Τεχνολογια - Επιστημη

Μήνυση από σχολεία σε Facebook, YouTube, TikTok - Προκαλούν «κρίση ψυχικής υγείας» στα παιδιά

Πώς οι τεχνολογικοί κολοσσοί εκμεταλλεύονται τους ευάλωτους νεανικούς εγκεφάλους

Newsroom
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Facebook, Instagram, TikTok, YouTube: Μήνυση κατά των τεχνολογικών κολοσσών καταθέτουν αμερικανικά σχολεία - Οι επιπτώσεις τους στην ψυχική υγεία των νέων

Η μεγαλύτερη σχολική περιφέρεια στην πολιτεία της Ουάσιγκτον μηνύει πολλές μεγάλες εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τη δημιουργία εφαρμογών που, όπως λέει, εκμεταλλεύονται παιδιά και συμβάλλουν σε μια «κρίση ψυχικής υγείας των νέων».

Τα δημόσια σχολεία του Σιάτλ κατέθεσαν μήνυση κατά του Facebook, του Instagram και της μητρικής τους εταιρείας Meta, καθώς και των Snapchat, TikTok, YouTube και άλλων για τον ρόλο τους στις κατηγορίες.

Η αγωγή, που κατατέθηκε στο Επαρχιακό Δικαστήριο των ΗΠΑ για τη Δυτική Περιφέρεια της Ουάσιγκτον την Παρασκευή, ισχυρίζεται ότι οι πλατφόρμες όπως το Facebook, το Instagram, το Snapchat και το TikTok είναι αποτέλεσμα σχεδίων και λειτουργιών που «εκμεταλλεύονται την ψυχολογία και τη νευροφυσιολογία των χρηστών».

«Οι κατηγορούμενοι έχουν εκμεταλλευτεί επιτυχώς τους ευάλωτους εγκεφάλους της νεολαίας, προσελκύοντας δεκάδες εκατομμύρια μαθητές σε ολόκληρη τη χώρα σε βρόχους θετικών σχολίων υπερβολικής χρήσης και κατάχρησης των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης των κατηγορουμένων» αναφέρει η καταγγελία, προσθέτοντας ότι «η κακή συμπεριφορά τους ήταν σημαντικός παράγοντας πρόκλησης κρίσης ψυχικής υγείας των νέων».

Σε δηλώσεις στο CBS News, οι εταιρείες υπερασπίστηκαν τις πρακτικές τους και είπαν ότι η ασφάλεια και η ευημερία των εφήβων είναι σημαντικές.

Τον Δεκέμβριο, περισσότερες από 1.200 οικογένειες σε όλες τις ΗΠΑ μήνυσαν τη Meta καθώς και το TikTok, το Snapchat, το YouTube και το Roblox επειδή φέρεται να γνώριζαν ότι επηρέαζαν αρνητικά τα παιδιά © Unsplash

Κοινωνικά δίκτυα και κρίση άγχους των νέων

Όπως αναφέρεται στην καταγγελία της, η σχολική περιφέρεια ισχυρίζεται ότι έχει δει μια αύξηση 30% από το 2009 έως το 2019 των μαθητών που δήλωσαν ότι αισθάνονται «τόσο λυπημένοι ή απελπισμένοι σχεδόν κάθε μέρα για δύο ή περισσότερες συνεχόμενες εβδομάδες που [σταμάτησαν] να κάνουν κάποιες συνήθεις δραστηριότητες».

Κατά την ίδια περίοδο, υπήρξε επίσης μια πανεθνική αύξηση των μαθητών που βιώνουν επίμονα συναισθήματα θλίψης και που σκέφτονταν σοβαρά, σχεδίαζαν και αποπειράθηκαν να αυτοκτονήσουν, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.

Αυτά τα ζητήματα έχουν αυξηθεί μόνο από την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020, με τον γενικό χειρουργό των ΗΠΑ να αναφέρει πέρυσι ότι τα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους διπλασιάστηκαν στους νέους παγκοσμίως από τότε που ξεκίνησε η πανδημία.

Και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν προσθέσει μόνο στο πρόβλημα.

