Πολιτισμος

Voicechoice

Ο Νιγηριανός George Osodi συμμετέχει στην έκθεση του ΕΜΣΤ

Δήμητρα Τριανταφύλλου
ΤΕΥΧΟΣ 324
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ένας ακτιβιστής φωτογράφος

Ο Νιγηριανός George Osodi συμμετέχει στην έκθεση του ΕΜΣΤ «Τέχνης Πολιτική» με την εντυπωσιακή φωτογραφική εγκατάσταση “Oil Rich Niger Delta” («Το πλούσιο σε πετρέλαιο Δέλτα του Νίγηρα»). Δίπλα στις πετρελαιοπηγές η εξαθλίωση, το μολυσμένο νερό, η όξινη βροχή, η βία. Πνιγμένη σε κατάμαυρα σύννεφα καπνού, η σκοτεινή πλευρά μιας πηγής πλούτου, 120 φωτογραφικά ντοκουμέντα που συγκλονίζουν. Ο Osodi συζητάει με τη διευθύντρια του μουσείου και επιμελήτρια της έκθεσης Ά. Καφέτση στις  18/11, 19.00.

Έως 30/1/11, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Β. Γεωργίου Β΄ & Ρηγίλλης

Ο ποιητής της αφαίρεσης Γ. Σπυρόπουλος

Έλληνας και διεθνής, κλασικός και μοντέρνος. Το χρώμα ως ύλη, το ελληνικό φως και η διεθνής γλώσσα της αφαίρεσης, σκοτεινές επιφάνειες και κόκκινες αναπαραστάσεις μιας εκρηκτικής εσωτερικότητας με καψίματα, επιζωγραφίσεις, κολάζ. Μια εξαιρετική έκθεση, στα όρια του συγκινητικού. Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, έως 28/11

Από το μαξιλάρι του καναπέ ως την πολεοδομία

1911, ίδρυση Deutscher Werkbund (Σύνδεσμος Γερμανών Επιτηδευματιών): Μερικοί από τους σπουδαιότερους Γερμανούς αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες και σχεδιαστές ενώνονται με στόχο την ποιότητα των προϊόντων και την αισθητική του κοινού. Γερμανικά μαθήματα σχεδιασμού κτιρίων και αντικειμένων.  Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, έως 28/11

Παρίσι & Newcastle σε κοινό house set

Ο Γαλλοτυνήσιος Dj Mehdi με rap και hip hop παρελθόν, στην πορεία το γυρίζει σε electro, συνεργάζεται με τον MC Solaar και τον Thomas Bangalter (Daft Punk). Ο Άγγλος Riton κινείται ανάμεσα στην ηλεκτρονική και την krautrock. Το 2010 δημιουργούν το σχήμα Carte Blanche. Στην Αθήνα θα παίξουν house. Bios, Πειραιώς 84, 19/11, 23.00

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΚΟΤΑΝΤΟΣ: Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΤΟΥ EL GRECO

Η επιμελήτρια της έκθεσης και καθηγήτρια Βυζαντινής Τέχνης Μαρία Βασιλάκη τον χαρακτηρίζει «Δομήνικο Θεοτοκόπουλο του 15ου αιώνα». Γι’ αυτό  δίπλα στα έργα του Ακοτάντου βρίσκονται κι αυτά μεγάλων Κρητικών ζωγράφων, όπως «Η εικόνα της Κοίμησης της Θεοτόκου» του El Greco. 16/11 - 16/1,  Μουσείο Μπενάκη , Κουμπάρη 1, 210 3671.000

ΟΨΕΙΣ ΜΙΑΣ ΣΥΣΚΟΤΙΣΜΕΝΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ

Στοές, διαβάσεις, άστεγοι, τα τζαμιά του Αγίου Παντελεήμονα, Πέραμα, συμμορίες, Ακρόπολη, οι αθέατες όψεις της «Κρυφής Αθήνας» και τρεις αυτοτελείς εκθέσεις: «Η κρυφή πόλη» (ως 18/11), «Παραβατική Αθήνα» (20/11 - 1/12) και «Αστικά φαντάσματα» (3-13/12). Συμμετέχουν: Β. Πουλαρίκας, Έ. Μπίρμπα κ.ά. TAF, Νορμανού 5, Μοναστηράκι

20 ΧΡΟΝΙΑ ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ

Είκοσι χρόνια δίπλα σε εξαρτημένους και στις οικογένειές τους συμπληρώνει φέτος το ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ και τα μέλη του προγράμματος μας καλούν στις εκθέσεις τους, κεραμικής, μάσκας, κούκλας, φωτογραφίας, γραφιστικής, ζωγραφικής και γλυπτικής (23-28/11, «Τεχνόπολις»), και στα  θεατρικά, μουσικά και χορευτικά τους δρώμενα (26-27/11, Μουσείο Μπενάκη , Πειραιώς 138). www.kethea-diavasi.gr

