Εικαστικα

Key Words #4

Η Μαρίνα Αθανασιάδου επισκέπτεται την Γεωργία Δαμοπούλου στο στούντιό της

Μαρίνα Αθανασιάδου
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η Μαρίνα Αθανασιάδου, Ιστορικός και σύμβουλος τέχνης, συνάντησε την καλλιτέχνιδα Γεωργία Δαμοπούλου στο στούντιό της και της έδωσε μερικές λέξεις κλειδιά... Διαβάστε τις απαντήσεις.

Καθημερινότητα

Όταν ήμουν μικρή, συνηθίζαμε να παίρνουμε πρωινό για πολύ ώρα όλοι μαζί και να κουβεντιάζουμε. Εδώ και χρόνια, ξυπνάω πολύ νωρίς το πρωί, χειμώνα ή καλοκαίρι και πίνω καφέ στη βεράντα μου με θέα το λόφο του Στρέφη και τηλεφωνώ στη μαμά μου. Αυτή η πολύ μικρή συνήθεια αναπαράγει την ανάμνηση των πρωινών των παιδικών μου χρόνων.

Έμπνευση

H συνάντηση με την έμπνευση είναι το «ραντεβού» με το «θείο». Είναι η απόλυτη επικοινωνία με το μέσα, με το έξω, με το μεταφυσικό, με την αξία της ύπαρξης, με την ουσία του καλλιτέχνη, με τη συμπύκνωση του σύμπαντος. Eμπνέομαι από τη λογοτεχνία, από την ιστορία, από όνειρα, από γεγονότα που ανασύρει η μνήμη, από θρύλους, από συναισθήματα κι από στιγμές που «παγώνουν» στο χρόνο.

n

Vion Anthosparton, 1998

Αγαπημένο έργο ή καλλιτεχνικό γεγονός

Η Μπιενάλε της Βενετίας συνεχίζει να είναι ένα από τα αγαπημένα μου καλλιτεχνικά γεγονότα. Πολλά έργα, πολλοί καλλιτέχνες, μια πόλη που «μεταμορφώνεται» κάθε φορά, όπως την περιγράφει και ο Ιταλοκαλβίνο στις «Αόρατες Πόλεις» του. Κάθε φορά γυρνάς πιο πλούσιος, με περισσότερη όρεξη για δημιουργία, με πιο πολλά ερεθίσματα για συνομιλία, αλλά και με μεγαλύτερη λύπη για τα ελληνικά εικαστικά δρώμενα…

Artworld, τι σημαίνει για σένα

Εκθέσεις, παραστάσεις, συναυλίες, ταξίδια, συζητήσεις με φίλους από διαφορετικούς εκφραστικούς χώρους… ίσως αυτό να μου αρέσει πιο πολύ γιατί μπορούμε να αντιληφθούμε τον εαυτό μας μέσα από τη ματιά του άλλου.

n

Odalisque, 2006

Αγαπημένη προσωπική στιγμή

Όταν συναντήθηκαν για πρώτη φορά το βλέμμα του γιού μου με το δικό μου, την ημέρα που γεννήθηκε.

Χάθηκε ξαφνικά η έννοια του «εγώ».

Σημαντικό επαγγελματικό γεγονός

Υπάρχουν δύο συνιστώσες που μου επιτρέπουν να αποτιμήσω ένα γεγονός σαν επαγγελματική επιτυχία.

Αφενός, είναι το εμπνευσμένο έργο και αφετέρου, είναι η αξιοποίηση αυτού του έργου, η ανάδειξή του, η προώθησή του. Οπότε, άλλες φορές υπάρχει η ικανοποίηση που έρχεται από την πρώτη συνιστώσα και αξιολογείς κάτι σαν πετυχημένο και σημαντικό, άλλες φορές η δεύτερη και η καλύτερη όλων είναι η συνάντηση και των δύο.

Ειδικότερα στη δουλειά μου που πρέπει κάθε φορά να αντιμετωπίσω και να βρω λύσεις σε δύσκολα εικαστικά και πρακτικά στοιχήματα η πραγματοποίηση του έργου είναι από μόνη της ένα ακόμη επαγγελματικό στοίχημα το οποίο έχω κερδίσει. Τρανταχτά παραδείγματα το πρότζεκτ Maltadona στον Πύργο Τριγωνίου στη Θεσσαλονίκη, η εγκατάσταση Βίαιων Ανθόσπαρτον στο Σπίτι της Κύπρου, η παρέμβαση Δεσμοί στο Κουρσούμ Τζαμί στα Τρίκαλα. Ίσως τελικά αυτό να είναι και η επιτυχία του επαγγέλματος.

n

The Sleeping Lady, 2006

Αγαπημένο μέρος στην Αθήνα

H φιλελεύθερη ζώνη των Εξαρχείων και η οδός Ευριπίδου για τους ήχους, τις μυρωδιές και την πραγματικότητά της.

Αγαπημένο μέρος στον κόσμο

Θα έλεγα ότι το καλύτερο μέρος στον κόσμο (μου) είναι ο μικρόκοσμος και ο μακρόκοσμος του καλλιτέχνη !

Έχω βέβαια μια φυσική έλξη για το Παρίσι και το Βερολίνο, δύο πόλεις, όπου νιώθω πιο εσωτερικά, σκέφτομαι πιο ουσιαστικά, παίρνω απόσταση από την καθημερινότητα.

Αξεπέραστες παραμένουν για μένα και οι αίθουσες αναμονής των αεροδρομίων, ειδικά σε transit…αν και εν καιρώ κρίσης, θα ήθελα να ζω στο διάστημα !

Αγαπημένο μότο σου

«Υπομονή και επιμονή»

n


 Info: H Γεωργία Δαμοπούλου έχει πραγματοποιήσει έργα μεγάλης κλίμακας, εικαστικές παρεμβάσεις, εγκαταστάσεις και πολυσύνθετα γλυπτά σε σημαντικές εκθέσεις σε μουσεία, γκαλερί και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει παρουσιάσει μεγάλα πρότζεκτ όπως το Κamikaze & Cherry Blossoms (2009) στη Batagianni Gallery, Τα Υλικά Σώματος (2000) και το Fabric (2005) στη Zina Athanassiadou Gallery και το Does not Exist στο Lab Art Projects (2003) σε επιμέλεια της Μαρίνας Αθανασιάδου, την Maltadona (2002) στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών και στον Πύργο του Τριγωνίου, με επιμέλεια της Λ. Τσίκουτα, την Κοιμωμένη (2006) στο Εργοστάσιο και στην Πινακοθήκη Εμφιετζόγλου. Συμμετείχε σε εκθέσεις όπως στις Μεταμφιέσεις στο Κρατικό Μουσείο, στον Κώδικα Τέχνης στον Ιανό, στο Northwest Passages στο Koυρσούμ Τζαμί, στο Κατανάλωση Συναισθήματος στο Σπίτι της Κύπρου (1998, 2009), στο Μακεδονικό Μουσείο, στο Μουσείο Μπενάκη, στην Πινακοθήκη Αβέρωφ , στην 1η Μπιενάλε της Κορέας, στην 1η Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης, στο Μουσείο Louviere στις Βρυξέλλες, στη Miart στο Μιλάνο, στην Καζαμπλάνκα, στη Βηρυτό, στην Άγκυρα, στη Σμύρνη, στη Φλωρεντία και αλλού.