Κοινωνικά δίκτυα και αχαλίνωτη χρήση - Οι στατιστικές

Μια μελέτη του 2022 από το Pew Research Center διαπίστωσε ότι το 97% των ερωτηθέντων εφήβων χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο καθημερινά, με το 35% να λέει ότι βρίσκεται σε τουλάχιστον μία πλατφόρμα κοινωνικών μέσων –YouTube, TikTok, Snapchat, Instagram ή Facebook– «σχεδόν συνεχώς». Αλλά αυτή η αχαλίνωτη χρήση έχει συνδεθεί με προβλήματα ψυχικής υγείας, με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Canadian Medical Association Journal το 2020 διαπίστωσε ότι τα κορίτσια που χρησιμοποιούν περισσότερες από δύο ώρες social media την ημέρα μπορεί να εμφανίσουν υψηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και αυτοκτονικών σκέψεων.

«Αυτή η κρίση ψυχικής υγείας δεν είναι τυχαία», λέει η αγωγή της περιφέρειας του Σιάτλ κατά των εταιρειών. «Είναι το αποτέλεσμα των εσκεμμένων επιλογών και των θετικών ενεργειών των κατηγορουμένων να σχεδιάσουν και να προωθήσουν τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων τους για να προσελκύσουν τη νεολαία».

Η αγωγή ισχυρίζεται ότι αυτό έγινε εφικτό από εταιρείες που δημιούργησαν σχέδια που «προωθούν την υπερβολική και προβληματική χρήση» και χειραγωγώντας τη «βιοχημική αντίδραση» στην ψυχολογία των χρηστών. Αυτός ο ισχυρισμός υποστηρίχθηκε τουλάχιστον κάπως από ένα εσωτερικό έγγραφο της Meta που δημοσιοποιήθηκε πέρυσι, το οποίο αποκαλύπτει ότι ο τεχνολογικός γίγαντας γνώριζε ότι η εφαρμογή κοινής χρήσης φωτογραφιών και βίντεο Instagram έκανε 1 στα 3 έφηβα κορίτσια να αισθάνονται χειρότερα για το σώμα τους, ενώ παράλληλα τα οδηγούσε σε επικίνδυνο περιεχόμενο, όπως η διαταραγμένη διατροφή.

Τον Δεκέμβριο, περισσότερες από 1.200 οικογένειες σε όλες τις ΗΠΑ μήνυσαν τη Meta καθώς και το TikTok, το Snapchat, το YouTube και το Roblox, επειδή φέρεται να γνώριζαν ότι επηρέαζαν αρνητικά τα παιδιά.

Σε μια δήλωση που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπό τους το Σάββατο, τα δημόσια σχολεία του Σιάτλ ανέφεραν ότι οι μαθητές τους έχουν «επηρεαστεί σημαντικά» από τα αχαλίνωτα προβλήματα ψυχικής υγείας που παρατηρούνται μεταξύ παιδιών και εφήβων. Η σχολική περιφέρεια του Σιάτλ είναι η μεγαλύτερη στην πολιτεία, εξυπηρετώντας περισσότερους από 55.000 μαθητές και ο προϊστάμενος της περιοχής, Μπρεντ Τζόουνς, είπε ότι ελπίζει ότι η μήνυση θα είναι το «πρώτο βήμα προς την αντιστροφή αυτής της τάσης».

«Έχει γίνει όλο και πιο ξεκάθαρο ότι πολλά παιδιά επιβαρύνονται από προκλήσεις ψυχικής υγείας», είπε ο Τζόουνς. «Οι μαθητές μας –και οι νέοι παντού– αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρους αγώνες μάθησης και ζωής που ενισχύονται από τις αρνητικές επιπτώσεις του αυξημένου χρόνου οθόνης, του μη φιλτραρισμένου περιεχομένου και των δυνητικά εθιστικών ιδιοτήτων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης».

Μελέτη διαπιστώνει ότι παιδιά που χρησιμοποιούν περισσότερες από δύο ώρες social media την ημέρα, μπορεί να εμφανίσουν υψηλότερα ποσοστά κατάθλιψης και αυτοκτονικών σκέψεων © Unsplash

Ο ψυχολογικός αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στα παιδιά

Τα δημόσια σχολεία του Σιάτλ αναφέρουν ότι ο αντίκτυπος που έχουν οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης στα παιδιά, δηλαδή το άγχος και η κατάθλιψη, κάνουν τα παιδιά λιγότερο πιθανό να πάνε στο σχολείο, πιο πιθανό να κάνουν χρήση ουσιών και να «δραστηριοποιηθούν». Η περιφέρεια είπε ότι διαθέτει υπηρεσίες ψυχικής υγείας για να βοηθήσει τους νέους, αλλά πιστεύει ότι τα σχολεία και οι φορολογούμενοι δεν θα πρέπει να πληρώσουν το λογαριασμό για μια κρίση ψυχικής υγείας που δημιούργησαν οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης.

