Χορος

Τι θα δούμε στην ΕΛΣ έως τον Δεκέμβριο 2021

Αφιερώματα σε μεγάλους Έλληνες αλλά και σε Αμερικανούς συνθέτες, ρεσιτάλ Πουτσίνι με τη Σόνια Γιόντσεβα, μια όπερα για όλη την οικογένεια σε λιμπρέτο Ευγένιου Τριβιζά κι ένας νέος Καρυθραύστης σε χορογραφία Κ. Ρήγου το τελευταίο τρίμηνο του 2021 στην ΕΛΣ

A.V. Team
20’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Εθνική Λυρική Σκηνή: όπερα, μπαλέτο, χορός, συναυλίες, παραστάσεις για όλη την οικογένεια στο επικαιροποιημένο πρόγραμμα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2021

Όπερα, μπαλέτο, χορός, συναυλίες, όπερα για όλη την οικογένεια συνθέτουν το πρόγραμμα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου της ΕΛΣ που θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος.


Έργα των διακεκριμένων Ελλήνων συνθετών Παύλου Καρρέρ, Νίκου Σκαλκώτα, Μίκη Θεοδωράκη, Γιώργου Κουμεντάκη, Γιώργου Δούση, αλλά και ρεσιτάλ Πουτσίνι με τη διάσημη σοπράνο Σόνια Γιόντσεβα, ο Καρυοθραύστης του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι σε νέα χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου αλλά και έργα Αμερικανών συνθετών θα καλωσορίσουν τους θεατές το τελευταίο τρίμηνο του 2021.

Rootless Root, Finality, στην ΕΛΣ στο πλαίσιο της παράστασης με τους "Ελληνικούς Χορούς" του Ν. Σκαλκώτα © Valeria Isaeva

Ο Οκτώβριος ξεκινά με τη συναυλιακή παρουσίαση της όπερας του Καρρέρ Η Κυρά Φροσύνη, την Κυριακή 3 Οκτωβρίου. Στις 16, 17, 23 και 24 Οκτωβρίου, θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά σε κοινό το δίπτυχο όπερας-χορού Δέσπω του Παύλου Καρρέρ και Ελληνικοί χοροί του Νίκου Σκαλκώτα.
Στις 29 και 31 Οκτωβρίου, η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τον σπουδαίο Μίκη Θεοδωράκη με την παρουσίαση του Άξιον Εστί, στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου Μίκης Θεοδωράκης.

Η όπερα "Δέσπω" του Παύλου Καρρέρ στην ΕΛΣ © Valeria Isaeva

Ο Νοέμβριος ξεκινά με το ρεσιτάλ Πουτσίνι της σταρ της όπερας Σόνιας Γιόντσεβα, την Πέμπτη 4 Νοεμβρίου. Στις 14 Νοεμβρίου κάνει πρεμιέρα η νέα παραγωγή όπερας για όλη την οικογένεια, τα Μαγικά μαξιλάρια, σε μουσική Γιώργου Δούση και λιμπρέτο Ευγένιου Τριβιζά.

Σόνια Γιόντσεβα © Javier del Real

Η όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη Η φόνισσα, σε λιμπρέτο Γιάννη Σβώλου βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, επιστρέφει στην ΕΛΣ για τέσσερις παραστάσεις στις 3, 5, 28 και 30 Δεκεμβρίου. Ο νέος Καρυοθραύστης του Μπαλέτου της ΕΛΣ σε χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου κάνει πρεμιέρα στις 17 Δεκεμβρίου και θα παρουσιαστεί για 7 γιορτινές παραστάσεις. Η συναυλία με την κινηματογραφική μουσική για την Αμερικανική Επανάσταση έρχεται στις 22 και 23 Δεκεμβρίου.

Η όπερα "Η φόνισσα" του Γιώργου Κουμεντάκη στην ΕΛΣ © Βασίλης Μακρής

Το πρόγραμμα υλοποιείται με τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για τη στήριξη της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ και τη δημιουργία του επετειακού της προγράμματος για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Παράλληλα, η GNO TV εμπλουτίζει το περιεχόμενό της με νέες πρεμιέρες (Οι γάμοι του Φίγκαρο, Μια βοσκοπούλα αγάπησα, 6ο διαδικτυακό φεστιβάλ).

Εθνική Λυρική Σκηνή: Αναλυτικό πρόγραμμα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2021

Η Κυρά Φροσύνη του Παύλου Καρρέρ, Όπερα σε συναυλιακή μορφή, νέα παραγωγή (3 Οκτωβρίου 2021, στις 18.30 στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ)

Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης

Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Αλή Πασάς: Διονύσης Σούρμπης, Μουχτάρ: Γιάννης Χριστόπουλος, Φροσύνη: Βασιλική Καραγιάννη, Ιγνάτιος: Τάσος Αποστόλου, Χάμκω: Τζούλια Σουγλάκου, Ταχήρ: Χάρης Ανδριανός. Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ

Σε μια επιστολή του προς τον Ανδρέα Λασκαράτο τον Οκτώβριο του 1859 ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης γράφει σχετικά με την πρώτη μεγάλη ποιητική του σύνθεση Η Κυρά Φροσύνη, που εκδόθηκε το ίδιο έτος: «Μου εμπήκε στο κεφάλι να δώσω εις το έθνος μου ένα ποίημα, όπου να έχει χαρακτήρα ελληνικόν. […] Ηθέλησα να είναι κυρίως ιστορικό, διά να δύναται να είναι ωφέλιμο τουλάχιστο ως τοιούτο».

Μόλις εννιά χρόνια αργότερα, ο Ζακυνθινός ποιητής Ελισαβέτιος Μαρτινέγκος (1832-1885) διασκευάζει σε λιμπρέτο την Κυρά Φροσύνη του Βαλαωρίτη για να τη μελοποιήσει ο επίσης Ζακυνθινός Παύλος Καρρέρ (1829-1896) – τη δεύτερη μετά τον Μάρκο Μπότσαρη «εθνική όπερα». Την παρουσιάζει στο Θέατρο «Απόλλων» της Ζακύνθου στις 16 Νοεμβρίου 1868 με επακόλουθες παραστάσεις σε Πάτρα, Αθήνα, Αλεξάνδρεια και άλλα κέντρα του ελληνισμού.

