Εικαστικα

Δημήτρης Πικιώνης: Το τοπίο ως ζωντανός χώρος εμπειρίας στο Μουσείο Μπενάκη

Η ελληνική παράδοση συναντά τη μοντέρνα ματιά

Νίκη - Μαρία Κοσκινά
ΤΕΥΧΟΣ 974
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«Αισθητική τοπογραφία» στο Μουσείο Μπενάκη: Ο Δημήτρης Πικιώνης και η ξεχωριστή αρχιτεκτονική του φυσιογνωμία σε μια έκθεση

Η έκθεση «Αισθητική τοπογραφία»  στο Μουσείο Μπενάκη αναδεικνύει την ξεχωριστή αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του Δημήτρη Πικιώνη, ο οποίος συνδύασε στο έργο του τη σύγχρονη ευρωπαϊκή αισθητική με την ελληνική παράδοση. Οι επισκέπτες βλέπουν πώς η προσεκτική σύνθεση μονοπατιών και πλατειών μετατρέπει το τοπίο σε ζωντανό χώρο εμπειρίας.

Δημήτρης Πικιώνης, Αγ. Δημήτριος Λουμπαρδιάρης, 1954 – 1957, Προσχέδιο ναού

Δημήτρης Πικιώνης: Αισθητική τοπιογραφία στο Μουσείο Μπενάκη

Η έκθεση αφιερωμένη στον Δημήτρη Πικιώνη αποτελεί συνδιοργάνωση του Μουσείου Μπενάκη, του Círculo de Bellas Artes της Μαδρίτης και της Ισπανικής Πρεσβείας στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες και τη χορηγία της Rokas Renewables – Iberdrola Group. Επιμελητές είναι ο Juan Miguel Hernández León, Πρόεδρος του Círculo de Bellas Artes, και η Covadonga Blasco, ενώ την προσαρμογή για την Αθήνα υπογράφει η Ναταλία Μπούρα και τη γραφιστική επιμέλεια η Ντόρα Ρόκου-Πικιώνη. Ο τίτλος της, εμπνευσμένος από το ομώνυμο κείμενο του Πικιώνη (1935), υπογραμμίζει τη φιλοσοφία του δημιουργού που αντιλαμβανόταν τον χώρο ως ζωντανό οργανισμό. Ο Πικιώνης, αρχιτέκτονας και ζωγράφος με διεθνή αναγνώριση, συνδύασε τη λόγια παιδεία της Ευρώπης με τη βαθιά γνώση της ελληνικής παράδοσης, διαμορφώνοντας ένα μοναδικό αισθητικό ιδίωμα που εξακολουθεί να εμπνέει σύγχρονους δημιουργούς.

Δημήτρης Πικιώνης, Αγ. Δημήτριος Λουμπαρδιάρης, 1954 – 1957, Άποψη του ναού με το μνημείο του Φιλοπάππου στο βάθος

Μέσα από σχέδια, φωτογραφίες και μακέτες, αποκαλύπτεται η τέχνη του: η ισορροπία ανάμεσα σε φυσικά υλικά και γεωμετρική τάξη, η σταδιακή ένταξη παραδοσιακών στοιχείων και η σημασία στη λεπτομέρεια. Η  έκθεση χωρίζεται σε τρεις ενότητες. Η πρώτη, με τίτλο Ζωγραφική και σκέψη, παρουσιάζει τις καλλιτεχνικές επιρροές του Πικιώνη, από τον Ροντέν και τον Κλέε, τους οποίους γνώρισε στο εξωτερικό, έως τη δημιουργία του πρωτοποριακού περιοδικού «3ο Μάτι». Η δεύτερη, Αρχιτεκτονική, αναδεικνύει τα έργα του και αποκαλύπτει τη μεθοδολογία και τη διαδικασία σχεδιασμού τους. Η τρίτη, Μακέτα, παρουσιάζει μια τρισδιάστατη απεικόνιση της Ακρόπολης και του Φιλοπάππου, αποτυπώνοντας την ολοκληρωμένη παρέμβαση του Πικιώνη στο τοπίο.

ΙNFO

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, έως 25 Ιανουαρίου 2026

Δείτε περισσότερα στο city guide της Athens Voice