Τεχνολογια - Επιστημη

Το επιχειρηματικό μοντέλο Zoom: Πώς κερδίζει χρήματα;

​Ήδη, τον Μάιο του 2018, το Zoom είχε ξεπεράσει το Skype Professional στις προτιμήσεις των επιχειρήσεων, ενώ το WebEx της Cisco είχε μείνει πίσω

328203-678198.png
Φίλιππος Κόλλιας
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Zoom
© Gabriel Benois / Unsplash

Zoom: Πώς κατάφερε να εδραιωθεί ανάμεσα σε προγράμματα βιντεοδιασκέψεων και από πού εξασφαλίζει τα έσοδά του

Το Zoom είναι σήμερα το δημοφιλέστερο εργαλείο τηλεδιάσκεψης που επιβλήθηκε με το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ευκολίας στη χρήσης και τον ήχο/βίντεο υψηλής ποιότητας. Το επιχειρηματικό μοντέλο του βασίζεται στη χρέωση των επιχειρήσεων με επαναλαμβανόμενη συνδρομή για τα διάφορα προϊόντα που προσφέρει η εταιρεία. Το Zoom κερδίζει χρήματα από την προώθηση προϊόντων software.

Το Zoom ίδρυσε το 2011 ο Eric Yuan, ένα πρώην στέλεχος της Cisco, ο οποίος εγκατέλειψε τον ψηφιακό κολοσσό παίρνοντας μαζί του σαράντα κορυφαίους πληροφορικάριους. Αρχικά, η εταιρεία ονομάστηκε Saasbee και τις πρώτες μέρες αντιμετώπιζε πρόβλημα στην προσέλκυση επενδυτών, καθώς κανείς δεν πίστευε ότι μπορούσε να ανταγωνιστεί το Skype, το Hangouts (της Google) και το WebEx. Το αρχικό κεφάλαιο ήταν μόνο 3.000.000 δολάρια, αλλά η ποιότητα του προϊόντος ξεχώρισε αμέσως: οι διασκέψεις βίντεο μπορούσαν να πραγματοποιηθούν σε όλες τις πλατφόρμες υλικού (π.χ. επιτραπέζιοι υπολογιστές, κινητές συσκευές, tablet) με δυνατότητα φιλοξενίας 40 ατόμων ταυτοχρόνως. Μέσα στο 2011-12, η εταιρεία συγκέντρωσε πελατεία πάνω από 1.000 επιχειρήσεων που φιλοξένησαν συνολικά 140.000 συναντήσεις. Μέχρι τον Μάιο του 2013, το Zoom έφτασε στο μαγικό κατώφλι του ενός εκατομμυρίου συμμετεχόντων και με τα χρόνια, πρόσθετε ήσυχα στην πλατφόρμα του έναν αυξανόμενο αριθμό χαρακτηριστικών και πελατών. Το 2018 απογειώθηκε και στη συνέχεια, όπως ήταν φυσικό, ευνοήθηκε από την επέκταση της τηλε-εργασίας.

Πρόκειται για μια εφαρμογή νέφους, τύπου SaaS, και επιτρέπει σε ιδιώτες και σε επιχειρήσεις να αλληλεπιδρούν μέσω συνομιλιών, ήχου, βίντεο ή συνδυασμού των τριών. Οι χρήστες μπορούν να διοργανώνουν συναντήσεις μεμονωμένα ή να πραγματοποιούν βιντεοδιασκέψεις με έως και 500 συμμετέχοντες. Η παγκόσμια επιτυχία του Zoom ενισχύεται από τα δύο βασικά προϊόντα της: το Zoom Meetings and Chat και το Zoom Rooms and Workspaces - το δεύτερο απευθύνεται κυρίως στις επιχειρήσεις οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιούν υλικό όπως υπολογιστή, tablet, κάμερα, μικρόφωνο και άλλα για τη διεξαγωγή εικονικών συναντήσεων.

Το Zoom προσφέρει το δικό του σύνολο υλικού που ανέπτυξε σε συνεργασία με άλλους κατασκευαστές: το Zoom Phone, ένα σύστημα τηλεφώνου νέφους που συνοδεύεται από λειτουργίες όπως έξυπνη δρομολόγηση κλήσεων, αυτοματοποιημένοι υπάλληλοι, φωνητικά μηνύματα, προσωπικές κλήσεις, εγγραφή κλήσεων και πολλά άλλα· το Zoom Video Webinars, ένα εργαλείο διάσκεψης που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να διεξάγουν εύκολα μεγάλες διαδικτυακές εκδηλώσεις με ήχο, βίντεο και κοινή χρήση οθόνης· μια ποικιλία εφαρμογών, όπου οι πελάτες μπορούν να εγκαταστήσουν εφαρμογές τρίτων όπως HubSpot, Slack ή Trello για να βελτιώσουν τη λειτουργικότητα της εμπειρίας.

Zoom

Η εταιρεία έχει ως πελάτες μεγάλες διεθνείς επιχειρήσεις όπως η Uber, η Rakuten και η TransferWise.

Όμως, παρά τις διεβαβειώσεις για κυβερνοασφάλεια εκ μέρους της διεύθυνσης της εταιρείας δεν έλειψαν τα κυβερνοατυχήματα τα οποία το Zoom ονομάζει «Zoombombing». Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια  τηλεδιάσκεψης την παραμονή της Ημέρας Μνήμης του Ολοκαυτώματος από την ισραηλινή πρεσβεία στο Βερολίνο η οποία φιλοξενούσε τον επιζώντα Zvi Herschel, αντισημίτες ακτιβιστές επενέβησαν ανεβάζοντας φωτογραφίες του Χίτλερ. Επιπροσθέτως, έγινε γνωστό ότι πάνω από 500.000 λογαριασμοί Zoom πουλήθηκαν στο dark web. Η εταιρεία ανταποκρίθηκε σε αυτά τα γεγονότα αυξάνοντας τα χαρακτηριστικά ασφαλείας της και δημιουργώντας την πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων Keybase.

Αν και το Zoom χρησιμοποιεί το μοντέλο freemium, που σημαίνει ότι οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα δωρεάν, υπάρχει ένα όριο στο δωρεάν: συναντήσεις έως 100 ατόμων επί 40 λεπτά. Σε περιπτώσεις όπου οι επιχειρήσεις χρειάζονται μεγαλύτερη χωρητικότητα, από πλευράς χρηστών και χρόνου, πρέπει να αγοράζουν το πακέτο premium που περιλαμβάνει τις λεγόμενες Professional Services. Η τιμή αυτών των υπηρεσιών είναι σήμερα 49 δολάρια μηνιαίως ή 41,58 μηνιαίως όταν πληρώνεται για όλο το έτος Επιπλέον, το Zoom συνεργάζεται με κατασκευαστές όπως η DTEN και η Aver για την παροχή στους πελάτες του του απαραίτητου λογισμικού. Η τιμή της μετοχής του Ζοοm έχει τριπλασιαστεί μέσα στον τελευταίο χρόνο.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