Ο Νίκος Τσουνάκας ζωντανεύει τη street art
Ήταν στο χωριό και άρμεγε κατσίκες, όταν αποφάσισε να γίνει χίπστερ στην Αθήνα. Τα κατάφερε. Το φοβερό installation για το Athens Digital Arts Festival είναι η απόδειξη. (video)
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα δύο έργα της street art ζωντανεύουν με τη χρήση του κινητού. Εμπνευστής το Athens Digital Arts Festival. Η A.V. βρήκε τον καλλιτέχνη που τα υλοποίησε. Τον 25χρονο Νίκο Τσουνάκα, που συστήνεται «ήμουν στο χωριό όπου άρμεγα κατσίκες και αποφάσισα να γίνω χίπστερ στην Αθήνα και τα κατάφερα».
Ιστορικό κέντρο, Καλαμιώτου 12 & 13. Δίπλα στις τοιχογραφίες υπάρχουν ειδικές πινακίδες με QR codes, τα οποία σκανάρεις με το smart phone σου. Αυτόματα μεταφέρεσαι στη σελίδα του Athens Digital Arts Festival για το πρότζεκτ, όπου μαθαίνεις περισσότερα για τις τοιχογραφίες, ενώ ταυτόχρονα κατεβάζεις τη δωρεάν εφαρμογή Layar. Μέσω αυτής θα δεις τις τοιχογραφίες να ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια σου με τη μέθοδο της επαυξημένης πραγματικότητας. Ο δημιουργός τους Νίκος Τσουνάκας μάς συστήνεται και εξηγεί…
«Είμαι 25 χρονών και μεγάλωσα σ’ ένα χωριό της Αιτωλοακαρνανίας δίπλα σε βοσκούς. Μ’ αρέσει να λέω “ήμουν στο χωριό όπου άρμεγα κατσίκες και αποφάσισα να γίνω χίπστερ στην Αθήνα και τα κατάφερα”. Χωρίς καμία επαφή με τέχνη, ήρθα εδώ για να σπουδάσω γραφιστική. Μέσω αυτής γνώρισα ανθρώπους που με “έχτισαν” για να προσθέσω και εμπειρίες μέσω νύχτας, αφού δουλεύω ταυτόχρονα σε μπαρ.
Δημιουργώ βίντεο –τώρα τελειώσαμε μια μικρού μήκους ταινία– ενώ ταυτόχρονα ζωγραφίζω ρεαλιστικά. Βρέθηκα έτσι πριν από δύο χρόνια να βοηθώ στη δημιουργία ενός installation για το Athens Digital Arts Festival.
Πριν ξεκινήσει το προηγούμενο φεστιβάλ, το Μάιο του ’15, συζητώντας με τον Ηλία (σ.σ. Χατζηχριστοδούλου, Director & Corporate Management του ADAF) αποφασίσαμε να δημιουργήσω ένα έργο e-art, το οποίο δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα. Στη διάρκειά του ετοίμαζα την τοιχογραφία με τη γυναικεία φιγούρα (“Pallas”). Η κατασκευή περιλαμβάνει προσχέδια, υλοποίηση της τοιχογραφίας, φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση σε διαφορετικές φάσεις του έργου. Ακολούθησα λίγο τη λογική του animation – φωτογράφιζα καρέ καρέ την εξέλιξη της τοιχογραφίας. Εσύ βλέπεις μια στατική εικόνα, εγώ όμως έχω ζωγραφίσει “πίσω” της, φωτογραφίσει και μοντάρει τη “ζωντανή” πλευρά της, αυτή που βλέπεις να ζωντανεύει στην οθόνη του κινητού.
Είχα φοβερό άγχος γιατί δούλευα σε αχαρτογράφητα νερά. Επιπλέον, έπρεπε να δουλεύω σε ώρες που δεν είναι ανοιχτά τα καταστήματα. Το φεστιβάλ βοηθούσε και στο πλευρό μου είχα όλους τους φίλους με προεξάρχουσα την Πατρίτσια Βάναντ, με την οποία δημιουργήσαμε τη δεύτερη τοιχογραφία (“Nemea”) μέσα στον Αύγουστο. Μπαλαντέζες, φώτα, φακοί, τρέλα, πάθος, απογοητεύσεις, γέλια, φίλοι, περαστικοί, τα πάντα όλα κρύβουν αυτά τα έργα.
