Εικαστικα

Γιάννης Τζερμιάς: Διπλή έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη και στο Κέντρο Τεχνών Μετς

«Οιδίπους- Εικόνες μετά την τύφλωση, τριλογία 2008-2025» & «Το δαχτυλίδι στον βάλτο με τα νούφαρα»

A.V. Team
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Δύο εκθέσεις, δύο σταθμοί στην εικαστική πορεία του Γιάννη Τζερμιά συνθέτουν φέτος μια ενιαία αφήγηση γύρω από τη μοίρα, τον μύθο και την ανθρώπινη ύπαρξη.

Η πρώτη έκθεση με τίτλο «Οιδίπους- Εικόνες μετά την τύφλωση» παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη (Ηρακλειδών 66, Θησείο) και εγκαινιάζεται στις 6 Νοεμβρίου 2025 και ώρα 18.30 – 22.00. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο Οιδίποδας, μια μορφή αρχέτυπο της ανθρώπινης τραγωδίας, την οποία ο καλλιτέχνης επανεγγράφει μέσα από μια εσωτερική, προσωπική μα και πανανθρώπινη οπτική. Στη ζωγραφική του Τζερμιά, το φως δεν σώζει αλλά καίει, το αίμα, η στάχτη και το χρυσό μετατρέπονται σε σύμβολα γνώσης και ύβρεως. Ο θεατής δεν παρακολουθεί την τραγωδία ως αναπαράσταση αλλά τη βιώνει ως εσωτερικό γεγονός, σε έναν κόσμο όπου η αλήθεια πληρώνεται με το ίδιο το φως των ματιών.

Στις 20 Νοεμβρίου εγκαινιάζεται η δεύτερη έκθεση του Τζερμιά στο Κέντρο Τεχνών Μετς (Ευγενίου Βουλγαρέως 6) με τίτλο «Το δαχτυλίδι στον βάλτο με τα νούφαρα». Εδώ, ο μύθος υποχωρεί για να αναδυθεί το παραμύθι, εκεί όπου η παιδική μνήμη, η γιαγιά και ο βάλτος γίνονται τόποι μιας νέας εικονοποιίας. Ο βάλτος λειτουργεί ως μήτρα του ασυνείδητου, όπου τα πλάσματα της νύχτας, οι νάρκισσοι και τα είδωλα καθρεφτίζουν τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής. Το δαχτυλίδι, ως μυστικό αντικείμενο, μεταμορφώνεται σε σύμβολο του απόλυτου πόθου, της λύτρωσης και της αιώνιας αναζήτησης. Στην καρδιά της αφήγησης, το αυτοπορτρέτο του καλλιτέχνη, φέροντας το δαχτυλίδι, συμπυκνώνει τον κύκλο ζωής και τέχνης: ο Τζερμιάς γίνεται ο ίδιος ο ήρωας του μύθου του.

Οι δύο εκθέσεις δημιουργούν ένα μονοπάτι σύνδεσης, από το τραγικό στο παραμυθητικό, από τον Οιδίποδα ως το δαχτυλίδι, από την τύφλωση στη γνώση και από τη μοίρα στην επιθυμία. Ένα ενιαίο εικαστικό σύμπαν, όπου το φως και το σκοτάδι, η ύλη και το πνεύμα, η μνήμη και η αποκάλυψη συνομιλούν αδιάκοπα. Δύο εμβληματικές εκθέσεις με στόχο να δημιουργήσουν ένα σύγχρονο και ζωτικό διάλογο που ταξιδεύει.

Γιάννης Τζερμιάς – βιογραφικό

Γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης το 1954. Μεγάλωσε στη Νεάπολη Κρήτης και το 1968 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε γραφικές τέχνες στη Σχολή Βακαλό (1973-1977), με δασκάλους στη ζωγραφική τους Κ. Σπίθα, Γ. Βαλαβανίδη, Π. Τέτση και Β. Δημητρέα.

Πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Μέδουσα το 1985, όπου παρουσίασε ασπρόμαυρα σχέδια με μελάνι και συνθέσεις μεικτής τεχνικής με εξπρεσιονιστική διάθεση. Στην επόμενη ενότητα των έργων του Μαγικό Τοπίο (Αίθουσα Τέχνης Μέδουσα, 1988) διατηρεί το εξπρεσιονιστικό κλίμα της γραφής του, αποτυπώνοντας τοπία από το φυσικό περιβάλλον, τα οποία όμως λειτουργούν ως αντανάκλαση του εσωτερικού του κόσμου. Στην ενότητα Περί Φύσεως (Αίθουσα Τέχνης Μέδουσα, 1995) εμπνέεται από το ομότιτλο κείμενο του Εμπεδοκλή και τους κοσμογονικούς μύθους, ενώ το έργο του αποκτά μια πιο εννοιολογική διάσταση. Στις Σταυρώσεις που ακολούθησαν (Μικρό Βιβλιοπωλείο των Εκδόσεων Γαβριηλίδη, 1999), πραγματεύεται το υπαρξιακό πρόβλημα της Σταύρωσης, μέσα από πολλαπλές παραλλαγές, σχεδιαστικές και χρωματικές.

Η επόμενη ενότητα Κ(Χ)ρόνος (Αίθουσα Τέχνης Μέδουσα, 2001) παραπέμπει στους ήρωες τεσσάρων αρχαίων τραγωδιών (Αίας, Φιλοκτήτης, Μήδεια και Αγαμέμνων), με πίνακες μικρών και μεγάλων διαστάσεων, σχέδια και βιβλία. Με την πιο πρόσφατη δουλειά του Οιδίπους: Εικόνες μετά την τύφλωση (Αίθουσα Τέχνης Μέδουσα, 2011) συμπληρώνει τον κύκλο των τραγικών ηρώων, φτάνοντας στον Οιδίποδα.

Στα έργα του κυριαρχεί η συμβολική διατύπωση της αιώνιας πάλης ανάμεσα στο φως και το σκότος, ενώ η τεχνοτροπία του κινείται στο μεταίχμιο μεταξύ του εξπρεσιονισμού και της νέας παραστατικότητας.

Ασχολήθηκε επίσης με την υαλοτυπία, συνεργαζόμενος με τον φωτογράφο Ν. Μάρκου και φιλοτέχνησε σκηνικά για παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας. Το 1991 εξέδωσε, σε συνεργασία με την Αίθουσα Τέχνης Μέδουσα, το λεύκωμα «Οι Άθλοι του Ηρακλή» και το 2001 το λεύκωμα «Κ(Χ)ρόνος».

Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, ενώ έχει λάβει μέρος σε δεκάδες ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό: ανάμεσά τους: Eighty, les Peintres d΄Europe (Στρασβούργο, 1987), Συναντήσεις-Επισημάνσεις-Αντιπαραθέσεις (Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, 1988), Βαλκάνια: ζώνη ειρήνης και κατανόησης μεταξύ των λαών (Βουκουρέστι, 1989), Λ. Κανακάκις-Στη διάσταση του χρόνου/Έλληνες Καλλιτέχνες-Αναζητήσεις 1950-2000 (Δημοτική Πινακοθήκη Λ. Κανακάκις, Ρέθυμνο 1998), κ.α. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Info

«Οιδίπους- Εικόνες μετά την τύφλωση»
Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη, Ηρακλειδών 66, Θησείο
Εγκαίνια: 06/11/2025 ώρα: 18.30 – 22.00
Διάρκεια: 06/11/2025 – 30/11/2025
Επιμέλεια: Nιόβη Κρητικού

«Το δαχτυλίδι στον βάλτο με τα νούφαρα»
Κέντρο Τεχνών Μετς, Ευγενίου Βουλγαρέως 6
Εγκαίνια: 20/11/2025, ώρα: 19.00 – 22.00
Διάρκεια: 20/11/2025 – 13/12/2025
Επιμέλεια: Nιόβη Κρητικού