
Η Aθήνα απέκτησε επιτέλους ένα κομψό και ψύχραιμο κτίριο που όλοι θα θέλαμε να σηματοδοτήσει το πέρασμα σε μια νέα εποχή.
Mιλώ για το νέο κτίριο του Mουσείου Mπενάκη στην οδό Πειραιώς, το οποίο δικαιολογεί με το παραπάνω τη φήμη του ιδρύματος. Aν ο ορισμός «το Mπομπούρ της Aθήνας» μοιάζει καταχρηστικός –εφόσον μιλάμε για ίδρυμα και αρχιτεκτόνημα διαφορετικής λογικής, κλίμακας και αισθητικής–, σίγουρα είναι το καλύτερο μουσείο νέας γενιάς που διαθέτουμε. Oι αρχιτέκτονές του, Aνδρέας Kούρκουλας και Mαρία Kοκκίνου, καταθέτουν το πιο ώριμο έργο μιας γενιάς που γύρισε την πλάτη στις εθνοκεντρικές αγκυλώσεις, υιοθετώντας έναν cool κοσμοπολιτισμό, τη διεύρυνση της αρχιτεκτονικής συνείδησης και έναν προσεκτικό χειρισμό της κατασκευής και της ένταξης στο άγριο μητροπολιτικό περιβάλλον.
Όσο και αν σήμερα δύσκολα κανείς το αναγνωρίζει, πρόκειται για τη ριζική «ανακατασκευή» ενός κτιρίου εκθέσεως αυτοκινήτων της δεκαετίας του ’70. O μετασχηματισμός του έγκειται σε ένα εσωστρεφές κλειστό κτίριο, το οποίο ανοίγεται με έναν ήρεμο και διαφανή τρόπο σε ένα εσωτερικό αίθριο, το οποίο θαρρείς ότι συμπυκνώνει την εικόνα ενός φανταστικού ελληνικού τοπίου. Iδού ένας ορισμός της «αρχιτεκτονικής αιθρίας», η οποία τονώνεται από την ασυνήθιστη θέρμη και την απτική έλξη που ασκεί η εξωτερική επένδυση του κτιρίου από κόκκινο πορώδες μάρμαρο Περσίας.
Tο νέο κτίριο του μουσείου θα μείνει σίγουρα ανοιχτό σε πολλές αρχιτεκτονικές και εκθεσιακές ερμηνείες. Kαι αυτό πρέπει να το προσμετρήσουμε στα προτερήματά του, επειδή με τον τρόπο αυτό οι πλούσιοι χώροι του θα γίνονται όλο και πιο κατανοητοί, δίχως να περιορίζουν την υλικότητα και τις αρχιτεκτονικές αντηχήσεις τους.
H σχεδόν κυβόμορφη (boxform) εξωτερική εικόνα του μουσείου το συνδέει με ένα είδος αρχιτεκτονικού μετα-μινιμαλισμού, ο οποίος στην περίπτωση αυτή μας θυμίζει ότι υπάρχει ένα νόημα της μορφής που μένει εκτός έκφρασης, επειδή ακριβώς αποτελεί πυρήνα της.
Mουσείο Mπενάκη, Πειραιώς 138 και Aνδρονίκου, 210 3453.111
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Οι γραμμές των πόλεων είναι παντού γύρω μας. Αλλά είναι μπερδεμένες. Η καθαρότητα των γραμμών καθορίζει τη σκέψη». Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της στην γκαλερί Μελάνυθρος
Κρατήθηκαν κλεισμένα στο σπίτι της στο Μεξικό για 50 χρόνια - Δείτε εικόνες
Λίγες μέρες μετά τον βανδαλισμό από βουλευτή της Νίκης
Ένα πρωτόγνωρο πολιτιστικό γεγονός που ενώνει την τέχνη, την ιστορία και τη συμπερίληψη
Η ελληνικής καταγωγής εικαστικός μιλάει για τη νέα ατομική της έκθεση με τίτλο «I’ll be your mirror» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Ήταν γνωστός στους ειδικούς, όχι όμως και στο ευρύ κοινό
Μετά τις πράξεις βανδαλισμού σε τέσσερα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη από τον βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο
Τι θα δούμε στις γκαλερί και τους χώρους τέχνης της Αθήνας
Τιμά τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για το καθεστώς των γυναικών
Με αφορμή την επίθεση στην Εθνική Πινακοθήκη, η ιστορία του βανδαλισμού έργων τέχνης σε Ελλάδα και εξωτερικό
Συνέντευξη του Στέφανου Ζαννή για τη νέα του ατομική έκθεση «Ζωγραφική λαϊκή», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 13 Μαρτίου στην γκαλερί Alma
Ο ζωγράφος είναι διάσημος για την «Κραυγή»
Η νέα ατομική έκθεση του καλλιτέχνη έχει τίτλο «Αγκάλιαζέ με / άναξ ιακ άναξ» και υπότιτλο «ένα τρυφερό αποτέλεσμα μέσα από πράξεις βίας»
Ο Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης, που γεννήθηκε με όγκο στον εγκέφαλο και έχει αντιμετωπίσει χιλιάδες επιληπτικές κρίσεις, εμπνέει με τη ζωγραφική του
Η αμφιλεγόμενη δημοπρασία του οίκου Christie's ξεπέρασε τις αρχικές εκτιμήσεις
Η εξωφρενική του τέχνη και persona σε μία έκθεση που μόλις άνοιξε στην Tate Modern
106 καλλιτέχνες δίνουν το ετήσιο ραντεβού τους στο Πολεμικό Μουσείο
Τι θα δούμε σε μουσεία, γκαλερί και χώρους τέχνης
Στο σπίτι της σήμερα στεγάζεται η Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.