Πέρα από τα ιστορικά γεγονότα που έλαβαν χώρα τον Ιανουάριο του 1801 και περιγράφονται στην όπερα – ο παράνομος έρωτας της Ευφροσύνης Βασιλείου με τον γιο του Αλή Πασά Μουχτάρ και το τραγικό της τέλος επειδή δεν ενέδωσε στο ερωτικό πάθος του Αλή –, ο Καρρέρ τονίζει ιδιαίτερα τη σχέση πατέρα-γιου (Αλή-Μουχτάρ), οι οποίοι βρίσκονται αντίζηλοι για την ίδια γυναίκα, καθώς και τη μεταστροφή και μετάνοια της Φροσύνης, που αποφασίζει να εγκαταλείψει την άνομη ζωή της και να επιστρέψει στα παιδιά της με κόστος την ίδια της τη ζωή: «Ως Ελληνίς ατρόμητος, μετανοημένη, ελεύθερη, στο μνήμα να ταφώ!» λέει στη μεγάλη της άρια της Β΄ Πράξης. Σε ένα ευρύτερο επίπεδο, στο πρόσωπο της μάρτυρος / ηρωίδας Φροσύνης συμβολίζεται ο ελληνισμός και η χριστιανοσύνη ενώ στο πρόσωπο του δυνάστη Αλή όλες οι συμφορές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και του ισλαμισμού.

Ανεξάρτητα από το αν ο Καρρέρ γνώριζε την επιστολή του Βαλαωρίτη προς τον Λασκαράτο, το όραμά του ήταν ίδιο: όπερα με εθνικό περιεχόμενο και ιστορικό χαρακτήρα. Ο συνθέτης, βασισμένος στο τρέχον μουσικό ιδίωμα της ιταλικής οπερατικής γλώσσας – ιδιαίτερα του Βέρντι της περιόδου τoυ Risorgimento (της πολιτικής ένωσης της Ιταλίας) –, θα διαμορφώσει το προσωπικό του ύφος και θα βάλει τα θεμέλια για τη δημιουργία της ελληνικής όπερας.

Στο πλαίσιο του εμπλουτισμού του ιστορικού αρχείου του Οργανισμού και με τη στήριξη της δωρεάς του ΙΣΝ, η ΕΛΣ κατάφερε να αγοράσει από ιδιωτικό αρχείο τη μοναδική σωζόμενη χειρόγραφη παρτιτούρα καθώς και το δίγλωσσο σπαρτίτο της όπερας  Η Κυρά Φροσύνη του Παύλου Καρρέρ.

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€, 25€, 30€, 35€, 40€, 45€, 60€ • Φοιτητικό, παιδικό: 12€ • Περιορισμένης ορατότητας: 10€

Δέσπω του Παύλου Καρρέρ & Ελληνικοί χοροί του Νίκου Σκαλκώτα, σπονδυλωτή παράσταση όπερας και χορού, νέα παραγωγή

16, 17, 23, 24 Οκτωβρίου 2021, στις 19.30 (Κυριακή 18.30) στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ

Δέσπω, όπερα του Παύλου Καρρέρ

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας, Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης, Σκηνικά – Κοστούμια: Άγγελος Μέντης, Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος, Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος, Επιμέλεια μουσικού κειμένου: Γιάννης Σαμπροβαλάκης / Κέντρο Ελληνικής Μουσικής.

Ερμηνεύουν: Άρτεμις Μπόγρη, Δημήτρης Πακσόγλου, Γιάννης Σελητσανιώτης, Διαμάντη Κριτσωτάκη. Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ.

Η όπερα "Δέσπω" του Παύλου Καρρέρ στην ΕΛΣ © Valeria Isaeva

Ελληνικοί χοροί του Νίκου Σκαλκώτα

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας, Προσαρμογή / μεταγραφή για ορχήστρα εγχόρδων: Γιάννης Σαμπροβαλάκης / Κέντρο Ελληνικής Μουσικής, Με την Ορχήστρα και μέλη του Μπαλέτου της ΕΛΣ

Α΄ Μέρος: Εθνική ενηλικίωση

Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη, Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Εύα Γεωργιτσοπούλου, Σκηνικά: Δημήτρης Νασιάκος, Κοστούμια: Πατρίσια Απέργη, Ειρήνη Γεωργακίλα, Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος, Ηχητικός σχεδιασμός: Αλέξανδρος Δράκος-Κτιστάκης,  Προβολές: Κλεοπάτρα Κοραή

Β΄ Μέρος: Finality

Χορογραφία: RootlessRoot – Λίντα Καπετανέα, Γιόζεφ Φρούτσεκ, Σκηνικά: Πάρις Μέξης, Κοστούμια: Ίζαμπελ Λόας, Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλλης, Ηχητικός σχεδιασμός: Χρήστος Παραπαγκίδης

Στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 παρουσιάζονται δύο σπουδαία έργα της Επτανησιακής και της Εθνικής Σχολής σε μια ενιαία παράσταση όπερας και χορού. Στο πρώτο μέρος οι Ελληνικοί χοροί του Νίκου Σκαλκώτα, οι οποίοι στηρίζονται στη γλώσσα του μοντερνισμού με στοιχεία από την ελληνική παραδοσιακή μουσική, χορογραφούνται εκ νέου από την Πατρίσια Απέργη και τους Λίντα Καπετανέα – Γιόζεφ Φρούτσεκ, σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα. Στο δεύτερο μέρος θα παρουσιαστεί η όπερα Δέσπω του Παύλου Καρρέρ, σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα και σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, η οποία θεωρείται το «Πρώτον Ελληνικόν τραγικόν Μελόδραμα» και βασίζεται στο μονόπρακτο του Αντωνίου Μανούσου Ο ηρωικός θάνατος της Δέσπως και των νυφάδων της εις τον πύργον του Δημουλά.

Rootless Root, Finality στην ΕΛΣ © Valeria Isaeva

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€, 30€, 35€, 42€, 50€, 55€, 70€ • Φοιτητικό, παιδικό: 12€ • Περιορισμένης ορατότητας: 10

Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη, συναυλία στο πλαίσιο του Κύκλου Μίκης Θεοδωράκης

29, 31 Οκτωβρίου 2021, στις 19.30 (Κυριακή 18.30), στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ

Μουσική διεύθυνση: Στάθης Σούλης. Ερμηνεύουν: Δημήτρης Πλατανιάς, Γιώργος Νταλάρας, Αφηγητής: Γιώργος Γάλλος. Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ.

