Τεχνολογια - Επιστημη

Κάνεις ποδήλατο στην πόλη; Έχουμε καλά νέα!

Επιτέλους, έρχεται το SiBike. Το νέο app που δίνει προτεραιότητα στους ποδηλάτες

Ηρώ Παρτσακουλάκη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το Athens Bike Festival είναι γεγονός. Τα ποδήλατα στην πόλη πάντως όχι και τόσο. Όχι ότι οι Αθηναίοι δεν αγαπούν το ποδήλατο δηλαδή, απλώς η πόλη μάλλον δεν είναι αυτό που λέμε «ιδανική για ποδηλατάδα». Αν ξεκινούσαμε όμως από κάπου, μετά τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων και την αναθεώρηση της κυκλοφοριακής μας -λέμε τώρα- παιδείας, μια νέα εφαρμογή που δίνει προτεραιότητα στους χρήστες ποδηλάτων θα ήταν ενδιαφέρουσα.

Η Siemens με το SiBike δίνει κυριολεκτικά «το πράσινο φως» σε όσους επιμένουν να κάνουν πετάλι. Η καινοτόμος εφαρμογή δεν είναι ακόμα διαθέσιμη στην Ελλάδα, αλλά θα μπορούσε να βοηθήσει την Αθήνα και πολλές άλλες πόλεις, στο κυκλοφοριακό και άλλα προβλήματα. Δίνοντας προτεραιότητα στην κυκλοφορία των ποδηλάτων, κατά μήκος συγκεκριμένων διαδρομών, στόχος είναι να γίνει το ποδήλατο πιο ελκυστικό, μειώνοντας έτσι  τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία και τις σχετικές εκπομπές ρύπων.

Η  smartphone εφαρμογή SiBike μπορεί, μέσω GPS, να κάνει πράσινα όλα τα φανάρια που συναντά στη διαδρομή του ένας αστικός ποδηλάτης.  Δημιουργείται έτσι ένα «κύμα» από πράσινους σηματοδότες, αφού το smartphone του ποδηλάτη προσδιορίζει δορυφορικά τη θέση και την ταχύτητά του.

Κάνεις ποδήλατο στην πόλη; Έχουμε καλά νέα!

Όταν το ποδήλατο περνά με μια προκαθορισμένη ταχύτητα ένα συγκεκριμένο -εικονικό- σημείο ενεργοποίησης κοντά σε ένα φανάρι, η εφαρμογή ενημερώνει ένα κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας. Τότε το φανάρι ενεργοποιείται και γίνεται πράσινο ή κρατά περισσότερο, ώστε να είναι σίγουρο ότι ο ποδηλάτης προλαβαίνει να περάσει.

Έτσι, το SiBike επιτρέπει σε έναν κόσμο που είναι σχεδιασμένος πρωτίστως γι’ αυτοκινητιστές, να πρωταγωνιστήσουν επιτέλους οι ποδηλάτες,. Μέσω αυτής της απλής εφαρμογής, οι τελευταίοι περνούν μπροστά και έχουν προτεραιότητα κατά μήκος ορισμένων διαδρομών ή μέσα σε ξεχωριστά οικοδομικά τετράγωνα. Εκτός από όλα αυτά, ένα ακόμα καλό νέο είναι ότι για την απόκτηση της εφαρμογής δεν απαιτεί πρόσθετο hardware, αφού το μόνο που αλλάζει είναι το τρόπος με τον οποίο προγραμματίζονται τα φανάρια.

Οι Γερμανοί  βλέπεις το έχουν ψάξει το θέμα κυκλοφορία και αντί να καταριούνται την κίνηση, έχουν ιδέες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που οι Γερμανοί αποκαλούν «Grüne Welle» ή πράσινο κύμα. Χάρη στον προγραμματισμό μιας σειράς από φανάρια, τα αυτοκίνητα που κινούνται με μια συγκεκριμένη ταχύτητα,  προωθούνται από τη μια διασταύρωση στην άλλη, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν ν’ ανάψει πράσινο.

Με αυτόν τον τρόπο τα «πράσινα κύματα» μειώνουν τα περιττά φρεναρίσματα και τους ελιγμούς επιτάχυνσης και συμβάλλουν αποδεδειγμένα στη μείωση των προστίμων για τις εκπομπές σωματιδίων και οξειδίων του αζώτου. Στις περισσότερες όμως περιπτώσεις, τα «πράσινα κύματα» που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, βασίζονται στη μέση ταχύτητα του αυτοκινήτου και ως εκ τούτου δεν ανιχνεύουν την κίνηση των ποδηλάτων, που είναι κατά πολύ πιο αργή.

Σήμερα πάντως, πολλές πόλεις προωθούν το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς και μπορούν να επωφεληθούν σημαντικά από το SiBike, αποβλέποντας στην αποσυμφόρηση των δρόμων και κατά συνέπεια στη μείωση του θορύβου και των εκπομπών ρύπων.

Σε ένα πρώτο στάδιο, οι διαδρομές που προτιμώνται από τους ποδηλάτες, είναι αυτές που θα επωφεληθούν περισσότερο και από αυτή τη νέα εφαρμογή. Αυτό σημαίνει παράδρομοι ή περιοχές γύρω από πανεπιστήμια, που υπάρχουν στις περισσότερες πόλεις.

Μάλιστα, ορισμένες πόλεις επιθυμούν να το προχωρήσουν ακόμα περισσότερο. Οραματίζονται να δώσουν προτεραιότητα στα ποδήλατα, ακόμα και σε μεγάλες οδικές αρτηρίες, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία ενός πυκνού δικτύου ποδηλατοδρόμων με ακόμα μεγαλύτερα οφέλη τη δημόσια υγεία, την ποιότητα του αέρα και τη μείωση του θορύβου των μεγαλουπόλεων.  

Πηγή: Pictures of the Future, Christine Rüth