Ο χώρος με επηρέασε κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με τα χρώματα. Η Καλαμιώτου το πρωί είναι μια εμπορική λαϊκή γειτονιά και το βράδυ μεταμορφώνεται σε νεανική γειτονιά με τα μπαρ και τα καφέ. Το ίδιο συμβαίνει και με το έργο. Την ώρα που είναι ανοιχτά τα μαγαζιά μπορεί να καλυφτεί από εμπορεύματα και όταν αποκαλυφθεί αλλάζει πάλι μέσω της χρήσης του κινητού.
Οι γείτονες ήταν στην αρχή επιφυλακτικοί, αλλά δουλεύοντας εδώ σχεδόν τρεις μήνες άρχισαν να πλησιάζουν, ήρθαν κεράσματα με μπίρες, κουβέντες και γέλια. Το αστείο είναι πως δεν έχω κινητό που να υποστηρίζει την εφαρμογή. Θυμάμαι, όταν τελείωσα τη “Nemea” έφυγα πολύ αργά το βράδυ και επανήλθα 6.30 η ώρα το πρωί με την ελπίδα να βρεθεί κάποιος με smart phone. Έτυχε να είναι ο μαγαζάτορας που το κατάστημά του είναι δίπλα σ’ αυτή. Έμεινε άφωνος. Ομολογώ πως όταν κρυφακούω περαστικούς να αναφωνούν “μαλάκα, δεν παίζεται”, “ουάου” και τέτοια νιώθω ευτυχισμένος.
Αυτό ήταν το πρώτο τεστ. Αν ήταν 3-D θα μπορούσαν να βγουν από τους τοίχους και να συναντηθούν στη μέση του δρόμου. Εκεί απλά θα χρειάζεται μια εφαρμογή που δεν είναι δωρεάν. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια 3-D τοιχογραφία 25 μέτρων στην Καλιφόρνια. Εύχομαι να γίνει και στην Ελλάδα, μια ακόμη μεγαλύτερη, και κάτι μου λέει πως θα πραγματοποιηθεί».
Ένα φεστιβάλ πίσω από τις τοιχογραφίες
Ο Ηλίας Χατζηχριστοδούλου, Director & Corporate Management του Athens Digital Arts Festival, εξηγεί τους λόγους για τη δημιουργία των τοιχογραφιών.
«Το Athens Digital Arts Festival (ADAF) στο πλαίσιο της καμπάνιας του “Ζώντας την Αθήνα” το 2013 δημιούργησε στο Ιστορικό Κέντρο της Αθήνας μια σειρά από τοιχογραφίες (15 ρολά καταστημάτων φιλοτεχνήθηκαν από street artists κι ομάδες καλλιτεχνών). Μετά από την παραπάνω δράση αλλά και άλλες σε δημόσιους χώρους (π.χ. στην Στοά Εμπόρων στην οδό Βουλής 8-10) ήρθε ο καιρός να παρουσιάσουμε ένα συνδυασμό των τοιχογραφιών με τις νέες τεχνολογίες. Η πρώτη επαυξημένη τοιχογραφία είναι γεγονός. Ο καλλιτέχνης Νίκος Τσουνάκας χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας (ή αλλιώς Augmented Reality) επιτρέπει την κίνηση ενός φαινομενικά στατικού έργου. Πρόκειται για δύο τοιχογραφίες που πραγματεύονται τη σχέση μεταξύ της Ελληνικής Μυθολογίας και του σύγχρονου αστικού πολιτισμού, μεταξύ της street art και της ψηφιακής τεχνολογίας. Στη μια τοιχογραφία βλέπουμε μια γυναικεία μορφή που παραπέμπει στην Αθηνά Παλλάδα ενώ στην άλλη μια αντίστοιχη ανδρική μορφή εμπνευσμένη από το Λιοντάρι της Νεμέας. Το έργο αποτελεί μέρος μιας σειράς τοιχογραφιών που σκοπός τους είναι να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο το κοινό αντιλαμβάνεται και αλληλεπιδρά με την τέχνη στο δημόσιο χώρο, μέσα από ένα συνδυασμό παραδοσιακών τεχνικών τοιχογραφίας και πολυμεσικών, διαδραστικών τεχνολογιών».
Φωτό: Θανάσης Καρατζάς
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.