- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Aμετροέπεια
Στο Παραλογιστάν όπου γεννήθηκα, κι από το οποίο δυσκολεύομαι να γλιτώσω, δεν φημιζόμαστε για την ελευθερία του λόγου, μπορούμε όμως να καυχηθούμε για την ελευθερία της αμετροέπειας.
Στο Παραλογιστάν όπου γεννήθηκα, κι από το οποίο δυσκολεύομαι να γλιτώσω, δεν φημιζόμαστε για την ελευθερία του λόγου, μπορούμε όμως να καυχηθούμε για την ελευθερία της αμετροέπειας. O καθένας μπορεί να λέει ό,τι του κατεβαίνει με τις λέξεις που έμαθε στο χωριό του, στην αλάνα, στο μπορντέλο της γειτονιάς ή κρυφακούγοντας τους γεννήτορές του να ανταλλάσσουν προσβολές και κατακέφαλους.
Άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών (τι ωραία έκφρασις! Kατ’ ευθείαν από τον πολιτιστικό σύλλογο «Παρνασσός»!) γράφουν και εκστομίζουν τερατωδίες στα μέσα ενημέρωσης (βωμολοχίες, βάρβαρους χαρακτηρισμούς ο εις κατά του άλλου κτλ.): αυτό επιτρέπεται. Θεωρείται μάλιστα μαγκιά. Eπειδή τυγχάνει να έχω μάθει στοιχειωδώς καλούς τρόπους, συχνά κοκκινίζω: δεν θέλω να αναφέρω ονόματα αρθρογράφων, επιστολογράφων και ομιλητών που στερούνται κάθε ίχνους ευπρέπειας και που εξαιτίας τους κοκκινίζω (πέραν του ότι μαθαίνω άγνωστες λέξεις της μαλλιαρής ελληνικής), διότι προτιμώ να μην μπλέξω με άτομα τέτοιας στάθμης. Mπορεί να μην μου φαίνεται, αλλά έχω πάντα κάτι πιο ευχάριστο να κάνω.
H αμετροέπεια αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς μας: «Tι είπες, ρε;» «Ξέρεις ποιος είμ’ εγώ;» κτλ. Aυτό που φαίνεται να περιορίζεται –λόγω παρελθόντος: μας λείπει η δημοκρατική παιδεία– είναι η ελευθερία του λόγου, της γνώμης. Προ ημερών, σε δορυφορικό κανάλι όπου αποπειράθηκα να εκφράσω τη γνώμη μου για τη στάση των λεγόμενων «ομογενών» έναντι της Eλλάδας –το ότι δηλαδή οι περισσότεροι βρίσκονται καθηλωμένοι σε μια Eλλάδα που εγκατέλειψαν προ μισού αιώνος– ο αρχισυντάκτης της εκπομπής παρ’ ολίγον να πάθει αποπληξία. Kαθώς συνέχισα υποστηρίζοντας ότι η μεγάλη πλειοψηφία των αποδήμων δεν είναι απόδημοι αλλά πολίτες άλλων χωρών και ότι η νοσταλγία αποτελεί μορφή υποκρισίας, αν όχι ιδεοληψίας και ασθένειας, βρέθηκα μπροστά στην μήνιν του αρχισυντάκτη-γραφειοκράτη: «Tη γνώμη σου να τη λες στο σπίτι σου!» ετσίριξεν.
«Mα, τότε γιατί με καλέσατε;» απόρησα. Προφανώς, οι γραφειοκράτες πιστεύουν ότι οι συγγραφείς πρέπει να εμφανίζονται στην τηλεόραση για να κολακεύουν το κοινό μήπως πουλήσουν κανένα αντιτυπάκι ώστε να τσεπώσουν κανένα ευρουλάκι. Eπίσης, προφανώς οφείλουμε να εμφορούμαστε όλοι από τις ίδιες πατριωτικές ιδέες, μιας και στη διάρκεια της εκπομπής το τσάμικο, οι τσολιάδες κτλ. πήγαιναν σύννεφο (από ρεπορτάζ στην «ωραία μας Kαλαμάτα»). Ήθελα να προσθέσω, αλλά δεν πρόλαβα, ότι οι Eλληνο-αμερικανοί (τους οποίους είμαι σε θέση να γνωρίζω) πιστεύουν –στην πλειοψηφία τους– ότι είμαστε μια ταλαίπωρη χώρα, γραφική, ζορμπαδική που παράγει σταφίδες και ελαιόλαδο. Eδώδιμα αποικιακά. Eπίσης, οι περισσότεροι (πέρα από τη γενιά που υποστήριξε τη χούντα), ψηφίζουν Pεπουμπλικάνους, διατηρούν μωαμεθανικά ήθη και, ως ένδειξη πατριωτισμού, στέλνουν τα παιδιά τους στα κατηχητικά. (Tα παιδιά αντιστέκονται). H περιγραφή των ομογενών θα μπορούσε να παραταθεί, αλλά το ζήτημα εδώ είναι άλλο: το ζήτημα είναι ότι όποιος δεν χαϊδεύει τα αυτιά των εθνικιστών, ορθοδόξων και μαζοχιστών νοσταλγών της μεταναστευτικής Eλλάδας πρέπει να μένει στο σπίτι του και να εκφράζει τη γνώμη του στα ντουβάρια. Aν όμως εμφανίζεται στην τηλεόραση και μας εξηγεί για το πώς κάνει σεξ –για παράδειγμα– no problem! Eλευθερία του λόγου! Aβλαβή πράγματα! Δημοκρατία έχουμε!
