτειας, βλέπουμε τον μπερδεμένο σαιξπηρικό ήρωα να έρχεται αντιμέτωπος με τον πεπρωμένο του (έντονη η αίσθηση της αρχαιοελληνικής τραγωδίας, όπως δηλώνει και το όνομα της φατρίας του), καθώς και με τις νέες ευθύνες που πηγάζουν από την αμφισβητούμενη συνύπαρξή του με τους αυτόχθονες επαναστάτες του αμμώδη πλανήτη. Δίπλα στον Σαλαμέ και τη Ζεντάγια, τα νέα πρόσωπα που προστίθενται στο κάδρο ανήκουν στους Όστιν Μπλάτλερ («Έλβις»), Λεά Σεϊντού, Κρίστοφερ Γουόκεν και Φλόρενς Πιου. (29/2 στις αίθουσες - διάρκεια 166 λεπτά)

Ferrari

Ακαταμάχητος δεξιοτέχνης της κάμερας και απαράμιλλος αφηγητής μελαγχολικών ιστοριών με αντιηρωικούς χαρακτήρες, ο Μάικλ Μαν είχε λείψει στους σινεφίλ (τελευταία του ταινία το «Blacκhat» του 2013) όσο λίγοι σκηνοθέτες. Ακόμη κι αν το νέο του φιλμ που αφορά στην ιστορία του ιδρυτή της διάσημης αυτοκινητοβιομηχανίας Έντσο Φεράρι (ο Άνταμ Ντράιβερ ταιριαστός με τον ρόλο όσο κανείς άλλος κι όχι μόνο λόγω… ονόματος, μοιάζει να συνεχίζει την ιταλική περιπέτειά του που ξεκίνησε με τον «Οίκο των Γκούτσι») ψιλοθάφτηκε στη Βενετία, εμείς είμαστε σχεδόν σίγουροι ότι θα βρούμε κομμάτια από την ένδοξη διαδρομή του σκηνοθέτη που μας χάρισε τον πρώτο Χάνιμπαλ Λέκτερ («Manhunter»), την «Ένταση», το «Insider», το «Collateral», τον «Τελευταίο των Μοϊκανών», ακόμη και το παραγνωρισμένο «Miami Vice».

Στα νευρικά, μηχανοκίνητα καρέ του νέου του φιλμ, δίπλα στον Ντράιβερ συναντάμε την Πενέλοπε Κρουζ η οποία αποτελεί άλλη μια εγγύηση ποιότητας, για το θέαμα υψηλού επιπέδου που προσδοκούμε να δούμε. (25/1 στις αίθουσες - διάρκεια 131 λεπτά)

Το αγόρι και ο ερωδιός

Αν υπάρχει ένας δημιουργός animation ο οποίος αναγκάζει τους υπόλοιπους συναδέλφους του να σταματούν ό,τι κάνουν, ώστε να μπορέσουν να απολαύσουν απερίσπαστοι την τελευταία μαγική παράστασή του, αυτός είναι ο Ιάπωνας Χαγιάο Μιγιαζάκι («Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων», «Το κινούμενο κάστρο»). Η νέα λυρική δημιουργία του 83χρονου δημιουργού περιγράφει  την ιστορία ενός νεαρού αγοριού που ανακαλύπτει έναν εγκαταλελειμμένο πύργο και μαζί με έναν ασημένιο ερωδιό που μπορεί να μιλήσει, ζουν μια απίστευτη περιπέτεια.

Ο μετρ των ιαπωνικών ταινιών animation με το φιλμ αυτό, που είναι εξ ολοκλήρου φτιαγμένο στο χέρι, κέρδισε πριν από λίγες μέρες την πρώτη του Χρυσή Σφαίρα –πρώτη φορά που μια μη αγγλόφωνη ταινία κινουμένων σχεδίων κερδίζει το αντίστοιχο βραβείο των ξένων ανταποκριτών του Χόλιγουντ– και βάζει πλώρη για τα Όσκαρ. (1/2 στις αίθουσες - διάρκεια 124 λεπτά)

Τα παιδιά του χειμώνα

Ο Αλεξάντερ Πέιν με ένα λιτό και ανθρωποκεντρικό δράμα, φέρνει απρόσμενη ζεστασιά στην καρδιά του χειμώνα και μοιάζει ικανός να επιστρέψει στην οσκαρική κούρσα μετά από την ασπρόμαυρη «Νεμπράσκα» του 2014. Μεγάλο του ατού ο Πολ Τζιαμάτι, ο οποίος κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα χάρη στον ρόλο του καταθλιπτικού καθηγητή που είναι υποχρεωμένος να παραμείνει στο κολέγιο για να προσέχει τους λίγους σπουδαστές, οι οποίοι θα περάσουν τις γιορτές των Χριστουγέννων ολομόναχοι, μακριά από τις οικογένειές τους.

Σε αυτό το αφόρητο σκηνικό μοναξιάς, ο καθηγητής θα αναπτύξει φιλίες με έναν απείθαρχο αλλά ευφυή μαθητή καθώς και τη μαύρη μαγείρισσα του κολεγίου που θρηνεί τον χαμό του γιου της στον πόλεμο του Βιετνάμ. Τόσο ο Πολ Τζιαμάτι όσο και η Ντα ’Βάιν Τζόι Ρούντολφ (επίσης νικήτρια στις Χρυσές Σφαίρες) προβάλλουν ως φαβορί στις κατηγορίες τους για τα επερχόμενα Όσκαρ. (25/1 στις αίθουσες - διάρκεια 133 λεπτά).

