Τεχνολογια - Επιστημη

Εξακολουθεί να είναι ισχυρό το Instagram; 10 στοιχεία που αποκαλύπτουν την αλήθεια

Πώς μια φωτογραφία ενός σκύλου στο Μεξικό αποτέλεσε την αρχή για τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου

Λαμπρινή Τρούγκου
13’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Δέκα πληροφορίες για το Instagram που εξηγούν την άνοδο και την επικράτησή του στο σύγχρονο κόσμο

Φανταστείτε μια συνθήκη, στην οποία οι άνθρωποι κατασκευάζουν εικονικές ψηφιακές ζωές παράλληλα με τις πραγματικές τους, συμπεριλαμβάνοντας επιλεκτικά στον εικονικό κόσμο τους στιγμές από την πραγματικότητα. Σαν μια έκδοση του παιχνιδιού Sims, αλλά πολύ πιο εξελιγμένη. Μόνο που αυτό δεν είναι κάποιο βιντεοπαιχνίδι. Επομένως, αν η συνθήκη αυτή σας φαίνεται οικεία, τότε αυτό πιθανότατα σημαίνει ότι ανήκετε στους χρήστες του Instagram. Με αφορμή το πρόστιμο-ρεκόρ ύψους 405 εκατομμυρίων ευρώ στο κοινωνικό δίκτυο Instagram μετά από μια έρευνα σχετικά με τον χειρισμό δεδομένων παιδιών στην Ιρλανδία, αυτές είναι μερικές εξηγήσεις γιατί το Instagram ασκεί ισχυρή επιρροή στον σύγχρονο κόσμο.

Το Instagram προσφάτως συνδέθηκε με την κατάθλιψη, το άγχος και άλλα ψυχικά προβλήματα

Στην πραγματικότητα, όσο γοητευτικό και αν είναι το Instagram, υπάρχουν φορές που η χρήση του έχει αρνητικό αντίκτυπο στην καθημερινότητα και πολύ περισσότερο στην ψυχική κατάσταση των χρηστών. Χαρακτηριστικό είναι πως αν πληκτρολογήσεις στην μηχανή αναζήτησης της Google: «Why does Instagram make people feel bad?» η πρώτη απάντηση προκύπτει μέσα από την πρόσφατη μελέτη του American Psychological Association. «Μελέτες έχουν συνδέσει το Instagram με την κατάθλιψη, τις ανασφάλειες της εικόνας του σώματος, τα θέματα αυτοεκτίμησης, το κοινωνικό άγχος και άλλα προβλήματα. Από τον σχεδιασμό της, η εφαρμογή αξιοποιεί τη βιολογική ορμή των χρηστών για κοινωνική συμμετοχή και τους ωθεί να συνεχίσουν να περιηγούνται» αναφέρει συγκεκριμένα το δημοσίευμα.

Δυο δισεκατομμύρια ενεργοί χρήστες και πενήντα δισεκατομμύρια φωτογραφίες

Σήμερα υπάρχουν δύο δισεκατομμύρια ενεργοί χρήστες στο Instagram, οι οποίοι εκτίθενται σε ένα τεράστιο όγκο ψηφιακού περιεχομένου. Από τον Οκτώβριο του 2010, όταν κυκλοφόρησε το Instagram, έχουν κοινοποιηθεί περισσότερες από 50 δισεκατομμύρια φωτογραφίες και βίντεο στην πλατφόρμα. Σήμερα ανεβαίνουν 1.074 φωτογραφίες το δευτερόλεπτο.

