Κινηματογραφος

Ο Άντονι Χόπκινς και Τζόναθαν Πράις είναι «Οι Δύο Πάπες»

Μία ταινία που μιλάει για τη δυνατότητα της αλλαγής, την ανεκτικότητα και τη συγχώρεση, με ερμηνείες υψηλού επιπέδου από δύο μεγάλους ηθοποιούς.

Μάνος Νομικός
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κυκλοφορεί στι 12 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους η ταινία «Οι Δύο Πάπες» με πρωταγωνιστές τους Άντονι Χόπκινς και Τζόναθαν Πράις, σε σκηνοθεσία Φερνάντο Μεϊρέγιες.

Πίσω από τα τείχη του Βατικανού, ο συντηρητικός Πάπας Βενέδικτος (Άντονι Χόπκινς) και ο φιλελεύθερος μελλοντικός Πάπας Φραγκίσκος (Τζόναθαν Πράις) πρέπει να βρουν κοινό έδαφος για να συνεχίσουν την πορεία της Καθολικής Εκκλησίας.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Φερνάντο Μεϊρέγιες, γνωστός για τις ταινίες «Περί Τυφλότητας», «Ο Επίμονος Κηπουρός» και «Η Πόλη του Θεού». Μια ενδόμυχη ματιά στην ιστορική αυτή στιγμή για την Καθολική Εκκλησία με πρωταγωνιστές τους Άντονι Χόπκινς και Τζόναθαν Πράις σε ερμηνείες υψηλού επιπέδου που ήδη συζητιούνται για τα βραβεία Όσκαρ.

Περί Παραγωγής
«
Οι Δύο Πάπες» είναι μια συναρπαστική και αποκαλυπτική ιστορία για μια πρωτοφανή μεταφορά ισχύος, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, σε ένα από τα πιο σημαντικά ιδιωτικά ιδρύματα, την Καθολική Εκκλησία. Εστιάζοντας στις δύο διαφορετικές προσωπικότητες των παπών και των κόσμων που αντιπροσωπεύουν, η ταινία εξερευνά με ειλικρίνεια και χιούμορ αυτή την σύγκρουση. «Οι Δύο Πάπες» ακολουθούν τις φανταστικές συνομιλίες μεταξύ δύο πολύ διαφορετικών αντρών – ο ένας παραδοσιακός, ο άλλος προοδευτικός – για τον ρόλο της Εκκλησίας σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει.

Ο σκηνοθέτης Φερνάντο Μεϊρέγιες («Περί Τυφλότητας», «Η Πόλη του Θεού», «Ο Επίμονος Κηπουρός») φέρνει μαζί επί της οθόνης δύο τιτάνες της υποκριτικής – τον βραβευμένο με Όσκαρ Άντονι Χόπκινς («Ο Άνθρωπος Ελέφαντας», «Η Σιωπή των Αμνών») ως Πάπας Βενέδικτος και ο δύο φορές υποψήφιος για Έμμυ Τζόναθαν Πράις («Μπραζίλ», «Εβίτα») ως Πάπας Φραγκίσκος. Συμμετέχει ο Χουάν Μινουχίν («Έγκλημα στην Αμμοθύελλα») ως ο Πάπας Φραγκίσκος σε μικρή ηλικία.

Η ταινία γυρίστηκε στην Αργεντινή και Ρώμη. Το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο υποψήφιος για Όσκαρ Άντονι ΜακΚάρτεν («Η Θεωρία των Πάντων», «Η πιο Σκοτεινή Ώρα»).

