24 ώρες στη Θεσσαλονίκη: Μια πόλη που θυμίζει Ευρώπη
Με αφορμή την παρουσίαση βιβλίου «Μαθήματα επιβίωσης στον 21ο αιώνα» και την είδηση του θανάτου του Διονύση Σαββόπουλου
Έφτασα στο κέντρο μεσημέρι Τρίτης. Με το που βγήκα από το ταξί και άρχισα να περπατάω ένιωσα μια τεράστια διαφορά. Πρώτα την ένιωσα και μετά τη συνειδητοποίησα. Μπορούσα να αφήσω το σώμα μου να χαλαρώσει. Ένιωθα σα να ήμουν στην Ευρώπη.
Η Αθήνα είναι η πόλη μου, οι ρίζες μου, και δεν την αλλάζω με τίποτα. Χρειάζεται όμως να είσαι σε διαρκή εγρήγορση. Τα ανύπαρκτα πεζοδρόμια, παγίδες θανάτου. Τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια σκαρφαλωμένα παντού. Τα ατέλειωτα σκουπίδια, η βρώμα, τα γκράφιτι. Τελικά αυτή τη συνεχή κατάσταση «πάλης ή φυγής» καταλήγεις να τη συνηθίσεις, με αποτέλεσμα να σου γίνει δεύτερη φύση. Και ίσως το χειρότερο: η σχεδόν 30χρονη πλέον εγκατάλειψη του κέντρου πρώτα από τους κατοίκους και τους καταναλωτές (από εμάς δηλαδή) και ύστερα από τα μαγαζιά, τις επιχειρήσεις και οσονούπω τον ίδιο τον πυρήνα του κράτους, με τη μετεγκατάσταση υπουργείων στον Υμηττό. Από τότε που χτίστηκαν τα μεγάλα, περίκλειστα εμπορικά κέντρα των προαστίων και έφυγε μαζικά ο γηγενής πληθυσμός, η Αθήνα κατέστη μία de facto αποκεντρωμένη μητρόπολη, στην οποία πολλοί κινούνται υπερτοπικά, χωρίς να κατεβαίνουν συχνά στο κέντρο.
Τα έχουμε ξαναπεί. Η Θεσσαλονίκη είναι μια κανονική ευρωπαϊκή πόλη. Ναι, η ένσταση ισχύει. Δεν είναι όλη η Θεσσαλονίκη όπως το (πεντακάθαρο) κέντρο της, με τις υπέροχες πολυκατοικίες, τις άνετες λεωφόρους, τα μεγάλα πεζοδρόμια, τις ωραία σχεδιασμένες πινακίδες που σου δίνουν το ιστορικό πλαίσιο, τα ωραία μαγαζιά όλων των ειδών που σφύζουν από ζωή, τον φοιτητόκοσμο, τα εστιατόρια και τα μπαρ, τον περίπατο στην παραλία, τους μεγάλους πολιτιστικούς θεσμούς. Ναι, υπάρχουν και στη Θεσσαλονίκη πολλές υποβαθμισμένες περιοχές. Ωστόσο, το κέντρο της πόλης καταρρίπτει τον τόσο επίμονο και αυτοκαταστροφικό μύθο ότι στην Ελλάδα δεν μπορεί να υπάρξει ένα ωραίο, ευρωπαϊκό αστικό τοπίο. Υπάρχει ήδη.
Έβγαλα την κάμερα και άρχισα να φωτογραφίζω. Σύντομα ένιωσα ότι κάτι δεν πάει καλά∙ ή μάλλον ότι μπορούσα και καλύτερα. Η μέρα «σήκωνε» το ασπρόμαυρο. Ενώ η έγχρωμη φωτογραφία σού δίνει πάντα τη δυνατότητα να τη «γυρίσεις» σε ασπρόμαυρο μετά, όταν την επεξεργαστείς, η ασπρόμαυρη είναι τελεσίδικη. Κι όμως, από τα πρώτα κιόλας καρέ έβλεπα ότι εκείνη την ημέρα το ασπρόμαυρο ήταν το σωστό.
Το ίδιο βράδυ, μετά την παρουσίαση στον Ιανό της Αριστοτέλους, και ενώ ήμασταν με παρέα σε ένα απ’ τα πιο ωραία μπαρ στον κόσμο, τις Ενοχές, μάθαμε ότι έφυγε ο Διονύσης Σαββόπουλος. Ήταν από τις στιγμές που θα θυμάσαι πάντα ακριβώς πού και με ποιους ήσουν, όταν το άκουσες. Έτσι λοιπόν, το επόμενο πρωί που η ίδια η πόλη έμοιαζε να πενθεί το κορυφαίο τέκνο της, συνέχισα τη φωτογράφιση διατηρώντας το ασπρόμαυρο.
Η περιήγηση τελείωσε Τετάρτη μεσημέρι. Κράτησε λίγο παραπάνω από 24 ώρες. Κι όμως, όταν ταξιδεύεις, όταν βρίσκεσαι σε ένα μέρος πλούσιο, ο χρόνος διαστέλλεται με αποτέλεσμα να νιώθεις ότι βρισκόσουν εκεί για καιρό.
Δειτε περισσοτερα
Ποιος είπε ότι δεν μπορεί να στηθεί πανηγύρι με Ethio Jazz;
Μια περιήγηση στο αγαπημένο τοπόσημο των Εξαρχείων
Το κλασικό άλμπουμ του 1976 επιστρέφει σε Super Deluxe Box Set με νέες μίξεις, ακυκλοφόρητα tracks και σπάνιο υλικό από μια κρίσιμη δημιουργική περίοδο
Με αφορμή την παρουσίαση βιβλίου «Μαθήματα επιβίωσης στον 21ο αιώνα» και την είδηση του θανάτου του Διονύση Σαββόπουλου
H φετινή καμπάνια «Humans» του Minas έχει επίκεντρο τον άνθρωπο
Ένα φωτογραφικό αφιέρωμα στη νέα γενιά που συμμετείχε στην παρέλαση, ντυμένη με ηπειρώτικες φορεσιές