- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Φίλιππος Τσιάρας: Στ' άλογα, στ' άλογα!
Αν σκεφτείτε πως το προγονικό αίμα του Τσιάρα ελκύουν την καταγωγή τους από τη Μακεδονία, τότε ανακαλύπτεις ακόμα περισσότερες συνδέσεις ανάμεσα σ' αυτόν και τους καλπασμούς
Φίλιππος Τσιάρας: Ο διάσημος ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης στην Donopoulos International Fine Arts στη Θεσσαλονίκη
Ο τρόπος του να εξερευνεί το σύμπαν παράγοντας εικόνες απίστευτης έντασης και δύναμης. Με φωτογραφίες, προσωπογραφίες, αυτοβιογραφικές ή του γενεαλογικού του δένδρου, κεραμικά, γυαλί, ζωγραφική, γλυπτά, χαρακτικά, σχέδια. Ανεξαρτήτως του πολυσχιδούς έργου του, εφόσον η ευκολία του να χειρίζεται έξοχα τις εικαστικές γλώσσες αγγίζει τα όρια του υπερφυσικού, ο Φίλιππος Τσιάρας, κάθε φορά που παρουσιάζει τη δουλειά του, μού προξενεί ρίγη συγκίνησης.
Αρχαίο ελληνικό αίμα και μοντερνιστική παράκρουση, η Μεσόγειος ως επίκτητο λόγω καταγωγής DNA και η Δύση ως πεδίο ζωής και αναφοράς, δημιουργίας και στοχασμού. Ούζο power και βαθύς κοσμοπολιτισμός. Και παντα χιούμορ, προβοκάρισμα και υπέρβαση, ένα διαρκές πρόταγμα, μια συνεχής παρουσία επί των επάλξεων, γνήσιο παιδί της πρωτοπορίας και της περιπέτειας, ένας πλάνητας συγκλονιστικός. Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Αθήνα, πάντα τρυφερός στο βάθος και την ίδια στιγμή τόσο γλυκά βέβηλος προς οτιδήποτε φορά μάσκα σοβαροφάνειας και κλινικής αισθητικής, αυτός είναι ο Τσιάρας.
“Imaginary Horses” είναι ο τίτλος της έκθεσής του που παρουσιάζεται στην γκαλερί Donopoulos. Για τους εν Θεσσαλονίκη followers του Φίλιπ που συμβαίνει να παρακολουθούμε χρόνια την ενασχόλησή του με αυτήν την ιδιότυπη «ιππασία» και τη σχέση του με τα άλογα, το γεγονός αντιμετωπίστηκε με ενθουσιασμό. Όπως μου διηγήθηκε ο γκαλερίστας Μάκης Ντονόπουλος, μιας και δεν κατάφερα να παραστώ στα εγκαίνια, παρά τη βροχή και το βαρύ χειμώνα που έκανε εκείνη τη μέρα, η πόλη που «έπρεπε» δήλωσε παρών.
Μικρή, εμβόλιμη παρένθεση: σε μια εποχή όπου πέραν των μουσείων, τα ιδιωτικά playground τέχνης στη Θεσσαλονίκη μαστίζονται είτε από οικονομική ασφυξία, είτε από υποτονικής έντασης «θεάματα» ο Ντονόπουλος δεν χαμπαριάζει ούτε από «δημιουργική artσάφεια», για να μνημονεύσουμε και Βαrtρουφάκη, ούτε από μετριότητα, μένοντας πιστός στο abstract προφίλ του και συνεργαζόμενος με γκαλερί «αιχμής» του εξωτερικού.
Back to Tsiaras! «Το άλογο, το αυτοκίνητο και το αεροπλάνο ήταν τα τρία μέσα με τα οποία ο πολιτισμός προόδευσε και αναπτύχθηκε. Επέτρεψαν στους ανθρώπους να διανύσουν μεγάλες επί ξηράς αποστάσεις, να κατακτήσουν εδάφη και αυτοκρατορίες, να σκάσουν εύφορες γαίες, να επεκτείνουν στην ουσία την ανθρωπότητα, όπως αυτή επινοήθηκε από την Εποχή του Χαλκού». Δικά του λόγια.
Αν σκεφτείτε πως η ρίζα, το προγονικό αίμα και το οικογενειακό δένδρο του Τσιάρα ελκύουν την καταγωγή τους από τη Μακεδονία, τότε ανακαλύπτεις ακόμα περισσότερες συνδέσεις ανάμεσα σ' αυτόν και τους καλπασμούς: τα Φανταστικά Άλογά του παραπέμπουν στον Βουκεφάλα και τον Ξάνθο, τον Πήγασο, τον Ιππόκαμπο, τον Βάλιο, τον Δούρειο Ίππο και όλη τη μυθολογική γοητεία, τη φαντασιώδη λατρεία και το ιστορικό βάρος που απασχολεί τον καλλιτέχνη, επιτρέποντάς του να καταβυθίζεται στην «Ελληνικότητα», ατομική του αλλά και συλλογική. Μέρος της ενασχόλησής του με το είδος, αυτό θα δείτε στην γκαλερί Donopoulos. Αυτός και εκείνα, μια διαρκής σχέση ευαισθησίας και παρόρμησης, θαυμασμού και παιχνιδιού, γιατί ποιανού αλλού μπορεί να είναι η μαύρη φιγούρα που απεικονίζεται κάτω, πάνω, δίπλα, μπροστά, πίσω από τις οπλές; Η εξοχότητά του φυσικά.
Σχέδια, ζωγραφική, χαρακτικά, γλυπτική και ένας Τσιάρας που σαν πολύγλωσσος χαμαιλέων παίζει με τις φόρμες: από τα πρώτα σχεδιαγράμματα των αλόγων στο σπήλαιο Lascaux ως τη μοντερνιστική πολυπλοκότητα, το αποτέλεσμα παραπέμπει στην αρχική συλλογιστική του: απεικόνιση με εικαστικό τρόπο αυτού του τεράστιου συμβόλου κίνησης και αλλαγής.
Τι άλλο, πέρα από το πως έφυγα από την γκαλερί με επαναφορτισμένο το σέβας και την αγάπη μου για αυτόν; Ναι, η εικόνα του γλυπτού του όπου το σώμα είναι του ζώου, όμως, όταν φτάνεις στην κορυφή, λείπουν και το κεφάλι και η χαίτη, αντικατεστημένα από μια δωδεκάποντη γόβα! Είπαμε: Τσιάρας είναι, όπως θέλει και καλπάζει και... δαμάζει!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.