Τεχνολογια - Επιστημη

The Lyceum Project 2025: Ακούγοντας τα παιδιά στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Το μέλλον της εκπαίδευσης δεν είναι απλώς ψηφιακό – είναι ηθικό και συμμετοχικό

A.V. Team
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

The Lyceum Project 2025: Φωνές παιδιών και εφήβων εντάσσονται στον δημόσιο λόγο για την τεχνολογία και την Τεχνητή Νοημοσύνη

Τι σημαίνει να είσαι παιδί σε έναν κόσμο όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής; Ποιες αξίες πρέπει να προστατεύσουμε για να μεγαλώσουν οι νέες γενιές με ελευθερία, δημιουργικότητα και κριτική σκέψη; Πώς διασφαλίζουμε ότι η φωνή των παιδιών δεν θα χαθεί μέσα στον αλγόριθμο; Με αυτά τα θεμελιώδη ερωτήματα ως αφετηρία, το «The Lyceum Project 2025» εγκαινίασε έναν παγκόσμιο και διεπιστημονικό διάλογο για το μέλλον της ανθρωπότητας στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Στην καρδιά της Αθήνας, στον ιστορικό χώρο του Ωδείου Αθηνών και του Λυκείου του Αριστοτέλη, συγκεντρώθηκαν κορυφαίοι στοχαστές, επιστήμονες, θεσμικοί παράγοντες και καλλιτέχνες για να επανεξετάσουν την παιδική ηλικία υπό το φως της τεχνολογικής εξέλιξης.

© Βαγγέλης Γκίνης

Την εκδήλωση άνοιξαν η κα. Αλεξάνδρα Μητσοτάκη και ο Δρ. Γεώργιος Νούνεσης, ενώ ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε σε εναρκτήριο διάλογο με τη Βαρόνη Beeban Kidron, με θέμα την προστασία των παιδιών στην ψηφιακή εποχή. Όπως δήλωσε: «Η προστασία των παιδιών και η υπεράσπιση της δημοκρατίας είναι δύο κρίσιμες μάχες που πρέπει να δώσουμε». Η κ. Ευγενία Μπόζου, εκπροσωπώντας τη Google, εστίασε στην ενδυνάμωση των παιδιών μέσω της τεχνολογίας, τονίζοντας ότι «η ΤΝ δεν είναι μαγεία, αλλά εργαλείο».

Ακολούθησαν πάνελ με θεματικές για τη διακυβέρνηση της ΤΝ, την εκπαίδευση, τη ρύθμιση της ψηφιακής τεχνολογίας και τον ρόλο της φιλοσοφίας. Οι τοποθετήσεις των Καθ. Wayne Holmes, Λίλιαν Μήτρου, του κ. Alpesh Shah (IEEE) και άλλων ειδικών, έθεσαν τις βάσεις για ένα ηθικά κατοχυρωμένο μέλλον. Η σημασία της εκπαίδευσης και της συμμετοχής των νέων γυναικών αναδείχθηκε από τη συζήτηση της Tanya Perelmuter με τη Δρα Λήδα Αρνέλλου.

© Βαγγέλης Γκίνης

Το πάνελ για την ΤΝ στην Εκπαίδευση με ομιλητές όπως η Καθ. Ζωή Γαβριηλίδου και ο Επ. Καθ. Σπυρίδων Δουκάκης υπογράμμισε την ανάγκη σύνδεσης της τεχνολογίας με την καθημερινή ζωή των παιδιών, ενώ η πανελλήνια σχολική έκθεση «Μεγαλώνοντας σε έναν κόσμο με ΤΝ» έδωσε φωνή στους μαθητές. Παρουσιάστηκαν 15 έργα, βραβεύτηκαν τα 5 και η επιμέλεια ανήκε στην εικαστικό Μαρία Παπαδημητρίου.

Η "Ενότητα Νέων Ερευνητών", σε συνεργασία με το Harvard και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών, εστίασε στον τρόπο με τον οποίο η ΤΝ επηρεάζει την αυτονομία και τα δικαιώματα των παιδιών. Το απογευματινό σκέλος ξεκίνησε με ομιλία του Καθ. Παναγιώτη Πανταζάκου για την ανθρωπομορφική ΤΝ και ακολούθησε συζήτηση για τον ηλικιακά κατάλληλο σχεδιασμό της ΤΝ, με τη συμμετοχή εκπροσώπων από τη Microsoft, την Οξφόρδη, το Alan Turing Institute και άλλους διεθνείς φορείς. Κοινή διαπίστωση: τα παιδιά πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο του σχεδιασμού.

© Βαγγέλης Γκίνης

Το κλείσιμο της ημέρας έγινε με πάνελ Φιλοσοφίας και ΤΝ, με τους Καθ. John Tasioulas και Σπυρίδωνα Ράγκο να συνοψίζουν τη βαθιά ανάγκη η ΤΝ να μην αντικαθιστά τις ανθρώπινες σχέσεις αλλά να τις ενδυναμώνει. Η Καθ. Αναστασία Γιαννακίδου συνόψισε τα συμπεράσματα της ημέρας, ενώ παρουσιάστηκε και ο νέος κόμβος φιλοσοφίας στον αρχαιολογικό χώρο του Λυκείου, μια σύμπραξη του Δημόκριτου, του World Human Forum και των Foster + Partners.

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την παράσταση «Ο Τελευταίος Άνθρωπος;», μια καλλιτεχνική δράση που συνέδεσε την τέχνη με τη φιλοσοφία και την τεχνολογία, φέρνοντας τους συμμετέχοντες σε ουσιαστική επαφή με τις έννοιες που είχαν εξεταστεί όλη την ημέρα.

© Βαγγέλης Γκίνης

Το The Lyceum Project 2025 διοργανώθηκε από το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» και το World Human Forum, με τη στήριξη του Harvard, του Πανεπιστημίου του Σικάγο, της Google, της AEGEAN, της Εταιρείας Τεχνητής Νοημοσύνης και άλλων φορέων. Το επόμενο ραντεβού έχει ήδη δοθεί: στο Λύκειο του Αριστοτέλη, εκεί όπου η σκέψη γεννήθηκε, θα συνεχιστεί ο διάλογος για τον άνθρωπο στην εποχή της ΤΝ.