Φωτογραφια

Η έκθεση «Αντιστάσεις και αποκλεισμοί» της Μαίρης Χριστοφίδη

Ανταπόκριση και φωτογραφίες από τα εγκαίνια της έκθεσης στην γκαλερί Citronne στον Πόρο

Μάνος Νομικός
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«Αντιστάσεις και αποκλεισμοί» της Μαίρη Χριστοφίδη στην γκαλερί Citronne στον Πόρο: Δείτε εικόνες από τα έργα και τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας

Μια φωτογραφία εξ ορισμού φωτίζει και κατα-γράφει τον Χρόνο. Ακινητοποιεί την κίνηση, βουβαίνει τον ήχο, στερεοποιεί την ρευστότητα του γίγνεσθαι- χωρίς, όμως, να χάνει την ζώσα σχέση της με την πραγματικότητα την οποία αποτυπώνει.

Διαχρονικά υπήρχε μία ιδιαίτερη καλλιτεχνική αύρα και κίνηση στα νησιά του Αργοσαρωνικού. Ύδρα, Σπέτσες, Αίγινα και Πόρος, προορισμοί – ιστορικά - για σημαντικούς καλλιτέχνες, διανοούμενους και εκθέσεις. Μην ξεχνάμε πως η Ύδρα υπήρξε σημαντικός σταθμός και έμπνευση του τεράστιου Λέοναρντ Κοέν και εκεί έγραψε μερικά από τα πιο γνωστά του τραγούδια.

Ο Πόρος είναι το πιο μικρό νησί από τα τέσσερα που αναφέραμε και ένα από τα πιο ζωντανά και πράσινα κύτταρα του Αργοσαρωνικού. Με διευθύντρια την Δρ. της Ιστορίας της Τέχνης, Τατιάνα Σπινάρη, η γκαλερί Citronne, στην παραλία του Πόρου, είναι το σημείο αναφοράς της καλλιτεχνικής έκφρασης του νησιού για 13 συναπτά έτη. Το 2017 ξεκίνησε χώρος και στην Αθήνα (Πατριάρχου Ιωακείμ 19, Κολωνάκι) που λειτουργεί συμπληρωματικά με την γκαλερί του Πόρου.

© Studio Panoulis, εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας «Αντιστάσεις και αποκλεισμοί» της Μαίρης Χρυστοφίδη, γκαλερί Citronne, Πόρος

Το όνομά Citronne παραπέμπει στο σαγηνευτικό Λεμονοδάσος, σημείο αναφοράς για το νησί και στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Κοσμά Πολίτη. Ο Πόρος ήταν, άλλωστε, ο προσφιλής χώρος αναψυχής και ανάπαυσης για τον Γιώργο Σεφέρη και τον Γιώργο Θεοτοκά, τους ξεχωριστούς λογοτέχνες της γενιάς του Μεσοπολέμου. Η κινητικότητα που χαρακτηρίζει αυτό το νησί δίπλα στην Αθήνα, με την κατ’ εξοχήν μεταβατική φύση, συνιστά και την ιδιαιτερότητά του.

«Το κτίριο που στεγάζεται η γκαλερί στον Πόρο, είναι από τα παλαιότερα σπίτια του νησιού. Όπως ήταν τυπικό στον οικισμό του Πόρου, τα κτίρια των σπιτιών είχαν μεικτή χρήση- κατοικία στον επάνω όροφο, καταστήματα στο ισόγειο. Το συγκεκριμένο ισόγειο του σπιτιού κατά καιρούς είχε ποικίλες χρήσεις - εμπορικό κατάστημα, σχολείο κλπ. Πριν μεταμορφωθεί σε γκαλερί ήταν ποδηλατάδικο. Επίσης, σταδιακά στον εκθεσιακό χώρο ενσωματώθηκε και η εσωτερική αυλή», τονίζει η κα Σπινάρη σχετικά με το πραγματικά πανέμορφο κτίριο που στεγάζει την Citronne.

© Studio Panoulis, Εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας «Αντιστάσεις και αποκλεισμοί» της Μαίρης Χρυστοφίδη, γκαλερί Citronne, Πόρος

Το Σάββατο 27 Ιουλίου εγκαινιάστηκε η ατομική έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη «Αντιστάσεις και αποκλεισμοί», σε επιμέλεια του γνωστού φωτογράφου και δασκάλου Πλάτωνος Ριβέλλη. Η έκθεση αυτή εντάσσεται στην θεματική «Ίχνη στον Χρόνο» και θα διαρκέσει έως τις 8 Σεπτεμβρίου.

