Κινηματογραφος

Κριτική ταινίας: Πιο πολύ από ποτέ (Plus que jamais)

«Οι ζωντανοί δεν μπορούν να καταλάβουν τους μελλοθάνατους»

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 852
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κριτική για την ταινία «Πιο πολύ από ποτέ», σε σκηνοθεσία Εμιλί Ατέφ με πρωταγωνιστές τους Βίκι Κριπς, Γκασπάρ Ουλιέλ, Μπιορν Φλόμπεργκ

Η Ελέν και ο Ματιέ ζουν ευτυχισμένοι μέχρι τη στιγμή που ένα ξαφνικό πρόβλημα υγείας της γυναίκας φέρνει τα πάνω κάτω στη ζωή τους. Κι ενώ ο Ματιέ θεωρεί πως το καλύτερο για τη σύντροφό του είναι το ρίσκο που ίσως να της επιτρέψει να ζήσει για αρκετό καιρό ακόμη, εκείνη είναι διστακτική ως προς το τι πραγματικά επιθυμεί για τη ζωή της από εδώ και πέρα.

Μια πικρή ειρωνεία συνοδεύει την τελευταία ταινία του αδικοχαμένου Γκασπάρ Ουλιέλ («Ακριβώς το τέλος του κόσμου», «Οι ατέλειωτοι αρραβώνες») ο οποίος έσβησε σε μια χιονοδρομική πίστα τον περασμένο Γενάρη στα 37 του χρόνια. Υποδύεται τον σύζυγο της βαριά άρρωστης Ελέν που παλεύει με μια ανίατη ασθένεια και η μόνη της ελπίδα να ζήσει είναι να βρεθεί συμβατό μόσχευμα για τους πνεύμονές της. Η γραφή της Εμιλί Ατέφ επιχειρεί να ξεφύγει από τα κλισέ της εύκολης συγκίνησης που πηγάζει από μια σκληρή ιατρική περιπέτεια. Ο φακός εστιάζει στο πρόσωπο της ευάλωτης Βίκι Κριπς που περνά τρομερές θύελλες όσο η αρρώστια προχωρά και της αφαιρεί δύναμη και αξιοπρέπεια. Η θέληση για ζωή δεν αρκεί σε μια κατάσταση όπου τα πάντα είναι ρευστά και η μέχρι πρότινος επίπλαστη ασφάλεια καταρρίπτεται εν ριπή οφθαλμού. Η Άννα θα εντοπίσει ένα σάιτ με τίτλο «Τι να κάνεις όταν είσαι ετοιμοθάνατος». Εκεί θα βρει το μπλογκ ενός άντρα που ζει στη Νορβηγία και παλεύει καθημερινά με τη δική του αρρώστια. Οι δημοσιευμένες αλήθειες και κυρίως η ειλικρίνεια που θα βρει στο μπλογκ, θα της φέρουν και πάλι λίγο γέλιο και αισιοδοξία στη ζωή της, ενώ θα την οδηγήσουν στο να πάρει μια σειρά από καθοριστικές αποφάσεις. Ρεαλισμός και συναίσθημα κουμπώνουν άψογα σε μια βαθιά ανθρώπινη ιστορία όπου η σκηνοθέτρια αποτυπώνει υποδειγματικά την καθημερινή αγωνιώδη προσπάθεια της πρωταγωνίστριάς της να βρει τις απαντήσεις στα βασανιστικά ερωτήματα που την κατατρώνε. Άψογη για άλλη μια φορά η Λουξεμβουργιανή Βίκι Κριπς έρχεται να δώσει συνέχεια στο υποκριτικό κρεσέντο των τελευταίων μηνών («Το νησί του Μπέργκμαν», «Κορσές»). Το φιλμ συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Κανών 2022.