Το Instagram ξεκίνησε από ένα σκύλο στο Μεξικό 

Η εικόνα ενός αδέσποτου σκύλου που κάθεται κοντά σε ένα περίπτερο tacos στο Μεξικό είναι η πρώτη φωτογραφία που κοινοποιήθηκε στο Instagram, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της ιστορίας της εφαρμογής. Η φωτογραφία άνηκε στον Kevin Systrom, έναν από τους δυο ιδρυτές του Instagram, ο οποίος λίγους μήνες πριν  την επίσημη κυκλοφορία της εφαρμογής, στις 6 Οκτωβρίου του 2010 κοινοποίησε τον σκύλο του για να δοκιμάσει τη λειτουργία της. «Αν ήξερα ότι θα ήταν η πρώτη φωτογραφία του Instagram, θα προσπαθούσα λίγο περισσότερο», είπε αργότερα ο Systrom στην Daily Telegraph. Λόγω της κοινής αγάπης τους για την τεχνολογία και την φωτογραφία. ο Kevin μαζί με τον συνεργάτη του, Mike Krieger, εμπνεύστηκαν το Instagram ως έναν απλό τρόπο για να μοιράζονται όμορφες, επεξεργασμένες φωτογραφίες. Οι συνθήκες όμως μεταβλήθηκαν ταχύτατα και το Instagram μετατράπηκε σε κάτι πολύ παραπάνω από ένα άλμπουμ αναμνήσεων, όπως  το είχαν αρχικά οραματιστεί οι δυο ιδρυτές του. Ένας λογαριασμός στο Instagram σήμερα μπορεί να αποτελέσει προσωπικό ιστολόγιο, εργαλείο διαφήμισης και πολλά άλλα, τα οποία καθιστούν την εφαρμογή ακόμη πιο ενδιαφέρουσα και ελκυστική.

Οι χρήστες του Instagram ανοίγουν την εφαρμογή τουλάχιστον μια φορά την ημέρα για περισσότερα από 29 λεπτά στο σύνολο

Ο μελετημένος σχεδιασμός καθιστά συχνά το Instagram εκτός από ελκυστικό και ιδιαίτερα εθιστικό. Κατά μέσο όρο, οι χρήστες του σήμερα περνούν 29 λεπτά την ημέρα στην πλατφόρμα. Ενδεικτικό είναι επίσης  ότι βάσει μιας πρόσφατης έρευνας στην Αμερική, το 63% των χρηστών του Instagram ελέγχει την εφαρμογή τουλάχιστον μία φορά την ημέρα και το 42% ανοίγει την εφαρμογή πολλές φορές μέσα στην ίδια ημέρα.

Η Ινδία κατέχει τα πρωτεία στην συγκέντρωση χρηστών του Instagram

Οι αμερικανοί χρήστες ξοδεύουν πολύ χρόνο στο Instagram, καθώς ήταν και οι πρώτοι που εγκαινίασαν την χρήση της εφαρμογής. Ωστόσο, βάσει των νέων δεδομένων της Statista, το μεγαλύτερο κοινό του Instagram στον κόσμο συγκεντρώνεται στην Ινδία με συνολικά 230,25 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Ακολουθούν στις επόμενες θέσεις οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Βραζιλία, η Ινδονησία, η Ρωσία και η Τουρκία. Αξιοσημείωτο είναι ότι το Brunei έχει καταφέρει να είναι η κορυφαία χώρα σε ό,τι αφορά τη συγκέντρωση χρηστών του Instagram, με το 92 τοις εκατό του πληθυσμού της χώρας να χρησιμοποιεί την συγκεκριμένη υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης. Βέβαια, καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση της κατάταξης διαδραματίζει το γεγονός ότι οι Ινδοί πολίτες από το 2020 δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης στην εφαρμογή του TikTok, λόγω κυβερνητικού μέτρου που έχει επιβληθεί και εμπίπτει στο πλαίσιο της ασφάλειας των πολιτών.

Από τις φωτογραφίες στα Stories και από τα Stories στα Reels: Το Instagram γνωρίζει καλά πώς να διατηρεί την απήχησή του

Το Instagram, σύμφωνα με την παρατήρηση του ερευνητή των μέσων Bernie Hogan στο BBC, έχτισε την επιτυχία του γύρω από την ευρηματική ιδέα να συνδέσει τις λειτουργίες μιας εφαρμογής επεξεργασίας φωτογραφιών με τις λειτουργίες μιας εφαρμογής κοινής χρήσης, όπως το Facebook και το Twitter, τα οποία την περίοδο εκείνη γνώριζαν μεγάλη δημοφιλία. Το «concept» αυτό λειτούργησε περίφημα την περίοδο της δημιουργίας της εφαρμογής, κατά την οποία οι χαμηλής ποιότητας φωτογραφίες που απαθανάτιζε το κοινό με τα κινητά της εποχής, φαινόταν πολύ καλύτερες μετά την χρήση των διαθέσιμων φίλτρων.

