Κινηματογραφος

Κριτική ταινίας: Χαμένες ψευδαισθήσεις (Illusions Perdues)

Η εκδίκηση των Μεγάλων Βουλεβάρτων

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 831
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κριτική για την ταινία «Χαμένες Ψευδαισθήσεις (Illusions Perdues)» του Ξαβιέ Τζιανολί με τους Μπενζαμάν Βουαζάν, Σεσίλ ΝτεΦρανς, Βενσάν Λακόστ, Ξαβιέ Ντολάν

Ο επαρχιώτης Λουσιέν, που λατρεύει την ποίηση, φτάνει λόγω μιας ατυχούς ερωτικής περιπέτειας  – αλλά και με μεγάλες φιλοδοξίες– στοΠαρίσι των αρχών του 19ου αιώνα. Σύντομα θα βρεθεί χαμένος σε μια εχθρική πόλη όπου κυριαρχούν η απληστία και η υποκρισία.

Είναι καταπληκτικό το πόσες ομοιότητες θα βρει ο θεατής ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν με βάση τις εικόνες ενός παραδομένου στην ακολασία –αλλά και τις χαμένες ψευδαισθήσεις κάποιων ονειροπόλων καλλιτεχνών– Παρίσι. Ο Τζιανολί, όμως, δεν τρέφει αυταπάτες. Το Παρίσι του Μπαλζάκ –το έργο αποτελεί μεταφορά του ομότιτλου έργου του κορυφαίου πεζογράφου– όπου η ζωή έχει τρομακτική ταχύτητα είναι και το δικό του Παρίσι. Ένα διαχρονικό κράμα καλλιτεχνικής δημιουργίας, εμπορικού δαιμονίου (οι θεατρικοί κριτικοί πληρώνονται με το κομμάτι για μια θετική ή αρνητική κριτική, ενώ επαγγελματίες θεατές ανάλογα με το ποιος θιασάρχης πληρώνει τα περισσότερα χειροκροτούν ή πετούν ντομάτες στις πρεμιέρες) και επαναστατικής αύρας. Η Γη της Επαγγελίας για τους επαρχιώτες Γάλλους στην πραγματικότητα είναι ένας τόπος «χυδαίος και ελάχιστα μαγικός», όπου η παλινόρθωση της εξουσίας του παλιού καθεστώτος οδηγεί στην προσδοκία του εύκολου πλουτισμού και την αναζήτηση της εφήμερης ομορφιάς. Αν και εκμαιεύει σεναριακά τη συναισθηματική φόρτιση, ο Τζιανολί αποδίδει εξαιρετικά το κλίμα παρακμής της εποχής. Κι όπως λέει ένας ήρωας του έργου, «αν είναι να αποτύχεις στη ζωή, καλύτερα να αποτύχεις στο Παρίσι». Η ταινία θριάμβευσε στα βραβεία Σεζάρ με 7 νίκες, ανάμεσα στις οποίες κι εκείνη του καλύτερου φιλμ.