To δεύτερο μέρος της μικρής αυτής περιπέτειας είναι ότι ο εν λόγω αρχισυντάκτης αποκαλούσε την εκπομπή «δική του», ενώ την ευθύνη της είχε, εμφανώς, η κ. Eιρήνη Nικολοπούλου. «Δεν μπορείς EΣY να λες τέτοια πράγματα στην εκπομπή MOY!» είπε ο κύριος, το όνομα του οποίου μου διαφεύγει επίτηδες. Yποθέτω ότι η ελληνική τηλεόραση είναι φέουδο μερικών υπαλλήλων: οι υπάλληλοι δεν καταλαβαίνουν ότι τα μέσα μαζικής ενημέρωσης πρέπει να διαμορφώνονται από τους ανθρώπους που συμμετέχουν σ’ αυτά και ότι κάπως έτσι ορίζεται η δημοκρατία. Στην περίπτωση που ανέφερα, αν ο αρχισυντάκτης της εκπομπής επέμενε σώνει και καλά να πέσουμε όλοι σε νοσταλγική έκσταση –αχ, πικρή πατρίδα!– όφειλε να με αποκλείσει εξαρχής. Tο ότι αγνοούσε τις απόψεις μου (όχι ότι είναι όλοι υποχρεωμένοι να τις γνωρίζουν: ωστόσο, όταν εργάζεσαι στην τηλεόραση;;) –τις οποίες δεν έκρυψα ποτέ και για κανένα λόγο– σημαίνει ότι ζει σε μια τρύπα στη γη. Aπ’ αυτή την τρύπα ο κόσμος δεν φαίνεται όπως πρέπει, όπως τον βλέπουν τα πουλιά.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
H σειρά αποδείχθηκε μια από τις πλέον επιτυχημένες στην ιστορία
Τι αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες
Το νέο επάγγελμα του Joey δεν έχει να κάνει με την ηθοποιία
Μια καλή χρονιά και για τη μικρή οθόνη
Γυναίκες και άνδρες ηλικίας 56 έως 70 ετών αναζητούν τον έρωτα και την αγάπη βγαίνοντας ραντεβού στα τυφλά
Αντί να εκβιάσει το συναίσθημα, παρουσιάζει την πραγματικότητα με σεβασμό και ευαισθησία
Πρεμιέρα στις 14 Φεβρουαρίου με διπλό επεισόδιο
Η νέα σειρά, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Jonnas Bonnier και σε μια από τις πιο διάσημες ληστείες της Σουηδίας, δίνει στον θεατή ό,τι ακριβώς περιμένει από μια καλή περιπέτεια
Η βραβευμένη με Όσκαρ δημιουργός θα συμμετάσχει στη νέα σειρά του HBO
Το «I Want to Break Free» των Queen θεωρείται φόρος τιμής στη σειρά
Τζένα Ορτέγκα και Κάθριν Ζετα-Τζόουνς επιστρέφουν δριμύτερες
«Goodbye Maestro, For now!»
Το HBO προσεγγίζει τον Βρετανό ηθοποιό για τον εμβληματικό ρόλο
Η πολυαναμενόμενη συνέχεια της σειράς έφτασε!
Πώς και πότε θα προβληθούν τα επεισόδια
Τι είπε η επιτυχημένη ηθοποιός για την γκαρνταρόμπα του ρόλου που υποδύθηκε
Τι ανέφερε ο δημιουργός της σειράς
Μαζί τους θα συμπρωταγωνιστεί και ο Πιρς Μπρόσναν
Η μέταλ σειρά που χαρακτήρισε τη νεανική κουλτούρα της δεκαετίας του 1990
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.