ΠΡΟΒΑ

Κυριακή, 14.00, Από Μηχανής Θέατρο, πρόβα για την παράσταση «Ο καλύτερος τρόπος να ζεις» του Νόελ Κάουαρντ

Ένας διάδρομος –κάτι μεταξύ πασαρέλας και γέφυρας– χωρίζει την αίθουσα στα δύο. Μοιάζει με ένα μισοτελειωμένο puzzle με λεπτομέρειες τοιχογραφιών ρωμαϊκής εποχής. Οι θέσεις έχουν παραταχθεί με τρόπο συνενοχικό – κάθε αντίδραση του θεατή θα καταγράφεται από τον απέναντί του. Η εποχή του αμερικάνικου κραχ (1930), όπου εκτυλίσσεται η παθιασμένη ιστορία του Κάουαρντ, συναντά την ταραγμένη ελληνική οικονομική εποχή με τους τέσσερις ήρωες να τζογάρουν στο χρηματιστήριο της ηθικής τον έρωτα, τη φιλία και τις φιλοδοξίες τους. (Μια γυναίκα ερωτεύεται και τα δύο μέλη ενός ανδρικού ζευγαριού – φίλοι ζωής. Σ’ αυτό το ιδιότυπο τρίγωνο θα εισχωρήσει κι άλλος ένας άνδρας).

Στην πρόβα που παρακολούθησα γινόντουσαν περάσματα σε σκηνές. Είδα τη Φαίη Ξυλά στο ρόλο της Γκίλντας να κάνει ηλιοθεραπεία, να καπνίζει ένα πούρο –«πνίγομαι, έχω κόψει το τσιγάρο 5 χρόνια»–, να καβαλικεύει τον  Έρνεστ (Νέστωρ Κοψιδάς), να αφήνει τον Ότο (Κωνσταντίνος Γαβαλάς) να της βγάλει το φόρεμα, να φοβάται μη σπάσει τα γυαλιά της, να ψάχνει με το σκηνοθέτη (Αντώνης Γαλέος) τους τρόπους που θα πει μια κομβική φράση για την πραγματικότητα του κόσμου τους: «Η όλη κατάσταση είναι σαν τσίρκο. Ο κόσμος πληρώνει για να δει φρικιά. Ελάτε, κόσμε!». Αλλά και τους τρεις άνδρες ηθοποιούς (συν τον Δημήτρη Μακαλιά στο ρόλο του Λήο) να προβάρουν ξανά και ξανά την είσοδό τους στις σκηνές τους – γιατί έργο του Κάουαρντ σημαίνει ακρίβεια του δευτερολέπτου, για ν’ «ανθίσει» το υπονοούμενο. Κατάλαβα την προσπάθεια των ηθοποιών να αναδείξουν τη φετιχιστική (πες ψυχαναλυτική) πλευρά των αντικειμένων, με τον τρόπο που ανάβουν έναν αναπτήρα, παίζουν μ’ ένα κραγιόν, τον τρόπο που διπλώνουν τα ρούχα…

Σε μια εποχή που συζητιέται η επανεξέταση των αξιών, μήπως οι ήρωες με το συναισθηματικό αμοραλισμό τους μας θυμώσουν; Όχι, αν έχουμε στο νου μας τη ρήση του συγγραφέα: «Ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί οι άνθρωποι αντιδρούν με τόσο μένος στην ειλικρίνεια και με τέτοια επιείκεια στην απάτη».

Από 21/11. Από Μηχανής Θέατρο, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 210 5231.131

-Δ. Μαστρογιαννίτης

Δες το

Εκρηκτικές χορογραφίες

Τα 10 χρόνια του το Hellenic Dance Company δεν τα γιορτάζει απλά με μια παραγωγή, αλλά επιχειρώντας ένα σχολιασμό της σημερινής κατάστασης μέσω του σύγχρονου χορού. Στην «Έκρηξη» την αρχή κάνει ο μινιμαλιστής Steve Reich (Clapping), τη σκυτάλη παίρνει η θεμελιώτρια του αμερικανικού μοντέρνου χορού Martha Graham (Happy Dance) για να την παραδώσει στον Richard Alston (Gypsy Mixture). Και μετά από αυτή τη διαδρομή σε χορογραφίες που έγραψαν ιστορία, καταλήγουμε στο σήμερα με τη χορογραφία της Αθηνάς Βάχλα (Splinter in the Flesh).

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 25-30/11, 21.00, € 5, 12, 20