Τεχνολογια - Επιστημη

Αγορές στο internet: Κάνε υπομονή και σκότωσε 20 δέντρα αντί για 100

Η περίπτωση της Amazon και η «πράσινη κούρσα» από την οποία θα ωφεληθεί ο πλανήτης.

Θανάσης Παναγόπουλος
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Όλοι ξέρουμε την Amazon, τον μεγαλύτερο έμπορο του πλανήτη. Όλοι ξέρουμε το αφεντικό της, τον Jeff Bezos, που είναι πλέον ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη. Η εταιρεία είναι πρωτοπόρος όσον αφορά τη μείωση των απορριμμάτων από τις συσκευασίες και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις εγκαταστάσεις της. Έχει όμως και πολλά «σκοτεινά» ζητήματα σχετικά με την εικόνα της στην κοινωνία. Έχουμε διαβάσει για τις πολύ δύσκολες συνθήκες εργασίας στην εταιρεία, τους χαμηλούς μισθούς και είδαμε και τις απεργίες που έχουν κάνει οι εργαζόμενοι σε αυτή ανά τον κόσμο. Πριν λίγες ημέρες ακύρωσε τα σχέδια της για εγκαταστάσεις στη Νέα Υόρκη μετά από τις διαμαρτυρίες της τοπικής κοινωνίας των πολιτών για προνομιακή μεταχείριση. Αυτό που παραμένει άγνωστο (και που δέχεται πιέσεις να αποκαλύψει) είναι το περιβαλλοντικό κόστος που έχει για τον πλανήτη η λειτουργία της και ιδίως οι παραδόσεις των δισεκατομμυρίων πακέτων που διανέμει κάθε χρόνο. Είναι εντυπωσιακό ότι ακόμα και ο ακριβής αριθμός των πακέτων που παραδίδει παγκοσμίως παραμένει άγνωστος.  

Η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο αντιστέκεται εδώ και πολλά χρόνια στην πίεση των επενδυτών και άλλων ενδιαφερόμενων να αποκαλύψει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις. Είναι ενδεικτικό ότι στα τέλη του 2018 αρκετοί υπάλληλοι της Amazon χρησιμοποίησαν τα προνόμια τους ως μέτοχοι και ζήτησαν επίσημα από την εταιρεία να σχεδιάσει αλλά και να δημοσιοποιήσει το πλάνο της για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Μπροστά σε αυτό η Amazon ανακοίνωσε ότι μέσα στο 2019 θα αποκαλύψει το «αποτύπωμα άνθρακα» που αφήνει στον πλανήτη. Με αυτό θα δώσει τόσο στους καταναλωτές όσο και στους επενδυτές πλήρη εικόνα για το περιβαλλοντικό κόστος που έχει η λειτουργία της εταιρείας. Η Amazon επίσης δεσμεύθηκε επίσης ότι μέχρι το 2030 οι μισές από τις αποστολές των προϊόντων θα έχουν ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, δεν θα επιβαρύνουν δηλαδή καθόλου τον ήδη ταλαιπωρημένο πλανήτη μας. 

Η εκτίμηση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προκαλείται από το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μια δύσκολη άσκηση. Οι αγορές από το διαδίκτυο έχουν τις περισσότερες φορές μικρότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον από την φυσική μετάβαση από και προς σε ένα φυσικό κατάστημα για την παραλαβή ενός αντικειμένου. Αυτό συμβαίνει γιατί οι μαζικές παραδόσεις μπορούν να επωφεληθούν πολύ από οικονομίες κλίμακας. Όμως, αυτά τα οφέλη μειώνονται ραγδαία όσο μικραίνουν οι χρόνοι παράδοσης και όταν οι καταναλωτές δεν συγκεντρώνουν σε ένα «καλάθι» όλες τις αγορές τους λέει ο Josue Velazquez-Martinez, καθηγητής βιώσιμων μεταφορών στο ΜΙΤ. Το «τελευταίο μίλι» της παράδοσης - από την τελική αποθήκη στο σπίτι του πελάτη - είναι το πιο κοστοβόρο για το περιβάλλον (αλλά και σε χρήμα) για τους ηλεκτρονικούς εμπόρους και η Amazon ήδη ενθαρρύνει τους πελάτες να γκρουπάρουν τις παραγγελίες τους και να μην παίρνουν μεμονωμένα προϊόντα για να το μειώσει. 

Αυτή είναι μια μεγάλη πρόκληση για την Amazon η οποία πλέον μετράει πάνω από 100 εκατομμύρια πελάτες που χρησιμοποιούν την Prime υπηρεσία. Πληρώνουν 119 δολάρια τον χρόνο και λαμβάνουν τις αγορές τους μέσα σε 2 ημέρες το πολύ. «Όταν οι πελάτες επιθυμούν να λάβουν ένα προϊόν σε μία ή δύο μέρες, οι εκπομπές άνθρακα αυξάνονται σημαντικά» λέει ο Martinez. «Εάν έχουμε υπομονή να περιμένουμε μια εβδομάδα, είναι σαν να σκοτώνουμε μόνο 20 δέντρα αντί για 100». Υπάρχουν κολοσσοί του ηλεκτρονικού εμπορίου (όπως το eBay και το Etsy) που έχουν δημοσιοποιήσει όλες τις πληροφορίες για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που παράγουν. Αν αρχίσουν όλοι να το κάνουν υπάρχει ελπίδα να συμπαρασύρει ο ένας τον άλλο σε μια «πράσινη κούρσα» από την οποία θα ωφεληθεί ο πλανήτης. 

Με πληροφορίες από bloomberg.com