Μίκης Θεοδωράκης © Αρχείο Μίκη Θεοδωράκη

Η εκτέλεση του Άξιον Εστί από τις δυνάμεις της ΕΛΣ στο πλαίσιο του εορτασμού των διακοσίων ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης δεν μπορεί παρά να έχει έναν συμβολικό χαρακτήρα. Το Άξιον Εστί θα είναι η πρώτη εκδήλωση του κύκλου Μίκης Θεοδωράκης μετά τον θάνατο του σπουδαίου Έλληνα συνθέτη και είναι αυτονόητο ότι είναι αφιερωμένο στη μνήμη του. Καρπός της γόνιμης και εν πολλοίς ευφορικής περιόδου των αρχών της δεκαετίας του ’60, κατά την οποία το τραύμα του Εμφυλίου υποχωρούσε σταδιακά στο παρελθόν και νέες συλλογικότητες αναζητούσαν ενθουσιωδώς την πολιτιστική τους έκφραση, το έργο του Θεοδωράκη με τον πρωτοφανή προσδιορισμό «λαϊκό ορατόριο», βασισμένο στο ποιητικό έργο ζωής του Οδυσσέα Ελύτη, αποτέλεσε όχι μόνο ένα ορόσημο στη νεοελληνική μουσική και τη σταδιοδρομία του δημιουργού, αλλά ταυτόχρονα και μια επαναστατική χειρονομία ώσμωσης ανάμεσα στο αισθητικό και το πολιτικό, τη διανόηση και τον λαό, την τέχνη και τη ζωή.

Γραμμένο μετά από παραίνεση του Ελύτη την περίοδο 1960-61 και σε συνέχεια της τολμηρής στροφής του Θεοδωράκη στη λαϊκή μουσική με τη μελοποίηση του Επιτάφιου του Γιάννη Ρίτσου, το Άξιον Εστί δισκογραφήθηκε και παρουσιάστηκε δημόσια μόλις το 1964 – χρονιά του διεθνούς φαινομένου του Ζορμπά και της εκλογής του συνθέτη ως βουλευτή της ΕΔΑ στη Β΄ Πειραιώς, περιφέρεια του δολοφονημένου Γρηγόρη Λαμπράκη. Η καθυστέρηση οφειλόταν στην αναζήτηση εκ μέρους του συνθέτη της εύθραυστης ισορροπίας που απαιτούσε η αποτολμούμενη σύνθεση του λαϊκότροπου υλικού με την ευρωπαϊκή παράδοση. Την ίδια περίοδο, εξάλλου, ο Θεοδωράκης επιδιδόταν στην προοδευτική και υπομονετική εργασία εξοικείωσης του ανειδίκευτου κοινού με τη συμφωνική αισθητική διά μέσου της δραστηριότητας της Μικρής Ορχήστρας Αθηνών, που ο ίδιος ίδρυσε το 1962.

Το αποτέλεσμα τον δικαίωσε και αναδείχθηκε απροσδόκητα στο εμπορικότερο απ’ όλα τα έργα του. Η επιτυχία όφειλε, αδιαμφισβήτητα, πολλά στο καλλιτεχνικό και συμβολικό βάρος των συντελεστών της πρώτης εκτέλεσης: του ηθοποιού Θόδωρου Δημήτριεφ στο μέρος του βαρύτονου-Ψάλτη, του Γρηγόρη Μπιθικώτση-λαϊκού τραγουδιστή και του Μάνου Κατράκη-Αναγνώστη. Παράλληλα, η φόρμα του έργου, που διατηρεί τις αναλογίες και την υφολογική τριχοτόμηση του ποιήματος του Ελύτη ανατρέχοντας ταυτόχρονα στα δομικά πρότυπα τόσο των Παθών του Μπαχ όσο και της Ορθόδοξης Θείας Λειτουργίας, το κατατάσσει σε ένα αξιόλογο σώμα ευρωπαϊκών έργων των μέσων του 20ού αιώνα που συνδυάζουν τις νεοκλασικές και θρησκευτικές αναφορές με την επίκαιρη ιδεολογική διαπραγμάτευση, όπως το Ένα παιδί του καιρού μας του Τίππετ και το, εντελώς σύγχρονο, Πολεμικό Ρέκβιεμ του Μπρίττεν. Κιβωτός της «μνήμης του λαού», αλλά και έντεχνο αποτύπωμα μιας εποχής, το Άξιον Εστί παραμένει ένα έργο προκλητικό, ενεργό και ανοιχτό σε νέες, απρόσμενες ερμηνευτικές προσεγγίσεις.

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€, 25€, 30€, 35€, 40€, 45€, 60€ •, Φοιτητικό, παιδικό: 12€ • Περιορισμένης ορατότητας: 10€

Ρεσιτάλ της Σόνιας Γιόντσεβα

4 Νοεμβρίου 2021, στις 19.30 στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ

Με την Ορχήστρα της ΕΛΣ

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα η σπουδαία σταρ της όπερας Σόνια Γιόντσεβα, σε ένα μοναδικό ρεσιτάλ με άριες από όπερες του Τζάκομο Πουτσίνι. Το ρεσιτάλ πραγματοποιείται με αφορμή τα 25 έτη της ένωσης «Μαζί για το Παιδί», η οποία εργάζεται για την ευημερία παιδιών, νέων και οικογενειών που αντιμετωπίζουν τη φτώχεια, την αναπηρία, την κακοποίηση και την αρρώστια και τα έσοδα θα διατεθούν για τους σκοπούς της ένωσης.

Σόνια Γιόντσεβα © Javier del Real

Η υψίφωνος Σόνια Γιόντσεβα έχει αναγνωριστεί ως μια από τις πιο καταξιωμένες και συναρπαστικές ερμηνεύτριες της γενιάς της. Αφότου σπούδασε πιάνο και φωνητική στην ιδιαίτερη πατρίδα της, το Πλόβντιφ, δίπλα στη Νέλλυ Κόιτσεβα, απέκτησε τον μεταπτυχιακό της τίτλο στη Γενεύη, σπουδάζοντας με την Ντανιέλ Μπορστ. Είναι απόφοιτος της ακαδημίας Le Jardin des Voix του Ουίλλιαμ Κρίστι.

