Φωτογραφια

Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν: «Η Αποφασιστική Στιγμή» του μετρ της φωτογραφίας δρόμου

Σαν σήμερα 22 Αυγούστου γεννήθηκε ο Δάσκαλος της «Αποφασιστικής Στιγμής» και συνιδρυτής του πρακτορείου Magnum

Δώρα Λαβαζού
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν: Ο πατέρας της σύγχρονης «φωτογραφίας δρόμου» και το όραμά του για την τέχνη της φωτογραφίας

«Για μένα, η φωτογραφική μηχανή είναι ένα σημειωματάριο σκίτσων, ένα εργαλείο διαίσθησης και αυθορμητισμού, ο κυρίαρχος της στιγμής, που, με οπτικούς όρους, θέτει ερωτήματα και αποφασίζει ταυτόχρονα. Για να δώσει κανείς ένα “νόημα” στον κόσμο, πρέπει να αισθάνεται ότι συμμετέχει σε αυτό που καδράρει μέσα από το σκόπευτρο. Αυτή η στάση απαιτεί συγκέντρωση, πειθαρχία του νου, ευαισθησία και αίσθηση της γεωμετρίας. Μέσα από την οικονομία των μέσων επιτυγχάνεται η απλότητα στην έκφραση.

Το να τραβάς μια φωτογραφία σημαίνει να κρατάς την αναπνοή σου όταν όλες οι αισθήσεις συγκλίνουν απέναντι σε μια φευγαλέα πραγματικότητα. Είναι εκείνη τη στιγμή που η κατάκτηση της εικόνας γίνεται μια μεγάλη σωματική και πνευματική χαρά.

Το να τραβάς μια φωτογραφία σημαίνει να αναγνωρίζεις, ταυτόχρονα και μέσα σε ένα κλάσμα του δευτερολέπτου, τόσο το γεγονός αυτό καθαυτό όσο και την αυστηρή οργάνωση των οπτικά αντιληπτών μορφών που του προσδίδουν νόημα.

Είναι σαν να ευθυγραμμίζεις το κεφάλι, το μάτι και την καρδιά σου στον ίδιο άξονα».

Σήμερα, 22 Αυγούστου, τιμούμε τη γέννηση του Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν (1908–2004), που θεωρείται παγκοσμίως ένας από τους πιο επιδραστικούς και αγαπητούς φωτογράφους στην ιστορία της φωτογραφίας. Γνωστός ως «ο πατέρας της σύγχρονης φωτογραφίας δρόμου», το όραμά του για την τέχνη της φωτογραφίας συνέβαλε στην επανασύσταση της φωτοδημοσιογραφίας, αναδεικνύοντας παράλληλα τον αυθορμητισμό ως θεμελιώδες στοιχείο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας.

Σπουδαία έντυπα όπως οι The New York Times τον έχουν χαρακτηρίσει «δάσκαλο της αποφασιστικής στιγμής», ενώ το περιοδικό TIME τον αποκάλεσε «πρωτοπόρο που επανεξέτασε τη φωτογραφία ως τέχνη αφήγησης». Η φιλοσοφία του βασιζόταν στην αποτύπωση της τέλειας στιγμής, όπου όλα τα στοιχεία ενώνονται αρμονικά για να δημιουργήσουν μια ισχυρή και νοηματική εικόνα, το λεγόμενο «αποφασιστικό στιγμιότυπο».

Σίφνος, 1961

Ως συνιδρυτής του φωτογραφικού πρακτορείου Magnum Photos το 1947, θέσπισε τις αρχές της αυθεντικότητας, του σεβασμού προς τον άνθρωπο και της αυθόρμητης αφήγησης, διαμορφώνοντας τον τρόπο με τον οποίο προσέγγισαν το έργο τους όλοι οι φωτογράφοι - μέλη του πρακτορείου.

Τα πορτραίτα και οι φωτογραφίες δρόμου του από όλο τον κόσμο προσφέρουν προσωπικές ματιές στην ανθρώπινη φύση, από πολιτικές αναταραχές μέχρι καθημερινές στιγμές.

Hyères, France. 1932

Γεννήθηκε στο Chanteloup-en-Brie της Γαλλίας και αρχικά σπούδασε ζωγραφική, αλλά η φωτογραφία τον τράβηξε ως μέσο καταγραφής της πραγματικότητας με άμεση και αληθινή μορφή. Τα ταξίδια του στην Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική παρήγαγαν εμβληματικές εικόνες που αποτελούν ορόσημα της οπτικής αφήγησης.

Το φωτογραφικό αποτύπωμα του Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν χαρακτηρίζεται από την αυθορμητισμό, την ακριβή σύνθεση και μια βαθιά ανθρώπινη ευαισθησία. Προτιμούσε να εργάζεται με μια ελαφριά φωτογραφική μηχανή Leica 35mm, αποφεύγοντας τεχνητό φωτισμό και στημένα πλάνα. Αντλούσε δύναμη από το φυσικό φως και τις αυθόρμητες στιγμές. Η προσέγγισή του απαιτούσε υπομονή και προσοχή, περιμένοντας την ακριβή σύγκλιση θεμάτων, φωτός και σύνθεσης για να αποτυπώσει την αποφασιστική στιγμή, το κλάσμα του δευτερολέπτου που αποκαλύπτεται η ουσία της σκηνής. Αυτή η μέθοδος έθεσε νέα πρότυπα για τη ντοκουμέντο και τη φωτογραφία δρόμου, επηρεάζοντας αναρίθμητους καλλιτέχνες που ακολούθησαν.

Torcello near Venice, 1953 © Henri Cartier-Bresson

Η κληρονομιά που άφησε ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν συνεχίζει να εμπνέει φωτογράφους σε όλο τον κόσμο. Μέσα από το μοναδικό του όραμα και την αφοσίωσή του στην αποτύπωση των φευγαλέων στιγμών της ζωής, όχι μόνο επανεξέτασε τη φωτογραφία αλλά και εμβάθυνε την κατανόησή μας για την ανθρώπινη φύση. Το έργο του παραμένει ένας διαχρονικός μάρτυρας της δύναμης της αποφασιστικής στιγμής.

Σεβίλλη, Ισπανία, 1933

Ο Μπρεσόν δεν ήταν απλώς ένας φωτογράφος, ήταν οραματιστής που μέσα από τον φακό του μάς έμαθε να βλέπουμε την ομορφιά και την αλήθεια στις πιο απλές, καθημερινές στιγμές. Η τέχνη του ζει μέσα σε κάθε εικόνα, θυμίζοντάς μας πόσο πολύτιμος και μοναδικός είναι ο χρόνος που περνά, εκείνος ο αθέατος παλμός της ζωής που συχνά χάνουμε. Με σεβασμό και ευαισθησία, μας καλεί να σταματήσουμε, να παρατηρήσουμε και να νιώσουμε βαθιά κάθε λεπτό που η στιγμή γίνεται ιστορία.

Περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες εδώ: