Τεχνολογια - Επιστημη

Πόσο παραπλανητικές είναι οι φωτογραφίες προφίλ μας στα social media;

Πότε ήταν τελευταία φορά που ενημερώσατε τη δική σας;

Λαμπρινή Τρούγκου
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η επιστημονική ερμηνεία της επίδρασης των φωτογραφιών προφίλ που επιλέγουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πριν από μερικά χρόνια, οι άνθρωποι ενδιαφέρονταν πολύ να έχουν μια καλαίσθητη φωτογραφία προφίλ στο Facebook. Ακόμη και τα likes που συγκέντρωνε η φωτογραφία έπαιζαν ρόλο. Λίγο αργότερα, το Instagram επικράτησε έναντι του Facebook και οι χρήστες έπαψαν να ασχολούνται με την ανανέωση της φωτογραφίας προφίλ τους στο Facebook. Σήμερα, οι περισσότεροι είτε διατηρούν μια παλιά φωτογραφία στο λογαριασμό τους, είτε έχουν μια προφίλ με τη ρύθμιση «Μόνο εγώ» στο απόρρητό της.

Στον κόσμο του Instagram, η αλλαγή εικόνας προφίλ είναι μια διαφορετική υπόθεση. Οι χρήστες εναλλάσσουν πολύ συχνά τις φωτογραφίες τους. Τις περισσότερες φορές αυτές αντιπροσωπεύουν πιο χαλαρές και fun στιγμές. Άλλωστε, το μέγεθος της προφίλ στο Instagram είναι πολύ μικρό και άρα δυσδιάκριτο. Το ερώτημα είναι, αν αυτή η επιλογή φωτογραφίας προφίλ του Instagram καθορίζει την εικόνα που σχηματίζουν οι followers κάποιου για τον χρήστη; Ακόμη, τι ισχύει για τις υπόλοιπες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Ζoom, το LinkedIn, όπου οι χρήστες στην πλειοψηφία τους αμελούν να ανανεώσουν τη φωτογραφία προφίλ;

Το ρητό «Μην κρίνεις ένα βιβλίο από το εξώφυλλό του» είναι πολύ γνωστό. Ζώντας όμως την εποχή της εικόνας, είναι συχνά αναπόφευκτο να μη σχηματίσει κανείς μια πρώτη εντύπωση για κάποιον από τη φωτογραφία του. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, η πρώτη εντύπωση, που δημιουργεί κάποιος, έχει σημασία, είτε αυτή αφορά μια συνέντευξη για δουλειά, είτε κάποια άλλη συνάντηση. Εξαιτίας της πανδημίας, πολλές συνεντεύξεις πραγματοποιούνται μέσω zoom και πολλοί εργοδότες σχηματίζουν μια πρώτη εντύπωση για τους συνεντευξιαζόμενους από τα διαδικτυακά τους προφίλ. Το LinkedIn και η αυξανόμενη απήχησή του είναι μια απόδειξη προς αυτή την κατεύθυνση. Η εύρεση εργασίας μέσα από αυτό είναι πλέον πιθανή. Είναι λογικό όμως ότι τα προφίλ που δεν διαθέτουν μια κατάλληλη φωτογραφία, δε είναι ικανά να εμπνεύσουν εμπιστοσύνη. Συγχρόνως, τα πολυσυζητημένα dating apps, όπως το Tinder, βασίζονται στην εύρεση πιθανών συντρόφων με βάση τις φωτογραφίες προφίλ τους.

Η Peggy Loo, ψυχολόγος στο Manhattan Therapy Collective λέει «Υπάρχει πάντα μια στιγμή επαναξιολόγησης όταν έχουμε δει για πρώτη φορά την εικόνα κάποιου και μετά τον συναντάμε στην πραγματική ζωή. Αυτό μπορεί να συμβαίνει σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Για παράδειγμα, όταν κάποιος στο πρώτο ραντεβού είναι πιο ελκυστικός από ό,τι φαίνεται στη φωτογραφία είναι μια ευχάριστη έκπληξη. Αλλά αν συναντήσετε έναν γιατρό που φαίνεται πολύ νεότερος από ό,τι έμοιαζε, μπορεί να σας βάλει σε σκέψεις σχετικά με την εμπειρία του». Οι δισδιάστατες εικόνες μπορούν να δώσουν μια γενική ιδέα για το πώς μοιάζει κάποιος, αλλά υπάρχουν πολλά χαρακτηριστικά που δεν μπορούν να αποκαλύψουν. «Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όσον αφορά το ύψος και το ανάστημα, χαρακτηριστικά που είναι αδύνατο να διακρίνει κανείς μέσα από μια φωτογραφία», σημειώνει η ειδικός.

Ο Oscar Wilde κάποτε έγραψε: «Μόνο οι ρηχοί άνθρωποι δεν κρίνουν από την εξωτερική εμφάνιση. Το πραγματικό μυστήριο του κόσμου είναι το ορατό, όχι το μη ορατό». Τα αποτελέσματα της έρευνας του Psychological Science απέδειξαν ότι οι άνθρωποι σήμερα λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τη φωτογραφία προφίλ σε ένα βιογραφικό, στο LinkedIn ακόμη και στο Facebook. Σίγουρα το “face control” δεν είναι πάντοτε βοηθητικό σε ένα κόσμο που, μεταξύ άλλων, πολεμά ακόμα τις διακρίσεις κάθε είδους. Ωστόσο, η ανάρτηση μιας προφίλ φωτογραφίας στην οποία θα χαμογελάτε σε ένα ουδέτερο φόντο με φυσικό φως, μπορεί να φανεί χρήσιμη και συγχρόνως, να σας κάνει να αισθανθείτε αυτοπεποίθηση. Φροντίστε να ανανεώνεται αυτή τη φωτογραφία κάθε τρία χρόνια ή σε περίπτωση που κάνετε κάποια ριζική αλλαγή στην εμφάνισή σας.