Στις κορυφαίες στιγμές της καριέρας της συμπεριλαμβάνονται οι νέες παραγωγές της Τόσκας και του Οθέλλου στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, όπου ερμήνευσε επίσης τον ρόλο του τίτλου στα έργα Λουίζα Μίλλερ, Τραβιάτα και Γιολάντα, αλλά και τη Μιμή στην Μποέμ και την Τζίλντα στον Ριγολέττο. Ερμήνευσε επίσης τον ρόλο του τίτλου στις όπερες Νόρμα (νέα παραγωγή) και Τραβιάτα, τη Μαργαρίτα στον Φάουστ, την Αντωνία στα Παραμύθια του Χόφμαν, τη Μικαέλα στην Κάρμεν, τη Μιμή και τη Μουζέττα στην Μποέμ στη σκηνή του Κόβεντ Γκάρντεν της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου. Συμμετείχε ακόμα στον Πειρατή (νέα σκηνοθεσία) και στην Μποέμ (Μιμή) στη Σκάλα του Μιλάνου, στη Στέψη της Ποππαίας (νέα παραγωγή) στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ, σε νέες παραγωγές της Μήδειας και της Τραβιάτας στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου, και του Ντον Κάρλος, της Μποέμ και της Γιολάντας στην Όπερα του Παρισιού, όπου εμφανίστηκε επίσης στην Τραβιάτα και στη Λουτσία ντι Λαμμερμούρ. Πρόσφατα τραγούδησε την Τόσκα στην Κρατική Όπερα της Βαυαρίας στο Μόναχο και στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου, τη Bιολέττα (Τραβιάτα) στο Φεστιβάλ του Μουσικού Μάη της Φλωρεντίας, τη Μήδεια στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου, και τη Mιμή (Μποέμ) στο Κόβεντ Γκάρντεν. Τραγούδησε επίσης στον Πειρατή στο Θέατρο Ρεάλ της Μαδρίτης, στον Οθέλλο στο Μπάντεν-Μπάντεν και το Βερολίνο, στη Γιολάντα και τον Οθέλλο στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης. Συμμετείχε ακόμη στο εναρκτήριο γκαλά της καλλιτεχνικής περιόδου 2020/21 στη Σκάλα του Μιλάνου, σε χριστουγεννιάτικη συναυλία υπό τον Ομοσπονδιακό Πρόεδρο της Γερμανίας η οποία αναμεταδόθηκε από τη γερμανική τηλεόραση, στο Γκαλά Αιώνιας Μουσικής της Rolex στο Βερολίνο, στη Συναυλία του Παρισιού 2020, καθώς και σε γκαλά και σόλο συναυλίες στο Ζάλτσμπουργκ, τη Μαδρίτη, το Μόντε Κάρλο, τη Βουδαπέστη, την Πόλη του Μεξικού, τη Βερόνα και την Αμβέρσα.

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 25€, 30€, 55€, 70€, 90€, 100€, 140€ • Φοιτητικό, παιδικό: 15€ • Περιορισμένης ορατότητας: 10€

Τα μαγικά μαξιλάρια των Γιώργου Δούση / Ευγένιου Τριβιζά, μια όπερα για όλη την οικογένεια (νέα παραγωγή)

14, 21, 23, 28 Νοεμβρίου & 2, 4, 5, 12, 18, 19 Δεκεμβρίου 2021, στις 11.00 (πρωινές παραστάσεις & Κυριακή) / 18.30 (απογευματινές παραστάσεις τα Σάββατα 4 & 18/12) στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ

Μουσική: Γιώργος Δούσης, Λιμπρέτο: Ευγένιος Τριβιζάς,

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου, Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη, Σκηνικά: Τίνα Τζόκα, Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, Κινησιολογία Δήμητρα Μητροπούλου, Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος, Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου. Συμμετέχουν οι μονωδοί: Νικόλας Μαραζιώτης, Νίκος Κοτενίδης, Διονύσης Μελογιαννίδης, Βαγγέλης Μανιάτης, Γιώργος Ματθαιακάκης, Κωστής Ρασιδάκις, Γιάννης Κάβουρας κ.ά. Με μικρό μουσικό σύνολο και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής.

Μια φορά κι έναν καιρό, σε μια μακρινή χώρα που την έλεγαν Ουρανούπολη, βασίλευε ένας μισητός άρχοντας, ο Αρπατίλαος ο πρώτος. Μ’ ένα φτερό από κοράκι έγραφε νόμους, νόμους απαίσιους και φοβερούς. Νόμους που ανάγκαζαν τους υπηκόους του να δουλεύουνε ασταμάτητα στα ορυχεία. Νόμους που καταργούσαν τις Απόκριες, τα διαλείμματα των σχολείων, τα πάρτι των γενεθλίων και τις Κυριακές. Νόμους που όριζαν ότι όλα τα λούνα παρκ και οι παιδικές χαρές έπρεπε να κλείσουν και στη θέση τους να στηθούν πέτρινες φυλακές. Έτσι, παρότι είχε βγάλει πάνω από πενήντα νόμους που όριζαν ότι έπρεπε να τον αγαπάνε μέχρι σκασμού, δεν είναι ν’ απορεί κανείς που οι Ουρανουπολίτες αντιπαθούσαν φοβερά τον Αρπατίλαο. «Δεν σας αγαπάνε, επειδή τα βράδια ονειρεύονται…» εξήγησε ο μυστικοσύμβουλος Σαυρίλιος Βρισελιέ. Κι εφτά βδομάδες κι εφτά μέρες αργότερα, παρουσίασε τη νέα καταχθόνια εφεύρεσή του, που θα απάλλασσε μια και καλή τον Αρπατίλαο από τα όνειρα των υπηκόων του: τα μαγικά, εφιαλτικά μαξιλάρια. Μα ο Αρπατίλαος και το παλάτι του δεν λογάριασαν την αντίσταση των παιδιών της Ουρανούπολης…

Το διάσημο, πολυμεταφρασμένο και πολυβραβευμένο έργο του Ευγένιου Τριβιζά, μετά από μακρά σταδιοδρομία ως μυθιστόρημα και θεατρικό, διασκευάζεται από τον ίδιο τον συγγραφέα για πρώτη φορά σε όπερα για όλη την οικογένεια. Η μουσική του Γιώργου Δούση, πλούσια σε συναισθήματα, περιπλανιέται απολαυστικά στα σοκάκια της Ουρανούπολης δίνοντας σάρκα και οστά σε μια χούφτα αξέχαστους χαρακτήρες ενώ η σκηνοθεσία της Νατάσας Τριανταφύλλη αναζητά τον ποιητικό πυρήνα και την απελευθερωτική δύναμη ενός λυτρωτικού και ανεξάντλητου παραμυθιού. Ενταγμένη στο αφιέρωμα για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, η παραγωγή των Μαγικών μαξιλαριών έρχεται για να εξυμνήσει τη φωτεινή δύναμη της αντίστασης σε κάθε απολυταρχία και σκοταδιστική τυραννία, θυμίζοντάς μας πως «ό,τι κι αν μας πάρουν, πάντα κάτι μένει που κανείς δεν το αγγίζει, κανείς δεν μας το παίρνει… Ελπίδα, όαση, παρηγοριά μας, θησαυρός στη συμφορά μας, μένουνε τα όνειρά μας».

