- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
«17 Κλωστές»: Είδαμε τα δύο πρώτα επεισόδια της σειράς και μιλήσαμε με τους συντελεστές
Πώς ένας τσαγκάρης ξεκλήρισε ένα χωριό στα Κύθηρα. Mια αληθινή ιστορία που έγινε βιβλίο και τώρα σειρά.
17 Κλωστές: Η νέα σειρά, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια και σενάριο Μιρέλλας Παπαοικονόμου- Κάτιας Κισσονέργη, κάνει πρεμιέρα στις 22/1 στο COSMOTE CINEMA 1HD
Τι είναι αυτό -ή μάλλον αυτά- που οδηγούν έναν άνθρωπο στον φόνο; Πώς από πρόβατo, γίνεται (μοναχικός) λύκος; Έγκειται στην προδιάθεση του ατόμου ή σε εξωγενείς κοινωνικούς παράγοντες που «ποτίζουν» το είναι του ή σε συνδυασμό αυτών; Λένε ότι υπάρχει μία «κόκκινη γραμμή» που αν την παραβείς, έχεις πια περάσει στην αντίπερα όχθη και δεν υπάρχει γυρισμός. Στην περίπτωση μας, στη νέα σειρά της Cosmote TV, που έχει ήδη συζητηθεί πολύ, υπάρχουν 17 κλωστές μεταξύ καλού και κακού, αφθαρσίας και φθοράς, λογικής και παραλόγου, ανθρώπινου και απάνθρωπου.
17 Κλωστές, η νέα σειρά της Cosmote TV
Οι «17 Κλωστές» είναι μια παραγωγή της Cosmote TV σε σενάριο Μιρέλλας Παπαοικονόμου - Κάτιας Κισσονέργη και σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια, ενώ η εκτέλεση παραγωγής γίνεται από την Tanweer Productions (πρόσφατη συνεργασία της τελευταίας με την Cosmoste TV ήταν η «Φόνισσα»). Πρόκειται για μια σειρά βασισμένη σε αληθινά γεγονότα που εκτυλίχθηκαν στις αρχές του περασμένου αιώνα στα Κύθηρα και συγκεκριμένα άπτεται της μεγαλύτερης μαζικής δολοφονίας που διαπράχθηκε στη χώρα μας εν καιρώ ειρήνης.
Η ιστορία του Καστελάνη
Αν δεν γνωρίζετε ήδη τα ιστορικά γεγονότα, θα σας πρότεινα να αφεθείτε στην εξέλιξη της σειράς. Οι λοιποί συνεχίστε να διαβάζετε.
Η σειρά διαδραματίζεται στα έτη 1906-1909 στα Κύθηρα με κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας τον Αντώνη, έναν φιλήσυχο νεαρό, ευγενικό τσαγκάρη και ταυτόχρονα πολύ καλό λυράρη που υποδύεται ο Πάνος Βλάχος. Ο Αντώνης, γνωστός και ως Καστελάνης, είναι ένα αγαπητό πρόσωπο με πολύ καλές σχέσεις με όλους τους συγχωριανούς του, μέχρι τη στιγμή που η φήμη του αμαυρώνεται. Συγκεκριμένα κατηγορείται για ανήθικες προτάσεις σε μια παντρεμένη πελάτισσά του. Είναι βάσιμες ή όχι; Δεν έχει στα αλήθεια σημασία, καθώς μετά από αυτό το περιστατικό, η ζωή του αλλάζει άρδην και η τοπική κοινωνία τον εξωθεί σε φυγή. Μετακομίζει στον Πειραιά, αλλά δε «βρίσκει» το λιμάνι του. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και στη μεγαλούπολη, αφήνοντας τον Αντώνη οργισμένο και πικραμένο απέναντι στον κόσμο.
Μην μπορώντας να διαχειριστεί τον θυμό του και τον νέο του εαυτό, αποφασίζει να επιστρέψει στα Κύθηρα και να πάρει την εκδίκηση του. Μαρτυρίες αναφέρουν πως βρισκόταν σε κατάσταση αμόκ και αφού χτύπησε την καμπάνια της εκκλησίας στο χωριό Καλοκαιρινές, για να μαζευτεί κόσμος, δολοφόνησε 15 ανύποπτους κατοίκους. Ο παπάς καταφέρνει να τον τραυματίσει, αλλά εκείνος αιμόφυρτος το σκάει και βρίσκει καταφύγιο. Μάλιστα από το θόλωμα του μυαλού του, επιτίθεται σε άλλο χωριό από αυτό που είχε βάλει στόχο, εισάγοντας έτσι έντονα το στοιχείο της τραγικής ειρωνείας. Λίγες ώρες μετά το φονικό, συνελήφθη. Οι εφημερίδες της εποχής τον αποκαλούν «Αντεροβγάλτη των Κυθήρων». Στις φυλακές του Ναυπλίου διέπραξε μία ακόμα δολοφονία, αποκτώντας το ψευδώνυμο «Καπετάν Δεκάξι», λόγω του αριθμού των θυμάτων του. Οι 17 κλωστές, αναφέρονται στα 17 θύματα του, τα 16 δολοφονημένα και το μεγαλύτερο, τον ίδιο του τον εαυτό.
