Εικαστικα

Η οικογένεια Ρομανόφ επιστρέφει στην Αγία Πετρούπολη

Ο Νίκος Φλώρος δημιουργεί τα πορτρέτα της πιο διάσημης αυτοκρατορικής οικογένειας της Ρωσίας. Η A.V. μίλησε μαζί του.

Ελένη Μπεζιριάνογλου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Προάγοντας με την τέχνη του την πολιτιστική διπλωματία ανά τον κόσμο, ο γνωστός καλλιτέχνης Νίκος Φλώρος παρουσίασε στις 8 Ιουνίου 2016 την έκθεση «Imperial Russia» (Αυτοκρατορική Ρωσία) στο Κρατικό Μουσείο του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ισαάκ, στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. Η έκθεση που εντυπωσίασε και συγκίνησε με την εκφραστικότητα και την πρωτοτυπία των έργων της το ρωσικό και παγκόσμιο κοινό, θα διαρκέσει εώς τις 31 Αυγούστου.

Πώς προέκυψε η έκθεση «Imperial Russia»;

Κατόπιν παραγγελίας του ρωσικού κράτους, ενόψει του έτους Ελληνορωσικής φιλίας (2016). Άλλωστε τα τελευταία χρόνια έχω ήδη κάνει κάποιες πολύ πετυχημένες εκθέσεις στα μεγαλύτερα κρατικά μουσεία της Ρωσίας οπότε η έκθεση αυτή αποτελεί κάτι σαν «φυσική συνέχεια» της καλλιτεχνικής μου πορείας στην ρωσική επικράτεια.

Με την χαρακτηριστική του τέχνη, αυτή του μεταλλικού μωσαϊκού, δημιούργησε τα πορτρέτα του Νικόλαου Β’, της Τσαρίνας Αλεξάνδρας Φιόντοροβνα και των πέντε παιδιών τους Όλγα, Τατιάνα, Αναστασία, Μαρία και Αλεξέι.

image

image

Πόσα κουτάκια χρειάστηκαν συνολικά για τη δημιουργία των πορτραίτων της οικογένειας Ρομανόφ;

Δεν θα ήθελα να σταθώ στο υλικό κατασκευής των έργων. Το ζήτημα είναι να βλέπουμε το νόημα του έργου και όχι αν είναι φτιαγμένο από αλουμίνιο και πόσα κουτάκια χρειαστήκαν.

Επτά γλυπτά εμπνευσμένα από τα περίφημα αυγά Φαμπερζέ δίπλα στα πορτρέτα παρουσιάζουν την εξέλιξη της τέχνης του Νίκου Φλώρου, μέσα από τη σύμπραξη αλουμινίου και γυαλιού.

Στη νέα σας έκθεση εκτός από το χαρακτηριστικό σας υλικό, το αλουμίνιο, έχετε χρησιμοποιήσει και γυαλί. Υπάρχει κάποιος συμβολισμός σε αυτή τη σύμπραξη;

Ναι υπάρχει. Ήθελα να εισάγω το γυαλί ως νέο υλικό στην δουλειά μου θέλοντας να δημιουργήσω την αίσθηση του πάγου της Σιβηρίας στην οποία είχε εξοριστεί και τελικός εκτελεστεί η οικογένεια Ρομανόφ. Τελικά αποδείχτηκε δύσκολη επιλογή καθώς έπρεπε να συνδέσω δύο διαφορετικά υλικά, το γυαλί και το αλουμίνιο, για να δημιουργήσω τα γλυπτά σε στυλ αυγών Φαμπερζέ. Πιστεύω ότι το αποτέλεσμα δικαίωσε την επιλογή μου.

image

Ποιο ήταν το δυσκολότερο σημείο στη δημιουργία της συγκεκριμένης σειράς;

Πιστεύω το ότι έπρεπε να προσεγγίσω την τελευταία οικογένεια Ρομανόφ μέσα από πνευματικό δρόμο και να σκιαγραφήσω το ψυχικό τους αποτύπωμα. Δίνοντας ξανά ζωή στο βλέμμα τους και την λάμψη της άλλοτε αυτοκρατορίας τους και όχι απλά να αποτυπώσω τα πρόσωπα τους. Προσπαθώντας πάντοτε να κρατήσω της ισορροπίες γιατί ως γνωστόν έχουν πλέον αγιοποιηθεί από την ρωσική εκκλησία.