Άγνωστοι μεταξύ μας

Με τη φήμη της πιο συγκινητικής ίσως ταινίας της χρονιάς, το «All of us strangers» του Άντριου Χέιγκ («45 χρόνια») αφηγείται μια τρυφερή ερωτική ιστορία στην οποία πρωταγωνιστούν ο Πολ Μεσκάλ του «Aftesun», ο Άντριου Σκοτ και η Κλερ Φόι. Ο Άνταμ είναι ο μοναδικός ένοικος σε μια πολυκατοικία στην άκρη της πόλης. Ένα βράδυ χτυπά την πόρτα του ένας γείτονας και σύντομα ένα ειδύλλιο ξεκινά ανάμεσά τους.

Ένα αισθηματικό δράμα με απρόβλεπτη μεταφυσική πλοκή –οι νεκροί εδώ και χρόνια γονείς του ήρωα εξακολουθούν να… ζουν στο σπίτι (!)– που μετατρέπεται σε ένα απίστευτο συναισθηματικό βίωμα που θα σας κλέψει την καρδιά. (15/2 στις αίθουσες - διάρκεια 105 λεπτά).

Priscilla

Η Σοφία Κόπολα έρχεται να δώσει την άλλη (λιγότερο αγιογραφική) ματιά στην ιστορία του βασιλιά του ροκ εν ρολ, σε σχέση με το εκθαμβωτικό πλην απόλυτα μεροληπτικό «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν. Πολυσυζητημένη όσο λίγες, η νέα ταινία της Κόπολα αφηγείται την ιστορία της νεαρής Πρισίλα Πρίσλεϊ και της γνωριμίας της με τον Έλβις, από την πλευρά της συζύγου του «Βασιλιά», όπως περιγράφεται στα απομνημονεύματά της με τίτλο «Elvis and Me» που κυκλοφόρησε το 1985.

Τον Έλβις υποδύεται ο ανερχόμενος με γοργό ρυθμό Τζέικομπ Ελόρντι του «Euphoria», ενώ η Κέιλι Σπέινι του τηλεοπτικού «Mare of Easttown» είναι μια πειστική Πρισίλα. Τέλος, περιμένουμε να ακούσουμε ένα πειραγμένο αν μη τι άλλο σάουντρακ, όπως μας έχει συνηθίσει άλλωστε και στις προηγούμενες δημιουργίες της η σκηνοθέτρια της «Μαρίας Αντουανέτας» και του «Χαμένοι στη μετάφραση». (8/2 στις αίθουσες - διάρκεια 113 λεπτά).

Χορεύοντας με τον Μπέκετ

Εξαίρετος ντοκιμαντερίστας (το 2009 το «Σε τεντωμένο σκοινί» κέρδισε το αντίστοιχο Όσκαρ), αλλά κυρίως ένας σκηνοθέτης με αλάνθαστο κριτήριο σε κάθε διαφορετικό κινηματογραφικό είδος με το οποίο καταπιάνεται («Η θεωρία των πάντων», «Εντιμότατοι κλέφτες» κ.ά.) ο Βρετανός Τζέιμς Μαρς φτιάχνει μια φιλόδοξη βιογραφία για τον εμβληματικό Ιρλανδό συγγραφέα και νομπελίστα Σάμιουελ Μπέκετ.  Μπον βιβέρ, αγωνιστής της γαλλικής αντίστασης, μοναχικός διανοούμενος, φιλάνθρωπος σύζυγος, αλλά και πολυδιάστατος όσο λίγοι καλλιτέχνες, ο Μπέκετ του Μαρς, μας δίνει τις κατάλληλες απαντήσεις στο ερώτημα γιατί ο πατέρας του «θεάτρου του παραλόγου» παραμένει pop icon ακόμη και σήμερα.

Τον Μπέκετ σε μεγάλη ηλικία υποδύεται ο Γκάμπριελ Μπερν του «Συνήθεις ύποπτοι». Ο Μαρς δήλωσε πως όταν διάβασε για πρώτη φορά το σενάριο, που ξεκινά με το βραβείο Νόμπελ, φοβήθηκε πως η πλοκή θα ήταν προβλέψιμη. Όμως στη συνέχεια ενθουσιάστηκε που «το σενάριο γίνεται πολύ γρήγορα κάτι απίστευτα ανατρεπτικό και τολμηρό, με όλες τις παρακάμψεις στις οποίες προχωρά» και τότε αποφάσισε να γυρίσει την ταινία. (Τον Μάρτιο στις αίθουσες - διάρκεια 100 λεπτά).

Animal

H πιο αναμενόμενη ίσως ελληνική ταινία των επόμενων μηνών. Με το φιλμ αυτό η  Σοφία Εξάρχου απέσπασε τον Χρυσό Αλέξανδρο στο τελευταίο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, έχοντας τη βραβευμένη στο Λοκάρνο Δήμητρα Βλαγκοπούλου στον ρόλο της Κάλιας. Μιας δυναμικής χορεύτριας που ηγείται της ομάδας ανιματέρ, στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα που παρουσιάζουν κάθε βράδυ στη σκηνή του παραθαλάσσιου ξενοδοχείου Mirage. Χάρτινα φτηνά ντεκόρ και νάιλον κοστούμια.

Κωμικά σκετς που ανακατεύονται με ερωτικές χορογραφίες και φάλτσα καραόκε. Όλα στην υπηρεσία της ψυχαγωγίας των ματσωμένων Ρώσων τουριστών, πριν τα φώτα σβήσουν και οι loser «καλλιτέχνες» επιστρέψουν στις παρακμιακές κατοικίες τους για να συνεχίσουν την αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής. Καθώς όμως οι εβδομάδες περνάνε, η θερινή φιέστα γίνεται ολοένα και πιο άγρια, περισσότερο τολμηρή και οι νύχτες της Κάλιας μοιάζουν πλέον ανεξέλεγκτες. (8/2 στις αίθουσες - διάρκεια 116 λεπτά).