Τι είδαμε στα δύο πρώτα επεισόδια της σειράς 17 Κλωστές
Από την πρώτη κιόλας σκηνή του πρώτου επεισοδίου «Να σε θυμούνται όλοι», που παρακολουθήσαμε σε ειδική προβολή, καταλαβαίνεις πώς πρόκειται για μια σειρά που μόνο και μόνο από άποψη σκηνοθεσίας έχει «πολλά να πει». Η φύση είναι αγριεμένη, τα χρώματα είναι μουντά, το τοπίο σκοτεινό και στο βάθος ακούγονται διάχυτες κραυγές απόγνωσης που όλες συμφωνούν στη λέξη: Βοήθεια! Τόσο σε αυτό, όσο και στο δεύτερο επεισόδιο «Η συμβουλή του Δασκάλου», υπάρχει ένα παιχνίδι χρόνου, μία αντίφαση στο παρόν και στο μέλλον, στην ανεμελιά και την εξαθλίωση, στον έρωτα και το μίσος.
Από τη μία προβάλλεται στην οθόνη μας ο Καστελάνης σε εξαθλιωμένη κατάσταση, αποστεωμένος, ρακένδυτος, με ατημέλητα μακριά μαλλιά και μούσια, αλυσοδεμένος χειροπόδαρα στις Φυλακές του Μπούρτζι (1909). Από την άλλη, το σκηνικό αλλάζει. Η φύση παίρνει το γλυκό, «παρθένο» της πρόσωπο και γίνεται μία αναδρομή τριών χρόνων πριν στα Κύθηρα (1906). Ο Αντώνης Γερακίτης είναι ένας όμορφος νέος, φιλόδοξος που αγαπά την μουσική (καλός λυράρης), αλλά και την τέχνη της υποδηματοποιίας (τσαγκάρης). Σε κάποιο γλέντι, όπου έπαιζε μουσική, ερωτεύεται κεραυνοβόλα την Άννα Καμπίτη και αποφασίζει να τη ζητήσει σε γάμο. Οι δύο τους ζουν τον έρωτά τους αρραβωνιασμένοι. Τίποτε δεν προμήνυε τι θα συμβεί- εγώ πού δεν γνώριζα την ιστορία, αναρωτιόμουν συνεχώς τι μπορεί να έχει πάει τόσο στραβά και να έχει καταλήξει στη φυλακή.
Σχόλια για τη σειρά 17 Κλωστές
Τα πρώτα κιόλας επεισόδια μαρτυρούν οργανωμένη και λεπτομερή δουλειά πίσω και μπροστά από τις κάμερες. Ο Πάνος Βλάχος, ο οποίος για τις ανάγκες της σειράς και για να βγουν όλα αληθοφανή, έκανε ιππασία, έμαθε λύρα, έχασε δέκα κιλά μυϊκής μάζες, είναι εξαιρετικός στον πρωταγωνιστικό ρόλο. «Νιώθω τυχερός και ευγνώμων που ήμουν μέρος αυτή της σειράς. Γενικά, έχω μεγάλο πρόβλημα να επιβεβαιωθώ. Σε αυτή τη φάση όμως δε με ένοιαζε αν ήμουν καλός», αναφέρει ο ηθοποιός.
«Αυτό που κάνουμε επικοινωνεί με τους ανθρώπους σε υψηλό επίπεδο. Η Cosmote ΤV μας δίνει τη δυνατότητα να αποτυπώνουμε σωστά αυτό που ονειρευόμαστε, για να μπορούμε να πούμε “Πάμε να κάνουμε μια καλή σειρά”, όχι "Πάμε να κάνουμε μια καλή σειρά για τα ελληνικά δεδομένα", λέει ο Σωτήρης Τσαφούλιας.