«Η πρώτη και μεγαλύτερη προτεραιότητά μας είναι η υγεία και η ευημερία των μαθητών μας. Σαφώς, αυτό περιλαμβάνει την κοινωνική και συναισθηματική βλάβη που υφίστανται λόγω των αρνητικών επιπτώσεων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», δήλωσε ο πρόεδρος της σχολικής επιτροπής Μπράντον Χέρσεϊ. «Στοχεύοντας τις εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα ότι είναι καιρός να δώσουν προτεραιότητα στην υγεία των παιδιών έναντι των εσόδων που βγάζουν από τη διαφήμιση».

Η μήνυση λέει ότι οι ενέργειες των εταιρειών συνιστούν «δημόσια ενόχληση» σύμφωνα με την κρατική νομοθεσία και ζητά να θεωρηθούν υπεύθυνες «για τη διανομή υλικού που γνωρίζουν ή πρέπει να γνωρίζουν ότι είναι επιβλαβές ή παράνομο» μέσω δίκης από ενόρκους. Επίσης, ζητούν χρηματική αποζημίωση για να «χρηματοδοτήσουν την εκπαίδευση και τη θεραπεία πρόληψης για την υπερβολική και προβληματική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης».

Τι απαντούν οι εκπρόσωποι των τεχνολογικών κολοσσών

Σε μια δήλωση στο CBS News, η παγκόσμια επικεφαλής ασφάλειας της Meta, Αντιγόνη Ντέιβις, δήλωσε ότι «θέλουμε οι έφηβοι να είναι ασφαλείς στο διαδίκτυο».

«Έχουμε αναπτύξει περισσότερα από 30 εργαλεία για την υποστήριξη εφήβων και οικογενειών, συμπεριλαμβανομένων εργαλείων επίβλεψης που επιτρέπουν στους γονείς να περιορίζουν τον χρόνο που αφιερώνουν οι έφηβοί τους στο Instagram και τεχνολογία επαλήθευσης ηλικίας που βοηθά τους εφήβους να έχουν εμπειρίες κατάλληλες για την ηλικία τους» είπε η Ντέιβις.

«Ορίζουμε αυτόματα τους λογαριασμούς των εφήβων σε ιδιωτικούς όταν εγγράφονται στο Instagram και στέλνουμε ειδοποιήσεις που τους ενθαρρύνουμε να κάνουν τακτικά διαλείμματα. Δεν επιτρέπουμε περιεχόμενο που προωθεί την αυτοκτονία, τον αυτοτραυματισμό ή τις διατροφικές διαταραχές και το περιεχόμενο που αφαιρούμε ή παίρνουμε Εντοπίζουμε πάνω από το 99% του προτού μας αναφερθεί. Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με ειδικούς, υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και γονείς για αυτά τα σημαντικά ζητήματα».

Ένας εκπρόσωπος του Snapchat είπε στο CBS News ότι η εταιρεία "δεν μπορεί να σχολιάσει τις ιδιαιτερότητες της ενεργού δικαστικής διαμάχης" αλλά ότι «τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό για εμάς από την ευημερία της κοινότητάς μας».

«Το Snapchat σχεδιάστηκε για να βοηθά τους ανθρώπους να επικοινωνούν με τους πραγματικούς τους φίλους, χωρίς κάποιες από τις δυνατότητες δημόσιας πίεσης και σύγκρισης των παραδοσιακών πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης και δυσκολεύει σκόπιμα τους ξένους να επικοινωνήσουν με νέους», ανέφερε η εταιρεία. "Επίσης, συνεργαζόμαστε στενά με πολλούς οργανισμούς ψυχικής υγείας για να παρέχουμε εργαλεία και πόρους εντός εφαρμογής για Snapchatters ως μέρος της συνεχιζόμενης εργασίας μας για να κρατήσουμε την κοινότητά μας ασφαλή. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για να διασφαλίσουμε ότι η πλατφόρμα μας είναι ασφαλής και να δώσουμε στους Snapchatters να ασχολούνται με ψυχικά προβλήματα πόρους για θέματα υγείας που θα τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι σήμερα».

Ένας εκπρόσωπος της TikTok είπε επίσης στο CBS News ότι η εταιρεία δεν μπορεί να σχολιάσει τη δικαστική διαμάχη, αλλά είπε ότι «βάζει προτεραιότητα στην ασφάλεια και την ευημερία των εφήβων».

(Με πληροφορίες του CBS News)