Ο Νίκος Καλτσάς αποχωρεί από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Ο γνωστός αρχαιολόγος αφήνει τη θέση του επιστημονικού διευθυντή με αιχμές για διαφωνίες με την εξουσία
Ο Νίκος Καλτσάς αποχώρησε από το Μουσείο ΚυκλαδικήςΤέχνης
«Αν διαφωνήσεις με την “εξουσία” να είσαι έτοιμος να υποστείς τις συνέπειες. Αν, όμως, έχεις χτίσει τον δικό σου κόσμο γύρω από μια καθαρή και φωτεινή συνείδηση και δεν επιτρέψεις να σου τον μαγαρίσουν και να σου τον καταστρέψουν, δεν έχει και τόση σημασία το αντίτιμο που θα πληρώσεις… Όχι πως δεν το περίμενα…».
Σε αυτή τη σιβυλλική ανάρτηση στο facebook προχώρησε σήμερα Πέμπτη 12 Ιανουαρίου ο γνωστός αρχαιολόγος Νίκος Καλτσάς γνωστοποιώντας έτσι την αποχώρησή του από το πόστο του επιστημονικού διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, θέση που είχε αναλάβει από την 1η Οκτωβρίου 2021, χωρίς να καταστεί δυνατόν να πραγματοποιήσει περιοδική έκθεση με την υπογραφή του.
Στην πολύχρονη διαδρομή του έχει διακριθεί μεταξύ άλλων ως διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, όπου επιμελήθηκε και την εμβληματική έκθεση, Το ναυάγιο των Αντικυθήρων. Το πλοίο, οι θησαυροί, ο μηχανισμός (2012). Αίσθηση είχε προκαλέσει η «σιωπή» του σε σχέση με τη συλλογή Στερν, μέρος της οποίας εκτίθεται αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Μάλιστα ο ίδιος απουσίαζε από τα εγκαίνια.
Σύμφωνα με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η συνεργασία διεκόπη λόγω περικοπών και δεν θα υπάρξει αντικατάσταση.
Ποιος είναι ο Νίκος Καλτσάς
Η επαγγελματική του σταδιοδρομία ξεκινά από το Υπουργείο Πολιτισμού όπου κατείχε σημαντικές θέσεις ενώ το 1993 αρχίζει η 19χρονη θητεία του στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, διαδοχικά ως επιμελητής, ως τμηματάρχης και ως διευθυντής του για 11 χρόνια.
Κατά τη μακρόχρονη επιστημονική πορεία του έχει συμμετάσχει σε τουλάχιστον 13 επιστημονικά συμβούλια και έχει διακριθεί ως μέλος και πρόεδρος σε περισσότερες από σαράντα επιστημονικές επιτροπές εκτίμησης αρχαίων, τόσο από κατασχέσεις, όσο και ιδιαίτερης αξίας και σημασίας αρχαίων που επρόκειτο να μετακινηθούν για εκθέσεις στο εσωτερικό και το εξωτερικό. Για πολλά χρονιά διακρίθηκε ως Μέλος του Συμβουλίου της Επιτροπής για τη σύνταξη του Μυθολογικού Λεξικού (LIMC- Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae) με έδρα τη Βασιλεία της Ελβετίας αλλά και ως Μέλος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής της UNESCO.
Στην πλούσια ανασκαφική του εμπειρία κύριοι σταθμοί υπήρξαν οι ανασκαφές στην πόλη της Θεσσαλονίκης, η ανασκαφή τμήματος νεκροταφείου της εποχής του Σιδήρου στον Aγ. Iωάννη Nικήτης Xαλκιδικής, οι ανασκαφές στο αρχαίο νεκροταφείο της Aκάνθου στη Xαλκιδική, η ανασκαφή σε ελληνιστικό τύμβο στη θέση Φυλιριά N. Kιλκίς, η ανασκαφή ελληνιστικού τύμβου στην Πύλο Mεσσηνίας, η ανασκαφή αρχαϊκής αγροικίας στο Kοπανάκι Mεσσηνίας, η συστηματική ανασκαφή στην ακρόπολη του αρχαίου Μολυκρείου στην περιοχή της Ναυπάκτου.
Εχει επιμεληθεί πάνω από 10 περιοδικές εκθέσεις μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν οι Eros grec. Amour des Dieux et des Hommes στο Grand Palais στο Παρίσι (1989), η επετειακή έκθεση Αγών (2004) με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων, Πραξιτέλης στο Εθνικό Μουσείο (1997), Worshiping Women, Ritual and Reality in Classical Athens (2009) και A World of Emotions. Ancient Greece 700 BC-200 AD. στο Ίδρυμα Α. Ωνάσης στη Ν. Υόρκη και στη συνέχεια στο Μουσείο Ακροπόλεως (2017) και άλλες, αλλά κυρίως η εμβληματική έκθεση, Το ναυάγιο των Αντικυθήρων. Το πλοίο, οι θησαυροί, ο μηχανισμός (2012) στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με την οποία ολοκλήρωσε τη σταδιοδρομία του ως Διευθυντής του Μουσείου.
Η επιστημονική του δραστηριότητα περιλαμβάνει πλούσιο συγγραφικό έργο με άρθρα και μονογραφίες, καθώς και πληθώρα εισηγήσεων, ανακοινώσεων και διαλέξεων στα μεγαλύτερα Μουσεία του κόσμου, όπως το Metropolitan Museum of Art και το Λούβρο ενώ, μεταξύ των βραβεύσεών του, ξεχωρίζει η βράβευση από την Ακαδημία Αθηνών για τη συγγραφή του βιβλίου Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Τα γλυπτά, 2002.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.