Τιμές εισιτηρίων (απογευματινές και Κυριακή): 10€, 12€, 15€, 20€ • Φοιτητικό, παιδικό: 12€ • Περιορισμένης ορατότητας: 5€ • Καθημερινές για σχολεία: 12€

Η φόνισσα, όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη

Ποιητικό κείμενο: Γιάννης Σβώλος, βασισμένο στο ομώνυμο «κοινωνικόν μυθιστόρημα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

3, 5, 28, 30 Δεκεμβρίου 2021, στις 19.30 (Κυριακή 18.30) στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ

Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος, Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης, Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια: Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου, Σκηνικά: Πέτρος Τουλούδης, Κοστούμια: Πέτρος Τουλούδης – Ιωάννα Τσάμη, Φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι, Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος, Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου. Στον ρόλο της Φραγκογιαννούς η Μαίρη-Έλεν Νέζη, Συμμετέχουν οι μονωδοί: Άννα Στυλιανάκη, Τάσος Αποστόλου, Βαγγέλης Μανιάτης, Σοφία Κυανίδου, Γιάννης Χριστόπουλος, Γιάννης Γιαννίσης, Γιάννης Καλύβας κ.ά. Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής, καθώς και πολυφωνικό σύνολο

Η όπερα "Η φόνισσα" του Γιώργου Κουμεντάκη στην ΕΛΣ © Βασίλης Μακρής

Η όπερα Η φόνισσα του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε το 2014 σημειώνοντας ιδιαίτερη καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία, επιστρέφει για 4 παραστάσεις. Με τη σύνθεσή της, ο Γιώργος Κουμεντάκης δημιούργησε έναν απρόσμενο μουσικό κόσμο, εξελίσσοντας το προσωπικό μουσικό του ιδίωμα. Η μουσική του δεν επιχειρεί την αναβίωση της εποχής του έργου του Παπαδιαμάντη, αλλά μια «εσωτερική αναβίωση» του ψυχογραφήματος της ίδιας της Φραγκογιαννούς. H σύνθεση ακολουθεί κάθε βήμα της Φόνισσας – άλλοτε εξωτερικεύει τον ψυχισμό της και άλλοτε βυθίζεται στους σκοτεινούς και ανήλιαγους διαδρόμους της ψυχής της.

Ο Γιάννης Σβώλος, που υπογράφει το ποιητικό κείμενο, συμπύκνωσε την ιστορία της Φόνισσας στα ουσιώδη, κρατώντας ατόφιο τον λόγο του Παπαδιαμάντη. Η Χαδούλα ή Φραγκογιαννού, μια βασανισμένη μεσόκοπη γυναίκα που έχει αναλώσει τη ζωή της υπηρετώντας τους άλλους – γονείς, σύζυγο, παιδιά, εγγόνια –, απαυδισμένη και αντιλαμβανόμενη τη δυσμενή θέση των γυναικών σε φτωχές, αγροτικές κοινωνίες όπως η δική της, καταλήγει να πιστέψει ότι είναι αποστολή της να απαλλάξει τον κόσμο από τα κορίτσια. Ξεκινά στραγγαλίζοντας τη νεογέννητη εγγονή της και επαναλαμβάνει το φονικό, πνίγοντας και άλλα κορίτσια. Καταδιωκόμενη στα βουνά από τις αρχές, η Φραγκογιαννού αποφασίζει να εξομολογηθεί, αλλά χάνεται στη θάλασσα καθώς προσπαθεί να φτάσει στο ερημητήριο του Αγίου Σώστη.

Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη επιχειρεί να αποδώσει με ποιητικό τρόπο το ψυχικό τοπίο της ηρωίδας. Η παράσταση ισορροπεί ανάμεσα στη μεγάλη κλίμακα που επιβάλλει η παρουσία χορωδιακών σχημάτων και πρωταγωνιστών και τη μικροκλίμακα του εσωτερικού μονολόγου της Φραγκογιαννούς. Το σκηνικό και τα κοστούμια (σε συνεργασία με την Ιωάννα Τσάμη) του Πέτρου Τουλούδη συνθέτουν έναν σκοτεινό, υπόγειο, ενοχικό και γήινο κόσμο, όπου τα «πάθια» της Φραγκογιαννούς συνομιλούν με την υποβλητική φύση της Σκιάθου. Διευθύνει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ πλαισιώνουν τρεις μουσικοί επί σκηνής, καθώς και τέσσερα χορωδιακά σύνολα. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ η Κωνσταντίνα Πιτσιάκου. Τον εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο του τίτλου θα ερμηνεύσει η διακεκριμένη Ελληνίδα μεσόφωνος με τη διεθνή σταδιοδρομία Μαίρη-Έλεν Νέζη.

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€, 30€, 35€, 42€, 50€, 55€, 70€ • Φοιτητικό, παιδικό: 12€ • Περιορισμένης ορατότητας: 10€

Ο καρυοθραύστης, μπαλέτο σε χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου και μουσική Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (νέα παραγωγή)

17, 19, 24, 26, 29, 31 Δεκεμβρίου 2021 & 2 Ιανουαρίου 2022, στις 19.30 (Κυριακή 18.30) στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ

Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης •  Χορογραφία – Σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος • Συνεργάτιδα αρχιτέκτονας: Μαίρη Τσαγκάρη • Κοστούμια: Deux Hommes. Με την Ορχήστρα, τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο Καρυοθραύστης, η ομορφότερη ιστορία των Χριστουγέννων, έρχεται για 7 γιορτινές παραστάσεις για να μαγέψει μικρούς και μεγάλους, σε μια νέα εντυπωσιακή χορογραφία του Διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ Κωνσταντίνου Ρήγου. Θεωρείται δικαίως ένα από τα δημοφιλέστερα μπαλέτα του ρεπερτορίου, αφού η συναισθηματική δύναμη και η θεατρικότητα της μουσικής του Τσαϊκόφσκι μαγεύουν διαχρονικά τους μικρούς και μεγάλους θεατές. Στην αρχική δίπρακτη μορφή του, σε χορογραφία του Λεφ Ιβάνοφ και λιμπρέτο του Μαριύς Πετιπά, για το οποίο συνέθεσε τη μουσική του ο Τσαϊκόφσκι, ο Καρυοθραύστης πρωτοπαρουσιάστηκε στο αυτοκρατορικό θέατρο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης στις 18 Δεκεμβρίου 1892. Η αρχική υπόθεση βασίζεται στο διήγημα Ο καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικιών του Ε. Τ. Α. Χόφμαν. Ακολούθησαν αρκετές χορογραφίες, ανάμεσα στις οποίες του Ζωρζ Μπαλανσίν (1954), του Γιούρι Γκριγκορόβιτς (1966), του Τζων Κράνκο την ίδια χρονιά, του Ρούντολφ Νουρέγεφ (1967) και του Τζων Νώυμαϊερ (1971).

