Εικαστικα

Οι γυναίκες κάνουν παιχνίδι στο ΕΜΣΤ

Έξι νέες εκθέσεις από πέντε διεθνείς καλλιτέχνιδες αλλά και δύο περφόρμανς την Ημέρα της Γυναίκας στο Φιξ

Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 907
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» - μέρος 2ο στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: νέες εκθέσεις από τις Yael Bartana, Lola Flash, Claudia Comte, Hadassah Emmerich και Μαλβίνα Παναγιωτίδη

Η Yael Bartana, η οποία φέτος θα εκπροσωπήσει τη Γερμανία στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας (μαζί με τον Ersan Mondtag)· η διάσημη φωτογράφος και ακτιβίστρια Lola Flash · η ζωγράφος και γλύπτρια Claudia Comte· η Hadassah Emmerich, δημιουργός μιας πληθωρικής οπτικής γλώσσας, και η γνωστή για τα κέρινα, και όχι μόνο, γλυπτά της Μαλβίνα Παναγιωτίδη σηκώνουν στις 8 Μαρτίου την αυλαία στο δεύτερο μέρος του κύκλου εκθέσεων «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;».

«Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;»: το δεύτερο μέρος του κύκλου εκθέσεων στο ΕΜΣΤ

Το ομώνυμο έργο της Bartana, που φιγουράρει στην πρόσοψη του κτιρίου, δίνει το στίγμα της σεζόν στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Μέχρι τις 27 Οκτωβρίου, όμως, στο αμφιθέατρο θα μπορούμε να πάρουμε μια γεύση και από την πρακτική της στην κινούμενη εικόνα. Στο βίντεο «Δύο λεπτά πριν τα μεσάνυχτα» εξελίσσεται το σενάριο μιας πιθανής πυρηνικής σύρραξης σε ένα σκηνικό α λα Dr. Strangelove, με το συμβούλιο της απειλούμενης χώρας, όμως, να αποτελείται μόνο από γυναίκες από τα πεδία της άμυνας, του ακτιβισμού, της φιλανθρωπίας και της πολιτικής.

Claudia Comte, από την περφόρμανς "How to Grow and Still Stay the Same Shape", 2019 Castello di Rivoli, Τορίνο (IT) Φωτογράφος: Roman März © Studio Claudia Comte, 2019

Στο φουαγέ θα υποδέχεται το κοινό η τοιχογραφία της Βελγίδας Comte με τίτλο «Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος - κίτρινο και τυρκουάζ», μια μεταφορά πάνω στον αντίκτυπο της ανθρώπινης δραστηριότητας στη φύση. Από το ισόγειο ως το μεσοπάτωμα θα «φύεται» η «Eπικούρειος Εδέμ» της Emmerich, πλέκοντας στη ζωγραφική επιφάνεια στυλιζαρισμένες απεικονίσεις εξωτικών φρούτων, μελών του ανθρώπινου σώματος και φυσικών στοιχείων.

Studio Hadassah Emmerich © Teri Romkey , 2019

Στον δεύτερο όροφο, με την ενότητα «SALT», η Flash δημιουργεί μια πινακοθήκη με πορτρέτα καταξιωμένων γυναικών άνω των 70 ετών, στοχεύοντας να αμφισβητήσει τον κοινωνικό παραγκωνισμό που βιώνουν οι ηλικιωμένες γυναίκες. Στον φακό της μεταξύ άλλων, ποζάρουν η φωτογράφος Tony Parks, η δεξιοτέχνης του sumi-e Koho και η περίφημη ακτιβίστρια Esther Cooper Jackson.

Lola Flash, Toni , 2011. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Στο Project Room 2, για την έκθεση «Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά» η Μαλβίνα Παναγιωτίδη χτίζει ένα περιβάλλον με γλυπτά από γυαλί, κερί και χαλκό, βίντεο και ένα ηχητικό έργο, επανεξετάζοντας τον μύθο της «τρελής γυναίκας στη σοφίτα». Αφετηρία έμπνευσης η πρώτη Ελληνίδα ζωγράφος Ελένη Μπούκουρα- Αλταμούρα (1821-1900), η οποία κατέφυγε στον πνευματισμό προσπαθώντας να επανασυνδεθεί με τα νεκρά παιδιά της.

Τη βραδιά των εγκαινίων, στις 19:30 και στις 20:30, στο πλαίσιο της εγκατάστασης της Claudia Comte θα πραγματοποιηθεί επιτελεστική δράση με την Andrea Tortosa Vidal, ενώ στις 21:30 η Jeanna Criscitiello παρουσιάζει τη σόλο μουσική περφόρμανς «Και μετά ήταν η Εύα».

INFO:
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Καλλιρρόης & Αμβροσίου Φραντζή, πρώην εργοστάσιο Φιξ, 2111019000
Εγκαίνια: 8 Μαρτίου στις 19:00-23:00