Κινηματογραφος

Κριτική ταινίας: Κάποια μίλησε (She said)

Η σπίθα που άναψε το κίνημα #MeToo.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 851
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κριτική για την ταινία «Κάποια μίλησε (She said)», σε σκηνοθεσία Μαρία Σρέιντερ, με πρωταγωνιστές τους Κάρεϊ Μάλιγκαν, Ζόε Καζάν, Πατρίσια Κλάρκσον, Άσλεϊ Τζαντ

Δύο γυναίκες ρεπόρτερ των New York Times προσπαθούν να βρουν την άκρη σε μια σκοτεινή ιστορία του σύγχρονου Χόλιγουντ που έχει αρνητικό πρωταγωνιστή τον χολιγουντιανό παράγοντα Χάρβεϊ Γουάινστιν. Όμως οι πρώτες μαρτυρίες γυναικών που έχουν υποστεί τη σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση από τον πάλαι ποτέ ισχυρό άντρα της Miramax, πέφτουν πάνω σε ένα τοίχο προκατάληψης, άρνησης, φόβου και δυσπιστίας.

Οι δύο ρεπόρτερ θα βάλουν όλες τις δυνάμεις τους για να σπάσουν τον «κώδικα σιωπής» ενός ολόκληρου συστήματος που έχει παγιωμένες ρίζες και προκαταλήψεις και να αποκαλύψουν μια συγκλονιστική αλλά δυστυχώς αληθινή ιστορία που θα ζήλευε κι ο πιο καταξιωμένος σεναριογράφος του Χόλιγουντ. Η αφηγηματική δεινότητα της Μαρία Σρέιντερ, σκηνοθέτριας 4 επεισοδίων του τηλεοπτικού «Unorthodox», ποντάρει στο δυναμισμό της αυθεντικής δημοσιογραφικής έρευνας γύρω από μια υπόθεση σεξουαλικής κακοποίησης που δεν αφορά μόνο ένα άνθρωπο αλλά μια ολόκληρη κοινότητα. «Φαντάζεσαι πόσοι Χάρβεϊ υπάρχουν εκεί έξω;» λέει κάποια στιγμή η ζόρικη δημοσιογράφος της Κάρεϊ Μάλιγκαν ενώ τη συνεργάτιδα της στο θέμα υποδύεται η Ζόε Καζάν. Το γεγονός ότι η ιστορία είναι φρέσκια και όλοι γνωρίζουν την κατάληξη της, δεν στερεί από το φιλμ τα συστατικά ενός άκρως αγωνιώδους θρίλερ που παρακολουθείται με μεγάλο ενδιαφέρον. Στα ατού του εγχειρήματος η ικανότητα της Σρέιντερ να αναλύει διεξοδικά όλους σχεδόν τους χαρακτήρες (ακόμη και τα θύματα του Γουάινστιν που εμφανίζονται μόλις σε μια ή δύο σκηνές έχουν ισχυρό αντίκτυπο στην ταινία) ενώ το αφηγηματικό κέντρο βάρους βρίσκεται κάπου ανάμεσα στο φιλμ-τομή του είδους «Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου» και την υποδειγματική ανάπτυξη της έρευνας του «Spotlight: Όλα στο Φως». Στα επιπλέον χαρακτηριστικά του φιλμ που ενισχύουν την αληθοφάνεια του σεναρίου, ανήκουν φυσικά η χρήση των πραγματικών ονομάτων που εμπλέκονται στο «σκάνδαλο Γουάινστιν» ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, ορισμένα από τα θύματα του (όπως η δημοφιλής ηθοποιός Άσλεϊ Τζαντ) υποδύονται τον πραγματικό εαυτό τους!