Εικαστικα

Οι αυθεντικές αφίσες του ΕΟΤ και η διαχρονική γοητεία τους

Τα πολλά πρόσωπα της Ελλάδας μέσα από τα έργα τέχνης των μεγάλων δημουργών

Νατάσσα Καρυστινού
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι αφίσες του ΕΟΤ για την τουριστική προβολή της Ελλάδας μέσα από τα έργα των μεγάλων καλλιτεχνών που τις δημιούργησαν.

Κάθε καλοκαίρι εκατομμύρια τουρίστες επισκέπτονται τη χώρα μας επιστρέφοντας με εμπειρίες και εικόνες από την Ελλάδα. Σχεδόν πριν έναν αιώνα, το 1929, η Ελλάδα προχώρησε στην ίδρυση γραφείου Εθνικής Τουριστικής Ανάπτυξης, σε μια περίοδο που οι ταξιδιωτικές περιηγητικές μετακινήσεις των ανθρώπων αυξάνονταν και γίνονταν προσιτές όχι μόνο για τους ευκατάστατους. Ο τουρισμός μετεξελίχθηκε διεθνώς μαζί με την ανάπτυξη των μέσων μεταφοράς και η απεικόνισή του αποτέλεσε σε όλο τον κόσμο μέσο έκφρασης και επικοινωνίας των χωρών.

Οι τουριστικές αφίσες του ΕΟΤ από το 1929 μέχρι το 2009 -όταν και σταμάτησε η παραγωγή τους με το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή- δημιούργησαν το brand image της Ελλάδας για την παγκόσμια προβολή της και αποτελούν σήμερα μοναδικά τεκμήρια της κάθε εποχής.

Μέσα από τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τα ψηφιακά εφέ και τη φαντασία των σλόγκαν, παρατηρώντας κανείς τις επαγγελματικές αφίσες που φιλοτεχνήθηκαν για τον ΕΟΤ, ταξιδεύει στον χρόνο, σε αρχαιολογικά ευρήματα, σε τοπία, αντικείμενα, στερεότυπα, αντιλήψεις και λαογραφικά στοιχεία.

Άκρως συλλεκτικές και νοσταλγικές, οι αφίσες του ΕΟΤ ελκύουν ολοένα και περισσότερο τους φιλότεχνους αφού τα πρωτότυπα έργα μαρτυρούν τα κυρίαρχα εικαστικά ρεύματα και τον τρόπο που προσέγγισαν την ανάγκη για την προβολή της χώρας μερικοί από τους μεγαλύτερους εικαστικούς στην Ελλάδα. Ίσως για αυτό πια ταυτίζονται και οι νεότεροι αναζητώντας περισσότερα info για αυτές.

Από τη φαντασμαγορική πρώτη αφίσα του ΕΟΤ με τον φακό της Nelly’s, που απεικόνιζε τον Παρθενώνα φωτογραφημένο υπό το απογευματινό φως από τα προπύλαια, στις εξιδανικευμένες όψεις της χώρας που δημιούργησαν το διάστημα 1930-1950 οι Περικλής Βυζάντιος, Δημήτρης Βιτσώρης, Σεβαστιανός Κούρκουλος και Γεώργιος Κοσμαδόπουλος, από την αισιόδοξη πνοή που έδωσαν με τα έργα τους οι μεγάλη ζωγράφοι Γιώργος Βακιρτζής, Γιάννης Μόραλης, Λουίζα Μοντεσάντου, Έλλη Ορφανού, Παναγιώτης Τέτσης και Σπύρος Βασιλείου τη δεκαετία του 1950, στη γραφιστική προσέγγιση και τις αισθητικές αρχές του μοντερνισμού και της αφαίρεσης που έφεραν στα 60s καλλιτέχνες όπως ο Μιχάλης Κατζουράκης και ο Φρέντυ Κάραμποτ, τα πολλά διαφορετικά πρόσωπα της Ελλάδας εντυπωσιάζουν.

Αλλάζοντας μαζί με τη χώρα και τον κόσμο, οι αφίσες του ΕΟΤ τη δεκαετία του 1980 εστίασαν στο νησιωτικό πρόσωπο της Ελλάδας μέσα από την ανάδειξη των τοπίων και των ανθρώπων τους, με τη φωτογραφία στις επόμενες δεκαετίες να αντικαθιστά ως μέσο αφήγησης τη ζωγραφική γλώσσα.

Πώς η τέχνη συνέδραμε στο branding της χώρας για να την καταστήσεις τουριστικό πόλο έλξης; Ποια στοιχεία διαμόρφωσαν την εικόνα της Ελλάδας στο εσωτερικό και το εξωτερικό; Με τα έργα που πρωταγωνίστησαν ανά τα χρόνια στις τουριστικές αφίσες να δίνουν πολλές απαντήσεις, σήμερα οι αφίσες του ΕΟΤ είναι μοναδικά κειμήλια από τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας, είναι viral, είναι δημιουργήματα που πολλοί πια θέλουν να αποκτήσουν ή να επενδύσουν στην ιδιαίτερη συλλεκτική αξία τους.

Στη δημοπρασία της VERGOS Auctions «Σπάνιων Βιβλίων, Χειρογράφων, Εγγράφων & Χαρακτικών» που θα πραγματοποιηθεί στις 8 και 9 Ιουνίου 2022, στο ξενοδοχείο ATHENS PLAZA, στις 18.30, οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να βρουν αφίσες του ΕΟΤ που φιλοτεχνήθηκαν από μεγάλους εικαστικούς όπως οι Παναγιώτης Τέτσης, Σπύρος Βασιλείου, Γεώργιος Κοσμαδόπουλος, Γεώργιος Μόσχος και Γιάννης Τσαρούχης. Δεν πρόκειται για αναπαραγωγή εκτυπώσεων, δηλαδή αφίσες που μπορεί κάποιος να βρει σε πωλητήρια μουσείων ή στο διαδίκτυο αλλά για αυθεντικές αφίσες που εκδόθηκαν από τον ΕΟΤ κι έχουν αξιολογηθεί και εκτιμηθεί από την έμπειρη και άρτια καταρτισμένη ομάδα της VERGOS Auctions.

Η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί παρουσία κοινού, θα μεταδοθεί παράλληλα ζωντανά από την ιστοσελίδα του οίκου, ενώ οι ενδιαφερόμενοι που δεν θα παρευρίσκονται στην αίθουσα, μπορούν εναλλακτικά να συμμετέχουν μέσω διαδικτύου, γραπτής ή/και τηλεφωνικής προσφοράς.