Εικαστικα

Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία της κεραμικής

Όταν λέμε κεραμική στην Ελλάδα στο μυαλό μας έρχεται ένα όνομα. Το Μουσείο Μπενάκη εκδίδει τη μονογραφίας της.

Δημήτρης Μαστρογιαννίτης
ΤΕΥΧΟΣ 585
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Όταν λέμε κεραμική στην Ελλάδα στο μυαλό μας έρχεται ένα όνομα: Ελένη Βερναδάκη. Έσπασε τα όρια μεταξύ της κεραμικής τέχνης και του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου∙ καινοτόμησε στη σχέση χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου και έβαλε την ελληνική υπογραφή της στη διεθνή εικαστική σκηνή. Υπό τη διεύθυνσή της το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc (έτος ίδρυσης 1968) αποτέλεσε σημείο αναφοράς και προώθησης της τέχνης. Τώρα, επιτέλους, ήρθε η στιγμή που αντιπροσωπευτικό δείγμα του έργου της τακτοποιήθηκε σε έναν τόμο (επιμελημένο από την ιστορικό τέχνης Ευγενία Αλεξάκη, εκδόσεις του Μουσείου Μπενάκη). Ξεφυλλίζοντάς το συνειδητοποιείς γιατί μετά τη Βερναδάκη οι συμβατικές ταξινομήσεις των τεχνών φαντάζουν πλέον ξεπερασμένες.  

Η έκδοση της μονογραφίας θα γιορταστεί με μια οπτικοακουστική γιορτή, καθώς η προβολή του βίντεο «Ελένη Βερναδάκη. 1095°C» θα μετατρέψει το αίθριο του κτιρίου της οδού Πειραιώς σε ένα σύμπαν, με τα έργα της σαν πλανήτες να αιωρούνται στο χώρο. (Σύλληψη & σχεδιασμός: Βασίλης Ζηδιανάκης & Em Kei)

Επιτοίχια κεραμική σύνθεση (λεπτομέρεια) στον Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών (Ανατολικό Terminal), 1967-1969. [Φωτ. Λεωνίδας Κουργιαντάκης]

Earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο και κόκκινο πυρρόχρωμα, 2000-2005. [Φωτ. Jenny Skrapaliori Graves]

Earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο και κόκκινο πυρρόχρωμα, 2000-2005. Φωτ. Πηγή Παπαδάκη

Εarthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένo με μαύρο πυρρόχρωμα, 2006. [Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη]

Έργο της σειράς «Πανιά», stoneware,1980. [Φωτ. Αντώνης Τσούλος]

Εarthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, 2003-2004. [Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη]

Info: 12/10, 20.00, Κτήριο Οδού Πειραιώς, είσοδος ελεύθερη