Ιστορία
Ένα ταξίδι στη Ρώμη ήταν καθοριστικό για τον σεναριογράφο Άντονι ΜακΚάρτεν, ο οποίος πήρε έμπνευση για να γράψει την ταινία. Ενθουσιασμένος από την σχέση τους, ο ΜακΚάρτεν φαντάστηκε τις συνομιλίες τους και τις προσάρμοσε με τον τρόπο του στο σενάριο του. «Αυτό που κάνει την ταινία ξεχωριστή από άλλες δουλειές μου είναι πως πρόκειται για μια πραγματική σύγκρουση. Είναι για δύο διαφορετικές απόψεις – ό ένας είναι παραδοσιακός και ο άλλος είναι προοδευτικός. Και οι δυο προσπαθούν να βρουν κοινό σημείο», λέει ο ΜακΚάρτεν. «Πιστεύω πως αυτή η σύγκρουση σχετίζεται άμεσα με την κοινωνία και την πολιτική».

«Μας γοήτευσε πολύ το σενάριο του Άντονι», δηλώνει ο παραγωγός Τζόναθαν Άιριχ («Τετράδιο Θανάτου», «Αλαντίν»).«Είναι μια υποθετική συζήτηση των δύο αντρών. Μοιάζει πολύ με το «Frost/Nixon». Ωστόσο, θέλαμε να δείξουμε το παρελθόν του μικρού Μπεργκόλιο στην Αργεντινή. Ακριβώς τότε ανακαλύψαμε το θέμα της ιστορίας μας – τι σημαίνει να είσαι ηγέτης και ποιος πραγματικά αξίζει να γίνει ηγέτης».

Η ταινία ξεκινά σε μια συνοικία στο Μπουένος Άιρες όπου παρακολουθούμε το νεαρό Μπεργκόλιο να κάνει κήρυγμα μπροστά σε ένα πλήθος κόσμου. Το κήρυγμά του έχει αρκετές αναφορές στη Βίβλο αλλά και το ποδόσφαιρο. «Τους λέει την ιστορία του Αγίου Φραγκίσκου και τους εξηγεί πως ακόμα και ένα ένδοξο ταξίδι μπορεί να αρχίσει από ένα λάθος», σχολιάζει ο σκηνοθέτης Φερνάντο Μεϊρέγιες. Η ιστορία μεταφέρεται από τις φτωχές συνοικίες του Μπουένος Άιρες στο Βατικάνο, χτίζοντας με αυτό τον τρόπο τους δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους που θα επικοινωνήσουν στη συνέχεια.

«Ο Βενέδικτος θέλει να παραιτηθεί. Ξέρει πως αν γίνει αυτό, είναι μεγάλη πιθανότητα ο Μπεργκόλιο να γίνει ο διάδοχός του. Ο Μπεργκόλιο αντιπροσωπεύει αυτό που δεν θέλει ο Βενέδικτος για την Εκκλησία. Το πιο παράξενο για τον Βενέδικτο είναι το γεγονός πως είναι αδιάλλακτος στις απόψεις και σταθερός στις παραδόσεις και την ίδια στιγμή παραιτείται. Αυτό ήταν κάτι τελείως ανεξήγητο», λέει ο Μεϊρέγιες. Ο ΜακΚάρτεν επίσης τονίζει πόσο διαφορετικός άνθρωπος ήταν ο Μπεργκόλιο: χόρευε τανγκό και έβλεπε ποδόσφαιρο σε σχέση με τον απόμακρο Βενέδικτο.

Όταν έφτασε η στιγμή για τη διαμόρφωση της αφήγησης, ο ΜακΚάρτεν χρησιμοποίησε ιστορικά γεγονότα και βασισμένος σε αυτά επινόησε κάποιες συνομιλίες - που ενδεχομένως και να έγιναν. Ο ίδιος σχολιάζει: «Όταν δεν έχεις πρόσβαση σε τέτοιου είδους συζητήσεις, είναι λογικό επόμενο να σκέφτεσαι τι θα μπορούσε να ειπωθεί. Όμως, πρέπει πρώτα να ξεκινήσεις από ένα πραγματικό γεγονός για να έχεις ακρίβεια στο αποτέλεσμά σου».

Οι παραγωγοί της ταινίας απευθύνθηκαν από νωρίς στο Βραζιλιάνο σκηνοθέτη χαρακτηρίζοντας τον έναν πραγματικό ανθρωπιστή δημιουργό, του οποίου οι σκηνοθετικές τεχνικές ταίριαζαν τέλεια με τις προδιαγραφές του έργου. Ο Μεϊρέγιες υπήρξε έντονα μαγεμένος από το project δηλώνοντας πως ο βασικός λόγος που πήρε μέρος στην ταινία ήταν ο Πάπας Φραγκίσκος, τον οποίο θεωρούσε εξέχουσα προσωπικότητα για τις απόψεις και τη στάση του απέναντι στον κόσμο.

Πάπες εν δράσει
Δύο μεγάλοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στους κεντρικούς ρόλους της ταινίας. Πρόκειται για τον βραβευμένο με Όσκαρ Άντονι Χόπκινς και τον δύο φορές υποψήφιο για Έμμυ Τζόναθαν Πράις. Ο Φερνάντο Μεϊρέγιες έχει συνεργαστεί με τον Χόπκινς ξανά στην ταινία «360» το 2011 και αυτό και μόνο ήταν αρκετό για τον Χόπκινς να ανανεώσει την συνεργασία του με το Βραζιλιάνο σκηνοθέτη. «Είναι όμορφα να δουλεύεις μαζί του, είναι καταπληκτικός σκηνοθέτης, μεγάλος οραματιστής και πολύ ευγενική προσωπικότητα», δηλώνει ο Χόπκινς. Ο ίδιος προσθέτει επίσης πως τα γυρίσματα στη Ρώμη υπήρξαν απόλυτα πηγή έμπνευσης για όλους τους συντελεστές της παραγωγής. «Δεν μπορούσαμε να έχουμε σκηνές στο Βατικανό αλλά στους γύρω δρόμους υπήρχε έντονη η παρουσία του. Είμαι έντονα ενθουσιασμένος με την ιστορία της θρησκείας και της πίστης». Ο Μεϊρέγιες λέει για τον Χόπκινς: «Ανακάλυψα πως ο Χόπκινς είναι ο ηθοποιός που εστιάζει στο ρόλο του όσο κανένας άλλος. Μελέτησε τους χαρακτήρες και το σενάριο λεπτομερώς».

Ο μοναδικός άνθρωπος που διαθέτει υποκριτική δύναμη και σθεναρή σκηνική παρουσία και μπορεί να βρίσκεται πλάι στον Χόπκινς, κατά τον Μεϊρέγιες, είναι ο Τζόναθαν Πράις. «Ο Τζόναθαν υπήρξε η πρώτη μου επιλογή διότι έχει αίσθηση του χιούμορ και φέρνει στο χαρακτήρα του μια αληθινή ανθρώπινη υπόσταση. Είναι επίσης σύμπτωση πως μοιάζει και με τον Πάπα!», λέει ο Μεϊρέγιες. Όπως ο Χόπκινς, έτσι και ο Πράις ήταν πλήρως αφοσιωμένος στο ρόλο του, κάτι που εκτίμησε ιδιαίτερα ο σκηνοθέτης. Ο ίδιος λέει για τον Πράις: «Παρακολούθησε όλο το υλικό που είχαμε για τον χαρακτήρα του. Στο τέλος έμαθε να συμπεριφέρεται όπως ο πραγματικός Πάπας Φραγκίσκος».

Ο Φερνάντο Μεϊρέγιες υπήρξε εντυπωσιασμένος με τις ερμηνείες των δύο ηθοποιών του στην ταινία. «Ήταν προφανές από την αρχή ότι μια φιλία αναπτύσσονταν μεταξύ τους. Ο τρόπος που επικοινωνούσαν ο ένας με τον άλλον ήταν απίστευτος. Μάλιστα, είχαν έναν ανταγωνισμό ποιος είναι ο πρωταγωνιστής της ιστορίας. Έκαναν διάφορες πλάκες μεταξύ τους και αυτό τους ένωνε μέρα με τη μέρα».