Όπως ακούστηκε και από τον Δημήτρη Μιχαλάκη, Executive Director της Cosmote TV, ο Σωτήρης Τσαφούλιας ξεπέρασε τον εαυτό του. Σε ένα έργο που δεν ήταν δικό του, έδωσε τη δική του ματιά. Ο σκηνοθέτης αναφέρει: «Η προγιαγιά μου είχε χάσει τη μνήμη της, αλλά θυμόταν με κάθε λεπτομέρεια τι είχε γίνει στο Β’ παγκόσμιο πόλεμο- ημερομηνίες και ώρες. Αν ποτέ φτάσω στην αντίστοιχη κατάσταση, έτσι θα θυμάμαι τα Κύθηρα. Πόση ωραία ομάδα είμασταν και πόση ενέργεια είχαμε. Ήταν ένα προχώρημα στη δουλειά μου. Από τότε ξεκίνησα να βλέπω ταινίες εποχής. Ήταν ιντριγκαδόρικο, δεν είχα ξανακάνει κάτι τέτοιο. Ήταν η καλύτερη εμπειρία της ζωής μου κινηματογραφικά».
Το σίριαλ πιο επίκαιρο από ποτέ
Αξίζει να δούμε τι μπορεί να μας πει κοινωνικά στο σήμερα. «Αυτή η ιστορία παραμένει πιο επίκαιρη από ποτέ, ενώ έγινε 116 χρόνια πριν. Πώς εμείς μετατρέπουμε τους συνανθρώπους μας σε τέρατα και μετά αναρωτιόμαστε τι κάναμε, σε τι φταίξαμε για να μας φερθεί έτσι. Αλλά στην πραγματικότητα, εμείς έχουμε συνεισφέρει στην εκτροπή αυτή. Καλούμαστε να καταλάβουμε πώς ένας άνθρωπος με καλή διάθεση, καταλήγει στο φόνο. Σε καμία περίπτωση δεν το δικαιολογούμε, για αυτό και τη σκηνή της σφαγής την δείξαμε όσο πιο ωμή γινόταν, για να φανεί η κτηνωδία της πράξης», αναφέρει ο Σωτήρης Τσαφούλιας.
Η σειρά δεν αποτελεί προσπάθεια να τον δικαιολογήσουμε, αλλά εν μέρει να τον κατανοήσουμε. Ο νεαρός τσαγκάρης, φτάνει σε σημείο να σκοτώσει 15 ανθρώπους γιατί κανείς δεν πίστεψε ότι είναι αθώος σε σχέση με τις «στημένες» κατηγορίες προς το πρόσωπο του. «Τόλμησε» ένας βιοπαλαιστής τσαγκάρης να αγοράσει με τις οικονομίες της οικογένειας του, το μαγαζί που ένας συγχωριανός του ανώτερης τάξης είχε βάλει στο μάτι. Και έτσι από κάτι τόσο απλό, μία ψωρουπηρεφάνεια ενός προύχοντα, ξεκινάει το κακό. Είναι βέβαια ανεκτό να παίρνεις την κατάσταση στο χέρια σου επειδή η υπόληψη σου χάθηκε; Όχι. Αν όμως έχεις μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον που η φράση «Δεν είμαστε τίποτα χωρίς τον κόσμο»- ακόμη πιο «αρρωστημένη» από το «τι θα πει ο κόσμος;»- έχει στιγματίσει την ανατροφή σου; Τότε ποια είναι η απάντηση; Όλα αυτά τα διλήμματα περί ηθικής και την αίσθηση του δικαίου καλούμαστε να επεξεργαστούμε -και όχι απαραίτητα να απαντήσουμε – παρακολουθώντας τις «17 Κλωστές».
Η σεναριογράφος Μιρέλλα Παπαοικονόμου αναφέρει: «Η προσπάθεια μας δεν ήταν να δικαιώσουμε ένα δολοφόνο, τον Καστελάνη που πιέστηκε από το bullying. Εξετάζοντας τη ζωή του, μπορείς να τον καταλάβεις, αλλά όχι να τον δικαιώσεις. Ήταν ένας φοβερά εσωστρεφής και ιδιαίτερος άνθρωπος που “μάζευε”. Μέσα από τη σειρά προσπαθούμε να δείξουμε πώς έφτασε σε αυτό το σημείο. Είχε την προδιάθεση να εκραγεί». Σχετικά με την τελευταία πεποίθησή της, αυτή αποτελεί σημείο διαφωνίας με τον σκηνοθέτη, καθώς αυτός πιστεύει ότι είναι εξωτερικοί οι παράγοντες που οδήγησαν τον Αντώνη στην ειδεχθή μαζική σφαγή. «Δεν είναι μια σειρά για τον Καστελάνη, αλλά για αυτούς που τον δημιουργούν», προσθέτει.
