TV + Series

Χίλια Χτυπήματα: Binge με νοκ άουτ στο East End του 1880

Οι δημιουργοί του «Peaky Blinders» ξαναχτυπούν με μια εθιστική σειρά για μια θηλυκή συμμορία και τις απαρχές της αθλητικής πυγμαχίας στο Λονδίνο του 19ου αιώνα

Τάνια Σκραπαλιώρη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
A Thousand Blows: Εντυπώσεις από τη νέα τηλεοπτική σειρά που σκηνοθετεί ο Steven Knight, δημιουργός του Peaky Blinders.

A Thousand Blows: Εντυπώσεις από τη νέα τηλεοπτική σειρά που σκηνοθετεί ο Steven Knight, δημιουργός του Peaky Blinders.

Λονδίνο 1880. Η πρωτεύουσα της κραταιάς Βρετανικής Αυτοκρατορίας, ανθίζει ως η απόλυτη μητρόπολη της εποχής. Πέντε εκατομμύρια άνθρωποι, κόσμος που καταφθάνει καθημερινά από κάθε γωνιά της αυτοκρατορίας με ελπίδες για μια καλύτερη ζωή, οργιώδης κοινωνική ζωή και εμπόριο, τρέλα, θόρυβος, διασταυρούμενες δυναμικές, εφευρετικότητα, επιχειρηματικότητα αλλά και βία, φτώχεια, έγκλημα και  χάος. Μια απίστευτη πόλη για να βρίσκεσαι λίγο πριν το τελευταίο γύρισμα του αιώνα, τρομακτική αλλά και υπέροχη, μια πόλη όπου όλα μπορούν να συμβούν. Μια πόλη που μπορεί να γεννήσει σοκ και δέος στον οποιονδήποτε – πόσο μάλλον σε δύο νεαρούς Τζαμαϊκανούς που καταφτάνουν με μόνο δυο σελίνια στην τσέπη και τα ρούχα που φοράνε για να βρουν την τύχη τους σε μια βαθιά αφιλόξενη για το μαύρο χρώμα και το κοινωνικό τους status πόλη. A Thousand Blows.

Αυτήν την πόλη και τον χωροχρόνο της επιλέγει ως σκηνικό για το νέο του χτύπημα, A Thousand Blows”, ο δημιουργός της τεράστιας τηλεοπτικής επιτυχίας που ακούει στο όνομα “Peaky Blinders”, Steven Knight, εποικίζοντάς την της με χαρακτήρες εμπνευσμένους από υπαρκτά πρόσωπα και αληθινές ιστορίες. Ιστορίες βγαλμένες από την κρύπτη του κακόφημου East End της συγκεκριμένης λονδρέζικης εποχής, αυτού του άδυτου με τα φτηνά ξενοδοχεία, τους λωποδύτες, τα καταγώγια, τα αμφίβολης ποιότητας αποστάγματα, τις συμμορίες, και τις παμπ στο πίσω μέρος των οποίων διοργανώνονται αγώνες boxing μέχρι θανάτου.

Αυτό είναι το περιβάλλον και το υλικό του “A Thousand Blows”, της νέας σειράς του Disney+ που φέρει τη λεζάντα του boxing drama αλλά είναι αρκετά περισσότερα από αυτό. Χάρη στον διπλό αφηγηματικό άξονα του, που στο ένα άκρο έχει την δράση της υπαρκτής ιστορικά γυναικείας ληστρικής συμμορίας των “Forty Elephants” -παρακλάδι και φεμινιστική απάντηση στους διαβόητους “Elephant Boys” της γειτονιάς Elephant and Castle στο Νότιο Λονδίνο- και στο άλλο τη δημοφιλία της πυγμαχίας και την εξέλιξή της από διασκέδαση των πίσω δωματίων χωρίς καμία δικλείδα ασφαλείας για τους διαγωνιζόμενους σε ευγενές άθλημα για τις λέσχες του West End, με την «επιστημονική» σφραγίδα του 5ου Κόμη του Londsdale, Hugh Cecil Lowther.

H Mary Carr (Erin Doherty), αρχηγός και “queen” μιας πιστής στρατιάς κλεφτών και πορτοφολάδων γένους θηλυκού είναι ίσως η πιο φιλόδοξη λησταρχίνα της αυτοκρατορίας με φιλοδοξίες που ξεπερνάνε τα πορτοφόλια που ξαφρίζει εύκολα από τους καλοστεκούμενους αργόσχολους των καλών συνοικιών της πόλης και τρέφει υψηλότερες βλέψεις για τα ασημικά της ίδιας της Βασίλισσας. Στα μεγαλεπήβολα σχέδια της μπλέκονται εκούσια και ακούσια ο “Sugar” Goodson (Stephen Graham), o καλύτερος boxer και άτυπο αφεντικό του East End που όλοι τον τρέμουν, οι άρτι αφιχθέντες από την Τζαμάικα, φίλους και φερέλπιδες πυγμάχους Hezekiah Moscow (Malachi Kirby) και Alec Monroe (Francis Lovehall) και τον Κινέζο, στωικό ξενοδόχο Mr. Lao (Jason Tobin)  ιδιοκτήτη της πανσιόν “The Green Dolphin” όπου η Carr έχει στήσει το αρχηγείο της.

© Robert Viglasky / Disney

Αυτά τα πρόσωπα, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν πράγματι υπάρξει και περπατήσει στο ανατολικό Λονδίνο του 19ου αιώνα, πρωταγωνιστούν σε μια ιστορία που μοιάζει με έναν κομψό όχι ιδιαίτερα πολύπλοκο, ηθογραφικό και λαογραφικό ιστό, μια εθιστική και ακαταμάχητη άσκηση μυθοπλαστικής ελευθερίας πάνω σε ιστορικά δεδομένα από εκείνα που μένουν στο περιθώριο, αγνοημένα από τα σχολικά βιβλία ιστορίας, αλλά βούτυρο στο ψωμί του ερευνητή που έλκεται από τον αστείρευτο πλούτο της κοινωνικής και κοινωνιολογικής ιστορίας.

Ο Stephen Knight ξέρει πολύ καλά τη δουλειά του και για μια ακόμη φορά, ίσως με ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια και οικονομία- καταφέρνει να δημιουργήσει έναν φρέσκο, εύπεπτο αλλά πολύ αποτελεσματικό τύπο αντι-ηρώων, κομμένο και ραμμένο τόσο για τις binge ανάγκες της streaming ψυχαγωγίας όσο και για τη μετάδοση του κλίματος της εποχής: από τις ταξικές ανισότητες, τον ρατσισμό και τα κλισέ της λονδρέζικης αριστοκρατίας μέχρι τους ηθικούς κώδικες τιμής αλλά και τα ηθικά διλήμματα των «περιθωριακών» των κακόφημων στενών. Κι όλα αυτά με άφθονη θετική ενέργεια, ζηλευτό ρυθμό, χωρίς περιττές δραματικές εξάρσεις, με όλη τη βοήθεια που μπορεί να αξιοποιηθεί από το εξαιρετικό cast (στο οποίο μεταξύ άλλων συναντάμε τη Hannah Walters και τον James Nelson Joyce) και τις ερμηνείες του.

«Η πόλη αυτή δίνει μόνο μια υπόσχεση. Ότι θα σε σκοτώσει με την πρώτη ευκαιρία». Αυτή η ατάκα της Mary Carr είναι ό,τι χρειάζεται να ξέρει κάποιος για το Λονδίνο του “A Thousand Blows πριν αφεθεί στην πιο διασκεδαστική εκδοχή αυτής της υπόσχεσης που μπορεί να φανταστεί.