Από την έρευνα που χρειάστηκε να κάνετε για την οικογένεια Ρομανόφ, τι από αυτά που μάθατε σας έκανε περισσότερο εντύπωση;

Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο μέσα από την ιστορική έρευνα είναι ότι τελικά η ιστορία επαναλαμβάνεται και το ανθρώπινο γένος τελικά δεν έχει διδαχτεί τίποτα και εξακολουθεί να δολοφονεί, να εκμεταλλεύεται και να προκαλεί πόνο στον συνάνθρωπο. Αυτό που με εντυπωσίασε στην οικογένεια Ρομανόφ ήταν ο πόνος και ο εξευτελισμός που υπέστησαν τις τελευταίες στιγμές της ζωής τους διατηρώντας όμως μέχρι τέλους ένα χαμόγελο αξιοπρέπειας.

image

image

Κατά την τελετή των εγκαινίων απονεμήθηκε τιμητικό βραβείο στον Έλληνα καλλιτέχνη για την συμβολή του στην σύσφιξη των πολιτιστικών σχέσεων των δύο χωρών από τον διευθυντή του συγκροτήματος του Κρατικού Μουσείου του Αγίου Ισαάκ, Νικολάι Μπούροφ.

Είναι η 4η φορά που εκθέτετε στη Ρωσία, ενώ έχετε εκθέσει πολλές φορές και στις Η.Π.Α. Υπάρχουν διαφορές στον τρόπο που ανταποκρίνεται το κοινό στα έργα σας;

Ναι, σίγουρα. Είναι διαφορετική η παιδεία του ρωσικού κοινού από το αμερικάνικο. Ο Αμερικανός βλέπει την επιφάνεια, το image, ενώ ο Ρώσος εμβαθύνει στην ουσία του θέματος. Το ότι το ρωσικό κοινό αποδέχτηκε και αγάπησε την τέχνη μου είναι από τις μεγαλύτερες τιμές για εμένα γιατί ξέρω ότι έχω να κάνω με ένα δύσκολο και απαιτητικό κοινό όσον αφορά την τέχνη.

Ετοιμάζετε κάτι άλλο αυτήν την περίοδο;

Είναι πολλά τα έργα που έχω να ετοιμάσω δίνοντας έμφαση στο να τελειώσω την μεγάλη σειρά γλυπτών που αφορά τα μάρμαρα του Παρθενώνα και πιστεύω ότι μέσα στον επόμενο χρόνο θα έχει ολοκληρωθεί. Βέβαια, λαμβάνοντας συνεχώς προτάσεις για θεματικές εκθέσεις σε μεγάλα μουσεία του εξωτερικού δεν έχω αρκετό χρόνο ώστε να ολοκληρώσω τα έργα μου στην ώρα τους. Άλλωστε είναι γνωστό ότι τα έργα κατασκευάζονται αποκλειστικά από εμένα, δεν απασχολώ βοηθούς.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Επιμέλεια έκθεσης : Αριστοτέλης Καραντής

Διεύθυνση οργάνωσης : JuliaSysalova

Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνορωσικής χρονιάς, Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στην Αγία Πετρούπολη, του γραφείου ΕΟΤ στη Ρωσία, UNESCO-Hellas, της Κυβέρνησης της Αγ. Πετρούπολης, καθώς και με την υποστήριξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου, του Ιδρύματος GeorgeBestCostacos, της ελληνικής εταιρείας Eurotrans ως χορηγό μεταφοράς, καθώς και της Ambotis Holidays.


Φωτό: Διαμαντάκος Ηλίας