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος σημειώνει για τη νέα χορογραφία του Καρυοθραύστη: «Παραμονή Χριστουγέννων, η Κλάρα ανοίγει τα δώρα του νονού της και βρίσκει ένα παράξενο παιχνίδι, τον αγαπημένο της Καρυοθραύστη. Στον εύθραυστο παιδικό της κόσμο τα όνειρα και η πραγματικότητα μπερδεύονται γλυκά. Στην αγκαλιά του Καρυοθραύστη θα δει τα πιο υπέροχα όνειρα αλλά και τους πιο τρομακτικούς εφιάλτες. Στη νέα εποχή ο Καρυοθραύστης του Μπαλέτου της ΕΛΣ θα επιχειρήσει να αναδείξει τη σκοτεινή αλλά και τη φωτεινή, φαντασμαγορική πλευρά του γνωστού παραμυθιού. Ένας νέος παράξενος κόσμος δημιουργείται επί σκηνής, όπου το γυάλινο δωμάτιο-βιτρίνα της Κλάρας συναντά τα φωτεινά πολύχρωμα αντικείμενα που αιωρούνται στη σκηνή, τις μπαρόκ πύλες που οδηγούν στα υπόγεια του βασιλείου των ποντικών, αλλά και το πάμφωτο χριστουγεννιάτικο δέντρο. Τα κοστούμια των Deux Hommes στη δεύτερη συνεργασία με το Μπαλέτο της ΕΛΣ έρχονται να προσθέσουν εκείνο το άγγιγμα μαγείας που κάθε παραμύθι έχει ανάγκη».

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€, 30€, 35€, 42€, 50€, 55€, 70€ • Φοιτητικό, παιδικό: 12€ • Περιορισμένης ορατότητας: 10€

Η Αμερικανική Επανάσταση μέσα από την κινηματογραφική μουσική, συναυλία (νέα παραγωγή)

22, 23 Δεκεμβρίου 2021, στις 19.30 στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ

Καλλιτεχνική επιμέλεια: Παναγής Παγουλάτος

«Αι αρεταί σας, ω Αμερικανοί, μας προσεγγίζουν εις εσάς, μ’ όλον ότι μας χωρίζουν ευρύταται θάλασσαι. Ημείς σας νομίζομεν πλησιεστέρους παρά τα γειτονεύοντα με ημάς έθνη, και σας έχομεν φίλους και συμπολίτας και αδελφούς, διότι είσθε δίκαιοι, φιλάνθρωποι και γενναίοι… Αποφασίζοντες να ζήσωμεν ή ν’ αποθάνωμεν διά την ελευθερίαν, συρόμεθα προς εσάς από δικαίαν συμπάθειαν· διότι εις τον τόπον σας εδιάλεξε να κατοική η ελευθερία, από μόνους εσάς λατρευομένη καθώς ελατρεύετο από τους πατέρας μας…». Έτσι έγραφε το 1821 ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης στον υπουργό Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Τζων Κουίνσυ Άνταμς, συνοψίζοντας σε λίγες λέξεις το διαδεδομένο αίσθημα συγγένειας που ανήγαγε την Αμερικανική Επανάσταση σε προγονικό συμβάν και πηγή έμπνευσης όχι μόνο για τον ελληνικό εθνικοαπελευθερωτικό Αγώνα, αλλά και για ολόκληρη την – κατά Χόμπσμπωμ – ευρωπαϊκή «εποχή των επαναστάσεων».

Επική στην εμβέλειά της και θεαματική στις δραματικές της μεταπτώσεις, η Αμερικανική Επανάσταση αποτέλεσε το θέμα ή τον ιστορικό περίγυρο ενός τεράστιου αριθμού κινηματογραφικών ταινιών, τόσο εντός όσο και εκτός της επίσημης χολλυγουντιανής παραγωγής. Πολλές από αυτές είχαν την τύχη να επενδυθούν με μουσικές συνθέσεις συμφωνικής αισθητικής, εξαιρετικής ποιότητας και μεγαλόπνοης έμπνευσης, χάρη στην καλλιτεχνική συμβολή διακεκριμένων συνθετών που βραβεύτηκαν επανειλημμένα με Όσκαρ ή άλλα σημαντικά βραβεία.

Μέσα από τις συνθέσεις δεξιοτεχνών συνθετών (όπως οι Τζων Κοριλιάνο, Τζων Ουίλλιαμς, Χανς Τσίμμερ, Μαξ Στάινερ, Μπέρναρντ Χέρμαν κ.ά.) από ολόκληρη την ιστορία της «έβδομης τέχνης» –μιας τέχνης που καθόρισε την αμερικανική πολιτιστική ιστορία σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα ως τις μέρες μας διασκελίζοντας με μοναδικό τρόπο τις περιοχές του δημοφιλούς και του λόγιου–, η Εθνική Λυρική Σκηνή αποδίδει φόρο τιμής σε μια επανάσταση που προηγήθηκε μεν της Ελληνικής, οδήγησε ωστόσο στην κατάρτιση ενός συνταγματικού μοντέλου πολιτειακής διακυβέρνησης βασισμένου στα πρότυπα και ιδεώδη της αρχαιοελληνικής δημοκρατίας.

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€, 30€, 35€, 42€, 50€, 55€, 70€ • Φοιτητικό, παιδικό: 12€ • Περιορισμένης ορατότητας: 10€

ΕΛΣ: Δείτε στην GNO TV

Οι γάμοι του Φίγκαρο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ στην GNO TV από τις 25 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021

Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος, Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης, Δραματουργία – Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια: Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου, Σκηνικά: Γιάννης Κατρανίτσας, Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα, Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

Κόμης Αλμαβίβα: Δημήτρης Πλατανιάς, Κόμησσα Αλμαβίβα: Τσέλια Κοστέα, Σουζάννα: Αφροδίτη Πατουλίδου, Φίγκαρο: Διονύσης Σούρμπης, Κερουμπίνο: Μιράντα Μακρυνιώτη, Μαρτσελλίνα: Μαρισία Παπαλεξίου, Μπάρτολο: Γιάννης Γιαννίσης, Μπαζίλιο: Χρήστος Κεχρής, Ντον Κούρτσιο: Γιάννης Καλύβας, Μπαρμπαρίνα: Μαριλένα Στριφτόμπολα, Αντόνιο: Κωστής Ρασιδάκις. Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ.

"Οι γάμοι του Φίγκαρο" στην GNO TV © Α. Σιμόπουλος

Μια μεγάλη παραγωγή όπερας κάνει αποκλειστική πρεμιέρα στην GNO TV τον Οκτώβριο. Οι Γάμοι του Φίγκαρο, σε μουσική διεύθυνση του διεθνώς αναγνωρισμένου αρχιμουσικού Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ Αλέξανδρου Ευκλείδη βιντεοσκοπήθηκαν την περασμένη άνοιξη χωρίς την παρουσία κοινού και έρχονται στην οθόνη μας μέσω του nationalopera.gr/GNOTV από τις 25 Οκτωβρίου έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2021.

Στην ευρηματική σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη, οι λεπτές αποχρώσεις της μουσικοθεατρικής ιδιοφυΐας του Μότσαρτ αναδεικνύονται μέσα σε ένα κινηματογραφικό σκηνικό που συνθέτει ένα σύμπαν ρετρό παραδοξότητας. Οι ήρωες του Μότσαρτ μετατρέπονται σε γρανάζια ενός αλλόκοτου κόσμου που υπογραμμίζει τη διαχρονική πάλη για κοινωνική ανέλιξη και αξιοπρέπεια. Το κινηματογραφικό σκηνικό της παράστασης αναδεικνύεται από το γύρισμα, που εστιάζει στις λεπτομέρειες των ερμηνειών, ενώ ταυτόχρονα τονίζει τη σινεμασκόπ διάσταση της παραγωγής.

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους συναντούμε νεότερους, αλλά και διεθνώς αναγνωρισμένους μονωδούς της ΕΛΣ, όπως τους Δημήτρη Πλατανιά, Τσέλια Κοστέα, Διονύση Σούρμπη, Αφροδίτη Πατουλίδου, Μιράντα Μακρυνιώτη κ.ά.

Οι γάμοι του Φίγκαρο πρωτοπαρουσιάστηκαν στη Βιέννη το 1786, τρία χρόνια πριν από τη Γαλλική Επανάσταση. Το κείμενο του Λορέντσο ντα Πόντε, που βασίζεται στην πεντάπρακτη κωμωδία του Μπωμαρσαί Η τρελή ημέρα ή Ο γάμος του Φίγκαρο, απηχεί την ταραγμένη εποχή και την ένταση στις σχέσεις των διαφορετικών κοινωνικών τάξεων: του Κόμη και της Κόμησσας, και των υπηρετών τους Σουζάννας και Φίγκαρο. Συγκεκριμένα, η υπόθεση των Γάμων αφορά την προσπάθεια του Φίγκαρο και της Σουζάννας να πραγματοποιήσουν τον γάμο τους παρά τα εμπόδια που θέτει ο Κόμης.

Εισιτήριο: 10€ (Προπώληση ticketservices.gr, Ταμεία ΕΛΣ)

Μια βοσκοπούλα αγάπησα, αναμνήσεις μιας μουσικής αποστολής στην Ελλάδα του 1875 του Λουί-Αλμπέρ Μπουργκώ-Ντυκουντραί. Στην GNO TV από τις 16 Νοεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021

Αρχική ιδέα – Έρευνα – Μουσική οργάνωση: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης / bijoux de kant, Επιμέλεια κοστουμιών και σκηνικών: bijoux de kant, Μουσική προετοιμασία και διεύθυνση Παιδικής Χορωδίας ΕΛΣ: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου.

Λουί-Αλμπέρ Μπουργκώ-Ντυκουντραί: Πολύδωρος Βογιατζής, Μικρή Αθηνά: Καλλιόπη Τζανιδάκη, Συμμετέχουν: Τσέλια Κοστέα (υψίφωνος), Θεοδώρα Μπάκα (μεσόφωνος), Λάζαρος Νέγκας (τραγούδι), Γιώργος Σταύρου (ψάλτης). Συμμετέχει μικρό μουσικό σύνολο, καθώς και μέλη της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής.

"Μια βοσκοπούλα αγάπησα" στην GNO TV της ΕΛΣ

Τον χειμώνα του 1875, o Λουί-Αλμπέρ Μπουργκώ-Ντυκουντραί (1840-1910) έρχεται για δεύτερη φορά στην Ελλάδα, γοητευμένος από την αμεσότητα και την ειλικρίνεια των ελληνικών λαϊκών ήχων. Κατά την άφιξή του, θα φιλοξενηθεί στη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή στο Κολωνάκι. Λίγο αργότερα, έχοντας ήδη επισκεφθεί τη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη, συλλέγει και εκδίδει Τριάντα λαϊκές μελωδίες από την Ελλάδα και την Ανατολή (1876), παραδίνοντας ένα από τα σημαντικότερα τεκμήρια για την πρόσληψη της ελληνικής λαϊκής μουσικής από τους Ευρωπαίους μουσικούς ενώ συγχρόνως θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία μιας Εθνικής Σχολής.

Με αφορμή την ιστορία του Μπουργκώ-Ντυκουντραί ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης και ο αρχιμουσικός Μάρκελλος Χρυσικόπουλος δημιουργούν ένα οπτικοακουστικό αφήγημα που κυλάει πάνω στις δικές του Αναμνήσεις μιας μουσικής αποστολής στην Ελλάδα και στην Ανατολή (1876), μπολιασμένες με τους λαϊκούς σκοπούς που του έκαναν τόση εντύπωση.

Περιδιαβαίνοντας τους κήπους και τους χώρους της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, μεταξύ μνήμης και βιώματος, ο πρωταγωνιστής θα διακρίνει εικόνες από το μουσικό του ταξίδι. Κλασικοί μουσικοί και μουσικοί του δρόμου, μορφές της βυζαντινής παράδοσης αλλά και ρομαντικές μνήμες θα ανασυνθέσουν την εξωτική εμπειρία του νεαρού περιηγητή, προβάλλοντας τον συνεχή και ενεργό διάλογο μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Ζωντανός μάρτυρας όλων, το αυθεντικό πιάνο Εράρ που δώρισε ο ίδιος στη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή λίγα χρόνια μετά το ταξίδι του, το οποίο βρίσκεται μέχρι και σήμερα στο μεγάλο σαλόνι της,

Η παραγωγή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 175 χρόνων της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, στους χώρους της οποίας και βιντεοσκοπήθηκε από τις 4 έως τις 7 Ιουνίου 2021.

