Εικαστικα

Ο Rick Lowe χαρτογραφεί το άγνωστο και μαθαίνει από την Αθήνα

Διπλό ραντεβού με τον Αμερικανό καλλιτέχνη που ξετυλίγει την καινούργια δουλειά του σε δύο εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη και την γκαλερί Gagosian

Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 874
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Rick Lowe στο Μουσείο Μπενάκη και την γκαλερί Gagosian

Σπούδασε ζωγραφική αλλά η πρακτική του είναι ταυτισμένη με πρότζεκτ στα οποία η τέχνη επιδιώκει να κινητοποιήσει τον κοινωνικό μετασχηματισμό (όπως το περίφημο Project Raw Houses στο Χιούστον του Τέξας). Μέσα από μια ανάλογη δράση έγινε γνωστός και στα μέρη μας, από το Victoria Square Project (VSP), το «κοινωνικό γλυπτό» που εγκατέστησε το 2016 στην Πλατεία Βικτωρίας, σε συνεργασία με τη Μαρία Παπαδημητρίου, στο πλαίσιο της documenta 14 και το οποίο παραμένει ένας κόμβος πολιτιστικών ανταλλαγών και διαλόγου ανάμεσα σε καλλιτέχνες, πρόσφυγες, μετανάστες και κοινότητες στην περιοχή.

© Nate Palmer. Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Gagosian

Εδώ δούλεψε το τελευταίο διάστημα ο Rick Lowe έργα για τις δύο παρουσιάσεις της δουλειάς του που ξεκινούν στην Αθήνα. Με το καλημέρα του καλοκαιριού, στην έκθεση «Hic sunt dracones (Εδώ Υπάρχουν Δράκοντες). Χαρτογραφώντας το άγνωστο» στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς θα έχουμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε τα ζωγραφικά ταμπλό του τα οποία διαρθρώνονται ως χάρτες με στρώματα και σημάνσεις που μοιάζουν να λειτουργούν ως ενδείκτες περιοχών, σχέσεων και κίνησης. Διερευνώντας ερμηνείες της χαρτογράφησης και των λαϊκών χειροτεχνημάτων που εστιάζουν σε στρατηγικές αφήγησης και συμβολισμούς του κόσμου, o Αμερικανός καλλιτέχνης και καθηγητής διεπιστημονικών πρακτικών στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον αντιπαραθέτει τα δικά του έργα με ποικίλα αντικείμενα, που χρονολογούνται από τον 16ο έως τον 20ό αιώνα, από τις πλούσιες συλλογές του μουσείου καθώς και από το Αρχείο Δοξιάδη – ανάμεσά τους καπέλα και παπούτσια από αστικές και λαϊκές ενδυμασίες, κινέζικα κεραμικά, κεντήματα, βιβλία με βυζαντινούς ψαλμούς, αλλά και πίνακες του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και του Νίκου-Γαβριήλ Πεντζίκη.

Από τις 7 Ιουνίου δουλειά του περιμένουμε και στην γκαλερί Gagosian στο Κολωνάκι. Ο τίτλος «Μαθαίνοντας ακόμα από την Αθήνα», μια σαφής αναφορά στη documenta14 στην οποία συμμετείχε, υποδηλώνει τη διαρκή γοητεία που του ασκεί ο ελληνικός πολιτισμός και τη σχέση που διατηρεί με την χώρα. Η ποίηση του Καβάφη γίνεται αφετηρία έμπνευσης για μια σειρά από κολάζ, στα οποία ενσωματώνει στίχους από ποιήματα όπως η πολυδιαβασμένη «Ιθάκη». Στα τελάρα του, όμως, «φωλιάζει» και ο απόηχος από σημαντικά γεγονότα της εποχής μας –ενδεικτικά στο έργο «Πυρκαγιά #4: Αθήνα σήμερα» το κόκκινο, το κίτρινο και το άσπρο χρώμα έρχονται ως απάντηση στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Ιωάννα Γκομούζα

INFO:
Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138, 1 Ιουνίου-30 Ιουλίου (εγκαίνια στις 20:00)
Γκαλερί Gagosian, Αναπήρων Πολέμου 22, Κολωνάκι, 7 Ιουνίου-29 Ιουλίου (εγκαίνια στις 18:00-20:00)