«Ακόμη και το γεγονός ότι έσφαξε το λάθος χωριό είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Στην Αμερική, ένα παιδί δέχεται bullying και επιτίθεται με όπλο και δολοφονεί άλλη τάξη», σχολιάζει ο Σωτήρης Τσαφούλιας.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα για το σίριαλ
Η σειρά είναι βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του Πάνου Δημάκη, που διάβασε τυχαία η Μιρέλλα Παπαοικονόμου, σεναριογράφος της σειράς, μετά από προτροπή του βιβλιοπώλη της στα Κύθηρα, ο οποίος επέκτεινε την πρόταση του στο να το κάνει σενάριο, πράγμα που έγινε.
Συμμετοχή απογόνων των δολοφονημένων
Οι σεναριογράφοι, κάνοντας την έρευνα τους στην περιοχή έπεσαν πάνω σε απογόνους των θυμάτων. Τον πρώτο καιρό ήταν όλοι πιο μαζεμένοι, έλεγαν στην ομάδα «ήρθατε εδώ να μας κάνετε να φανούμε κακοί», αλλά όσο προχωρούσε η διαδικασία τα στόματα άνοιγαν. Μάλιστα στη σκηνή της σφαγής έπαιξαν δύο εξ αυτών στη μνήμη των παππούδων και γιαγιάδων. «Στη σκηνή της διαπόμπευσης, ήταν μια κυρία 90 ετών σε όλο το σετ, ακούνητη, χωρίς να πιει ούτε νερό και ήρθε μετά, μας ευχαρίστησε και μας είπε ότι είχε χάσει τη μητέρα της από τον Καστελάνη», μοιράζεται ο σκηνοθέτης.
Η πιο απαιτητική σκηνή για τον σκηνοθέτη Σωτήρη Τσαφούλια
Ήταν με διαφορά η ερωτική σκηνή μεταξύ Αντώνη (Πάνου Βλάχου) και Άννας (Ντένιας Στασινοπούλου). «Αυτή την σκηνή την είχα στο μυαλό μου μέρες. Είχα σκεφτεί πόσες γωνίες πρέπει να έχει, για να έχει ένταση. Ήθελα να δω έναν ρεαλισμό και ποίηση ταυτόχρονα. Πώς συναντιούνται δύο σώματα με αγάπη. Από εκεί που σκεφτόμουν την παραμικρή λεπτομέρεια για το γύρισμα της, κάτσαμε με τους ηθοποιούς πέντε λεπτά και λέμε “Πάμε μόνο πλάνο”, λέει ο σκηνοθέτης. Και τα πέτυχαν και τα δύο. Μία φράση που μου έμεινε πριν την ερωτική σκηνή, που περιγράφει την ένταση, το πάθος συνάμα με την αθωότητα και το «θείο» στοιχείο, είναι το «Θέλω να σε φάω σαν αντίδωρο», που εκφράζει ο Αντώνης σε μια συνάντηση του με την αγαπημένη του, Άννα.
«Με την Ντένια, είχαμε απόλυτη συνεννόηση για το πώς θα γίνει», αναφέρει ο Πάνος Βλάχος. «Κάναμε κάτι δύσκολο να είναι πολύ απλό. Η συγκίνηση του Σωτήρη είναι από τα πιο ωραία που μου έχουν συμβεί στην επαγγελματική ζωή μου. Το να τον βλέπω να δυσκολεύεται τόσο πολύ, παρ’ όλο που εμείς ήμασταν άνετοι, είναι από τα πράγματα που θα μου μείνουν», λέει η Ντένια Στασινοπούλου.
Σε ερώτηση που του τέθηκε αν σκηνοθετικά τον δυσκόλεψε το ότι ήταν έργο εποχής με παλιά ήθη και έθιμα και όχι σύγχρονο, ο Σωτήρης Τσαφούλιας απάντησε: «Όλο αυτό το σαλόνι της γιαγιάς, το είχα ζήσει. Εγώ μεγάλωσα στα Ψαρρά. Δε μου ήταν τόσο ξένο. Σε κάθε περίπτωση αν έχεις όλη αυτή την ομάδα, δε γίνεται να μην δώσεις και εσύ κάτι καλό. Όπου και αν έβαζα την κάμερα είχα απέναντι μου εξαιρετικούς ηθοποιούς και σκηνογραφικά τοπία- η φύση ήταν μαγική. Δε τον βλέπω ως δυσκολία, αλλά ως πρόκληση». Επίσης, στο πώς διαχειρίστηκε το ότι ήταν μια ήδη γνωστή ιστορία, αποκρίθηκε: «Το ήταν μια ήδη γνωστή ιστορία δε με επηρέασε. Είχα τόση πίστη στο σενάριο της Μιρέλλας και της Κάτιας, στους ηθοποιούς, στο συνεργείο και στην παραγωγή που ήξερα ότι αυτή η σειρά θα έρθει να κουμπώσει στο μυαλό και στην ψυχή κάθε θεατή, ανεξάρτητα από τι εικόνα είχε φτιάξει. Νομίζω ότι και αν είχε σκεφτεί κάποιος, το αποτέλεσμα θα τον/την καλύψει».
Το cast
Μαρίνα Ψάλτη, Αθηνά Τσιλύρα, Θοδωρής Κατσαφάδος, Κώστας Φλωκατούλας, Κώστας Φιλίππογλους, Μάνος Βακούσης, Ταξιάρχης Χάνος, Φώτης Θωμαΐδης, Θάνος Τοκάκης, Ντένια Στασινοπούλου, Μελίνα Βαμπούλα, Άλκηστη Πουλοπούλου, Ειρήνη Ιωάννου–Παπανεοφύτου, Στέλλα Αντύπα, Χρήστος Βελιάνος, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Ελένη Δαφνή, Κωνσταντίνος Σειραδάκης, Νικόλας Δροσόπουλος και Τάσος Σωτηράκης.
Στη σειρά συμμετέχουν, επίσης, οι: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Θράσος Σταθόπουλος, Μιρέλλα Παπαοικονόμου, Δήμητρα Σακαλή, Δωροθέα Βουτσαδοπούλου, Μαρία Κοντοδήμα, Γιάννης Βουλγαράκης, Φώτης Πέτσος, Γιώργος Κανέλλης, Κώστας Ροζής, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Κώνσταντίνος Τσεντούρος και Άπος Κυπραίος.
Η μεγάλη πρεμιέρα
H πρεμιέρα της σειράς θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 22/1 στις 23:00 στο COSMOTE CINEMA 1HD. Αμέσως μετά την προβολή του στο κανάλι, κάθε νέο επεισόδιο της σειράς θα είναι διαθέσιμο on demand, σε 4Κ ανάλυση.
Δείτε το trailer:
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
H σειρά αποδείχθηκε μια από τις πλέον επιτυχημένες στην ιστορία
Τι αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες
Το νέο επάγγελμα του Joey δεν έχει να κάνει με την ηθοποιία
Μια καλή χρονιά και για τη μικρή οθόνη
Γυναίκες και άνδρες ηλικίας 56 έως 70 ετών αναζητούν τον έρωτα και την αγάπη βγαίνοντας ραντεβού στα τυφλά
Αντί να εκβιάσει το συναίσθημα, παρουσιάζει την πραγματικότητα με σεβασμό και ευαισθησία
Πρεμιέρα στις 14 Φεβρουαρίου με διπλό επεισόδιο
Η νέα σειρά, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Jonnas Bonnier και σε μια από τις πιο διάσημες ληστείες της Σουηδίας, δίνει στον θεατή ό,τι ακριβώς περιμένει από μια καλή περιπέτεια
Η βραβευμένη με Όσκαρ δημιουργός θα συμμετάσχει στη νέα σειρά του HBO
Το «I Want to Break Free» των Queen θεωρείται φόρος τιμής στη σειρά
Τζένα Ορτέγκα και Κάθριν Ζετα-Τζόουνς επιστρέφουν δριμύτερες
«Goodbye Maestro, For now!»
Το HBO προσεγγίζει τον Βρετανό ηθοποιό για τον εμβληματικό ρόλο
Η πολυαναμενόμενη συνέχεια της σειράς έφτασε!
Πώς και πότε θα προβληθούν τα επεισόδια
Τι είπε η επιτυχημένη ηθοποιός για την γκαρνταρόμπα του ρόλου που υποδύθηκε
Τι ανέφερε ο δημιουργός της σειράς
Μαζί τους θα συμπρωταγωνιστεί και ο Πιρς Μπρόσναν
Η μέταλ σειρά που χαρακτήρισε τη νεανική κουλτούρα της δεκαετίας του 1990
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.