Κινηματογραφος

Με προειδοποιήσεις για «προσβλητική» γλώσσα τα φιλμ του Τζέιμς Μποντ της εποχής Κόνερι

Με αφορμή αφιέρωμα στον συνθέτη Τζον Μπάρι

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Tζέιμς Μποντ: Προειδοποιήσεις για «προσβλητική» γλώσσα στα πρώτα φιλμ

Μια γενική προειδοποίηση για «προσβλητική» γλώσσα έχει τοποθετηθεί σε όλες τις ταινίες που παρουσιάζονται στο Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου σε ένα αφιέρωμα στο έργο του Βρετανού συνθέτη Τζον Μπάρι, του ανθρώπου πίσω από τη μουσική πολλών φιλμ του διασημότερου πράκτορα «007».

Η δήλωση αποποίησης ευθυνών προειδοποιεί ότι όλες οι ταινίες στο John Barry: Bar: Soundtracking Bond and Beyond «περιέχουν γλώσσα, εικόνες ή άλλο περιεχόμενο που αντανακλούν απόψεις που επικρατούσαν στην τότε εποχή».

Μια πρόσθετη προειδοποίηση έχει επίσης προστεθεί στις λεπτομέρειες του προγράμματος για το «You Only Live Twice» του 1967, δηλώνοντας ότι «περιέχει ξεπερασμένα φυλετικά στερεότυπα». Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Σον Κόνερι ως Μποντ, ο οποίος αντιμετωπίζει τον Ερνέστο Μπλόφελν και περιλαμβάνει μια σκηνή στην οποία υποδύεται τον Ιάπωνα.  Η ταινία του 1964 «Goldfinger» περιλαμβάνει μια σκηνή στην οποία ο Μποντ «επιτίθεται» σεξουαλικά στην Πούσι Γκαλόρ σε έναν αχυρώνα. Σε μια επιστολή του 1959 σχετικά με το μυθιστόρημα από το οποίο διασκευάστηκε η ταινία, ο Ίαν Φλέμινγκ εξηγεί ότι ο «κατάλληλος άνδρας μπορούσε να θεραπεύσει την λεσβιακή ασθένεια». 

Ο Kάρι Φουκουνάγκα, σκηνοθέτης της ταινίας «No Time To Die», που κυκλοφόρησε το 2021, δήλωσε ότι ο πράκτορας ήταν «βασικά» βιαστής στις πρώτες ταινίες, αναφερόμενος σε μια σκηνή στο «Thunderball», όπου ο Μποντ φιλά με τη βία μια νοσοκόμα που είχε απορρίψει τις προτάσεις του.

Εν τω μεταξύ, η απεικόνιση του Κορεάτη μπράβου του Goldfinger, Oddjob, ο οποίος έχει σχισμή στην ουρανίσκο, έχει από καιρό αναφερθεί από πολλούς ως διαιώνιση ενός στερεοτύπου που εξισώνει την αναπηρία με την κακία.

Άλλοι τίτλοι του αφιερώματος στον Τζον Μπάρι που καλύπτονται από την προειδοποίηση περιλαμβάνουν τα θρίλερ του Μάικλ Κέιν «Deadfall και The Ipcress File», το σουρεαλιστικό δράμα «Boom» με τον Ρίτσαρντ Μπάρτονκαι το δράμα «Four in the Morning».

Με πληροφορίες από Guardian