- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Η καρδερίνα του Φαμπρίτιους και ο δολοφόνος του Τρότσκι
Μοιάζει να μην έχει ούτε παρελθόν ούτε μέλλον, κουρνιασμένη έτσι αιωνίως στο παρόν
Σκέψεις με αφορμή τον πίνακα «Καρδερίνα» του Carel Pietersz Fabritius, που σκοτώθηκε στην έκρηξη της πυριτιδαποθήκης της Ντελφτ σαν σήμερα, 12 Οκτωβρίου 1654.
«Τίποτε άλλο, να μην κοιτάξει τίποτε άλλο. Ο μικρός πίνακας είναι μπροστά του, αιχμαλωτισμένος, δεμένος θα ‘λεγες από την όρασή του, που προσέχει και καταβροχθίζει όλες τις λεπτομέρειες, όπως και το ίδιο το πουλί είναι δεμένο –πολύ προσεχτικά είναι αλήθεια– σε ένα δακτύλιο, που μπορεί και γλιστράει στη μετάλλινη βέργα όπου γαντζώθηκε με τα νύχια των ποδιών του (ασάλευτο πουλί, ξέροντας τα όρια της τάχα ελευθερίας του, έχοντας ήδη χτυπήσει συχνά με τα φτερά του τον αέρα, το χώρο που του χρησιμεύει για κλουβί, έχοντας ίσως αποδεχτεί τη μοίρα του, τώρα πια, προσεχτικό μολαταύτα, έτοιμο να αμυνθεί, με το ανορθωμένο του κεφάλι να διαγράφεται καθαρά, σαν έκτυπο, πάνω στον αχνοκίτρινο τοίχο, στο κάτω μέρος του οποίου, λίγο προς τα δεξιά, εκεί στην άκρη του πίνακα, είναι σχεδιασμένες με κεφαλαία, η υπογραφή του ζωγράφου και η χρονολογία: 1654)...»
Ο ήρωας του μυθιστορήματος του Χόρχε Σεμπρούν «Ο δεύτερος θάνατος του Ραμόν Μερκαντέρ», ο άνθρωπος που φέρει το όνομα του πράκτορα του Στάλιν και δολοφόνου του Τρότσκι, στο μουσείο Μαουρίτσουις, αμέσως μετά την εντυπωσιακή «Άποψη της Ντελφτ» του Βερμέερ (τον «ωραιότερο πίνακα του κόσμου» κατά τον Προυστ) θα μετακινηθεί στο επόμενο δωμάτιο και θα σταθεί εμπρός στην «Καρδερίνα», αυτό το μικρό πίνακα του Κάρελ Φαμπρίτιους. Και από την «από δω μεριά της υδάτινης, σταχτιάς έκτασης, όπου κάποιο ξάνοιγμα του ουρανού εναπέθετε κυματιστές, σαν πτυχόμενο ύφασμα ανταύγειες…» της πόλης της Ντελφτ θα βρεθεί στην «από εκεί» εσώκλειστη πραγματικότητα της «Καρδερίνας», που μοιάζει να μην έχει ούτε παρελθόν ούτε μέλλον, κουρνιασμένη έτσι αιωνίως στο παρόν. Μιας εσώκλειστης πραγματικότητας, μέσα στην οποία κινείται ο ίδιος και η, φαινομενικά, περιπλανώμενη, επαναστατική, ζωή του.
Μέχρι να οδηγηθεί ο ίδιος να συνειδητοποιήσει πως στην πορεία της ζωής του –στην υπηρεσία της Επανάστασης– και μετά και τη δολοφονία του Τρότσκι: «Δεν είχε πλέον ούτε όνομα, ούτε παρελθόν, δεν είχε τίποτα πλέον έξω απ’ αυτό το έγκλημα που κανείς δεν ήθελε να το δεχτεί μαζί του, για να μη βρεθεί στην ανάγκη να το αποκηρύξει. Η ιστορία θα πέρναγε πάνω απ’ αυτά τα χρόνια, θα τα κονιορτοποιούσε, θα τα μετέτρεπε σε στάχτες σκορπισμένες στον άνεμο».
(Ο Carel Pietersz Fabritius, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μεγάλης ολλανδικής σχολής, μαθητής του Ρέμπραντ και δάσκαλος του Βερμέερ, σκοτώθηκε κατά τη μεγάλη έκρηξη της πυριτιδαποθήκης της Ντελφτ, ενώ καταστράφηκε και άγνωστος αριθμός έργων του, σαν σήμερα, στις 12 Οκτωβρίου του 1654 – τη χρονιά που ζωγράφισε και την «Καρδερίνα»).
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η Kovacs μιλάει στην Athens Voice λίγες μέρες πριν τη συναυλία της στην Αθήνα
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Live στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
Το συγκρότημα που έχει προκαλέσει ηθικό πανικό σε κάθε γωνιά του κόσμου, υπόσχεται ένα από τα πιο δυνατά shows του καλοκαιριού
Οι ταινίες, οι αριθμοί, οι αλλαγές, οι διαμάχες
Μια μοναδική βραδιά θεατρικού rock - Η επίσημη ανακοίνωση
Στο πλευρό του θα βρίσκεται ο Μπάρι Κιόγκαν στο ρόλο του Ρίνγκο Σταρ
Ο «Βασιλιάς του Τρόμου» σε μία μοναδική παράσταση στο Terra Vibe
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Όλα είναι εκεί: τα καλά και τα κακά του Στέλιου Καζαντζίδη, που θίγονται σε ακριβοδίκαιες δόσεις, με μια λέξη, ένα βλέμμα, έναν υπαινιγμό
Ήταν έτοιμη να αποχωρήσει από τον κινηματογράφο και τώρα είναι υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Γιατί προσπαθούν να την απαξιώσουν διάφοροι «δήθεν ειδικοί»;
Τον επιβλητικό ήχο του μεγαλύτερου εκκλησιαστικού οργάνου της χώρας μας θα απολαύσουν όσοι βρεθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.