Όταν όμως το αρχικό μοντέλο απέβη παρωχημένο λόγω της εισόδου στην αγορά άλλων πιο εξελιγμένων εφαρμογών, το Instagram  φρόντισε να εισαγάγει τη λειτουργία των «stories». Οι ιστορίες του Instagram ήταν μια δυνατότητα που εμφανίστηκε πρώτα στο Snapchat και η οποία επιτρέπει στους ανθρώπους να μοιράζονται σε μορφή παρουσίασης όλες τις στιγμές της ημέρας τους. Οι ιστορίες πρόσθεσαν στην εμπειρία του Instagram ένα αίσθημα αγωνίας για το τι μπορεί να συμβαίνει συνεχώς στις ζωές όσων ακολουθούν.

Τα Reels, η σχετικά πρόσφατη προσθήκη του Instagram, είναι ένα εργαλείο που επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργούν και να μοιράζονται βίντεο πολύ σύντομης διάρκειας. Κυκλοφόρησαν το 2020 ως απάντηση στην εκρηκτικά δημοφιλή εφαρμογή TikTok, η οποία ανήκει στην ανταγωνιστική εταιρεία ByteDance. Σήμερα τα Reels χαρακτηρίζονται παγκοσμίως ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη λειτουργία του Instagram.

© Freepik

O Mark Zuckerberg  είχε προβλέψει πολύ νωρίς ότι το Instagram θα κυριαρχήσει

O Mark Zuckerberg το 2012, ο ιδιοκτήτης του Facebook, παρακολουθώντας την δύναμη που αποκτούσε βαθμιαία το Instagram, έκανε μια προσφορά στους ιδιοκτήτες του να εξαγοράσει την πλατφόρμα για 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Πολλοί θεώρησαν ότι ήταν μια λάθος κίνηση, καθώς το ποσό έμοιαζε αστρονομικό για μια εταιρεία που εκείνη την εποχή είχε στο δυναμικό της μόλις 13 υπαλλήλους. Παρόλα αυτά, η αγορά του Instagram αποδείχθηκε μια από τις καλύτερες τεχνολογικές επενδύσεις όλων των εποχών, η οποία, πέραν των άλλων, βοήθησε στην εξασφάλιση της επιβίωσης του Facebook στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τα επόμενα χρόνια. Σήμερα εκτιμάται ότι η αξία του Instagram ξεπερνάει τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια, δηλαδή 100 φορές περισσότερο από ό,τι πλήρωσε τότε το Facebook για την αγορά του.

Το Instagram και το Facebook συνενώθηκαν και σχεδιάζουν την επέκταση της απήχησής τους μέσω του Metaverse 

Μετά την εξαγορά του Instagram από το Facebook τα δυο μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι πλέον ανταγωνιστές. Άλλωστε, πριν από κάποιο διάστημα, το Instagram, το Facebook και η εφαρμογή του Whatsapp, έκαναν rebranding με την επωνυμία Meta. Όπως ανακοινώθηκε από τον Mark Zuckerberg, αυτό συνεπάγεται ότι τα μέσα αυτά σταδιακά θα εισάγουν στις λειτουργίες τους ένα νέο επίπεδο εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας.

Ενώ ο ιστότοπος κοινωνικής δικτύωσης του Facebook δεν ανταγωνίζεται πλέον το Instagram ως προς τα έσοδα, τον ανταγωνίζεται ως προς το επίπεδο της συγκέντρωσης χρηστών και τον χρόνο που αυτοί αφιερώνουν στην πλατφόρμα. Τα νούμερα αποδεικνύουν ότι το Instagram από την δημιουργία του κατόρθωσε να κερδίσει το εφηβικό κοινό, με το 60% των εφήβων να κάνουν συστηματική χρήση του το 2015. Ωστόσο, τα δεδομένα ανατράπηκαν με την είσοδο στην αγορά ενός μεγάλου ανταγωνιστή, του TikTok. Σήμερα το 31 τοις εκατό του παγκόσμιου κοινού του Instagram ανήκει στις ηλικίες μεταξύ 25 και 34 ετών, εύρος το οποίο ταυτίζεται πλέον με αυτού των χρηστών του Facebook. Σε κάθε περίπτωση και οι δυο κολοσσοί, αν και είναι ισχυροί, απειλούνται σοβαρά και γι’ αυτό και σχεδιάζουν το πως θα επεκτείνουν περαιτέρω την επιρροή τους.