Η φωτογράφος Μαίρη Χριστοφίδη, μαθήτρια του Πλάτωνος Ριβέλλη, έχει οξεία οπτική αντίληψη και διεισδυτικό βλέμμα. Συγκροτεί ένα προσωπικό φωτογραφικό «ντοκουμέντο», εικόνες με έντονη αισθητική υπόσταση. Κινείται με ευκολία από την κλασική ασπρόμαυρη στην έγχρωμη φωτογραφία, χωρίς φόβο, με την αντίληψη της ειδικής αισθητικής την οποία εμπνέει ή και επιβάλλει η καθημερινότητα. Η Μαίρη Χριστοφίδη καδράρει τον κόσμο της σε φωτογραφικά καρέ. Η φωτογραφική της μηχανή συλλαμβάνει και «εκτελεί» τις στιγμές. Έτσι, η φωτογράφος αναπτύσσει ένα συνεχή διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.

© Studio Panoulis, Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη, Πλάτων Ριβέλλης και Μαίρη Χριστοφίδη, εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας «Αντιστάσεις και αποκλεισμοί» της Μαίρης Χρυστοφίδη, γκαλερί Citronne, Πόρος

Η  θεματική της Μαίρη Χριστοφίδη και οι επιλογές της είναι καθαρά βιωματικές: είτε πρόκειται για εντυπώσεις και στιγμιότυπα από τα πολλά της ταξίδια ανά τον κόσμο, είτε για πρόσωπα από το περιβάλλον της, είτε για τόπους και τοπία οικεία και γνώριμα. Μακρινοί προορισμοί, όπως η Κορέα, η Παταγονία, η Κούβα, η Νέα Υόρκη, η Φλωρεντία, η Κωνσταντινούπολη- αλλά και πάτρια εδάφη, όπως ο Πόρος, η Σύρος, η Σίφνος, τα Ζαγοροχώρια συνθέτουν ένα βαθύ φόντο μνήμης, μια «αναμέτρηση» με τον χώρο. 

«Η φωτογραφία είναι ένα ταξίδι που συνοδεύει το ταξίδι της ζωής όπως και η ποίηση. Το γεγονός ότι πολλοί φωτογράφοι φωτογραφίζουν περισσότερο στη διάρκεια ταξιδιών δεν έχει να κάνει με την εξωτική διάσταση των μακρινών χωρών αλλά με το γεγονός ότι ο φωτογράφος είναι εκεί πιο απερίσπαστος από τις καθημερινές ασχολίες της ζωής του. Άλλωστε, οι φωτογραφίες της συγκεκριμένης συλλογής δεν προβάλλουν την εικόνα κάθε συγκεκριμένης χώρας και σπανίως προκύπτει οποιοσδήποτε εξωτικός χαρακτήρας του θέματος», απαντάει η φωτογράφος σε σχετική ερώτησή μας.

«Η επιλογή των φωτογραφιών έγινε ύστερα από συνεργασία φωτογράφου-επιμελητή, η οποία όμως ούτε ξεκίνησε ούτε τελείωσε με την παρούσα έκθεση, αφού η σχέση τους είναι παράλληλα σχέση δασκάλου-μαθητή. Η προσπάθεια πάντως ήταν να γίνει υπέρβαση των προφανών θεμάτων και να υπογραμμιστεί περισσότερο το ύφος και η οργάνωση του κάδρου που χαρακτηρίζουν περισσότερο κάθε φωτογράφο», συμπληρώνει η Μαίρη Χριστοφίδη σχετικά με την επιλογή των φωτογραφιών και τη σχέση δασκάλου-μαθητή, της ιδίας και του επιμελητή της έκθεσης, Πλάτωνος Ριβέλλη.

© Studio Panoulis, εγκαίνια έκθεσης φωτογραφίας «Αντιστάσεις και αποκλεισμοί» της Μαίρης Χρυστοφίδη, γκαλερί Citronne, Πόρος

Τις φωτογραφίες της έκθεσης θαύμασαν και σχολίασαν πολλοί επισκέπτες, ειδικοί και μη: η μορφωτική ακόλουθος της Κύπρου στην Ελλάδα Νάντια Στυλιανού, οι Καθηγητές Πανεπιστημίου Πασχάλης Κιτρομηλίδης και Μαίρη Κωνσταντουδάκη, ο Βυζαντινολόγος Γιώργος Καλόφωνος, ο καθηγητής της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Harvard Σπύρος Πολλάλης, οι ιστορικοί και επιμελητές εκθέσεων Τάκης Μαυρωτάς και Λουίζα Καραπιδάκη και πολλοί άλλοι, ντόπιοι και επισκέπτες που βρέθηκαν στο νησί.

Επιμέλεια έκθεσης: Πλάτων Ριβέλλης.

Διάρκεια έκθεσης: 27 Ιουλίου - 6 Σεπτεμβρίου, 2019.

Γκαλερί CITRONNE, Πλατεία Αφων Βιρβίλη, Πόρος