Δωρεάν προβολή στο nationalopera.gr/GNOTV

6ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ Εθνικής Λυρικής Σκηνής για όλη την οικογένεια

Η Αρκούδα και ο Βαρύτονος σε άλλους πλανήτες στην GNO TV από 23 Δεκεμβρίου 2021 έως και 31 Ιουλίου 2022

Τρεις νέες παραγωγές μουσικού θεάτρου για όλη την οικογένεια φέρνει το 6ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στις οθόνες μας, μέσω της GNO TV. Οι παραγωγές θα είναι διαθέσιμες δωρεάν στο nationalopera.gr/GNOTV.

Παραμύθια της Αρκούδας «Ο σκίουρος που εξαφάνισε ένα δάσος»

Πρεμιέρα Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2021. Θα παραμείνει online έως 30/4/2022

Ένας σκίουρος, η γυναίκα-σκοτάδι και ένα δέντρο που περπατάει συναντιούνται σε ένα πρωτότυπο μουσικό παραμύθι για τη διαφορετικότητα. Stop motion animation και σύγχρονη μουσική φτιάχνουν ένα μαγικό δάσος ήχων και εικόνων, εμπνευσμένων από το έργο της Σοφίας Γκουμπαϊντούλινα Musical Toys (1969).

Μουσική επιμέλεια (μουσικό κολάζ, αυτοσχεδιασμός) – Πιάνο, keyboard: Ανν Κριστίν Σωφρονίου, Πρωτότυπο κείμενο – Λιμπρέτο: Αντριάνα Μίνου, Εικονογράφηση – Animation: Χριστίνα Σπανού, Αφήγηση – Τραγούδι: Μαρία Κατριβέση.

Bridget Planet Μια ιστορία για παιδιά προσχολικής ηλικίας

Πρεμιέρα Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2021. Θα παραμείνει online έως 31/7/2022.

Το Bridget Planet δημιουργεί έναν κόσμο από το μηδέν. Περιγράφει τη ζωή μοναχικών ανθρώπων. Η καθημερινότητά τους φαντάζει ανιαρά επαναληπτική. Ακραία καιρικά φαινόμενα, περιβαλλοντικές μολύνσεις και μοναξιά συνθέτουν τον κόσμο μέσα στον οποίο οι χαρακτήρες μοιάζουν σαν εγκλωβισμένοι. Το μόνο που μπορεί να επιφέρει τη λύτρωση είναι η μουσική μέσω της οποίας η φαντασία των παιδιών αφυπνίζεται και δημιουργεί τις γέφυρες που θα ενώσουν καθετί απομονωμένο και κομματιασμένο.

Καλλιτεχνική επιμέλεια: Μαργαρίτα Γερογιάννη, Animation: Μαρινίκη Μπακάλη, Μουσική: Γιώργος Ταμιωλάκης.

Τα παπούτσια του Βαρύτονου του Δημήτρη Μπασλάμ

Πρεμιέρα Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2022. Θα παραμείνει online έως 31/7/2022.

Μια μουσική παράσταση για μικρούς και μεγάλους που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του μουσικού και συγγραφέα Δημήτρη Μπασλάμ. Ο Κύριος Χαρίτονος ήταν Βαρύτονος, όχι μάγειρας, ράφτης, μπάτλερ, επιπλοποιός αλλά ένας καλοστεκούμενος, ευγενικός και πάντοτε καλοντυμένος Βαρύτονος. «Χαρίτονος Φουξ, χαίρομαι ιδιαιτέρως!» έλεγε με μια υπόνοια στόμφου όταν συστηνόταν, κάνοντας βέβαια και τη σχετική υπόκλιση. «Λυρικός Βαρύτονος!» συνέχιζε. «Όχι μελωδικός, λυρικός!» συμπλήρωνε τονίζοντας τη διαφορά και αν κάποιοι τον ρωτούσαν: «Αλήθεια, ποια η διαφορά, Κύριε Χαρίτονε;», αυτός τους απαντούσε: «Είναι απλώς θέμα ρεπερτορίου!». Για τον Κύριο Χαρίτονο βέβαια, ήταν απλώς θέμα ακρίβειας… Ένας αφηγητής, ένας χορευτής και τρεις μουσικοί-ερμηνευτές βρίσκονται επί σκηνής ενσαρκώνοντας όλους τους χαρακτήρες του έργου. Κινούνται, επικοινωνούν, χορεύουν, για να γίνουν τελικά ο Βαρύτονος κ. Χαρίτονος Φουξ.

Κείμενο – Σκηνοθεσία – Μουσική: Δημήτρης Μπασλάμ, Σκηνικά – Κοστούμια: Μάρθα Φωκά, Χαρίτονος Φουξ – Χορογραφία: Ερμής Μαλκότσης, Αφήγηση: Μιχάλης Βαλάσογλου, Βιόλα, βιολί: Φώτης Σιώτας, Rhodes: Ορέστης Μπενέκας, Τσέλο: Δέσποινα Σπανού.

Οι προβολές του φεστιβάλ είναι δωρεάν

"Τα παπούτσια του βαρύτονου" στην GNO TV της ΕΛΣ © Ε. Ζαχαροπούλου


INFO:

Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραγωγές Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2021 της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος θα ξεκινήσει στις 23 Σεπτεμβρίου 2021 (η προπώληση για το ρεσιτάλ της Σόνιας Γιόντσεβα θα ξεκινήσει στις 28 Σεπτεμβρίου) από τα Ταμεία της ΕΛΣ (2130885700, καθημερινά 09.00-21.00), την ticketservices.gr και τα καταστήματα Public.

Σημειώνεται ότι οι αίθουσες της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ θα λειτουργούν, βάσει του ΦΕΚ 4214/Β΄/13.09.2021, ως αμιγείς χώροι για εμβολιασμένους και νοσήσαντες, στο 85% της χωρητικότητάς τους (οι θεατές οφείλουν να επιδεικνύουν έγκυρο σχετικό πιστοποιητικό). Τα παιδιά έως 11 ετών θα προσκομίζουν δήλωση self-test τελευταίου 24ώρου. Για παιδιά από 12 έως και 17 ετών ισχύει η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης.