Κινηματογραφος

Το Λονδίνο υποκλίνεται στο «The Favourite» και τον Γιώργο Λάνθιμο

«Από πού κι ως πού οι Έλληνες έχουν το δικαίωμα να έρχονται και να κάνουν μάθημα σε εμάς τους Βρετανούς για την ιστορία μας; Ε, λοιπόν το έχουν!»

Μαρία Τσοσκούνογλου
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«Από πού κι ως πού οι Έλληνες έχουν το δικαίωμα να έρχονται και να κάνουν μάθημα σε εμάς τους Βρετανούς για την ιστορία μας; Ε, λοιπόν το έχουν! Από σήμερα κιόλας με το «The Favourite», τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου. Μια παλιά και γνώριμη ιστορία, ιδωμένη μέσα από τα μάτια ενός ξένου, ενός Έλληνα που διαπρέπει εκτός Ελλάδος φαντάζει φρέσκια και ολοκαίνουργια!»

Ο Γιώργος Λάνθιμος κατακτά το Λονδίνο (φωτ. Μ.Τ.)

Με αυτά τα λόγια η εφημερίδα Φαϊνάνσιαλ Τάιμς περιέγραψε συνοπτικά την λατρεία με την οποία η Αγγλία υποδέχτηκε την ταινία «The Favorite» (Η Ευνοούμενη) που προβάλλεται αυτές τις ημέρες εδώ στο Λονδίνο.

Σε σενάριο της Ντέμπορα Ντέιβις και του Τόνι Μακναμάρα,  η ταινία έχει θέμα της μια αληθινή ιστορία της βασιλικής Αυλής του 18ου αιώνα: πραγματεύεται τον ανελέητο πόλεμο ανάμεσα  στις δύο Ευνοούμενες της Βασίλισσας  Άννας, τη Σάρα, δούκισσα του Μάλμπορο (Ρέιτσελ Βάις) και τη νεαρή εξαδέλφη της, την Αμπιγκέιλ Χιλ (Έμμα Στόουν) αλλά και την σκληρή σύγκρουση της Άννας και με τις δύο.

Η Βασίλισσα Άννα -την υποδύεται η Ολίβια Κόλμαν- είναι ένα τραγικό και συμπλεγματικό πρόσωπο. Με καταπονημένη υγεία, βουλιμική, ανασφαλής και ευάλωτη βρίσκεται στα όρια της κατάθλιψης και της ψυχολογικής κατάρρευσης. Γι αυτό και η Σάρα, η δούκισσα του Μάλμπορο, μια ισχυρή γυναίκα με εξαιρετικές ικανότητες στην διαχείριση κρίσεων αλλά και στην τέχνη της χειραγώγησης, είναι το αφεντικό, εκείνη που κυβερνά στην πραγματικότητα τη χώρα από τα παρασκήνια. Αυτή είναι η Μεγαλειότατη στη θέση της Αυτής Μεγαλειότατης.  Και τότε, ξαφνικά, μπαίνει στη σκηνή μια φτωχή πλην όμως νεαρή και εξίσου φιλόδοξη εξαδέλφη της, η Αμπιγκέιλ Χιλ. Σύντομα, θα καταφέρει να παραμερίσει την μέχρι τώρα Ευνοούμενη, την δούκισσα του Μάλμπορο και θα είναι αυτή που θα πάρει τη θέση της στην καρδιά και στο κρεβάτι της Άννας. Η Νέα Ευνοούμενη είναι εδώ!

Η Άννα (Ολίβια Κόλμαν) και η Σάρα, Δούκισσα του Μάλμπορο ( Ρέιτσελ Βάις)

Οι δύο εξαδέλφες, Σάρα (Ρέιτσελ Βάις) και Αμπιγκέιλ Χιλ (Έμμα Στόουν) ανταγωνίζονται για την εύνοια της Βασίλισσας

Η ταινία «The Favorite» είναι διαφορετική από τις συνηθισμένες, καθωσπρέπει κινηματογραφικές μεταφορές με θέμα το Στέμμα και τις Βασίλισσες του αγγλικού θρόνου που έχουμε δει μέχρι σήμερα. Καμία σχέση με δακρύβεχτες και comme il faut ιστορίες με τις άτυχες Στιούαρτ και τις απόμακρες, αψεγάδιαστες Ελισάβετ όπως εμφανίζονται στην τηλεοπτική σειρά «The Crown» ή στην ταινία «The Queen». Εδώ η Άννα, μια προβληματική βασίλισσα στα όρια της ψυχικής διαταραχής και της οξείας αρθρίτιδας, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας Αυλής που αρέσκεται να καταβροχθίζει  ανανάδες-το φρούτο της μόδας στο παλάτι- ξετρελαίνεται με πάπιες και κουνέλια ενώ ολόγυμνοι αυλικοί και παλατιανοί διασκεδάζουν να πασαλείβονται μεταξύ τους με σιρόπια και παχύρευστους χυμούς. Την ίδια ώρα στους σκοτεινούς διαδρόμους και στις μεγάλες αίθουσες των ανακτόρων μαίνεται μια μάχη μέχρις εσχάτων ανάμεσα στην δούκισσα και την εξαδέλφη της για το ποια από τις δύο θα κερδίσει την εύνοια της Βασίλισσας. 

Η νέα Ευνοούμενη της βασίλισσας Άννας, Αμπιγκέιλ Χιλ

Στο «The Favorite»,  ο Γιώργος Λάνθιμος καταφέρνει να απεικονίσει με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο όλη αυτή τη δραματικά διασκεδαστική κατάσταση και να χρωματίσει μέσα από έναν χείμαρρο από πολύχρωμες φυσαλίδες παραγνωρισμένα στιγμιότυπα μιας ταραγμένης ιστορικής περιόδου. Το τρίγωνο που εξελίσσεται μεταξύ της βασίλισσας, της δούκισσας και της νέας Ευνοούμενης, έχει αγωνία, πάθος και πολλές αστείες σκηνές - λες και ο Μαρκήσιος Ντε Σαντ τα βρήκε και συνεργάστηκε αρμονικά με τους Μόντι Πάιθονς!

Ταυτόχρονα  δεν παραλείπει να περιγράψει την χαοτική, σουρεαλιστική, σχεδόν ποιητική  καταγραφή των πραγματικών γεγονότων της εποχής. Η σύγκριση και οι ομοιότητες με ότι επικρατεί στις μέρες μας έρχεται σχεδόν σαν φυσική αντίδραση. Σύμφωνα με την ταινία, σε λίγα πράγματα διαφέρουν οι σημερινοί ηγέτες μας: είναι τα ρούχα, οι χειρονομίες, ή ο τρόπος ομιλίας  που αλλάζουν αλλά η διαφορά έγκειται ίσως στον βαθμό που αυτοί - άλλοτε εκούσια κι άλλοτε εντελώς τυχαία- επιλέγουν να εκθέσουν δημοσίως τα πάθη τους.