Τεχνολογια - Επιστημη

Spotify: Μαζική διαγραφή 75 εκατ. τραγουδιών που δημιουργήθηκαν με τεχνητή νοημοσύνη

Η τεχνολογία διευκολύνει απατεώνες να δημιουργούν ψεύτικη μουσική - Μέτρα για την προστασία καλλιτεχνών και ακροατών

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

To Spotify αφαίρεσε 75 εκατ. spam τραγούδια που παρήχθησαν με τεχνητή νοημοσύνη, ανακοινώνοντας νέα φίλτρα για την προστασία της μουσικής βιομηχανίας.

Το Spotify αποκάλυψε ότι αφαίρεσε 75 εκατομμύρια τραγούδια-spam από την πλατφόρμα της τον τελευταίο χρόνο, καθώς τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης διευκολύνουν ολοένα και περισσότερο απατεώνες να δημιουργούν ψεύτικη μουσική.

Το Spotify, η μεγαλύτερη υπηρεσία streaming μουσικής στον κόσμο ανακοίνωσε καταστολή ενοχλητικού περιεχομένου, παραδεχόμενο ότι η άνοδος ισχυρών εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης συνέπεσε με μαζική αύξηση ψευδών κομματιών που κλήθηκε να αντιμετωπίσει.

Η μουσική-spam που παράγεται με AI γίνεται πρόβλημα για τις πλατφόρμες και τους καλλιτέχνες, επειδή κάθε αναπαραγωγή διάρκειας άνω των 30 δευτερολέπτων αποφέρει δικαιώματα στον απατεώνα, στερώντας παράλληλα έσοδα από τους πραγματικούς δημιουργούς.

Τα 75 εκατομμύρια κομμάτια spam συναγωνίζονται το μέγεθος του πραγματικού καταλόγου του Spotify, ο οποίος ανέρχεται σε 100 εκατομμύρια κομμάτια. Το Spotify προσφέρει επίσης σχεδόν 7 εκατομμύρια podcast και 350.000 audiobooks.

Η εταιρεία τόνισε ότι τα spam κομμάτια είτε απορρίφθηκαν πριν ανέβουν στην πλατφόρμα χάρη σε υπάρχοντα φίλτρα, είτε αφαιρέθηκαν εκ των υστέρων όταν εντοπίστηκαν ως παράνομα.

Το Spotify ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει τη χρήση ενός νέου φίλτρου μουσικού spam, ώστε να εντοπίζονται οι χρήστες που ανεβάζουν τέτοιο περιεχόμενο, να επισημαίνονται και να μην προτείνονται οι κυκλοφορίες τους από τον αλγόριθμο. Η εταιρεία ανέφερε ότι τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης έχουν καταστήσει εύκολη την παραγωγή περιεχομένου–σκουπίδι, όπως μιμήσεις καλλιτεχνών, υπερβολικά σύντομα κομμάτια και μαζικά uploads τεχνητής μουσικής, που εκτείνονται από ινστρουμένταλ διαλογισμού έως αντίγραφα γνωστών τραγουδιών.

«Οι τακτικές spam έχουν γίνει πιο εύκολες με τα εργαλεία AI, που δίνουν σε οποιονδήποτε τη δυνατότητα να παράγει τεράστιες ποσότητες μουσικής», τόνισε η Spotify.

Η εταιρεία με έδρα τη Στοκχόλμη, που διαθέτει σχεδόν 700 εκατομμύρια χρήστες, διαβεβαίωσε ότι, παρά την αύξηση των καταχρηστικών πρακτικών, δεν υπάρχει σοβαρός αντίκτυπος στις συνήθειες ακρόασης ή στις πληρωμές προς τους καλλιτέχνες. Μόνο το 2023, η Spotify κατέβαλε 10 δισ. δολάρια σε δικαιώματα, αν και το ύψος των πληρωμών παραμένει πηγή έντασης με τους καλλιτέχνες.

«Η αλληλεπίδραση με μουσική που δημιουργήθηκε από AI είναι ελάχιστη και δεν επηρεάζει ουσιαστικά τα streams ή τη διανομή εσόδων στους καλλιτέχνες», πρόσθεσε η εταιρεία.

Το 2023, το Spotify εισήγαγε νέο κανόνα: κάθε κομμάτι πρέπει να ξεπερνά τα 1.000 streams για να αποφέρει δικαιώματα. Η αλλαγή αυτή, σύμφωνα με την εταιρεία, βοήθησε να μειωθούν οι απατεώνες.

Παράλληλα, ενισχύει τους κανόνες για τα φωνητικά deepfakes, τα οποία επιτρέπονται μόνο εφόσον ο καλλιτέχνης που μιμείται κάποιος έχει δώσει τη συγκατάθεσή του. Στο στόχαστρο βρίσκονται και εκείνοι που «ανεβάζουν» deepfake τραγούδια σε σελίδες δημοφιλών καλλιτεχνών.

Ένα από τα πιο διαβόητα μουσικά deepfakes κυκλοφόρησε το 2023: το τραγούδι Heart on My Sleeve, με φωνές παραγόμενες από AI που μιμούνταν τους Ντρέικ και The Weeknd. Το τραγούδι κατέβηκε από τις πλατφόρμες μετά την καταγγελία της Universal Music Group ότι επρόκειτο για «παραβίαση περιεχομένου δημιουργημένου με γενετική AI».

Η Spotify ανακοίνωσε ότι θα στηρίξει ένα νέο βιομηχανικό πρότυπο για τη δήλωση χρήσης AI στη μουσική, που αναπτύχθηκε από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό DDEX, με τη στήριξη της τεχνολογικής και μουσικής βιομηχανίας. Ωστόσο, η χρήση της επισήμανσης θα είναι προαιρετική για τους καλλιτέχνες.

«Η αλλαγή αυτή αφορά την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στην πλατφόρμα. Δεν έχει στόχο να τιμωρήσει όσους χρησιμοποιούν υπεύθυνα το AI, ούτε να υποβαθμίσει τα τραγούδια που αποκαλύπτουν πώς δημιουργήθηκαν», διευκρίνισε η Spotify.

Η δημοφιλία των Velvet Sundown, ενός συγκροτήματος που δημιουργεί μουσική αποκλειστικά με AI, έχει αναζωπυρώσει τις εκκλήσεις για υποχρεωτική σήμανση. Ωστόσο, η Spotify δεν το έχει κατεβάσει, καθώς –όπως αναφέρει στο προφίλ του– αποτελεί «συνθετικό μουσικό project» και δεν παραβιάζει τους κανόνες anti-spam.

(Με πληροφορίες του Guardian)