Τεχνολογια - Επιστημη

Πώς χιλιάδες υποαμειβόμενοι εργάτες εκπαιδεύουν την τεχνητή νοημοσύνη της Google

Χιλιάδες κακοπληρωμένοι και εξαντλημένοι αξιολογητές περιεχομένου εκπαιδεύουν τα μοντέλα AI

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Χιλιάδες εργαζόμενοι εκπαιδεύουν την τεχνητή νοημοσύνη της Google υπό πίεση και χαμηλές αμοιβές, αποκαλύπτοντας το ανθρώπινο κόστος πίσω από την τεχνολογία.

Εργαζόμενοι αποκαλύπτουν τις συνθήκες πίσω από την εκπαίδευση των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης της Google, όπως το Gemini, τονίζοντας το άγχος, την ανεπαρκή πληροφόρηση και την έλλειψη ψυχολογικής υποστήριξης.

Την άνοιξη του 2024, όπως αναφέρει ο Guardian, η Ρέιτσελ Σόγιερ, τεχνική συγγραφέας από το Τέξας, έλαβε ένα μήνυμα στο LinkedIn για θέση «αναλύτριας κειμένων», περιμένοντας δουλειά σχετική με δημιουργία περιεχομένου· όμως, από την πρώτη ημέρα ανακάλυψε ότι ο ρόλος της ήταν να αξιολογεί και να μετριάζει περιεχόμενο παραγόμενο από την τεχνητή νοημοσύνη της Google.

Στην αρχή, η εργασία περιλάμβανε έλεγχο σημειώσεων συναντήσεων και συνομιλιών που συνοψίζονταν από το Google Gemini, αλλά και μικρών βίντεο που δημιουργούσε η τεχνητή νοημοσύνη.

Σύντομα, όμως, η Σόγιερ βρέθηκε να ασχολείται αποκλειστικά με ακραίο υλικό – βίαιο ή σεξουαλικά ρητό – χωρίς καμία προειδοποίηση ή ψυχολογική στήριξη.

«Σοκαρίστηκα που η δουλειά μου περιλάμβανε την ενασχόληση με τόσο δυσάρεστο περιεχόμενο», δήλωσε στον Guardian η Σόγιερ, η οποία εργάζεται ως «γενική αξιολογήτρια» για τα προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης της Google από τον Μάρτιο του 2024. «Όχι μόνο επειδή δεν μου δόθηκε καμία προειδοποίηση και δεν μου ζητήθηκε ποτέ να υπογράψω καμία φόρμα συγκατάθεσης κατά την πρόσληψη, αλλά επειδή ούτε ο τίτλος της θέσης ούτε η περιγραφή της ανέφεραν ποτέ την εποπτεία περιεχομένου».

Η πίεση να ολοκληρώνει δεκάδες από αυτές τις εργασίες κάθε μέρα, η καθεμία μέσα σε 10 λεπτά, έχει οδηγήσει τη Σόγιερ σε κύκλους άγχους και κρίσεις πανικού, όπως λέει - χωρίς ψυχολογική υποστήριξη από τον εργοδότη της.

Η Σόγιερ είναι μία από τις χιλιάδες εργαζόμενους που προσλαμβάνονται μέσω της ιαπωνικής εταιρείας Hitachi GlobalLogic για να αξιολογούν το περιεχόμενο των προϊόντων AI της Google, όπως το Gemini και τα AI Overviews στις αναζητήσεις. Αντίστοιχα συμβόλαια η Google έχει και με την Accenture και στο παρελθόν με την Appen.

Καθώς η Google προσπαθεί να καλύψει το χαμένο έδαφος στον ανταγωνισμό με την OpenAI, οι αξιολογητές είναι αυτοί που εξασφαλίζουν ότι οι απαντήσεις των chatbot είναι σωστές και «ασφαλείς» για τον χρήστη. Παρά την τεράστια συμβολή τους, οι εργαζόμενοι αυτοί παραμένουν αθέατοι και υποαμειβόμενοι.

«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι μαγεία· είναι μια πυραμίδα ανθρώπινης εργασίας», λέει ο ερευνητής Άντιο Ντίνικα από το Ινστιτούτο DI Research στη Βρέμη. «Οι αξιολογητές είναι το μεσαίο σκαλί: αόρατοι, απαραίτητοι αλλά αναλώσιμοι».

Στη GlobalLogic οι αμοιβές ξεκινούν από 16 δολάρια την ώρα για «γενικούς αξιολογητές» και 21 για «super raters». Ωστόσο, οι εργαζόμενοι περιγράφουν έντονες πιέσεις χρόνου, ασαφείς οδηγίες και συνεχή αλλαγή πολιτικών. Πολλοί καταλήγουν σε άγχος, πανικούς και αμφισβήτηση της αξιοπιστίας του ίδιου του προϊόντος.

Παράλληλα, καταγγέλλουν χαλάρωση των κανόνων ασφάλειας: από το 2024 επιτρέπεται πλέον στα μοντέλα να επαναλαμβάνουν ρατσιστικούς όρους, σεξιστικά σχόλια ή πορνογραφικό υλικό αν αυτά εισαχθούν από τον χρήστη.

Οι συχνές απολύσεις, η έλλειψη διαφάνειας και η αίσθηση ότι «χτίζουν» προϊόντα επικίνδυνα για το κοινό έχουν οδηγήσει πολλούς να μην εμπιστεύονται πλέον ούτε οι ίδιοι την τεχνητή νοημοσύνη.

«Το AI πωλείται σαν μαγεία – γι’ αυτό και το σύμβολο με τη λάμψη δίπλα στις απαντήσεις», λέει η Σόγιερ. «Αλλά δεν είναι. Χτίζεται στις πλάτες εξαντλημένων και κακοπληρωμένων ανθρώπων».

(Με πληροφορίες του Guardian)