©EPA

Το Instagram κατέχει το μεγάλο πλεονέκτημα στην διαφημιστική πίτα

Από το φθινόπωρο του 2020, το Instagram κατέβηκε στην τρίτη θέση των προτιμήσεων του κοινού. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι έχασε και την δύναμή του στην αγορά. Το Instagram χαρακτηρίζεται ως το μέσο που έχει διαμορφώσει τις εμπορικές συναλλαγές στο διαδίκτυο, την αγορά των πολυσυζητημένων influencers, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η οπτική φύση του Instagram σε συνδυασμό με την ενσωμάτωση των λειτουργιών των «Instagram Ads» το κατέστησε ιδανικό μέσο για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών. Σύμφωνα με τα εσωτερικά δεδομένα που έδωσε στην δημοσιότητα η εταιρεία, το 90% των χρηστών του Instagram ακολουθούν μία τουλάχιστον επιχείρηση. Παράλληλα, άλλη μελέτη αποδεικνύει ότι η οικονομική τάξη ενός ατόμου δεν έχει σχεδόν καμία επίδραση στο αν διαθέτει λογαριασμό στο Instagram.

O Cristiano Ronaldo έσπασε το ρεκόρ περισσότερων ακολούθων στο Instagram και ένα αυγό το ρεκόρ των περισσότερων likes 

Με μια μικρή καθυστέρηση οι περισσότερες εταιρείες, μικρές και μεγάλες ανακάλυψαν την αγοραστική δύναμη του Instagram και έσπευσαν να καταστρώσουν την στρατηγική τους, ώστε να προσελκύσουν τους δυνητικούς τους πελάτες. Σύντομα όμως πολλές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων επωνυμιών μόδας, ανακάλυψαν ότι η πιο έξυπνη τακτική είναι η συνεργασία με χρήστες της εφαρμογής που είχαν ήδη επιρροή στο κοινό, δηλαδή είχαν τους αφοσιωμένους τους ακόλουθους. Την πρωτιά σε αυτή την πολυπληθή πλέον λίστα των «Influencers», όπως συχνά χαρακτηρίζονται, κατέχει ο Cristiano Ronaldo με 477 εκατομμύρια ακόλουθους. Ο πορτογάλος ποδοσφαιριστής κερδίζει κατά μέσο όρο 2,3 εκατομμύρια δολάρια ανά ανάρτηση. Ακολουθεί η Kylie Jenner, η Αμερικανίδα επιχειρηματίας, τηλεοπτική περσόνα και μοντέλο με 368 εκατομμύρια ακόλουθους. Το αξιοσημείωτο είναι βέβαια ότι ο πιο δημοφιλής λογαριασμός σε ολόκληρη την πλατφόρμα είναι ο επίσημος λογαριασμός του Instagram, ο οποίος έχει συνολικά 545 εκατομμύρια ακόλουθους. Η δημοφιλία του λογαριασμού οφείλεται στο γεγονός ότι έχει αναδημοσιεύσει 7.000 αναρτήσεις δημιουργών του Instagram που ξεχωρίζουν.

Παραδόξως, όσον αφορά τον αριθμό των likes τα πρωτεία έχει ένα αυγό. Στις 4 Ιανουαρίου του 2019 δημοσιεύτηκε από κάποιον ανώνυμο χρήστη η «stock» εικόνα ενός αυγού με τη λεζάντα: «Ας κάνουμε ένα παγκόσμιο ρεκόρ μαζί και ας έχουμε την ανάρτηση με τα περισσότερα like στο Instagram. Ξεπερνώντας το τρέχον παγκόσμιο ρεκόρ που κατέχει η Kylie Jenner!».

Η ανάρτηση έσπασε το ρεκόρ likes της φωτογραφία της Kylie Jenner, η οποία απεικονίζει το χέρι της νεογέννητης κόρης της να της σφίγγει το δάχτυλό της. Σήμερα, το «δημοφιλές αυγό» μετράει πάνω από 56 εκατομμύρια likes. Ο κάτοχος του λογαριασμού παραμένει ανώνυμος και μεταξύ άλλων ανέφερε στην εφημερίδα The Independent: «Υποθέτω πως αυτό είναι επίσης ένα σχόλιο για την κουλτούρα των διασημοτήτων και για το πόσο εύθραυστο είναι όλο αυτό».