"O Βοναπάρτης στη γέφυρα της Αρκόλης" (1796) του Αντουάν-Ζαν Γκρο από το Μουσείο του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη © Θανάσης Καρατζάς
"O Βοναπάρτης στη γέφυρα της Αρκόλης" (1796) του Αντουάν-Ζαν Γκρο από το Μουσείο του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη © Θανάσης Καρατζάς
Εικαστικα

Μια μέρα στην καινούργια Εθνική Πινακοθήκη με έργα από το Λούβρο

40 φωτογραφίες από έργα της έκθεσης «Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου»

107302-212813.jpg
Θανάσης Καρατζάς
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η νέα Εθνική Πινακοθήκη είναι ήδη γεγονός. Η δανεική έκθεση από το διάσημο μουσείο του Λούβρου κοσμεί έναν ολόκληρο όροφό της, παρουσιάζοντας την τέχνη του πορτρέτου μέσα από ένα ευρηματικό curating.

«Στον απόηχο της έκθεσης «Παρίσι/Αθήνα» που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο του Λούβρου για να τιμηθεί η διακοσιοστή επέτειος από την έναρξη του Αγώνα για την Εθνική Ανεξαρτησία της Ελλάδας, επιλέχθηκαν, από τις συλλογές του Λούβρου, περισσότερα από εκατό πορτρέτα που παρουσιάζονται στην εναρκτήρια έκθεση της ανακαινισμένης Εθνικής Πινακοθήκης. Η επιλογή των έργων που εκτίθενται περιλαμβάνει ζωγραφικά και γλυπτά, έργα τα οποία ξεκινούν, χρονικά, από τον πολιτισμό της Μεσοποταμίας και φτάνουν έως και τον 19ο αιώνα.

Η διαδρομή, θεματική και χρονολογική, οργανώνεται γύρω από τις διαφορετικές λειτουργίες οι οποίες αποδίδονται στο πορτρέτο με την πάροδο του χρόνου. Μέσο προνομιακό χάρη στο οποίο η αριστοκρατία και, εν συνεχεία, οι λιγότερο ευνοημένες κοινωνικές τάξεις θέλησαν να αποτυπώσουν την εικόνα τους, το πορτρέτο δεν περιορίζεται μόνο στη διαιώνιση της μνήμης των απεικονιζόμενων χάρη στην αναπαραγωγή των φυσικών χαρακτηριστικών τους. Είναι ταυτόχρονα φορέας αναπαράστασης η οποία χαρακτηρίζεται από την κινητικότητα και τη διάδοση της εμφάνισης του ατόμου αλλά είναι και υπόβαθρο μιας σειράς ταυτοτικών αναζητήσεων: πώς να δειχθεί κάποιος εικαστικά απέναντι στο θείο, πως να δηλώσει την ισχύ του, την κοινωνική του θέση, το status του ως διανοούμενος, ως καλλιτέχνης ή ως αρχηγός οικογένειας...; Από την Αρχαιότητα και από το τέλος του Μεσαίωνα όλοι αυτοί οι παράγοντες συνέβαλαν στο να καταστεί το πορτρέτο ένα ευρύτατο πεδίο καλλιτεχνικού πειραματισμού.

Η οριζόντια και ανθρωπολογική προσέγγιση του αντικειμένου, η ποικιλία των μέσων και των υλικών που εκτίθενται, καταδεικνύουν τη μεταλαμπάδευση, την οικειοποίηση και την ανατροπή των κωδίκων της αναπαράστασης σε τεράστια γεωγραφικά, ιστορικά και κοινωνικά πεδία. Η επιλογή των έργων δεν στοχεύει, εδώ, σε μια συμβατική πληρότητα αλλά προτείνει αντηχήσεις και αντικατοπτρισμούς που προσκαλούν τον θεατή της έκθεσης να προβεί σε συγκρίσεις, να εντοπίσει αντιθέσεις ή εξελίξεις και να αφυπνίσει στο έπακρο την περιέργειά του».


Περισσότερες φωτογραφίες στο προσωπικό μου instagram εδώ

INFO:
«Αναζητώντας την αθανασία. Η τέχνη του πορτραίτου στις συλλογές του Λούβρου»
Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου
Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, Αθήνα
Διάρκεια έκθεσης: 29 Νοεμβρίου έως τις 28 Μαρτίου 2022
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10.00 – 18.00. Τετάρτη 10.00 – 21.00

"Ο θάνατος του Μαρά" από το Μουσείο του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη, στην έκθεση "Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου" © Θανάσης Καρατζάς
"Ο θάνατος του Μαρά" από το Μουσείο του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη, στην έκθεση "Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου" © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-1.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Νεκρικό πορτρέτο γυναίκας από την έκθεση "Η τέχνη του πορτραίτου στις συλλογές του Λούβρου" στην Εθνική Πινακοθήκη © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-3.jpg
portreto_ethiki_pinakothiki-4.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
Ιωάννα των Βουρβόνων του Βαντόμ © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-7.jpg
portreto_ethiki_pinakothiki-8.jpg
portreto_ethiki_pinakothiki-9.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-11.jpg
Άγαλμα της βασίλισσας Χεμενετ-Νεφερ-Χαιτζετ-Ουρετ
© Θανάσης Καρατζάς
Ζακ Σαραζέν. Λουδοαβίκος ΙΔ σε ηλικία 5 ετών © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-13.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-14.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Φραντσέσκο Αντομάρτσι. Νεκρική Μάσκα του Ναπολέοντα Α © Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Μαρία Αντουανέτα © Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Ζαν Ογκύστ Ντομινίκ Ενγκρ. Πορτρέτο του Φερντινάν - Φιλίπ ντε Μπουρμπόν Ορλεάν © Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Ατελιέ του Ντιέγκο Βελάσκεθ. Πορτρέτο της Μαρίας Άννας της Αυστρίας, Βασίλισσας της Ισπανίας © Θανάσης Καρατζάς
"O Βοναπάρτης στη γέφυρα της Αρκόλης" (1796) του Αντουάν-Ζαν Γκρο από το Μουσείο του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη © Θανάσης Καρατζάς
"O Βοναπάρτης στη γέφυρα της Αρκόλης" (1796) του Αντουάν-Ζαν Γκρο από το Μουσείο του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-20.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-21.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος. Πορτρέτο του Αντώνιο δε Κοβαρούμπιας υ Λέιβα © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-23.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Σάντρο Μποττιτσέλλι © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-25.jpg
Ζαν-Μαρκ Νατιέ © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-26.jpg
Βερονέζε © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-27.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Ρέμπραντ © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-29.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-30.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Φρανθίσκο Γκόγια © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-32.jpg
Antoine Vestier © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-33.jpg
© Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Γιαν Μάιτενς © Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Ζακ Ντυμόν © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-36.jpg
Ζακ Ογκύστεν Κατρίν Παζού © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-37.jpg
Κύκλος του Τεντεόρ Ζερικώ © Θανάσης Καρατζάς
© Θανάσης Καρατζάς
Ζαν-Μπατίστ Γκρεζ © Θανάσης Καρατζάς
portreto_ethiki_pinakothiki-39.jpg
© Θανάσης Καρατζάς

Δειτε περισσοτερα