Εικαστικα

Bauhaus Imaginista: Αφιέρωμα στο καλλιτεχνικό ρεύμα του 20ού αιώνα

Το Goethe-Institut Athen μας ταξιδεύει στην ιστορία του Bauhaus

Νικολέττα Σταμάτη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το Bauhaus καθόρισε τον κόσμο της τέχνης και της αρχιτεκτονικής λίγο μετά τις αρχές του 20ού αιώνα, αλλά πόσα πραγματικά ξέρουμε για αυτό; Η «Bauhaus Imaginista - Collected Research» έρχεται την Τετάρτη 3 Απριλίου στο Goethe-Institut Athen (Ομήρου 14-16), ώστε να καλύψει αυτό το κενό και να μας συστήσει εκ νέου το ρεύμα που γεννήθηκε πριν από έναν αιώνα στη Γερμανία.

Still undead: Simpsons of Piccadilly in London during its opening week, with window displays by László Moholy-Nagy, 8 May 1936 Joseph Emberton Archive, University of Brighton Design Archives/EMB/2/7/1, © Sasha

Αυτό θα επιτευχθεί μέσα από μία έκθεση, μία ταινία, αλλά και τη συζήτηση, με την επιμελήτρια της πρώτης και τη δημιουργό της δεύτερης. Η αρχή θα γίνει στις 19:30, με μία ξενάγηση στην έκθεση, η οποία μπορεί να θεωρηθεί ένα αρχείο, μία εγκατάσταση ή και ένας ερευνητικός σταθμός, επικεντρωμένος στη χωροχρονική ιστορία του Bauhaus, το οποίο υιοθετήθηκε από τη Σοβιετική Ένωση, την Κίνα και την Ινδία έως και τις ΗΠΑ, τη Βραζιλία, τη Νιγηρία και το Μαρόκο. Εκεί θα βρίσκεται και η επιμελήτρια της έκθεσης, επιστήμονας και συγγραφέας Marion von Osten, η οποία θα μιλήσει στους επισκέπτες ώστε να τους αποκαλύψει όλες εκείνες τις πτυχές της ιστορίας του μοντερνισμού που την αναδεικνύουν σε ένα κοσμοπολίτικο εγχείρημα.

Corresponding with: Iwao and Michiko Yamawaki, Page from scrapbook: Bauhaus und Bauhäusler, dessau – berlin, 1931-33 Musashina Art University Museum & Library, © Yamawaki Iwao & Michiko Archives

Στη συνέχεια, στις 20:30, θα προβληθεί η ταινία της Wendelien van Oldenborgh «Two Stones» με αγγλικούς υπότιτλους. Η ταινία παρακολουθεί τις παράλληλες αλλά και διαφορετικές πορείες της φοιτήτριας αρχιτεκτονικής Lotte Stam-Beese και της ακτιβίστριας και συγγραφέως Hermina Huiswoud, οι οποίες βρέθηκαν να εργάζονται στη Σοβιετική Ένωση τη δεκαετία του ’30 για να καταλήξουν στην Ολλανδία μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η πρώτη αποτέλεσε μία από τις πιο σημαντικές εκπροσώπους του Bauhaus, ενώ η δεύτερη έδωσε μάχες κατά τη δεκαετία του ’70 έτσι ώστε να καταργηθεί η οικιστική νομοθεσία του Ρότερνταμ, που απαγόρευε σε κατοίκους της Ολλανδίας με καταγωγή από την Καραϊβική να εγκατασταθούν στις γειτονιές της πόλης παρά το γεγονός ότι αυτοί ξεπερνούσαν το 5% του πληθυσμού.

Still undead: Poster advertising an exhibition of the work of Farid Belkahia, Mohamed Chabâa and Mohamed Melehi, Théâtre National Mohamed V, Rabat, 1965, design by Mohamed Melehi Collection Toni Maraini

Η ταινία, η οποία αναλύει τις δύο γυναίκες μέσα από διαλόγους προσωπικοτήτων της σύγχρονης τέχνης και αρχιτεκτονικής, γυρίστηκε σε δύο πόλεις-σταθμούς για το Bauhau: στην περιοχή του KhTZ στο Χάρκοβο της Ουκρανίας, την κονστρουκτιβιστική γειτονιά του ‘30 που αποτέλεσε το πρώτο μεγάλο οικιστικό πρόγραμμα που εργάστηκε η Stam-Beese, αλλά και στη συνοικία Πέντρεχτ, που εκτός από μία από τις πιο φημισμένες της δεκαετίας του ’50, αποτελεί και σχέδιο της Stam-Beese από την εποχή, που ήταν η κύρια αρχιτέκτονας-πολεοδόμος του Ρότερνταμ.

Η είσοδος στην «Bauhaus Imaginista – Collected Research» θα είναι ελεύθερη.