Τοποθεσίες και Απεικόνιση της Ταινίας
Τα γυρίσματα ξεκίνησαν το Νοέμβριο του 2017 στο Μπουένος Άιρες και στην Κόρντοβα στην Αργεντινή ενώ τον Απρίλιο και το Μάιο του 2018 έγιναν μέσα και γύρω από τη Ρώμη. Ο Μεϊρέγιες συνειδητά διαφοροποίησε τα flashbacks στην Αργεντινή με το σήμερα στο Βατικανό ως προς το οπτικό επίπεδο της ταινίας. Μαζί με τον μακροχρόνιο συνεργάτη του, τον διευθυντή φωτογραφίας Σέζαρ Τσαρλόουν («Η Πόλη του Θεού», «Περί Τυφλότητας»), ήθελαν να διαχωρίσουν τις δυο χρονικές περιόδους και κινηματογράφησαν με διαφορετικές μεθόδους τις αντίστοιχες σκηνές. Έκαναν σημαντική αναφορά σε τοιχογραφίες επειδή έχουν μικρή αντίθεση και οι τόνοι είναι πολύ απαλοί. «Το αποτέλεσμα είναι πως στην ταινία δεν υπάρχουν σκιές, είναι όλα επίπεδα αλλά εξίσου κομψά και όμορφα. Μπορείς να παρατηρήσεις κάθε λεπτομέρεια των προσώπων των ηθοποιών. Επειδή η ταινία στηρίζεται στις ερμηνείες, κάθε κίνηση και κάθε τους σκέψη είναι ορατή», λέει ο Μεϊρέγιες.

Το μεγαλειώδες Βασιλικό Παλάτι της Καζέρτα βόρεια της Νάπολης –  το οποίο χτίστηκε τον 18οαιώνα και είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη – αποτέλεσε την ιδανική τοποθεσία που θύμιζε το Βατικανό. Πέρα από τις πραγματικές τοποθεσίες, η παραγωγή κατασκεύασε και μια πραγματικών διαστάσεων ρέπλικα της Καπέλα Σιστίνα στα στούντιο της Τσινετσιτά στη Ρώμη. Υπεύθυνος αυτού του εκπληκτικού σχεδιασμού είναι ο Μαρκ Τίλντσλεϊ («Ο Επίμονος Κηπουρός», «Η Αόρατη Κλωστή»).

Ενδυμασίες
Έχοντας στολίσει τους χαρακτήρες στην επιτυχία του HBO «The Young Pope», ο Λούκα Κανφόρα («Νιότη») μπορεί πλέον να θεωρηθεί ο απόλυτος ειδικός στους σχεδιασμών κοστουμιών για παραγωγές θρησκευτικού περιεχομένου. Στην παρούσα περίπτωση, οι απαιτήσεις υπήρξαν λίγο μεγαλύτερες επειδή τα πρόσωπα υπάρχουν και δεν είναι προϊόντα μυθοπλασίας. Βασικός του στόχος ήταν να υπογραμμίσει τις διαφορές των δύο παπών και να παραμείνει ιστορικά ακριβής.«Ο Πάπας Φραγκίσκος έχει ένα μινιμαλιστικό στυλ. Δεν δίνει ιδιαίτερη προσοχή στα ρούχα του, τα οποία είναι όντως απλοϊκά. Σε αντίθεση, ο Πάπας Βενέδικτος είναι πιο παραδοσιακός και φροντίζει περισσότερο τις ενδυμασίες του. Το στυλ του ακολουθεί εκείνο των προκατόχων του».

Η εμπειρία αυτή είχε μεγάλη επίδραση στον Κανφόρα. «Η συνεργασία μου με τον Φερνάντο σε αυτή τη θαυμάσια ταινία ήταν πραγματικά άψογη. Είναι ένα ανοιχτόμυαλο και γεμάτο πάθος άτομο που σεβάστηκε το όραμά μου και υπήρξε συνεργάσιμος από την αρχή. Ήταν μεγάλη μου τιμή να δουλέψω μαζί του».

Στις 12 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους από την ODEON