Design & Αρχιτεκτονικη

Πράσινες στάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Οι στάσεις των λεωφορείων είναι τα κομβικά σημεία ενός εύπλαστου δικτύου καθημερινών μετακινήσεων προς την εργασία, το σχολείο, την ψυχαγωγία.

Σταύρος Κωνσταντινίδης
ΤΕΥΧΟΣ 348
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι στάσεις των λεωφορείων είναι τα κομβικά σημεία ενός εύπλαστου δικτύου καθημερινών μετακινήσεων προς την εργασία, το σχολείο, την ψυχαγωγία. Σημεία συνάντησης και κοινωνικής επαφής των ανθρώπων, μικρές αστικές νησίδες της πόλης που θα μπορούσαν να μας δώσουν την ιδέα να τις χειριστούμε αρχιτεκτονικά, εικαστικά και λειτουργικά με πρωτοτυπία και φαντασία.

Η σημερινή κατάσταση των στάσεων στα αστικά κέντρα είναι απόλυτα υποβαθμισμένη. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν επιτελούν καν τον πρωταρχικό τους στόχο, να προστατέψουν στοιχειωδώς και ολιγόλεπτα, έστω, τους επιβάτες από τις καιρικές συνθήκες.

Τόσο ο Δήμος Αθηναίων όσο και ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα μπορούσαν να διαμορφώσουν ένα σύγχρονο πρόγραμμα αναβάθμισης όλων των στάσεων, το οποίο αθροιστικά θα ισοδυναμούσε με ένα εκτεταμένο εγχείρημα σημειακών αστικών αναπλάσεων στις δύο πόλεις, με μικρό κόστος και με πολλαπλά οφέλη, τόσο σε άμεσο και ουσιαστικό επίπεδο όσο και σε συμβολικό. Το πρόγραμμα θα μπορούσε να περιλαμβάνει τους εξής άξονες:

Πανευρωπαικός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το σχεδιασμό των 50 εμβληματικότερων στάσεων σε ολόκληρη την πόλη. Οι στάσεις αυτές, με επώνυμες υπογραφές Ελλήνων και ξένων αρχιτεκτόνων σε περίοπτα σημεία, όπως είναι το Σύνταγμα και η Αριστοτέλους, θα γινόντουσαν σημεία αναφοράς και μια νέα «ατραξιόν» για την πόλη. Παράλληλα θα ενίσχυαν σε μεγάλο βαθμό την εμφανή έλλειψη των πόλεων σε εικαστικές κατασκευές και γλυπτά στο δημόσιο χώρο.

Φωτοβολταϊκές στέγες για την ενεργειακή αυτονομία των στάσεων, αλλά και την υποκατάσταση μεγάλου τμήματος της ενεργοβορίας του δημοτικού φωτισμού.

Ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου των στάσεων, με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, ειδικές επιστρώσεις υλικών, απομάκρυνση της στάθμευσης και φυτεύσεις με πράσινο.

Πληροφοριακή σήμανση και σήμανση πεζών για ολόκληρη την πόλη. Έτσι οι στάσεις θα μετασχηματιστούν σε αναγνωρισμένα, δημόσια σημεία πληροφόρησης, όπου ο πολίτης θα γνωρίζει ότι  μπορεί να πληροφορηθεί για οτιδήποτε.

Πέρα από το σχεδιασμό των 50 εμβληματικών στάσεων, για όλες τις υπόλοιπες θα μπορούσαν να δημιουργηθούν πέντε διαφορετικοί τύποι που να χρησιμοποιούνται ανάλογα και συμβατά με το ύφος και το μικροπεριβάλλον της κάθε περιοχής.

Το έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από προγράμματα του ΕΣΠΑ, αλλά προσφέρεται λόγω της διαφημιστικής του ανταποδοτικότητας και σε ιδιωτική χρηματοδότηση.