Εικαστικα

Είναι αυτό Τέχνη;

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ρωτάει και οι μαθητές απαντούν

Αγγελική Νικολάρη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Έχω δυο φίλους που αφού ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους στα οικονομικά, κατάλαβαν ότι θέλουν να γίνουν ηθοποιοί. Ξαφνικά, τους φάνηκε ότι ήθελαν πάντα να κάνουν αυτό. Τώρα προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο λιώνοντας σε δραματικές και σεμινάρια. «Στο σχολείο δεν είχαμε πάρει τα κατάλληλα ερεθίσματα», μου λένε. «Δεν ξέραμε τι θέλαμε τότε». Ένα σχολείο που δίνει και καλλιτεχνικές προοπτικές και που μαθήματα όπως η ζωγραφική ή ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός να μην είναι συνώνυμο της ελεύθερης ώρας.

Επιτέλους, κάτι τέτοιο αρχίζει να συμβαίνει για πρώτη φορά και στα σχολεία της Αθήνας. Το «Είναι αυτό Τέχνη», είναι το πρώτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στοχεύει να φέρει τις νέες γενιές μαθητών κοντά σε αυτό το θεριό που λέγεται Τέχνη. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε µε τη συνεργασία του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και στοχεύει με απλό, ξεκάθαρο και κυρίως βιωματικό τρόπο να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά με την έννοια της Σύγχρονης Τέχνης.

image

Ένα όμορφο πρωινό, πήγαμε στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο για να μάθουμε τα πάντα. Αρχικά, γίνεται συνάντηση με τους μαθητές από έμπειρο προσωπικό του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου. Μέσα από συζητήσεις αλλά κυρίως από απλά παιχνίδια που οξύνουν την περιέργεια και τη φαντασία του μαθητή (παζλ, καρτέλες, κάρτες, γλωσσικά παιχνίδια, βιογραφικά βίντεο) επιχειρείται να επαναπροσδιοριστεί ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται η σύγχρονη τέχνη σήμερα.

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το έργων διαφόρων καλλιτεχνικών ρευμάτων και καλλιτεχνών (Marcel Duchamp, Joseph Beuys, Louise Bourgeois, Andy Warhol, Gerhard Richter, Martin Kippenberger, William Kentridge, Marina Abramović αλλά και τον Έλληνα καλλιτέχνης Γιάννης Κουνέλλης). Έπειτα επιχειρείται και μια δεύτερη συνάντηση στα σχολεία όπου τα παιδιά έχοντας πάρει κάποιας μορφής κλίση για το τι περίπου τους αρέσει, φτιάχνουν οι ίδιοι τα δικά τους έργα σύγχρονης τέχνης.

image

image

«Το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο σχεδίασε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για εφήβους λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις δυνατότητές τους. Η ανθρωποκεντρική προσέγγιση όλης της εκπαιδευτικής διαδικασίας επιτρέπει στα παιδιά να εκφραστούν ελεύθερα, με ενθουσιασμό και δημιουργικότητα» μας λέει η Ζαμπέλ Μουρατιάν, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου, εκπαιδευτικός και μουσειολόγος μας λέει η Ζαμπέλ Μουρατιάν, Πρόεδρος του Δ.Σ. στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, εκπαιδευτικός και μουσειολόγος.

Ενώ η διευθύντρια του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου, Αναστασία Καφήρη συμπληρώνει: «Είναι ένα πρόγραμμα που φέρνει κοντά όχι μόνο τους μαθητές με την έννοια της Τέχνης αλλά και τους ίδιους τους καθηγητές με τους μαθητές τους εξερευνώντας τρόπους επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης». Το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο και ο ΝΕΟΝ συνεργάστηκαν µε την εικαστικό Κατερίνα Ζαχαροπούλου για την επιστημονική επιμέλεια του προγράμματος. «Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε την προσπάθεια, να πάμε σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία και να κάνουμε την προσπάθεια που λέγεται «Είναι αυτό Τέχνη;», κάτι σα θεσμό, μου λένε.

image

Οι μικροί έφηβοι αφήνουν την φαντασία τους ελεύθερη και πέρα από τα όρια και το φόβο της κριτικής δημιουργούν τα δικά τους έργα. 15χρονοι νέοι εκφράζονται και είναι αφοπλιστικός ο τρόπος και η ωριμότητα με την οποία αντιλαμβάνονται την Τέχνη και τη ζωή. Η Ελίνα Κουντούρη, Διευθύντρια του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, μας είπε σχετικά με το πρόγραμμα: «Απευθυνόμαστε σε νέους, έφηβους 15 ετών που έχουν άποψη, εξεταστική και ανατρεπτική προσέγγιση για τη ζωή. Είναι στην ηλικία που οραματίζονται και σχεδιάζουν το μέλλον τους. Γι’ αυτό θέτουμε το ερώτημα “Είναι αυτό Τέχνη;”, ώστε να εξετάσουμε μέσα από τη ζωή και το έργο καλλιτεχνών όπως οι Marcel Duchamp, Joseph Beuys, Louise Bourgeois, Andy Warhol που ήταν πρωτοπόροι της εποχής τους, τη διαφορετική προσέγγιση, το σύγχρονο προβληματισμό και την παραγωγή ιδεών που η τέχνη τοποθετεί πάνω στα ζητήματα κάθε εποχής. Επενδύουμε σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα γιατί πιστεύουμε ότι η πρόοδος και η ανάπτυξη έρχεται μέσα από τον πολιτισμό.»

image

Ένας ανθρώπινος εγκέφαλος που ολοένα και συμπιέζεται από τις μηχανές, δημιούργημα ενός έφηβου με βάζει σε σκέψεις. Τα λόγια ενός άλλου για την εμπειρία του, αφοπλιστικά: «Η σύγχρονη τέχνη για μένα είναι ξεσπασμός, οργή, χαρά αλλά και μπερδευτικό». «Η τέχνη για μένα είναι ελευθερία». Τα παιδιά καμιά φορά, τα λένε καλύτερα. Και η τέχνη τα βοηθάει.

image image

image image