Εικαστικα

Brassai. Η ομορφιά της παριζιάνικης νύχτας

Το ζωντανό μάτι της αριστερής όχθης

Θανάσης Καρατζάς
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Brassai είναι ένα ζωντανό μάτι, έλεγε ο φίλος του Henri Miller. Δεν τον έβλεπαν ποτέ να φωτογραφίζει. Σαν, για έναν καλλιτέχνη, η ζωή η πλέον ιδιωτική, πλέον μυστική, να ήταν εκείνη της δημιουργίας. Ο ίδιος είχε άρνηση να περιοριστεί σε μια ειδικότητα, αυτή του φωτογράφου, δηλαδή να μην είναι τίποτα άλλο παρά μεγάλος φωτογράφος. Υπήρξε ζωγράφος, γλύπτης, συγγραφέας, που ήξερε να τα βλέπει όλα και προσέδιδε στην πραγματικότητα, χάρη στην προσοχή του και μόνο, μια ποιότητα και μια πρόσφυση που καθιστούν τον κόσμο πιο παράξενο και ταυτόχρονα λιγότερο ξένο.

Το 1924 βρίσκεται στο Παρίσι και εργάζεται αρχικά ως ζωγράφος και δημοσιογράφος. Συναντά εκεί την άνθιση και την ορμή των καλλιτεχνών της μεγάλης γενιάς του ’30 και την ομορφιά της παριζιάνικης νύχτας. ΄Ηταν μια εποχή που κανείς δεν κοιμόταν. Τη μια νύχτα μετά την άλλη φωτογράφισε την πόλη και τη ζωή της που συνέθεσαν οι καλλιτέχνες που είχαν έρθει εκεί απο όλο τον κόσμο. Απο τις βόλτες του θα γεννηθεί το πολυβραβευμένο «Paris la Nuit» (Παρίσι το βράδυ) και ο ίδιος θα μείνει στην ιστορία ως το «μάτι της νύχτας».

Χαρακτηριστική μια ιστορία που έλεγε: «Για να μετρήσω το χρόνο έκθεσης κάπνιζα τσιγάρα. Ένα Gauloise για ένα συγκεκριμένο φως, ένα Boyard αν ήταν πιο σκοτεινά».

 imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage